بررسی افق‌های کنونی درآینده تحولات منطقه غرب آسیا وراهبردهای جریان شیعی ومقاومت اسلامی

بسم الله االرحمن الرحیم بررسی افق‌های کنونی درآینده تحولات منطقه غرب آسیا وراهبردهای جریان شیعی ومقاومت اسلامی ( راهبردهای اجرایی وعملیاتی وتصمیم سازی منطقه ای) رضاقارزی دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی

بسم الله االرحمن الرحیم

 بررسی افق‌های کنونی درآینده تحولات منطقه غرب آسیا وراهبردهای جریان شیعی ومقاومت اسلامی

(نکات و راهبردهای اجرایی وعملیاتی وتصمیم سازی)رضاقارزی 

چکیده

جریان شیعی ومقاومت اسلامی درمنطقه در تحولات کنونی بویژه جنگ 7 اکتبر2023 باعث بر هم زدن چیدمان سیاسی آمریکا و همپیمانان آن و تغییر نقطه تمرکز آنان در جهان گردید.در سال‌های اخیر بیداری های اسلامی بویژه بعد از جنگ 7اکتبر مسلمانان با صهیونیست های خودباخته استبدادگر، ظلم و غارت بیگانه جهان شاهد سستی، تکثر و ناتوانی و انحنای غرب به ویژه درابعاد تاکتیکی،مواجهه باجهان برخواسته واستیصال روحی وروانی آنها بوده است.

به عبارتی ایستادگی کنونی ایران اسلامی و جبهه مقاومت در مقابل آنان باعث تبدیل شدن جریان شیعی ومقاومت اسلامی درمنطقه به محورقطب جهانی و جبهه مقاومت گردیده و خواب را از چشمان اسرائیل و آمریکا ربوده است. عرصه گسترده مقاومت در سوریه، لبنان، عراق، غزوه و شیعیان دیگر کشورهای اسلامی وتضعیف وشکسته شدن هیمنه دشمنان اسلام  مهدوی درمنطقه وجهان گردیده است وازبعد دیگر اعرب مرجع همراه بااضمحلال صهیونیست ها دچار  ضربات محکمی در سال‌های اخیرشده است.

نمای کلان حوادث و وقایع و تحولات حاضر منطقه بویزه در فلسطین اشغالی را چند محور تحلیلی می‌توان مطرح نمود که بیان‌کننده افق‌های آینده برای منطقه وجهان اسلام می‌باشد:

1- برتری‌های خاص جبهه مقاومت و ایستادگی در برابر تلاش‌های غربی، ترکی و عربی در منطقه

2- تلاش غرب در سرکوب، توقف، انحراف و کنترل حرکت‌ها، جنبش‌ها وقیام‌های مردمی اسلامی در منطقه فلسطین و.

3- کشتارهای فجیع و قتل و عام شیعیان و مسلمانان جهان در اقصی نقاط جهان،سکوت مرگبار رسانه‌ای صهونیسم جهانی در دنیا و مانند : سوریه، عراق، لبنان، لیبی، افغانستان، پاکستان، مصر، میانمار، عربستان، بحرین.

4- هزینه کردهای جبهه غربی عربی  ترکی از جیب عوامل خود در منطقه و باج خواهی از حکومت‌های اعراب وابسته خاصه عربستان و قطر .

5- آموزش و اعزام نیرو از کشورهای مختلف مصر، افغانستان، لیبی، ترکیه به سوریه ودیگر کشورهای مورد نظر جهان اسلام جهت حملات تروریستی.

6- تمرکز و برنامه‌ریزی گسترده امنیتی، سیاسی برای حمایت گروه‌های تروریستی در منطقه و گسترش فعالیت‌های جاسوسی، گروهکی، امنیتی و تروریستی

7- شیب صعودی ایران و جبهه مقاومت در حوادث و رویدادهای جهانی و منطقه‌ای و شیب نزولی، سقوط و سراشیبی سیاسی، امنیتی اجتماعی و فرهنگی غرب، اسرائیل واعراب خود باخته در نظام جهانی تا جایی که خودآمریکا اعلام کرد که تا 2030 دیگر ابر قدرت جهان نیست و اسرائیل نیز بیان کرد که تا 2024 فروپاشی خواهد شد وباجنگ غزه بنیانهای دولت وروابط آن درحال فروپاشی است.

8- باید پذیرفت ایران تبدیل به یک ابر قدرت گردیده و در منطقه کاملاً از دیگران تمایز دارد بدون سازش پذیر بودن در عین تعامل منطقی با جهان.

9- جریان شیعی منطقه وایران اسلامی در محوریت مسائل منطقه‌ای دارای رهبری مدیری توانمند، آگاه، مدبر و قوی الهی است که شخصیت بی‌بدیل و برجسته او در جهان متمایز می‌باشد.

10- نوید آینده‌ای روشن برای اسلام ناب و جهان اسلام با وجود ایستادگی و عدم سازش و شدید و آینده‌نگری در مقابل دشمنان خود.1

اصطلاحات و واژه‌ها مهم: آینده پژوهی، منطقه غرب آسیا ، مقاومت اسلامی،صهیونیسم

1-مقدمه

با نگاهی از فرا روی اندیشه‌های سطحی، مادی و کوتاه نگرانه و با وجود خصلت استکباری و ضد اسلامی غرب، اسرائیل جریان‌های عربی و ترکی در منطقه و هدف قدرت‌طلبی با ابزار غلبه و اغواء و ضریب شیطانی و ابعاد جنایات اخیر و جدید نظام سلطه می‌یابیم که راه آینده و افق آینده جهان اسلام همان افق‌های تعیین نموده مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای دام ظله  وحرکت جبهه مقاومت و ایستادگی در مقابل امریکا، اسرائیل و همپیمانان و منطقه‌ای آنان است.

غرب در نظریات مختلف و مشهور خود خاصه جنگ تمدن‌های هانتیکتون، جنگ رسانه‌ای الوین تافر، دهکده جهان مک لورهان، و اندیشه‌های افرادی چون برجنسکی هدفی جز تقابل، نابودی، تغییر ماهیت و تضعیف و هراس حکومت‌های اسلامی و شیعی رادر جهان ندارد. حوادث 11 سپتامبر تا به حال کشتار مسلمانان و شیعیان سوریه، عراق، افغانستان، میانمار، لیبی، پاکستان، لبنان، عربستان و دیگر مناطق جهان شاهد دیگری بر این ادعاست.

ايران اسلامي و جبهه مقاومت با انديشه اسلام ناب و مبارز با صهيونيسم و تقابل با سلطه جهاني امريكا بر مسلمانان و مظلومان جهان در اقصي نقاط دنيا حضور داشته و عقبه استراتژيكي، اقتصادي، اجتماعي آن، نابودي امريكا، اسرائيل و حكومت‌هاي غير الهي و ماترياليستي امروز را در آينده نويد مي‌دهد. اينده بشريت در نظر دولتمردان، نظريه پردازان و مجريان انديشه ماترياليستي غرب جز پرداختن به دنيا و مسائل آن چيزي نبوده و راه آينده بشر را جز زندگي ليبراليستي دموكراتيك در بحران‌ها مشكلات جمعي، امنيتي، اجتماعي و اخلاقي، قتل‌ها و نظام‌هاي غير اخلاقي و ضد ديني چيز ديگري نمرداند، حال آنكه سال‌هاست كه بطلان و عدم پاسخگويي مكاتب انديشه تفكر غيرالهي (ماترياليستي) بر جهانيان اثبات گرديد.ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و امنيتي انديشه ناب شيعي در جهان و رابطه با خالق مطلق توانا و واحدي دانا و مدبّر و قاهر و مقتدر نشانگر جهان بيني و ايدئولوژي كامل، جامع، متعالي و بروز و جوابگو مي‌باشد كه انسان گرفتار در سراب‌هاي مختلف و عقايد باطل و غيرحقيقي را به سر منزل نجات مي‌رساند.انديشه ناب و متعالي حضرت امام رحمه‌الله عليه و مقام عظماي ولايت امام خامنه‌اي دام‌ظله و پيروان، شيعيان، مراجع، شهدا و بزرگان در عصر امروز نسخه‌اي نجات دهنده بشر مي‌باشد كه دسيسه‌هاي غيرحكومتي امريكا، انگليس، اروپائيان متحد آن و ديگران همسو آنان را نقش برآب كرده و باعث تعالي، رشد، عدالت‌محوري، تكامل و توانمندان در زندگي او مي‌نمايد.2(عبودیت خدا، رضاقارزی، 1402.1، 1)

2- ماهیت تلاش‌های وسناریوهای آمریکا وصهیونیسم در منطقه

1- تسلط دوباره وکامل بر حاکمیت و انقلاب‌ها و ادامه محوریت و قدرت‌طلبی در منطقه.

2- مبارزه جدی با جبهه مقاومت و به تعبیراسرائیل اژدهای عظیم ایجاد شده علیه آمریکا و صهیونیسم و همپیمانان منقطی‌شان است که سرش در ایران، انتهای آن لبنان و بدنه آن سوریه می‌باشد.

3- مقابله چین وروسیه از بعد اقتصادی، سیاسی و سایبری در حین برخی همراهیهای پشت پرده با غرب.

4- گسترش و وسعت دادن به گفتمان تروریست اسلامی توسط آمریکا و صهیونیسم و همپیمانان و ادامه طرح‌های اسلام هراسی ،شیعه‌ هراسی، ایران هراسی و کشتار زنجیره‌ای توسط خود و عوامل ، وهابی ها و القاعده درمنطقه.

5- جلوگیری از سرآزیر شدن سرمایه‌های غرب و اروپای به شرق.

6- استفاده از توان منطقه برای احیا قدرت آمریکاو صهیونیسم و حل بحران‌ها و مشکلات داخلی آنان.

7- استفاده از عوامل خود کشورها  برای مبارزه با حکومت‌های مسلمان منطقه و تئوری کشتن خود با خود و از بین بردن حکومت‌‌ها به وسیله مردم خود در آن در راستای طرح استعمار فرانو شان .

8- ترس بسیار زیاد غرب، اسرائیل و عربستان ، قطر و دیگر عوامل منطقه از آنها از اراده الهی، ایمان ، قوت اعتقادی وحرکتی مسلمان جهان اسلام که در حوادث سال‌های اخیر شاهد آن بودند.

9- طرح گفتمان همسویی با غرب به روش‌های جدید و استفاده از ابزارهای اخیرشان در فضای رسانه‌ای و سایبری و اینترنتی و به سازش و همراهی کشاندند و ترویج اندیشه‌ و تفکر غربی اسرائیلی در منطقه و استفادها ز 2 هزار شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان در فضای ایران و قطع 13 شبکه فارسی زبان انقلاب اسلامی.

10- بهره‌بردن از مؤلفه‌ها و استراتژی‌های: پیچیده چند لایه ،همه جانبه، دیپلماسی اجبار و تهدید، رهیافت و موازنه تهدیدونوواقع‌گرایی تدافعی در حوادث رویدادها و برنامه‌های آینده خود . همه اینها نیاز به تدابیر هوشمند و مدیریت، آگاه‌سازی، برنامه‌ریزی حرکت و تلاش جهان اسلام می‌باشد.

11- انحراف، توقف و تغییر در هر حرکت اسلامی، مردمی و ضد آمریکایی ضد اسرائیلی در جهان اسلام و همراهی و کمک جریان‌های سلفی، وهابی نفوذ و جذب شیعی.

12- گسترش فعالیت‌هان و طرح‌های عملیات دیگر روانی، فرهنگی و ضد شیعی در جهت اهداف کلان،استراتژیک، اجرایی وعملیاتی آنها در جهان اسلام. 3

3- اهداف امریکای بایدنی شکست خورده در منطقه  دربرابر  قدرت گیری جدید مقاومت اسلامی.

تغییر رویکردها وسناریوهای امریکا نشان از ضعف وناتوانی آن درمقابله با رویارویی مستقیم با نیروهای جبهه مقاومت وتغییر تاکتیک وایجاد رویکردهای نو تحلیل می گردد.به هرحال شناخت تاکتیک وسناریوهای نوآنان درباره کشورهای منطقه ازجمله افغانستان،اردن،ایران،پاکستان،عراق،سوریه ولبنان نشان از چند مولفه نو در رفتار منطقه ایی آنان دارد.

دریک نگاه واحد راهبرد دومینوی تضعیف وفرسایش ازابتدای دولت بایدن درحال جریان است   در چند تاکتیک:

1-کم هزینه کردن حضور خود.

2-استمرار درگیری های داخلی مسلمانان درکشورهای خود.

3-پیچیدگی ،هوشمندی،سطح به سطح بودن تاکتیک ها.

4- ادامه غارت منابع،نابودی استعدادهای انسانی وفشارنوین برکشورهای منطقه.4

4-ازابعادمهم تلاش‌های وسناریوهای آمریکا وصهیونیسم در منطقه

1-4-فرافکنی برای شکست در برابرقدرت منطقه‌ای ایران

شبکه لبنانی المیادین: در خاورمیانه این تصور وجود دارد که اسرائیل ببر کاغذی است. شکست دولت آمریکا در فشار بر ایران و متوقف نشدن برنامه هسته‌ای سپس تغییر دولت سبب شده است کشورهای منطقه دریابند که قدرت منطقه‌ای ایران است نه اسرائیل.رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران نیزبیان می دارد: کارزار فشار حداکثری که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده بود، به شکلی وحشتناک شکست خورد و به منافع آمریکا لطمه زد.همراه کردن وادادگان همسو داخل کشورها با خودفرجی راد سفیر اسبق ایران در بلژیک به نقل ازروزنامه آفتاب یزد:افرادی که مخالف برجام هستند و ادعاهایی را مطرح می‌کنند حداقلش این است که حقوق خوبی می‌گیرند و زندگی مطلوبی دارند. آن‌ها باید به فکر اکثریت مردم باشند که در  فقر غرق شده‌اند تا بتوانند زندگی حداقلی داشته باشند. بدون این توافق و برداشتن تحریم‌ها به هیچ وجه نمی‌توانیم کار اساسی انجام دهیم.

2-4-اجرای سیاست هااستعماری سازمان جهانی

 قرائت و اجرای سیاست ها و برنامه های سازمان های بین اللملی تحت نفوذ استکبار جهانی از جمله سازمان جهانی بهداشت (WHO) که سابقه ی خباثت هایشان در مسئله کنترل جمعیت، سقط جنین و تألیف و اجرای بخش هفتم سند توسعه پایدارِ ٢٠٣٠ در بسیاری از کشورها از جمله ایران، بر همگان روشن است که راه حل آن استفاده از ظرفیت پزشکان بومی،متخصص و مؤمن کشور استفاده شود

3-4--ایجاد پرونده حقوق بشری

 با توجه به مقاومت ایران در برابر زیاده‌خواهی آمریکا در مذاکرات برجامی، واشینگتن در تلاش است با وارد کردن اتهامات حقوق بشری مثل ربایش یک به اصطلاح روزنامه‌نگار، فاز جدید فشارها را با هدف ایجاد اجماع علیه ایران حول موضوعات حقوق بشری آغاز کند. حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری پروژه تحریم انتخابات را شکست داد و موجب شد برنامه آنها که از «نه به جمهوری اسلامی» به «نه به انتخابات» و سپس «نه به رئیسی» رسیده بود با بن بست روبرو شود.غرب و عوامل رسانه‌ایش برای ایجاد پرونده حقوق بشری برای رئیس جمهور منتخب به منظور بی‌اثر کردن مشارکت و رأی مردم تلاش می‌کنند.ایستادگی ایران در برابر زیاده‌خواهی آمریکا و غرب در مذاکرات برجام که منجر به ناامیدی آمریکا و غرب از امکان به اصطلاح مهار نرم ایران در این مذاکرات شد، وجه چهارم این سناریو را تشکیل می‌دهد.

4-4-عبور از سد مقاومت فعال

دولت بایدن در ادامه سیاست‌ فشار حداکثری می‌کوشد به زعم خود برجام هسته‌ای را بدون دادن هیچ‌گونه امتیازی به ایران به برجام‌های موشکی و منطقه‌ای تعمیم دهد لذا با تاکتیک‌های جدید می‌خواهد از سد مقاومت فعال ایران عبور کند.این نکته را هم باید به موضوع اضافه کرد که فردی چون علی‌نژاد اساسا هیچ‌یک از فاکتورهای موثر برای اتخاذ چنین تصمیمی از سوی ایران را نداشته و شبیه‌سازی این داستان تخیلی با عملیات دستگیری عناصری چون روح‌الله زم، جمشید شارمهد یا حبیب فرج‌الله چعب محلی از اعراب ندارد.   جالب اینجاست که صحنه‌گردان این نمایش تخیلی ـ هالیوودی شبکه‌ای است که با پول بن‌سلمان، قاتل خاشقجی اداره می‌شود.

5-4-دیپلماسی فشار واسقاط

سناریوی چند وجهی ربایش علینژاد یک عنصر ضدانقلاب برای اعمال فشار بیشتر به جمهوری اسلامی آغاز کرده‌اند.فضاسازی صورت گرفته را می‌توان در ادامه نقشه راه تیم بایدن علیه ایران و پیگیری فاز جدید فشار حداکثری ارزیابی کرد. در چارچوب این راهبرد واشنگتن تلاش می‌کند مقاومت ایران را برای احقاق حقوق قانونی خود کاهش دهد.این رخداد یکی از دلایل محکمی است که استدلال منتقدین مذاکره از موضع ضعف با غرب را کاملا توجیه می‌کند و نشان می‌دهد که قصد آمریکا و شرکای غربی‌اش از ورود به مذاکرات، نه تلاش برای رفع دغدغه و نگرانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران که اقدامی در مسیر اعمال دیپلماسی اجبار به منظور افزایش فشارهای همه‌جانبه با هدف اسقاط جمهوری اسلامی است. 5

5-راهبردهای مهم دردر بررسی ابعاد تحولات غرب آسیا باعینی گرایی

1-5-تن دادن امریکا به تفاهمی نانوشته دربرابر

 فارن پالیسی در گزارش اخیرش  نوشته است:(( هیچ معامله خوبی با ایران وجود ندارد، اما مذاکرات دولت بایدن با تهران همچنان بهترین گزینه موجود است.هفته گذشته، ایران چهار شهروند ایرانی-آمریکایی دوتابعیتی را که در زندان اوین تهران محبوس بودند به حبس خانگی منتقل کرد. در ازای آن، ایران می‌تواند از نزدیک به 6 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشدۀ خود را برای مخارج غذا و دارو استفاده کند.

تام کاتن، سناتور ایالات متحده، این معامله را  باج  و یک مماشات وسوسه انگیز مماشات خواند. یک سناتور تندرو دیگر، جیم ریش، ادعا کرد که:((این امر  سرمایه‌ای بادآورده برای تهران فراهم می‌کند. این در حالی است که گفته شده این زندانیان در شرایطی آزاد می‌شوند که ایران به منابع مالی خود دسترسی محدودی خواهد داشتمقامات آمریکایی برای ایجاد مجموعه‌ای از تفاهمات غیررسمی و نانوشته با ایران فعالیت می‌کنند که برای کاهش تنش‌ها، به ویژه در مورد موضوعاتی مانند غنی‌سازی اورانیوم، و شاید در مقطعی برای بازگشت به یک توافق رسمی‌تر مانند توافق 2015 طراحی شده استدر حال حاضر، برای غرب، هیچ معامله خوبی با ایران در دسترس نیست و تنها بین بد و بدتر حق انتخاب دارد. برای یک دولت ایالات متحده با سری پر از مشغله خارجی -از اوکراین و روسیه گرفته تا چین- و کمپین انتخاباتی مجدد برای ریاست جمهوری، تلاش برای جلوگیری از یک بحران جدی بر سر برنامه هسته ای ایران یک بازی هوشمندانه برای دولت بایدن به حساب می‌آید.  در واقع، اگر استراتژی و اقبال دولت بایدن برقرار باشد،  ممکن است بتواند پرونده ایران را تا پس از انتخابات ریاست جمهوری بعدی مدیریت کند. بعد از آن ممکن است گزینه‌های مسالمت‌آمیز بیشتری در دسترس باشد.)).

 2-5--افزایش تنش ارمنستان و آذربایجان 

پایگاه دویچه وله در گزارشی اورده:((درگیری مرزی جدید 2 کشور در ضمن مذاکرات صلح جاری میان آن‌ها، بار دیگر نگرانی‌ها در مورد وقوع مجدد جنگ را افزایش داد. فروشگاه‌ها در شهر استپاناکرت ،خانکندی مرکز قره‌باغ هنوز باز هستند اما قفسه‌های فروشگاه از کالا خالی است. مواد غذایی، دارو، سوخت و کالاهای بهداشتی در این پایتخت غیررسمی منطقه جدا افتاده قره‌باغ، منطقه‌ای که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده، عملا کمبود هر نوع کالایی وجود دارد.)).

ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان بالغ بر سه دهه است که بر سر منطقه قره‌باغ نزاع و اختلاف دارند . الهام علی اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان ماه ژوئن گذشته بعد از یک مورد درگیری بین سربازان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرز مشترک دو کشور،‌ محاصره علیه قره‌باغ را تشدید کرده و ساکنان این منطقه را منزوی‌تر از قبل کرد. ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند و همچنان گاها یکدیگر را به گلوله‌باران مواضع خود متهم می‌کنند .

3-5-افرایش ویرانی هاوگرفتارکردن مصرتوسط سیسی

سیسی با دست باز در شرایطی که کشور گرفتار بدهی های کلان است بر روی پروژه های بزرگی که توجیه اقتصادی اندکی برای آن وجود دارد، سرمایه گذاری کرده است. قدرتمندترین و در عین حال زشت ترین این پروژه ها پایتخت اداری تازه است که در مرحله نخست اجرا و عملیاتی شدن قرار دارد و  تاکنون بیش از چهل وپنج میلیارد دلار هزینه روی دست مصر گذاشته است. زمانی که  امارات متحده عربی و چین از این پروژه خارج شدند مصری ها مجبور شدند این صورتحساب را با اضافه کردن مقادیر هنگفت بدهی به ترازنامه کشور پرداخت کنند.مصر اکنون زیر دست یک افسر نظامی تازه که رئیس جمهور شده متولد شده و همکاران اش در وزارت دفاع مجری آن تولد دوباره بوده اند. ممکن است پیام این باشد که مصر هنوز هم می تواند کارهای بزرگی انجام دهد اما این پروژه های بزرگ به یک بار اقتصادی ناپایدار برای آن کشور تبدیل شده اند.

4-5- تحرکات جدید نیروهای آمریکایی دریمن

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله علی القحوم در یک پیام توییتری گفت: ))صنعا از نزدیک تحرکات مستمر نیروهای آمریکایی و جابجایی آنها در پایگاه العند، منطقه خور عمیره در سواحل استان لحج، حضرموت، المهره و جزایر سقطری و میون را زیر نظر دارد.حضور غیرموجه نظامی آمریکا در یمن خطری برای منطقه به شمار می رود و اقدامات آنها برای کنترل و حضور در باب المندب، علاوه بر نقض قوانین بین المللی، امنیت بین المللی و منطقه ای را تهدید می کند((.

قطعاصنعا در مقابل توطئه‌ای که علیه یمن و منطقه انجام می‌شود، بیکار نخواهد ماند، افزود که حضور آمریکایی ها در یمن طولانی نخواهد شد و مردم این سرزمین با تغییر قواعد درگیری و رشد توان نظامی و صنایع جنگی یمن، در مقابل تجاوزات به یمن و توطئه های خطرناک علیه منطقه خواهند ایستاد.

5-5- استمرار دادن جنگ اوکراین

راهبرداصلی امریکا واسراییل درآسیای مرکزی وهارتلند فرسایش درعین استمرار جنگ اوکراین است. شبکه سی‌ان‌ان مدعی شد:((اوکراینی‌ها در نبرد برای رسیدن به شهر راهبردی و مهم  ماریوپول  در استان دونتسک، دهکده  اوروژین  را با کمک مهمات خوشه‌ای که آمریکا برای آن‌ها فراهم کرده است، بازپس گرفته‌اند. درحالی که این ادعای سی‌ان‌ان را وزارت دفاع روسیه اعلام کرده نیروهای این کشور چهار حمله اوکراینی‌ها در محور دونتسک را دفع کرده‌اند.

6-5-گسترش همۀ جانبه روابط عربستان با  ایران در منطقۀ غرب آسیا

فیصل بن‌فرحان می گوید: ((عزم جدی برای توسعه روابط داریم و انتظار داریم صفحۀ جدیدی در روابط دو کشور باز شود. منتظر سفر رئیس‌جمهور ایران به عربستان بر اساس دعوت صورت گرفته از او توسط پادشاه سعودی هستیم. انتظار ما برای باز کردن یک صفحۀ جدید در روابط دو کشور است؛ روابطی که براساس برادری اسلامی صورت می‌گیرد. تمایل خالصانه‌ای برای افزایش اعتماد متقابل و گسترش همکاری بین دو کشور داریم. خواستار اجرای توافقات قبلی بین دو کشور به‌ویژه در حوزه‌های امنیتی هستیم. به همتایِ ایرانی خود اطمینان دادم که منتظر مرحلۀ جدیدی در روابط دو کشور هستیم.)).تاثیر ارتقای روابط ایران و عربستان به  بیش از پنجاه کشور مسلمان کمک می‌کنددرحوزۀ امنیتی منطقه  غرب آسیا ، تشکیل ائتلاف‌های متعدد انرژی و همچنین تقویت مقاومت فلسطین و گرایش جهان اسلام به یک قطب قدرتمند ازجمله مصر و لیبی.

7-5--تشدید ناتوانی امریکا دربرابر شرق

وبگاه شبکه فاکس‌بیزنس نوشته ترامپ در این مصاحبه گفته که سقوط جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره‌ای جهان «اتفاقی بزرگتر از شکست در هر جنگی است.».      وبگاه شبکه فاکس‌بیزنس نوشته ترامپ در این مصاحبه گفته:((سقوط جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره‌ای جهان «اتفاقی بزرگتر از شکست در هر جنگی است.کشورمان دارد به جهنم می‌رود و ما کدخدا نخواهیم بود. قدرت داریم، اما رو به افول است. در واقع، از نظر ارز کشورمان، قدرتمان دارد افت می‌کند و صحبتم فقط درباره ارزش ارزمان نیست، بلکه حرفم درباره کاهش استفاده از آن در سراسر دنیا است.)). ترامپ در این مصاحبه گفت: «کشورمان دارد به جهنم می‌رود و ما کدخدا نخواهیم بود. قدرت داریم، اما رو به افول است. در واقع، از نظر ارز کشورمان، قدرتمان دارد افت می‌کند و صحبتم فقط درباره ارزش ارزمان نیست، بلکه حرفم درباره [کاهش] استفاده از آن در سراسر دنیا است.». .6

6-بررسی محتویایی  از قرآن وروایات درباره جنگ کنونی در فلسطین اشغالی

وعده الهی شکست‌قطعی دشمنان درقرآن پرسش مهمی که درآیات خداوند متعال درقرآن کریم به آن کوتاه پرداخته می شود آنکه آیا درجنگ مقاومت درغزه با مستکبرین اسرائیلی وامریکایی می‌شود دشمن ابر قدرت را شکست داد؟به عبارت عام اصلاً مستکبر مگر شکست می‌خورد که ما بخواهیم در برابر آن مقاومت کنیم؟

 دربررسی ها در قرآن کریم در آیات متعددی به این سؤال پاسخ داده می شود و تأکید می‌کند که دشمنان قطعاً شکست پذیرند و اگر مقاومت کنید بی‌تردید شکست می‌خورند و شما پیروز می‌شوید.

خداوند در یکی از آیات می‌فرماید:

1-الَّذینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ.»ترجمه:خداوند برنامه‌ها و اهداف دشمنان کافر را و کسانی که در مسیر خدا سنگ‌اندازی می‌کنند، بی‌اثر می‌سازد و آنها را با شکست مواجه میکند. تعبیر «أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ» به صراحت بیان می‌کند که تمام نقشه‌های دشمنان با شکست مواجه می‌شود و راه به جایی نمی‌برند. همچنین خداوند در آیه‌ی دیگری ضمن سرزنش کافران، به پیامبر اطمینان می‌دهد که توطئه‌های دشمنانش بر ضد ایشان، اثر نخواهد گذاشت.

2-اَم یُریدونَ کَیدًا فَالَّذینَ کَفَروا هُمُ المَکیدون.» ترجمه :آیا آنان می‌خواهند با طرح این گفتارها و پندارهای باطل بر ضدّ تو مکر کنند تا دعوت تو را خاموش کنند؟ ولی کافران خود گرفتار نیرنگ خویش شده‌اند. برگشت توطئه‌ی دشمنان به خودشان معانی مختلف دارد، رهبری انقلاب حضرت آِیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی این موضوع می‌فرمایند: «آن که در واقع دارد فریب میخورد، آن که دارد حرکت میکند به خیال اینکه به سمت قلّه میرود در حالی که دارد به سمت حضیض میرود، او "اَلَّذینَ کَفَروا" است؛ یعنی ترامپ، یعنی همین شیاطین، اشرار و احمقهای دُور و بَر نظام حاکمه‌ی آمریکا؛ اینها هستند.» خداوند در آیه‌ی دیگری می‌فرماید.

. خدا برنامه‌ها و رفتارهای «إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ... أُولئِکَ الَّذینَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرینَ3-

 دشمنان کافر را همیشه بی‌اثر می‌کند. نه در دنیا نتیجه‌ای دارد و نه در آخرت. هیچ‌کس هم نیست که آنها را کمک کند تا نقشه‌های خود را عملی کنند. حبط» یعنی باطل و بى‌اثر شدن عمل. در زبان عرب به چهار پایی که زیاد علف می‌خورد و به تدریج شکمش باد می‌کند و می‌میرد، «حبط» می‌گویند.تعبیر «حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ» در آیه، این حقیقت را می‌فهماند که شکست دشمنان، یک افول تدریجی است. آنان به گمان اینکه در حال پیشرفت هستند، دشمنی می‌کنند اما در حقیقت مانند چهارپایی که تنها همّ و غمش خوردن است، به نابودی تدریجی خود کمک می‌کنند. مطلب دیگر آنکه:رژیم صهیونیست قصد دارد نوار غزه را کاملا در تصرف خود در آورد که البته نخواهد توانست.رفح یکی از شهرهای مرزی نوار غزه هست که با کشور مصراستان رفح همسایه می باشد.دلیل سکوت برخی از قدرت ها، دخالت مستقیم مصر در این جنگ احتمالی است.چون اگر مصر بصورت مستقیم وارد هجمه ی نظامی شود، معادلات استکبار هم بهم میخورد.البته از نظر قوانین بین الملل، مصر این حق را دارد که از مرزهای آبی و خاکی و هوایی خود دفاع کند و یا درهر صورت

   حمله نماید.نفع امریکا و اسرائیل در قبول آتش بس فوری است که تا کنون آنها نیز سکوت کرده اند.

خداوند متعال در آیه 40 سوره حج می‌فرماید: «وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ» خداوند کسانی را که او را یاری کنند، یاری می‌کند خداوند قوی و شکست ناپذیر است. مفهوم این آیه آن است که اگر شما خدا را یاری کنید، در راه خدا تلاش و مجاهدت نمائید، خدا هم شما را یاری می‌کند.7

7-آینده پژوهی تحولات منطقه بامحوریت جنگ 7اکتبر بامقاومت اسلامی

استیصال درطراحی جدیدصهیونیستی رژیم اشغالگربراین واقعیت آگاه است که توقف جنگ یعنی اعلام رسمی شکست و ادامه آن نیز یعنی هزینه روزافزون بدون دستیابی به نتیجه. به هرحال دور جدید حملات اشغالگران درغزه ولبنان آغاز شده است.

 ازویژگی‌های این دوره عبارتند از:

1-دشمن در زمانی کوتاه وارد مرحله استیصال شده است.

2-واقعیت‌عدم رسیدن اهدافی چون درهم شکستن حماس و آزادی اسرا.

3- سعی در بازگشت تصویر اقتدار پس از شکست‌های متعدد در آتش بس.

 4- فشار به حماس برای کاهش خواسته‌هایش در مذاکرات.

وآینده پژوهی علی:

1-با توجه به‌عدم آمادگی برای توقف جنگ، رژیم وارد جنگ مجدد شده با این هدف که جنگ فرسایشی راپیش گرفته است.

2آن‌ها به خوبی می‌دانند که حتی در صورت فتح کل غزه و بازداشت میلیون فلسطینی اسرا آزاد خواهند شد.

 3-تکلیف حماس در کرانه باختری چه می‌شود.

 4-از سویی دیگر رژیم می‌داند که حتی اگر همه اسرا در برابر همه آزاد شوند، علاوه بر اینکه ده‌ها یحیی سنوار از زندان آزاد می‌شوند،

تهدید مقاومت در همه عرصه‌ها ادامه خواهد داشت؛ این پارادوکسی است که رژیم را در یک باتلاق عمیق قرار داده است.

5-حملات هر چند با تلاش آمریکا سعی می‌شود که نتیجه گراتر باشداما طرح آواره ساختن را نیز نابود می‌کند.

6-مردم غزه بدترین جنایات را دیده‌اند و چیزی برای از دست دادن ندارند، آن‌ها اشتباه برخی در 1948 را تکرار نکرده، می‌دانند فرقی بین شمال و جنوب نوار نیست.

رویکرد نو صهیونیستی روند تنش در عراق کاملا صعودی است و آمریکایی‌ها دست به یک ترور بسیار خطرناک در عراق زدند. اقدام سخت آمریکا، دامنه تنش را به جنگ اطلاعاتی امنیتی و ترور هدفمند در عراق کشاند. پاسخ ترور هدفمند و جنگ پنهان، فعال شدن سرویس‌های امنیتی برای حذف فیزیکی رده‌های دشمن مهم‌ترین آورده بازدارنده برای اختلال محاسباتی و فروپاشی دلان پنهانی دشمن هست.

اقدام جدید آمریکا از بعد از ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در بغداد بی‌سابقه بوده و شرایط در عراق را پیچیده‌تر کرده است و یقینا مقاومت حزب الله عراق را در عمل انجام شده قرار خواهد داد و روند مذاکرات سیاسی با آمریکا برای ترک این کشور را به مرحله سکوت خواهد رساند. ابوالاء الولائی، فرمانده گردان‌های سید الشهدای عراق اعلام کرد: مقاومت اسلامی در عراق، ولی الدم (انتقام گیرنده) است. 8

8-راهبرد ومواضع جمهوری اسلامی ایران

 وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به بیروت مواضع کشورمان را درقبال جنگ کنونی درغزه رااینچنین عنوان داشت:

1-پس از گذشت 4 ماه از نسل کشی و تجاوزات رژیم صهیوینستی به غزه و کرانه باختری امروز شاهدیم که تلاویو به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است. 2-آنچه که امروز شاهد آن هستیم به لطف و مدد الهی و با قدرت مقاومت فلسطین و لبنان و منطقه حاصل شد. 3-رهبران مقاومت در فلسطین و لبنان هم در عرصه عمل و میدانی و هم عرصه سیاست با درایت و خردمندی عمل کردند. 4-پس از گذشت 4 ماه از جنایات غزه تلاویو به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است.

9-از نکات دیگر قابل توجه

آنکه  وال استریت ژورنال  می‌گوید: مصر به اسرائیل هشدار داده که در صورت کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها توافق صلح با تل‌آویو را تعلیق خواهد کرد. مصر همکاری با اسرائیل در هر گونه حمله به رفح را نپذیرفته است. مصر به حماس هشدار داده که اگر توافق حاصل نشور اسرائیل به عملیات نظامی خود ادامه خواهد داد..

دربررسی تنش بین نتانیاهو و هلیوی بر سر عملیات زمینی در رفح نکته مهم آنکه شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی از تنش بین نتانیاهو و هرتزی هلیوی رئیس ستاد کل ارتش بر سر عملیات نظامی در رفح خبر داده است. این شبکه تاکید کرد که نتانیاهو تصمیم دارد وزارت جنگ را مسئول تاخیر در آغاز عملیات نظامی در رفح معرفی کند. منبع مذکور بیان کرد که هلیوی از نتانیاهو خواسته امور امنیتی را به او بسپارد و بر هماهنگی با مصر و وجود بیش از یک میلیون فلسطینی در رفح متمرکز شود.

بمرحله جدید جنگ میدان کشتارصهیونیست‌ها عرصه جنگ در غزه وارد مرحله جدید خود گردیده است یعنی: 1-تقابل دوطرف جنگ هفت اکتبر. 2-نسل کشی آمریکایی-اسرائیلی. 3-عدم اتمام جنگ رژیم واستمرارمقاومت. 4-استیصال نتانیاهو واعتراض سیاسی. مهمترین محور تحلیلی عرصه کنونی ابتدا آنکه تصمیم کنونی رژیم اشغالگر وارد شدن ازمرحله تخریب وقتل عام مسلمین به فرسایش وفرصت گیری. دومین محور مهم، بررسی قرار گرفتن نتانیاهو ورژیم اشغالگر در کمین گاه وقتلگاه خان یونس وجنوب غزه می‌باشد. سومین محور تبدیل رویکرد حملات ازشما وجنوب وبخش شرقی برتمرکز برجنوب و خان یونس در حین ناتوانی ومشکلات نتانیاهو می‌باشد. چهارمین محور مجبور نمودن حماس به اتمام جنگ می‌باشد. شبکه المنار به نقل از منبعی میدانی در غزه گزارش داد که دست‌کم 11 نظامی صهیونیست از جمله یک افسر در کمین دقیق و حساب‌شده مقاومت فلسطین در خان یونس به هلاکت رسیده‌اند. خان یونس قتلگاه صهیونیست‌ها گردیده است. همچنین رسانه‌های عبری از افزایش پرتنش بین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بایدن درروابط وتماس‌هایشان خود با نتانیاهو درباره پیامدهای عملیات نظامی در رفح و تاثیر آن بر اوضاع انسانی غزه خبرداده است. هنوز رژیم صهیونیستی با کمک ارتش آمریکا مردم مظلوم غزه را به خاک و خون می‌کشد و تا کنون غریب به 30 هزار نفر را قتل عام کرده است. دولتمردان آمریکا در مسیری قرار داده‌اند که غیر قابل بازگشت است. مردم آمریکا و غرب و اروپا باید بدانند مسئولانشان پول‌های این کشورها را کجا هزینه می‌کنند و مالیات مردم آمریکا کجا هزینه می‌شود و دستاوردی جز قتل عام ندارد. نکات مهم ابعاد ووجوه مسئله مرحله نو جنگ برآمده ازبررسی میدانی سیاسی جدید موارد زیر عنوان می‌گردد: 1- هر گونه تشدید تنش در رفح یا غزه، با تشدید حملات ما مواجه خواهد شد. 2-خان یونس تبدیل به معرکه کشتارصهیونیست‌ها ونابودی آنان گشته است ورژیم اشغالگر در باتلاق گسترده غزه گرفتار شده است و راه حلی به جز راه حل سیاسی وجود ندارد. 4-حیات سیاسی نتانیاهو مرهون ادامه جنگ علیه غزه است. 5- ایران همزمان با حمایت از مقاومت فلسطین از هر طرحی برای پایان جنگ غزه استقبال می‌کند. 6-نگاه سیاسی ایران، سوریه یمن وعراق حمایت از مردم فلسطین در برابر تجاوز اسرائیلی به غزه است ونابودی اسرائیل درصورت ادامه جنگ. حرف آخر سردار حاجی‌زاده درموضع اخیرشان بیان کرده اند: آمریکایی‌ها می‌دانند نباید «دور و بَر» ایران بیایند. جنگ‌طلب نیستیم؛ اما صددرصد آماده‌ایم. ایران صد در صد آمادگی دفاعی دارد، هر کشوری مردمی همچون مردم ایران را داشته باشد، نباید نگرانی داشته باشد. ملت بزرگ ایران پشتیبان مسئولان و نیروهای مسلح هستند، بنابراین سر سوزنی نگران هیچی نیستیم. 9

نتیجه گیری

سير تحولات و روند مسائل روز منطقه خاورميانه نشانگر افزايش و اوج‌گيري قدرت، تسلط بر اوضاع كنوني جنبش‌ها، قيام‌ها، دولت‌ها و حكومت‌هاي شيعي به محوريت ايران اسلامي با عنوان جبهه مقاومت اسلامي مي‌باشد. انقلاب اسلامي نقطه شروع و آغازين اين حركت بود و روزبه‌روز شاهد قوت‌گيري تعالي و رشد اين حركت در سطوح جهاني، منطقه و داخل كشورهاي اين جبهه مي‌باشد.

حركات و تلاش‌هاي غرب، امريكا، رژيم صهيونيستي و نوكران حلقه بگوشي منطقه‌اي آنان در راستاي ادامه مبارزه با جبهه مقاومت، استمرار دارد اما مسير سرآشيبي ضعف، فرسايشي شدن اقدامات آنها، افزايش نگراني، استيصال و ناتواني آنها در مديريت شرايط امروز مشهود مي‌باشد.

توافق نامه ژنو 3 با موضوع هسته ايران با 1+5 يا (3+3) و مذاكرات ژنو 1 و 2 و عدم سرانجام و موفقيتي براي غرب و جبهه عربي ضد شيعي، ادامه پيروزي‌ها و پيشروي‌هاي عرصه ميداني سوريه، ادامه اعتراضات مسالمت‌آميز در برابر دولت‌هاي عربي زير سلطه امريكا به ويژه بحرين، يمن، ضعف جبهه غربي، عربي در بحران سوريه، مقاومت دولت افغانستان بر عدم پذيرش توافقنامه امنيتي نگين كابل و گسترش آشتي ملي و جذب مردم به نظام سوريه عليه واشنگتن، ادامه قوت‌يابي تجاري اقتصادي روسيه و چين در معادلات اقتصادي منطقه، تحكيم روابط ايران روسيه و ده‌ها مورد ديگر دلالت بر آينده قدرتمندانه و موفقيت‌آميز جبهه مقاومت و فروپاشي و شكست سياسي امنيتي اقتصادي استراتژيكي غرب، امريكا و عرب‌هاي وابسته به امريكا در صحنه تقابل منطقه را نشان مي‌دهد.

ايدئولوژي ناب واحد اسلامي با استراتژي‌ها، راهبردها، راهكارها و رويه‌هاي ضروري آن نويد دهنده زندگي، برنامه، اهداف كلان، اجرايي و عملياتي موفقيت‌آميز براي جبهه مقاومت در آينده نزديك مي‌باشد.

به اُميد توانمندي و قدرت‌گيري بيشتر حركت‌ها و دولت‌هاي شيعي تا نجات كامل بشر و پيروزي به سلطه‌گران جهان.امید پیروزی‌ها و موفقیت‌های جهانی اسلام.10

 

پی نوشت ها:

1و2-عبودیت خدا نوشته‌های رضاقارزی 15مهر1402، @obodiyatekhodaa

3-4-پایگاه اینترنتی رضاقارزی rezagharezi.ir

6-5ویلاگ اطلاع رسانی رضاقارزی obodiyatekhoda.blogfa.com

7-10-عبودیت خدا نوشته‌های رضاقارزی @obodiyatekhodaa

 

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn