حضرت امام مهدی (عج) درادیان منسوخ شده قبل وآئین های زمینی حاضر

حضرت امام مهدی (عج) درادیان منسوخ شده قبل وآئین های زمینی حاضر عقیده به ظهور یک نجات دهنده فوق العاده جهانی یک عقیده مشترک دینی است. درتمام ادیان که ازمصدر وحی سرچشمه گرفته است وهمه پیامبران بدان بشارت داده اند. وهمه ملت ها در انتظار آن هستند ولی در تطبیق آن خطا و غرض ها اتفاق افتاده است. دیدگاه یهودیان، مسیحیان وزرتشتیان درمورد منجی برخلاف گمان برخی که باور، به منجی را برخاسته ازپندارهای زخم دیدگان بشری دانسته اند، این باور، اعتقادی سترگ است که ریشه درامیدبخشی های پیامبران الهی (ع) واندیشوران بزرگ تاریخ دارد. برخی از نویسندگان معاصر ازاین باور با عنوان futurism فتوریسم یاد کرده، نوشته اند:«فوتوریسم، یعنی اعتقاد به دوره آخرالزمان وانتظار ظهور منجی غیبی ومصلح جهانی وبزرگ، از جمله مسائلی است که دراصول عقاید ما جای مهمی را اشغال کرده است.

حضرت امام مهدی (عج) درادیان منسوخ شده قبل وآئین های زمینی حاضر

 

عقیده به ظهور یک نجات دهنده فوق  العاده جهانی یک عقیده مشترک دینی است. درتمام ادیان که ازمصدر وحی سرچشمه گرفته است وهمه پیامبران بدان بشارت داده اند. وهمه ملت ها در انتظار آن هستند ولی در تطبیق آن خطا و غرض ها اتفاق افتاده است.

دیدگاه یهودیان، مسیحیان وزرتشتیان درمورد منجی

برخلاف گمان برخی که باور، به منجی را برخاسته ازپندارهای زخم دیدگان بشری دانسته اند، این باور، اعتقادی سترگ است که ریشه درامیدبخشی های پیامبران الهی (ع) واندیشوران بزرگ تاریخ دارد.

برخی از نویسندگان معاصر ازاین باور با عنوان futurism فتوریسم یاد کرده، نوشته اند:«فوتوریسم، یعنی اعتقاد به دوره آخرالزمان وانتظار ظهور منجی غیبی ومصلح جهانی وبزرگ، از جمله مسائلی است که دراصول عقاید ما جای مهمی را اشغال کرده است.

فتوریسم عقیده ای است که درکیش های آسمانی زوراستریانیسم ( مذهب زردشت) وجودائیسم ( مذهب یهود) وسه مذهب عمده مسیحیت: کاتولیک، پروتستان، ارتدوکس و به طورکلی در میان مدعیان نبوت، به مثابه یک اصل مسلم قبول شده و همگی به اتفاق بشارت ظهور همچو مصلحی را داده اند..»[1]

براساس تحقیقات پژوهشگران، این عقیده درطول زندگی انسان ها پیوسته درمیان همه ملت ها وپیروان ادیان بزرگ وجود داشته وحتی اقوام گوناگون جهان چون اسلاوها، ژرمن ها، اسن ها وسلت ها نیز معتقدند که سرانجام باید پیشوایی درآخرالزمان ظهورکرده، بی عدالتی ها را ازبین برده، حکومت واحد جهانی تشکیل داده ودربین مردم براساس عدالت وانصاف داوری کند.

با مطالعه درکتاب های ادیان دیگر به خوبی روشن می شود که درهمه آنها، سخن ازمصلح ومنجی درآخرالزمان مطرح شده است وهمه ادیان، پیروان خود را به آمدن او بشارت داده وگفته اند با آمدن او ظلم وتباهی ازبین می رود ومردم به سمت حقیقت و راستی هدایت شده و آن را پذیرا می شوند.

گفتنی است که هردین ومذهبی چون خودرا صاحب حق می داند، مصلح را نیز ازبزرگان دین خود معرفی می کند لذا درکتابهای خود نام ها والقاب مختلفی برای منجی ذکر کرده اند مثلا:

- درمذهب یهود: سرور، میکائیلی، عزیر، منحاس، ماشیح

- درمذهب مسیحیت، مهمید آخر، مسیح، پسر انسان

- درمکتب زرتشت: سوشیانس

- درمکتب هندوها: ویشنو، منصور، فرخنده

-درمکتب بودا: مایتریا، بودای پنجم

- درمذهب اسلام: مهدی، قائم

 

منجی از دیدگاه یهودیان

برخی ازکتابهای یهودیت وعهد عتیق، که درآنها سخنانی درباره موعود آمده است وبخش های مورد نظر از این قرار است:

الف- کتاب دانیال پیامبر:

دراین کتاب چنین آمده است:

«[2]درآن وقت سرور بزرگ میکائیلی که ازجانب پسران قومت قائم است خواهد ایستاد وزمان تنگنایی که ازبودن طوایف تا به این زمان نبوده است واقع خواهد شد ودرآن زمان قوم تو هرکسی که درکتاب مکتوب شده است نجات خواهد یافت.[3] وازخوابندگان درخاک زمین بسیاری بیدار خواهند شد بعضی جهت حیات ابدی و بعضی ازبرای شرمساری و حقارت ابدی. [4]

ب- بشارت ظهور درکتاب اشعیای نبی:

دربخشی از این کتاب، خداوند قریب الوقوع بودن تحقق عدالت خویش را وعده می دهد و مومنان را به اجرای عدالت فرا می خواند و میگوید: انصاف را نگاه دارید عدالت را جاری کنید زیرا آمدن نجات من ومنکشف شدن عدالت من نزدیک است. [5]

ج- بشارت ظهور درکتاب حیقوق نبی:

اگرچه تأخیر نماید برایش منتظر باش، زیرا البته خواهد آمد ودرنگ نخواهد کرد... ، بلکه جمیع امت ها را نزد خود جمع می کند. [6]

د- کتاب اشعیای پیامبر

[7]ونهالی از تنه یشی برآمده شاخه از ریشه هایش قد خواهد کشید[8] وروح خدا که روح حکمت وفطانت وروح مشورت وجبروت وروح علم وخشیت از خداوند است برآن خواهد آرمید. [9] واو را درخشیت خداوند تیز هوش گردانیده موافق منظور نظرش حکم ومطابق مسموع گوش هایش تنبیه نخواهد فرمود.[10] بلکه ذلیلان را به عدالت حکم وبرای مسکینان زمین به راستی تنبیه خواهد نمود و زمین راب ه عصای دهانش زده به روح لب هایش شریررا خواهد کشت. ...

هـ-  همچنین درکتاب زبور حضرت داود (ع) نیز در این باره مطالبی ذکر شده است. چنان که قرآن کریم از زبور وذکر، غلبه صالحان درآن سخن گفته است. «ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون» [11] «ودرحقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.»

با مراجعه به زبورمی توان به رغم تحریف های صورت گرفته این بشارت را این گونه دریافت کرد:

«زیرا شریران منقطع می شوند امامتوکلان به خداوند وارث زمین خواهند شد.  اما متواضعان وارث زمین شده از کثرت سلامتی متلذذ خواهند شد. واما صالحان را خداوند تایید می کند.. صالحان وارث زمین خواهند شد. » [12]

نیز دراین باره بشارت هایی درکتاب بوییل نبی، حزقیال نبی، حجی نبی وصفینای نبی آمده است.

 

منجی از نگاه مسیحیان

 در آیین مسیحیت، وکتاب های مقدس این آیین نیز بشارتهای بیشتر وروشن تری در باره موعود آخرالزمان رسیده است وعلت آن نزدیک تر بودن زمان آن پیامبر الهی به عصر زندگی حضرت مهدی (ع) است.

درانجیل وملحقات آن (عهد عتیق) نیز عنوان « پسرانسان» هشتاد مرتبه ذکر شده است. مستر هاکس آمریکایی درکتاب قاموس کتاب مقدس ماده پسر انسان می گوید:واژه فرزند انسان دراناجیل وملحقات آنها جمعا هشتاد بار به کاررفته است که فقط سی مورد آن قابل تطبیق با حضرت عیسی است وپنجاه مورد دیگر از نجات دهنده ای سخن می گوید که درآخرالزمان وپایان روزگار ظهور خواهد کرد وحضرت عیسی نیز با او خواهد آمد. [13]

در این جا به چند کتاب که درآنها بشارت ها واشارت هایی درباره ظهور منجی درآخرالزمان آمده است اشاره می کنیم:

الف- انجیل متی:

وچون فرزند انسان درجلال خود خواهد آمد با جمیع ملائکه مقدسه برکرسی بزرگی خود قرارخواهد گرفت. همه قبائل نزد وی جمع خواهند گشت وآن ها را ازهمدیگر جدا خواهد نمود چنان که شبانی میش ها را ازبزها جدا نماید. [14]

ب- انجیل لوقا:

پس بایست که بسته باشد کمرهای شما وافروخته باشد چراغ های شما و خود باشید مانند آن کسانی که انتظارمی کشند آقای خود را که کی از عروسی باز آید که چون آید ودرزند دفعتا دررا گشایند. خوشا حال آن نوکران که چون آقا آید بیدار یابد آن ها را ومن به شما می گویم که به درستی که کمر خود را بسته آنها را نشانید و نزدشان آمده آنها را خدمت خواهد نمود.

ج- انجیل مرقس:

وبرحقیقت آن روز وآن ساعت سوای پدر نه ملائکه آسمان ونه فرزند هیچ کس مطلع نیست احتیاط نمایید که با حذرباشید ودعا نمایید، زیرا ازهنگام رسیدن آن زمان مطلع نیستید. چنانچه شخصی به سفر عیدی رفته وخانه را گذاشته  وملازمان خود را قدرت داده و هرکس را به شغل خاص مقرر فرموده ودربان را به بیدار بودن امرفرمود پس بیدار باشید ازآنجا که نمی دانید که بزرگ خانه چه وقت خواهد آمد درشام یا نصف شب یا وقت بانگ خروس یا صبح مبادا که ناگاه آمده شما را درخواب یابد وآن چه من به شما گویم به همه می گویم بیدار باشید. [15]

د- انجیل یوحنا

زیرا که چنانچه پدردر ذات خود زندگانی دارد به پسر نیز داده است که او درذات خود زندگانی داشته باشد. وقدرت به او داده است که هم حکمرانی کند به علت آن که فرزند انسان است. (کتاب مقدس، انجیل یوحنا، باب پنجم، بندهای 2826)

 

منجی از دیدگاه زرتشتیان

درکتاب معروف زرتشتیان به نام «زند» بعد ازآن که سخن ازمقابله ومبارزه ابدی بین ایزدان واهریمنان به میان می آورد، می گوید:« دراین هنگام فتح وپیروزی ونصرت از ناحیه ایزدان واقع می شود و بعد ازنصرت ویاری ایزدان ونابودی نسل اهریمنان عالم به سعادت اصلی خود می رسد وفرزندان آدم برکرسی سعادت و برکت خواهند نشست». [16]

جاماسب درکتاب «جاماسب نامه» اززرتشت نقل کرده که فرمود:«مردی ازسرزمین تازیان از ذریه هاشم خروج خواهد کرد. اومردی بزرگ سر، با جسمی عظیم، ساقی طولانی، بردین جدش وبا لشکری فراوان روبه ایران خواهد نمود، زمین را آباد کرده و آن را پراز عدل وداد خواهد نمود». [17]

درهمان کتاب بعد ازبشارت به نبوت رسول اکرم (ص) می گوید:

«واز ذریه دخترآن پیامبر که به (خورشید عالم وشاه زمان) معروف است مردی به خلافت خواهد رسید که دردنیا به حکم یزدان حکم خواهد نمود، او آخرین خلیفه آن پیامبر دروسط عالم یعنی مکه است، ودولتش تا روز قیامت دوام خواهد داشت...[18]

درکتاب «زند بهمن یسن» شرح کتاب « اوستا» کلام جاماسب را ازقول استادش زردشت این چنین نقل می کند:« قبل از ظهور سوشیانس خلف وعده، دروغ، بی دینی وبی بند وباری درعالم گسترش می یابد، مردم ازخداوند دورشده وظلم وفساد عالم را فرامی گیرد. این امور، احوال عالم را دگرگون کرده وزمینه را برای ظهور منجی جهانی فراهم می آورد و علائمی که هنگام ظهور اتفاق می افتد عبارت است از حادثه عجیب وغریبی درآسمان ظاهرمی شود که دلالت برآمدن «خردشهرایزد» دارد. ملائکه ازطرف مشرق ومغرب به اذن او فرستاده می شوند تا خبرها و اعلان ها را به عالم برسانند..»[19]

ونیز درکتاب «زند بهمن یسن» می خوانیم:«... وبعد ازآن، سوشیانس عالم را پاک خواهد نمود، آن گاه قیامت برپا خواهد شد». [20]

دیگر ادیان شرقی پیرامون ظهور مصلح جهانی (مصلح در ادیان غیرالهی، زمینی)

منجی از دیدگاه هندوها

درکتاب «اوپانیشاد» که یکی ازکتابهای معتبر وازمنابع هندوها به شمارمی رود بشارت به ظهور نجات بخش چنین آمده است:« این مظهر ویشنو(مظهردهم) درانقضای کلی یا عصرآهن، سواربراسب سفیدی، درحالی که شمشیر برهنه درخشانی به صورت ستاره دنباله داردردست دارد ظاهرمی شود، شریران را تماما هلاک می سازد، وآفرینش را ازنوتجدید، وپاکی را رجعت خواهد داد..این مظهر دهم درانقضای عالم ظهور خواهدکرد». [21]

درکتاب « باسک» که ازکتابهای مقدس هندوهاست، بشارت به منجی این گونه آمده است:

«دوره دنیا تمام شود به پادشاه عادلی درآخر الزمان، که پیشوای ملائکه وپریان و آدمیان باشد، وحق وراستی با  او باشد، وآنچه دردریا وزمین ها پنهان باشد همه را به دست آورد، وازآسمان ها وزمین وآنچه باشد خبر دهد، وازاو بزرگتر کسی به دنیا نیاید.» [22]

درکتاب «پاتیکل» که ازبزرگان هندوان وبه زعم آنان صاحب کتاب اسمانی است راجع به دولت با سعادت مهدی (ع) این گونه نقل کرده است:

« چون مدت روز تمام شود، دنیای کهنه نوشود وزنده گردد، وصاحب ملک تازه پیدا شود از فرزندان دوپیشوای بزرگ جهان که یکی «ناموس آخرالزمان» ودیگری «صدیق اکبر» یعنی وصی بزرگ تر وی که پشن نام دارد ونام آن صاحب ملک تازه راهنماست». [23]

بشارت ظهور درکتاب «وشن جوک»:

آخر دنیا به کسی برگردد که خدا دوست دارد وازبندگان خاص اواست ونام او خجسته وفرخنده باشد. خلق راکه دردین ها اختراع کرده وحق خدا وپیامبر را پایمال کرده اند، همه را زنده گرداند وبسوزاند و عالم را نوگرداند و هربدی را سزا دهد.[24]

بشارت ظهور درکتاب «دیده»:

پس از خرابی دنیا، پادشاهی درآخرالزمان پیدا شود که پیشوای خلایق باشد ونام او «منصور» باشد وتمام عالم را بگیرد وبه دین خود درآورد و همه کس را ازمؤمن و کافر بشناسد و هرچه ازخدا بخواهد، برآید. [25]

 

نظر سایر اقوام وملل درباره نجات دهنده عالم

درکتاب علائم ظهور، آمده است:

«... ازاین رو درهمه قرون واعصار آرزوی یک مصلح بزرگ جهانی دردل های خدا پرستان وجود داشته است. واین آرزو نه تنها درمیان پیروان مذاهب بزرگ، مانند زرتشتی و یهودی ومسیحی ومسلمان سابقه دارد، بلکه آثار آنر ا در کتابهای قدیم چینیان، ودرعقاید هندیان، ودربین اهالی اسکاندیناوی وحتی درمیان مصریان قدیم وبومیان وحتی مکزیک و نظایر آنها نیز می توان یافت.»[26]

عقیده به ظهور یک رهایی بخش بزرگ وبرچیده شدن بساط ظلم وستم ازمیان انسان ها، وحکومت حق وعدالت منحصر به شرقی ها ومذاهب شرقی نیست ، بلکه یک اعتقاد عمومی وجهانی است که چهره های مختلف آن درعقاید اقوام گوناگون دیده می شود، وهمه روشنگر این حقیقت است که این اعتقاد کهن ریشه ای درفطرت و نهاد انسانی، دردعوت همه پیامبران، داشته است.

درکتاب دیباچه ای بررهبری، ضمن بیان وجود انتظار ظهور یک منجی بزرگ درمیان اقوام مختلف غربی، وبهره برداری پاره ای از افراد ازیک چنین انتظار عمومی، نام پنج نفر از مدعیان راکه از انگلستان برخاستند، به عنوان « جیمز نایلور» و «یوحنا سوئکات» و«ریچارد برادرز» و «جان نیکولز تام» و«هنری جیمز پرینس» را ذکرمی کند واز«برنارد باربر» جامعه شناس آمریکایی در رساله «نهضت منجی گری» وجود چنین اعتقادی را حتی درمیان سرخ پوستان آمریکایی نقل کرده می گوید:

درمیان قبایل سرخ پوست آمریکایی..این عقیده شایع است که روزی گرد سرخ پوستان ظهور خواهد کرد وآنها رابه بهشت زمین رهنمون خواهد شد...

تنها تا پیش ازسال 1890 بالغ بر بیست نوع ازاین نهضت ها درتاریخ آمریکا ضبط شده است. ».

 

 

 

ساقی است و نگاه  و عمو صدا  می کند کاروان شهدا  یا قمر العشیره ادرکنا  خبری شده مگر ...و رقیه جامانده است ، ز کاروانیان دورعمو دریاب دختر سه ساله  مولایمان حسین س یا ابوالفضل العباس علیک السلام.

نجات میدهد تنم امیر جان فزای عشق

    کبوترم رسد دمی به سوی کربلای عشق

سری به سجده بگذرد اگه زیارتش کنم

     شفاعتم کند که اوست شافع بافای عشق

مهدی جان

خدا می داند شوق و شعورت علویست

پای رکاب خدایت وامامت علی

 درلقای رب زیبای مهربانت عند ربی

اربابت لاله های ما راشفاعتی عنایتی ونگاهی آقا جان.

 

سلام علی مهدی فاطمه

سلام علی اوصیا خاتمه

 امیر مهربان خدا

 تو عطر کدام بهاری 

  خوشبو‌ترین گل عالم  

که هرجانامت رامینویسم شکوفه میدهی

  قربان ندای نای حبیبانه ات بیا  

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

آری بهاریست بعد از خزان

     اگرعنایت نماید فرجت   

    مهربان عالم رب مهدی   

  بنمای رخ گلستان دل تویی



[1] مصلح جهانی ومهدی موعود (ع) از دیدگاه اهل سنت، ص 55

[2] مصلح جهانی ومهدی موعود از دیدگاه اهل سنت ، ص 55

[3] کتاب مقدس، ترجمه فاضل خانی همدانیف کتاب دانیال ، ص 1547، فصل دوازدهم ، بندهای 31

[4] کتاب حیقوق نبی، فص 2 بند 3

[5] کتاب مقدس ، کتاب اشعیای نبی، باب 59

[6] کتاب حیقوق نبی، فصل 2 بند 3

[7] اشعیای نبی، ص 1220، فصل یازده، بند 101

[8] انبیاء، آیه 105

[9] حیقوق نبی،  فص 2 ، بند 3

[10] اشعیای نبی، ص 1220 فصل یادزه بند 101

[11] انبیاء ، آیه 105

[12] کتاب مقدس، مزامیر داود، مزمور37، بندهای 379

[13] قاموس کتاب مقدس، ماده پسر انسان، ص 219، او خواهد آمد، ص 100

[14] کتاب مقدس، انجیل متی، باب بیست وپنجم،  ص 60، بندهای 31 و3

[15] انجیل مرقس، باب سیزدهم، بندهای 3732

[16] موعود شناسی وپاسخ به شبهات، ص 108

[17] بشارت العهدین، ص 243 و 244

[18] همان، ص 273، بشاره الظهور، ص 20

[19] جاماسب نامه، ص 25

[20] زند بهمن یسن، ص 19

[21]  ظهور حضرت مهدی از دیدگاه اسلام ومذاهب وملل جهان، ص 273

[22] همان، ص  283، به نقل ازبشارات العهدین، ص 246

[23] ادیان ومهدویت، ص 20

[24] بشارت العهدین، ص 272

[25] بشارات عهدین، ص 245

[26] حکومت جهانی مهدی (عج)، ص 57، به نقل ازکتاب علائم ظهور، ص 47

 

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn