شناخت ماهیت وحقیقت ظهور وبروز جریان تکفیری وهابی وتاثیرآن بر آینده منطقه (گذشته ،حال وآینده وتاثیرات ومسائل روزجریان تکفیری چگونه می باشد؟)

       

بسم الله الرحمن الرحیم

شناخت ماهیت وحقیقت ظهور وبروز جریان تکفیری وهابی وتاثیرآن بر آینده  منطقه (گذشته ،حال وآینده وتاثیرات ومسائل روزجریان تکفیری)

-غرب آسیا با گذشت زمان به محتوای سیاسی و راهبردی این منطقه روز به روز افزوده ‌شده‌است.  -این منطقه مهد تمدن‌های بزرگ و مرکز و خاستگاه سه دین بزرگ یهودیت، مسیحیت و اسلام است.

-يکي از عوامل مهم ادامه تهدید وفرسایش وفتنه گري علیه جمهوری اسلامی وجبهه مقاومت در منطقه ،هنوز جريان سلفي تکفيري است . ضرورت آگاهی ازآن روز به روز مشهودتر میگردد.- این نگاه متحجرانه به اسلام برای تقابل با اندیشه ضد شیعی به میدان تحولات منطقه آورده شده .

-و بعدازسالها رویارویی با نگاه ناب شیعی در عراق وسوریه ویمن و... شکست خورده و به دوران اضمحلال و فرسایش رسیده.    -تخریب،قتل وعام ،نابودی ،غارت منابع وذخایروسرزمین های اسلامی ازبازتاب سناریو فعال سازی جریان تکفیریست.

-برگ پایانی پرونده حاکمیت جریان تکفیری  در عراق و سوریه، با فتح آخرین پایگاه های فرماندهی این گروه در شهرهای «بوکمال» و «راوه» ورق خورد.

 -نامه هفته  سردارشهید  «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس به رهبر انقلاب، اعلانی بود افتخار آمیز، از موفقیت سربازان ایرانی و سوری و جبهه مقاومت در برابر هجمه های بی امان و دهشت آفرین تروریست.

-افزایش  ونضج و رشد گروه های افراطی و تکفیری زمینه ها و شرایط خاصی را می طلبد؛ شرایطی که در سال های گذشته سوریه و عراق را به بهترین مکان برای استقرار داعش تبدیل کرد.

 -داعش در سوریه از دل اختلافات سیاسی و دخالت نیروهای غربی سر برآورد. تروریست ها در سوریه بر آتش تعارض های سیاسی دامن زدند و از قبل تشدید اختلافات، بیش از پیش در این کشور ریشه دواندند.

-در عراق هم شکاف های داخلی میان گروه های سیاسی و نارضایتی سنی ها از حاکمیت موجب شد تکفیری ها روی موج نارضایتی سوار شوند و از خلاءهای قدرت برای آشیان گزینی خود استفاده کنند.

-این روزها خبرهای جسته و گریخته ای از رشد نسل تازه ای از گروه های تروریستی در کشورهایی چون لیبی و افغانستان منتشر می شود.

- شناخت ماهیت وحقیقت ظهور وبروز جریان تکفیری وهابی در منطقه از موضوعات ومسائل مطرح مورد تحقیق اساتید،تحلیگران ودانشجویان می باشد.-

 جریان  تکفیری به تحریک،هزینه وآموزش جریان غربی وعبری هچنین  زمین وهزینه عربی باعنوان جنگ نیابتی در حال اجراست.

-مطالعه این الگوها، مجموعه ای از دستور کارهای تازه پیش روی کشورهایی قرار می دهد که در حال دست و پنجه نرم کردن با گروه های تروریستی یا در معرض تهدید آنها قرار دارند.

- دولت های منطقه از جمله سوریه باید ضمن جلوگیری از بروز تهدیدات سرزمینی و تمایلات جدایی طلبانه، در مسیر نهادینه کردن اصول مردم سالاری و حاکمیت قانون در کشور خود گام بردارند.

-افزایش سازوکارهای مشارکت مردم در روندهای سیاسی و استقرار و نهادینه سازی قانون در الگوهای رفتار سیاسی و تقویت نهادهای نظارتی مستقل، بخش مهمی از بسترهای رشد گروه های افراطی را از بین می برد.

-اصالت بخشی به مطالبات مردمی و افزایش مشارکت عمومی امکان موج سواری روی نارضایتی های سیاسی را از گروه های افراطی می گیرد.

-توسعه اقتصادی و فرهنگی از دیگر دستور کارهای لازم برای کشورهایی است که در معرض خطر داعش قرار دارند، چرا که یکی از مهمترین ابزارهای داعش برای نضج و جذب نیرو، بهره گیری از فقر اقتصادی و فرهنگی است.

-حمایت از روندهای سیاسی، برگزاری گفت و گوهای ملی، تقویت حاکمیت ملی، ممانعت از دخالت خارجی و پیش برد نرم توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، آینده آرام و باثبات سوریه را تضمین خواهد کرد.

ظهور وبروز وماهیت پيدايش جریان تکفیری

سیرپیدایش فرق ومذاهب غیرشیعی دراسلام 

 

سلفی گری

 

ریشه پیدایش وهابیت  تکفیری

 

ويژگي‌هاي  مهم مکتب وهابیت  تکفیری

 

عقايد و آراء وهابیت تکفیری

 

تشکل ها وسازمان های تروریستی تکفیری

 

اهداف استکباروصهیونیسم جهانی ازتسخیرسوریه

گروهگ تروریستی  تکفییری داعش

7گروه تکفیری معروف

جنایات داعش

نظر علمای اسلام در خصوص داعش

ابوبکر البغدادی

راهبرد شیعه در برابر داعش

 

 

ظهور وبروز وماهیت پيدايش جریان تکفیری

        سیرپیدایش فرق ومذاهب غیرشیعی دراسلام  :

       معارف اسلام و فقه اسلامی بعد از ثقیفه به دو شاخه تقسیم شد:

1- فقهی که بعد از پیامبر (ص) از اهل بیت ایشان گرفته واستفاده می شد (فقه شیعه).      2-فقهی که فتوا دهندگان آن بعد از پیامبر (ص)، صحابه و تابعین بودند (فقه اهل سنت ) .

مذاهب وامامان اهل سنت به ترتیب از این قرار است:

1 حنفی: ابوحنیفه، نعمان بن ثابت  ( م 150ق ) 2- مالکی: مالک بن انس (م 179ق) 3-شافعی:شافعی، محمد بن ادریس (م 204ق)  4- حنبلی: احمد بن حنبل (م 240ق) .

  اقسام مذهب اهل سنت:    مذهب اهل سنت از لحاظ مبانی فکری یا کلامی به دومذهب کلی تقسیم می گردد:   1- اشاعره     2-معتزله

فرق دیگری نیزدراهل سنت وجوددارند مانند : 1-خوارج (  ابازیه ) 2-مرجئه  3-همیه  ( این مذهب تابع جهم بن صفوان بودوجبری بودند ). 4-قدریه

 مذاهب کلامی امروز:    مذاهب کلامی که امروزه در جهان اسلام مطرح است ،عبارتند از:    1-  امامیه(شیعه)    2- معتزله       3-  اشاعره         4- ماترودیه

ماترودیه تابع ابومنصور ماترودی متوفای ( 333 ) هستند ،مذهب فقهی حنفی که در ایران زندگی می کنند به ویژه در شرق کشور نه مذهب کلامی اشاعره را قبول دارند ونه مذهب کلامی معتزله را ، بلکه ماترودیه هستند

.  البته در کنار این چهار مذهب کلامی ، مذهب زیدیه نیز وجود دارد که در یمن زندگی می کنند و ابازیه هم در عمان مستقر هستند.

         اختلافات اشاعره با معتزله  تفاوت‌های زیادی بین عقاید معتزله و اشاعره وجود دارد که اهم آن عبارتنداز:

ـ توحید ـ عدل ـ وعده و وعید ـ المنزلة بین المنزلتین ـ امر به معروف و نهی از منکر - قدیم بودن یاحادث بودن قرآن

 

سلفی گری

در مقاله، ریشه های تاریخی و نحوه شکل گیری وهابیت/ نویسنده : اکبر اسد علیزاده/مجله  مبلغان  ، شماره 96 آمده :

 

-جریان سلفی گری را در قرن چهارم هجری (323 ه . ق) گروهی از اهل حدیث به وجود آوردند. آنان، خود را «سلفیه» نامیدند، به این اعتبار که خودشان را پیرو سلف صالح می شمردند و در رفتارها و باورهایشان، خود را تابع پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اصحاب و تابعین می دانستند.

-این گروه به پندار خویش، در صدد احیای سیره «سلف صالح»، یعنی مسلمانان صدر اسلام بودند و مدعی شدند که امت پیامبر صلی الله علیه و آله را از انحراف و اشتباه به راه مستقیم بر می گردانند.

- اما بعدها توسط ابن‌تیمیه و شاگردانش مدون شد و نهایتاً با محمد بن عبد‌الوهاب و از طریق حاکمان آل سعود در دوران معاصراعتباریافت.

-به سلفی‌ها به اعتبار نام محمد بن عبدالوهاب وهابی هم گفته می شود .

- سلفیان با معتزله به شدت به نزاع پرداختند؛ زیرا معتزله به عقل و دلایل عقلی استناد می کردند؛ ولی این گروه، استفاده از شیوه های عقلی را در اسلام از امور جدید می پنداشتند که در عصر صحابه و تابعین مرسوم نبوده است.

-همچنین آنان به ظاهر آیات و احادیث بسنده می کردند و هرگز به تأویل و تفسیر نمی پرداختند و تنها به نصوص قرآن و حدیث و دلایل به دست آمده از نص معتقد بودند. از این رو، به استقرار پروردگار بر عرش و فرود آمدن خداوند در سایه هایی از ابر اعتقاد داشتند.

وهابیت  تکفیری

در ویکی پدیا ،دانشنامه آزاد اومده:

-وهابیتوهابیت نامی است که شیعیان و اهل سنت بر فرقه ای خاص نهاده اند؛ در حالی که آنها خودشان را سلفی می دانند.

-جنبشی مذهبی است که محمد بن عبدالوهاب در قرن هجدهم در نجد عربستان بنیان گذاشت و از سال 1744 مورد پذیرش خاندان سعودی قرار گرفت.

 -دیدگاه وهابی متحجر  در اسلام معتقد است و زیارت قبور و تقدیس برخی افراد را دلالتی بر شرک می‌داند.

-وهابیت از نظر ایدئولوژیکی پیرو اعتقادات ابن تیمیه و از نظر فقهی پیرو مذهب حنبلی است.

-تکفیری عنوانی است که به نام گروه های نظامی وهابیت که از حربه تکفیر برای مقابله با مخالفان و دشمنان خود استفاده می کنند، اطلاق می شود.

-یعنی دشمنان خود راکافر می دانند. به این نام (تکفیری) نامیده می شوند.

-وامروزه به بزرگ ترین مشکل دنیای اسلام تبدیل شده و باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیر مادی و معنوی به جهان اسلام گردیده اند.

فرقه وهابیت  و وهابیت  تکفیری :

- وهابیها به دنبال این عقاید افراطی بی محتوا و خشک، به تلویح یا تصریح، خود و پیروانشان را موحد و مسلمان می شمرند و دیگر گروههای مسلمان را مشرک و کافر قلمداد می کنند. از این رو، کشتار آنها را جایز و اموالشان را نیز حلال می شمارند.

-وهابیت از نام پدرش عبدالوهاب گرفته شده است و پیش از او مسلکی به نام وهابیت وجود نداشت.

-او در سال 1115 ه . ق در شهر عُیَینَة واقع در صحرای نجد عربستان چشم به جهان گشود و در سال 1206 ه . ق دیده از جهان فروبست.

-پدرش، عبد الوهاب از عالمان حنبلی و مورد احترام مردم و قاضی شهر عیینة بود.

-محمد در آغاز، از محضر جمعی از عالمان مکه و مدینه بهره برد.

- نام اين فرقه ازپدر محمد كه عبدالوهاب  بود،گرفته شده است .

-«عبدالوهاب » ازعلماى عينيه ازبلاد نجدبود.

-محمد  فقه حنبلى را نزدپدرش عبدالوهاب فراگرفت .

 -آثار ابن تيميه  رامطالعه كردوتحت تاثيرقرارگرفت .

-درسال 712 ق دوباره به «دمشق » بازگشت ودرسال 728 قدرگذشت .

- محمدبن عبدالوهاب دربصره از شيخ محمدمجموعى آیین تسنن را  آموخت.

-درشام وحجازنيز بود وسفرهايى به ايران اصفهان  نمود.

-وهابیت  تکفیری فرقه منسوب به «محمدبن عبدالوهاب » (1115 -1206 قمرى) ازمردم «نجد» مى باشد.و نسبتش به وهیب تمیمی می رسد.

ابن تیمیه:

- «محمدبن عبدالوهاب » به مكتب «ابن تيميه » گرايش داشت .

-ابن تيميه حرانى  ازعلماءحنبلى قرن هفتم وهشتم هجرى است كه عقايد وى مخالف افكارمذهبى معاصرخودبود،تكفيرشد ومدتى زندانى بود،ازشام به قاهره گريخت .

- احمد بن تیمیه، در روز دهم ربیع الاول سال 661 ه . ق در شهر حران (از توابع شام) دیده به جهان گشود و تا هفت سالگی در آن سرزمین زندگی کرد.

به خاطر حمله سپاه مغول، عبد الحلیم، پدر ابن تیمیه مجبور شد به همراه خانواده، وطن خویش را ترک و به سوی شام (دمشق) حرکت کند و در آنجا اقامت گزیند.

-وی در جوانی به مطالعه زندگی نامه کسانی که مدعی نبوت شده بودند، مانند مسیلمه کذاب، اسود عَنسی و طلیحه اسدی علاقه خاصی داشت.

 -این مطالب نشانگر آن است که از همان آغاز، دنبال شهرت و مقام بوده است. به همین دلیل، پدرش از او راضی نبود و پیوسته او را سرزنش می کرد و مردم را از اطاعت او بر حذر می داشت.

 

-حتی برادرش، سلیمان بن عبد الوهاب از مخالفان سرسخت وی بود و سخنان او را باطل می دانست. سلیمان در ردّ اندیشه برادرش کتابی نوشت که اولین کتاب در ردّ وهابیت است.

 

وهابیت ساخته دست استکبار وصهیونیسم

-با توجه به حمایتهای استکبار و درگذشت پدر محمد بن عبدالوهاب در سال 1153 ه . ق، وی زمینه را برای اظهار عقاید خود فراهم دید. البته او در اولین قدم با برخورد شدید عمومی مردم حریملة  رو به رو شد که حتی نزدیک بود خونش را بریزند. ناچار از آنجا به زادگاه خود، عیینة بازگشت.

-پس از ورود به عیینة، سخنان خود را به امیر آنجا ـ عثمان بن احمد بن معمر ـ عرضه کرد. امیر دعوت او را پذیرفت و با هم پیمان بستند که هر یک از آن دو، بازو و یار و یاور دیگری باشند.

- بدین ترتیب، امیر اجازه داد که او عقاید خود را بی پرده مطرح کند. برای اینکه پیوند محمد بن عبدالوهاب با امیر استوارتر گردد، وی با خواهر امیر ازدواج کرد. بدین گونه، پیمانی مستحکم میان شیخ و امیر بسته شد.

-در آن عصر، اطراف شهر عیینة پر از مساجد و زیارتگاههایی از صحابه و اولیا بود. از جمله، قبر زید بن خطاب ـ برادر عمر ـ مورد احترام مردم آن دیار بود.

-محمد بن عبدالوهاب با عده ای از سربازان عثمان بن معمر به این زیارتگاهها حمله بردند و آنجا را با خاک یکسان کردند.

-نویسنده تاریخ نجد می گوید:

محمد بن عبدالوهاب با دست خویش، قبر زید بن خطاب را با خاک یکسان کرد. این کار، واکنشهایی در منطقه ایجاد کرد و باعث شد مردم علیه شیخ قیام کنند و گفته های او را مردود بشمارند.

-آنان نامه ای به علمای احساء و بصره و حرمین نوشتند و از شیخ شکایت کردند. علما به امیر عثمان بن معمر، نامه نوشتند و او را به کشتن شیخ امر کردند. امیر عیینة به ناچار شیخ را از این شهر بیرون کرد. شیخ، منطقه درعیة، زادگاه مسیلمه کذاب را برگزید و در سال 1160 ه . ق، به آنجا منتقل شد.

وی پس از ورود به درعیة با امیر این منطقه (محمد بن سعود، نیای خاندان سعودی) تماس گرفت و همان پیمانی را که با امیر عیینة بسته بود، با محمد بن سعود بست.

- ابن سعود از پیمان خود با شیخ خوشحال بود، ولی دو نگرانی خود را با شیخ مطرح کرد: اول اینکه اگر ما، تو را یاری کردیم و کشورها را گشودیم، می ترسیم ما را ترک کنی و در نقطه دیگری سکنا گزینی! دوم اینکه ما در شهر درعیة قانونی داریم و آن اینکه در فصل رسیدن میوه ها از مردم مالیات می گیریم. می ترسیم تو مالیات را تحریم کنی!

-شیخ در پاسخ ابن سعود گفت: من هرگز تو را با دیگری عوض نخواهم کرد و خدا در فتوحاتی که نصیب ما می کند، غنایمی قرار خواهد داد که تو را از این مالیات ناچیز بی نیاز سازد.

-امیر درعیة برای تحکیم روابط میان دو خانواده، دختر شیخ را به ازدواج فرزند خود، عبدالعزیز در آورد و از این طریق پیوند خانوادگی میان آن دو برقرار شد و تاکنون نیز این رابطه در شعاع گسترده ای محفوظ مانده است.

-پس از این پیمان، محمد بن عبد الوهاب به رؤسای قبایل و تمام مردم نجد نامه نوشت و آنها را به قبول مذهب تازه خود فرا خواند. برخی پیروی کردند و گروهی نیز اعتنایی نکردند. سپس شیخ با عنوان جهاد علیه کفر و شرک و بدعت گذاران به کمک ابن سعود، لشکری تشکیل داد و علیه مسلمانان قیام کرد و با حمله به شهرها و روستاهای مسلمان نشین، مردم را به خاک و خون کشید و اموال آنها را به عنوان غنایم جنگی غارت کرد.

-بدین ترتیب، فرقه وهابیت به وجود آمد؛ ولی ناگفته پیداست که جنگها و نبردهای آنان علیه کسانی بود که همگی گوینده «لا اله الا الله، محمد رسول الله» بودند و پیوسته خدا را عبادت می کردند و فرایض الهی را به جا می آوردند.

 

ويژگي‌هاي  مهم مکتب وهابیت  تکفیری

 در مقاله:   تبیین وشناخت مبانی تفکر تکفیر درعقاید گروه های تکفیری ، محمد رضاآگشته     نشریه علوم و فنون نظامی سال سیزدهم پاییز 1396 شماره 41 ص159181. آمده:

1. دعوت به تجسيم:

از افتخارات اسلام ، تنزيه حق‌ تعالي از هرنوع جسم و جسمانيات بوده و شعار مسلمانان «ليس کمثله شئ» است. فلاسفه و متکلمان اسلامي ساليان درازي به نقد مجسِّمه پرداخته‌اند.

 آنان پيوسته به نقد تورات فعلي (نه تورات واقعي که قرآن آن را هدايت و نور مي‌خواند) پرداخته که خدا را جسم و جسماني مي‌داند و احيانا از مقام والاي خود به زمين فرود آمده و وارد خيمه‌ي يعقوب مي‌گردد و با او کشتي مي‌گيرد. اما متأسفانه توحيد مورد نظر ابن تيميه ، توحيد جسماني بود که سرانجام خدا را بر عرش نشانده و احيانا از آن نيز پايين‌تر مي‌آورد و در حد تعبير خود ابن تيميه «بسان واعظي که از پلۀ منبري به پلۀ ديگر آن منتقل مي‌شود» او نيز از نقطه‌اي به نقطة ديگر فرو مي‌آيد.

 

ابن بطوطه جهانگرد معروف در سفرنامه معروف خود "رحلة ابن بطوطه" می‌نویسد:من در دمشق فقیه بزرگ حنابله، تقی الدین بن تیمیهرا دیدم، او در فنون گوناگون سخن می‌گفت ولی در عقل او چیزی بود؛(و كان فی عقلهشیء) آنگاه می‌افزاید:وی در روز جمعه‌ای در مسجدی مشغول وعظ و ارشاد بود، كه من در آنجا حضور داشتم. از جمله سخنان او این بود كه:خداوند(از عرش) به آسمان نخست، فرود می‌آید مانند فرود آمدن من از منبر. این سخن را گفت و یك پله از منبر پایین آمد. ‌در این هنگام فقیهیمالكی به نام ابن الزهراء به مقابله برخاست و سخن او را رد كرد، مردم به طرفداری از ابن تیمیه برخاستند و فقیه معترض را با مشت و كفش زدند.  این نمونه‌ای از عقاید كفرآمیز وی است.

 

2. کاستن از مقامات انبيا و اولياي الهي:


پيامبران و اولياي الهي گرامي‌ترين و عزيز‌ترين مخلوق رويزمين مي‌باشند. قرآن و روايات بر مقامات معنوي آنان گواهي مي‌دهد و اين که مرده و زندۀ آنان يکسان بوده و همچنين ارتباط آنان ، هم‌چنان با امت اسلامي خود برقرار مي‌باشد.


در مکتب ابن تيميه، پيامبر و اولياي پاک الهي ، به صورت يک انسان عادي در‌مي‌آيد که پس از مرگ رابطۀ آنان با امت خود گسسته شده و کمترينسودي به حال امت ندارن

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی ،وهابیت بر سر دو راهی

3. تکفيرمسلمين :
پيامبرگرامي صلي‌الله‌عليه‌و‌آله با تلاش‌هاي بي‌وقفه‌ي خود، پيوند اخوت در ميانمناديانتوحيدپديد آورد و همگان را در مقابل کفر جهانيبسيج کرد.

 مسلمانان در پرتو کلمه توحيد و توحيد کلمه ، توانستند در برابر ضربات سهمگينصليبيان و قساوتهايثنويان (مغول) ثابت و استوار بمانند.

تا آنجا که دشمن را به کيش خود وارد سازند و از دشمن خونخوار ، مروّجيبرايآيين خود تربيت کنند.
ولي متأسفانه اين وحدت کلمه به وسيلۀ پايه‌گذار مکتب وهابيت درهم شکست و در زير آسمان ، افتخار مدال اسلام تنها نصيب گروهي مي‌شود.که مکتب وهابيت را دربست بپذيرند و در غير اين صورت از اسلام بيرون مي‌روند. اينهابخشي از نتايج اسف بار اين مکتب است.

آيا در چنين شرايطي مي‌توان پايه‌گذار اين مکتب را پيشواي اسلام، زنده‌ کننده‌ي سنت و نابود کننده‌ي بدعت ناميد ؟!
احمد زينيدحلان در كتاب خلاصه الكلام مي‌نويسد: محمد بن عبدالوهاب كساني را كه از مذهب او پيروي مي‌كردند و فريضه حج را انجام داده بودند وا مي‌داشت كه دوباره حج كنند و به آنها مي‌گفت حج اول تو در حال شرك بوده و باطل است. همچنين به كسانيكه به مذهب او مي‌گرويدند پس از ادايشهادتين مي‌گفت شهادت سومي را هم بر زبان جاريكنيد و بگوييدكه قبلاً كافر بوده‌ايم و پدر و مادرمان در حال كفر از دنيا رفته‌اند. اگر آنها اين شهادت سومي را بر زبان جاري نمي‌ساختند دستور قتل آنها را مي‌داد. او به طور آشكار مي‌گفت: مسلمانان 600 سال كافر بوده‌اند و غير از پيروان خودش بقيه مردم را مشرك و كافر و خون و مالشان را حلال و مباح مي‌دانست.

شناخت وهابیت . آیت‌الله نجم الدین طبسی   انتشارات دلیل و تنظیم حسن بلقان آبادی و محمدمحسن طبسی را با شمارگان 500 نسخه،ص 940

 

4 تهاجم وتخريب :  وهابيان به انجام عقايدوشعائرخويش پرداختندوبراىمحو به اصطلاح آلودگي هاازساحت اسلام به تهاجم وتخريب روىآوردند.

 

 

عقايد و آراء وهابیت تکفیری

از رساله دکتری،ریشه یابی فقهی پیدایش جریانات تکفیری در فقه مذاهب خمسه و فرقه وهابیت . سهیل احمدی


وهابيها معتقدند كه هيچ انسانى نه موحد است و نه مسلمان مگر اينكه امورى را ترك كند، از جمله :


1 - به وسيله هيچ يك از رسولان و اولياء پروردگار به خداوند توسل نجويد، و هرگاه اقدام به اين كار كند و بگويد: اى خدا! توسط پيامبرت محمد (صلى الله عليه و آله ) به تو متوسل مى شوم كه مرا مشمول رحمت خود قرار دهى ، اينگونه افراد در راه شرك گام نهاده و مشرك مى باشند.

2 - زائران به قصد زيارت به آرامگاه رسول خدا (ص )نزديك نشوند و بر قبر آن حضرت دست نگذاريد و در آنجا دعا نخوانند و نماز نگذاريد و ساختمان و مسجد بر روى قبر نسازند.

3- از پيامبر (ص) طلب نكنند اگر چه پروردگار، حق شفاعت را به پيامبراكرم (ص ) داده است ولى از طلب آن نهى فرموده است . بر مسلمانان جايز است كهبگويد: «يا الله ! شفعلىمحمدا» :

«پروردگارا! محمد (ص ) را شفيع من قرار ده » ولى روا نيستكهبگويد: «يامحمد! (ص ) اشفعلى عندالله . و كسىكه از پيامبر طلب شفاعت كند، مانند اين است كه از بت ها شفاعت خواسته باشد.

4- هرگز  به رسول خدا «صلى الله عليه و آله » سوگنديادنكندو او رانداننمايد: آن حضرت را با عبارت يا محمد و «سيدنا»

توصيفنكند و الفاظى از قبيل : بحقمحمدو.. بر زبان جارى نسازد.

5 - نذر براى غير خدا و پناه بردن و استغاثه به غير خداوند شرك است .
 6- زيارت قبور و ساختن گنبد و بارگاه بر آنها وتزئين قبور و سنگ كتيبه ، چراغ روشن كردن و شمع گذاشتن بر آنها شرك است .

7 - وهابيون بر اين باور شدند كه مسلمانان درطى روزگار وقرون ، از آئين اسلام منحرف شده اند و در دين خدا بدعت هائىجاى داده اندكه با شرع اسلام متناقض مى باشد. به عقيدهوهابيونبايد از اصولىكهپيامبر اسلام «صلى الله عليه و آله »حكم فرموده ، پيروىكرد و از منهيات او دورى نمود. بايد فقط پرودگار اميدوار بود و از او ترسيد و به او توكلكرد و شفاعت خواست .

8- هرگونه مراسم تشييع جنازه و سوگوارى حرام است . ارواح اموات كارىنمى توانند بكنند و در امور دنيوى و اخروى زندگان دخالتىنمى توانند داشته باشند.
تاءويلآيات حرام است .

9- كار بردن القاب كه بر عزت و احترام دلالت دارد، در مورد افراد بشر ناصواب است زيرا احترام و تعظيم تنها شايسته خداوند است .

10 - هرگاه مسلمانى از دنيا برود، روح او در بهشت است واين جاى شادى و سرور دارد نه غم و اندوه .وهابيون قائل به جنگ با ديگر فرق و مذاهب اسلامى هستند و مدعىاندكهيابايد به آئين وهابيت در آيند و ياجزيه دهند. آنان مخالفان خود را متهم به كفر و شركمىكنندواموال و نفوس و نواميسبقيه را حلال مى دانند. از ديدگاهوهابيونمرتكبكبيرهكافر است و هر كس در جنگ كشته شود، به بهشت مى رود. وهابيون آيات قرآنى وارده پيرامون شرك و كفر را بر مسلمانان مخالف خود منطبق مىكنند.

رهبران فرقه وهابيه

وارث آئين وهابيت ، اندكى پس از پيدايش آن ، خاندان آل سعود شد. اين خاندان كه از دير باز بر جزيره العرب دست داشته ، توانست با تكيه بر اين آئين و حمايت وگسترش واحيا آن تنها وارث بى چون وچراى وهابيت گردد.
1 -محمد بن سعود، نخستين فرد از خاندان سعود است كه مذهب وهابيه را قبول كرد (م 1179 ق )
2 - عبدالعزيز بن سعود. وى بر «احساء» و«قطيف » دست يافت وسواحل خليج فارس را نيز در اختيار گرفت . در سال 1216 ق كربلا را غارت كرد. اندكى بعد مكه وطائف را زير نفوذ گرفت وبر عمان دستيافت . در سال 1218 قمرى توسط يكى از شيعيان كشته شد.
3 - سعود بن عبدالعزيز. در دوره رهبرى وى وهابيان به بغداد وعمان مكه و مدينه و حوران يورش بردند. نام سلطان وقت را از خطبه ها بر داشتند. نيروهاى عثمانى وهابيان را شكست دادند و شهرها را پس گرفتند. وى در سال 1229 قمرى درگذشت .
4 - عبدالله بن سعود. وى توسط طولون پاشا شكست خورد ودستگير گرديد. او وفرزندان او در سال 1233 قمرى در قسطنطنيه به دار آويخته شدند.

5 - مشارى بن سعود (برادر عبدالله ). اونيز توسط محمد على پاشا دستگير گشت و در سال 1234 قمرى در راه مصر در گذشت .
6 -تركى بن عبدالله بن محمد بن سعود. وى قدرت را در رياض بدست گرفت . اندكى بعد مصريان وى را از شهر بيرون راندند. ولى او دوباره قدرت را بدست آورد وبه رياض بازگشت . تركى بر احسا وبحرين دست يافت ودرسال 1249 قمرى توسط مشارى بن عبدالرحمن كشته شد.
7 - مشارى بن عبدالرحمن بن مشارى بن حسن بن مشارى بن
سعود

 8 - خالد بن سعود (1257 - 1255 ق )
9- عبدالله بن شبيان بن ابراهيم بن شبيان (1259 - 1257)
10 - فصيل بن تركى (دوبار قدرت را بدست گرفت : بار اول 1255 قمرى ، وبار دوم 1282 - 1259 قمرى )
11 -عبدالله بن فصيل بن تركى (سه بار قدرت را بدست گرفت : 1291 - 1287 ق و 1301 - 1300 و 1304 - 1301 قمرى
12 - سعود بن تركى .13 - محمد بن سعود
14 - عبدالرحمنبن فصيل   15 - محمد بن فصيل    16 - عبدالعزيز بن عبدالرحمن فصيل

خاندان آل سعود

 همچنان سيطره  وقدرت خودرابرسراسرجزيره العرب حفظ كرده اندواينك برسرزمين وحى حكومت ميكنند. «برادرملك عبدالله» پادشاه کنونی  عربستان سعودى وارث اجداد واسلاف خويش است كه با اقتدار بر تخت سلطنت نشسته وخود را «خادم حرمين شريفين » معرفى مى كند.قدرت در دست محمد بن سلمان است.

وهابیون مانع از شکل گیری وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده پیامبر هستند و در این راه با صرف هزینه‌های بسیار سنگ اندازی می‌کنند. باید اصول عقاید آنها را شناخت و مبانی تئوریکشان را برای همگان روشن کرد.

جریان تکفیری وتاریخ معاصر

منبع:بررسی دلایل حضور گروهک تروریستی- تکفیری داعش /عبدالرضا عالیشاهی؛ هادی تاجیک؛ یونس فروزان

عرصه های تاخت وتاز سلفیت تکفیری در سالهای اخیر

  • سلفی های تکفیری درچند دهه اخیربطورهدفمند ، سازماندهی شده ومجدانه،سعی درگسترش حوزه فعالیتهای خود، به منطقه وهمه جهان اسلام داشته اند.
  • کشورهای زیردرچنددهه اخیر، بیشترین حجم فعالیت آنها را شاهد بوده اند :
  • عربستان به عنوان زادگاه وقرارگاه فرماندهی وپشتیبانی
  •  افغانستان ،پاکستان، یمن،سودان،تونس،مصر،لیبی، لبنان، سوریه و عراق
  • حمایت سلفیون وهابی ازرژیم بعث
  • تشدید رابطه سلفیون وبعثیون بعدازسقوط صدام
  • تشدیدفعالیتهای تروریستی القاعده،طالبان و...
  • مداخلات رسمی مفتیهای سلفی مانندنامه38نفرازآنان وانتساب اشغال عراق به: صلیبیون، روافض وصفویان (1385)

درادامه باگسترش فعالیتهای خود ، به ویژه درمناطق شمالی ، ساخت مساجد ، شکل دادن جریان های مرموز افراطی مانند فتح الاسلام، حمله به کلیساهاو مراکزمذهبی ، انجام انفجارات و... سعی درمتهم کردن وتضعیف حزب الله داشته است.

 

 

 

 

تشکل ها وسازمان های تروریستی تکفیری

تشکیل وفعالسازی سازمانهای متعددتروریستی باانجام قتل، انفجارو...مانند :

1-سازمان قاعده الجهاد فی بلاد الرافدین  این سازمان خطرناک ترین گروه تروریستی عراق است که اساس فعالیت های آن شامل بمب گذاری خودروها، ترور و آدم ربایی، کشتن بی گناهان، سربریدن و مثله کردن اجساد است. این سازمان ارتباط مستحکمی با سازمان های نظامی بعثی مثل «ارتش اسلامی عراق گردان های ثوره العشرین» دارد و با سازمان های تروریستی جهانی هم ارتباطات مستحکمی دارد.حوزه فعالیت این سازمان مناطقی چون انبار، موصل، تکریت، دیالی و حومه های جنوبی و شمالی و غربی بغداد است.- ساختار نظامی آن را غیرنظامییان افراطی داخلی و خارجی تشکیل می دهد و از بدو تاسیس رهبری آن به عهده ابومصعب زرقاوی بود.

2-  ارتش انصار السنه  شامل: سنی های افراطی عراقی و غیرعراقی ، عناصر رژیم بعث .حوزه فعالیت این گروه مرکز و شمال عراق است و از هم پیمانان سازمان «قاعده الجهاد فی البلاد الرافدین»است.

3-  ارتش اسلامی عراق  این گروه از اسلام گرایان افراطی و عناصری از رژیم سابق تشکیل شده است. حوزه فعالیت این گروه مرکز عراق است ضمن اینکه در موصل و بصره هم هسته هایی دارد.

4-حزب التحریر هدف حکومت خلافتی و بیرون راندن کفار از عراق است.مرتبط با« الجهاد فی بلاد الرافدین»وحوزه فعالیتش دیالی و برخی از بخش های بغداد است.

5- جیش الطائفه المنصوره اولین اقدامش پرتاب خمپاره به سمت زائران امام موسی کاظم 13آگوست 2005 وحوزه فعالیت این گروه در مناطق الطارمیه المشاهده، التاجی، الطیفیه، و عویریج است.

 6-گروه یاران اهل سنت (مناصرو اهل السنه)

حوزه فعالیت : مرکز و جنوب عراق (بصره) ،الدوره، بغداد و ابورشید .انفجار کمربند انفجاری در مسجد شیعیان در جاده بغداد به بصره وکشته شدن 46 نفرربودن و قتل رییس اتحاد الکراتیه در بابل که شیعه بودگرفت. قتل تعدادی از اعضای کادر (سپاه پدر) در منطقه الطلیعه و...

7-سپاه عمر  ازشاخه های القاعده است

8- گروه الانصار وابسته به گردان انتحاری براء بن مالک

9-جیش محمد (الحق) شامل مجموعه ای از تکفیری ها و بعثی ها و طرفدار تبعیض نژادی بر اساس انتساب های عشیره ای است.

 10- گروه ابوایمن    تکفیری های عضو ارتش بعث عراقندو موصل و فلوجه حوزه فعالیتآنهاست.

11-  گردان زبیر بن عوام   حوزه فعالیت این گروه مناطق ابوغریب، الرضوائیه، خان ضاری و الزیدان است.

 12 -گردان حسن بصری اعضای آن از عشیره غائم بصره هستند و حوزه فعالیت آن در ابوالخطیب، الامتحیه و الزبیر وبصره است.

 13-داعش ( دولت اسلامی عراق وشام ) :

-این تشکل افراطی معجونی از جریانات افراطی اعم از : سلفی ، وهابی ، تکفیری ، القاعده ، وبقایای حزب بعث میباشد ، که در تمامی کشورهای سوریه ، لبنان ، عراق وایران ، اعتقاد به همه گونه عملیات مخرب وویرانگر تروریستی دارد .

 -بزرگترین گروه تروریستی تاریخ، که روزی نزدیک به 60% خاک سوریه را اشغال کرده بود، اکنون تقریبا به کلی شکست خورده و مناطق تحت اشغالش میان دولت سوریه و نیروهای کرد تقسیم شده اند.

 -داعش با حمایت های مالی و تسلیحاتی ترکیه، امریکا و محور ریاض رشد کرده بود ولی به موازات پیشروی های محور مقاومت شکست خورد و اکنون بازیگر قابل توجهی در عرصه میدانی سوریه نیست.

 

 

 

 

 

 

جریان تروریستی تکفیری درسوریه وعراق:

  • 1- درصورت موفقیت میتوانست برای امنیت ملی ایران تهدید جدی تلقی گردد
  • 2-درصورت عدم موفقیت و (عدم نابودی کامل) نیز تهدید بالقوه محسوب میگردد :

تسخیر سوریه بعلل فراوان ، اهمیتش بیش ازهریک ازسایر کشورهای عربی می باشدکه به بعضی ازآنها اشاره میشود :

  • 1-سوریه محورمقاومت است ودوام وبقاءبسیاری ازگروههای مقاومت به وجود،ایستادگی وحمایتهای سوریه بستگی دارد.
  •  2-تنهاکشورعربی است که درمقابل رژیم صهیونیستی ایستاده وهمه هزینه های سنگین آن رانیز پرداخته است
  • 3- تنهاراه ارتباط زمینی ایران بالبنان می باشد
  • 4- تنهاراه زمینی حمله ایران به رژیم صهیونیستی می باشد
  • 5- مهمترین مانع پیشروی رژیم اشغالگراست

اهداف استکباروصهیونیسم جهانی ازتسخیرسوریه

       1- نابودکردن محورمقاومت

  • 2- جلوگیری ازشکل گیری منطقه مقاومت (ایران،سوریه، لبنان ،عراق، مقاومت اسلامی فلسطین و...)  وبهم زدن و تضعیف آن
  • 3- بازکردن راه تنفس ، تقویت وتوسعه رژیم غاصب
  • نابودکردن کروههای مقاومت ومهمترازهمه حزب الله
  • 4- قدرت یافتن گروههای تکفیری برای براندازی حکومت شیعی ومردمی عراق
  • 6- کاستن ازدامنه نفوذایران به عنوان ام القرای کشورهای اسلامی وکانون الهام بخش بیداری اسلامی7  -و.......

به همین علل شاید بعدازاتحاد جبهه آمریکا ،غرب وسران وابسته کشورهای عربی واسلامی علیه جمهوری اسلامی ایران، چنین اقدامی کاملاً بی سابقه باشد.ویقیناً چنین حجمی ازنیروهای تروریستی بااین حدازحمایت وپشتیبانی درطول تاریخ سابقه نداشته است .

دلائل تهدید جریان تروریستی تکفیری برای امنیت ملی ایران :

  • 1-در حال حاضر یکی از عوامل مهم فتنه گری در منطقه جریان سلفی تکفیری است که در لباس دفاع از سنت، عملا در مسیر منافع غربیان گام برمی دارد.
  • 2- حضور این افراد در محافل و جوامع و ژست دروغین ضدآمریکائی آنان ،باعث جلب توجه برخی از جوانان پرشور که از اقدامات سرکوبگرانه اشغالگران به ستوه آمده اند، شده است و برای رهایی از این فشار، زمینه را برای گرویدن به این جریان های افراطی مناسب دیده اند.
  • 3-بروز برخی از تحریکات غلوآمیز برخی از شیعیان در ایجاد حس نفرت و بدبینی میان اهل سنت نیز در شدت بخشیدن به این مسئله بی تأثیر نبوده است.وزمینه استفاده از بهانه موهوم شیعه هراسی رابرای آنان مهیا مینماید .
  • 4- عزم جدی استکبارجهانی بر براندازی نظام اسلامی ، ازطرق : تهدید سخت ، نیمه سخت و  نرم.ویا اوکراینیزه کردن جمهوری اسلامی ایران  .
  • 5- نقش مؤثر استکبارجهانی وصهیونسم بین الملل ، در پیدایش ، پشتیبانی وبکارگیری جریان تروریسم تکفیری .
  • 6- ایفای نقش مؤثردر انجام عملیات واقدامات (نیابتی) توسط جریانهای تکفیری، برای استکبارجهانی ونظام سلطه
  • 7- نقش مؤثرعربستان درپیدایش ، پشتیبانی وبکارگیری جریان تروریسم تکفیری ، وتلفیق تفکر سلفی ، وهابی ، تکفیری وحجم بالای دلارهای نفتی رژیم موروثی وپادشاهی صعودی .
  • 8- دخالت وحمایت اعتقادی وسیاسی بعضی ازکشورهای منطقه مانند ترکیه ، قطر وبعضی از کشورهای حاشیه غربی خلیج فارس
  • 9- وجود زمینه های اختلافات قومی درکشورهای پیرامون جمهوری اسلامی .
  • 10- وجود زمینه های اختلافات قومی دراستان های مرزی جمهوری اسلامی .
  • 11- اظهار وتأکید بعضی ازرهبران تروریستها وحامیان ،آنها مبنی برکشیدن درگیریهای تروریستی به داخل خاک جمهوری اسلامی ایران .

 

 

گروهگ تروریستی  تکفییری داعش(تاریخ  پیدایش داعش )

گروه موسوم به "جماعت توحید و جهاد در عراق" به سرکردگی ابومصعب زرقاوی در ابتدا مدعی بود که در حال مقاومت در برابر اشغالگران آمریکایی و همکاری با عراقی ها است؛ درحالیکه به صورت همزمان درحال تکفیر مردم این کشور و دعوت به قتل و سربریدن و ترور مردم عراق بود.

این گروه در آغاز نامی نداشت، تا اینکه ابو انس الشامی به زرقاوی پیشنهاد داد که بر این گروه نامی نهاده شود تا بعثی‌ها عملیات آنان را به نام خود ثبت نکنند.

در سال 2004 ابومصعب زرقاوی با اسامه بن لادن سرکرده سابق تشکیلات القاعده بیعت کرد و نام گروهش به تنظیم قاعده الجهاد فی بلاد الرافدین  تغییر یافت.

 این گروه سپس با 7 گروه تروریستی دیگر در عراق ائتلاف کرد و تشکیلات جدیدی را تحت عنوان "مجلس شورای مجاهدین در عراق" به وجود آورد.این گروه جدید در 15 ژانویه 2006 تأسیس شد و "عبدالله رشید بغدادی" ریاست آن را برعهده گرفت .

در ژوئن 2006 و پس از هلاکت زرقاوی به دست نیروهای آمریکایی در عراق، این گروه ابو حمزه المهاجر را به عنوان رئیس بعدی خود معرفی کرد.

یک ماه بعد یعنی در نیمه های اکتبر 2006 ابوحمزه المهاجر در بیانیه‌ای اعلام کرد که "مجلس شورای مجاهدین" منحل و گروه دیگری تحت عنوان "دولت اسلامی عراق" به ریاست "ابو عمر بغدادی" تشکیل شد. ابوحمزه المهاجر نیز معاونت وی را برعهده گرفت.

نیروهای آمریکایی در آوریل 2010 بغدادی و معاونش المهاجر را به قتل رساندند. به همین دلیل ابوبکر بغدادی به عنوان رئیس جایگزین معرفی شد.

این گروه در سالهای 2006 تا 2010 به شدت ضعیف شد به صورتیکه 34 تن از سران ارشد این گروه تروریستی به هلاکت رسیده و یا دستگیر شدند.

درحالیکه ابوبکر بغدادی تا زمان حضور اشغالگران در عراق زندانی آمریکایی‌ها بود، آمریکا 10 میلیون دلار برای زنده یا مرده وی جایزه تعیین کرد.

در آوریل 2013 ابوبکر بغدادی در یک فایل صوتی اعلام کرد که گروه تروریستی موسوم به "جبهه النصره" امتداد "دولت اسلامی عراق" است.

وی همچنین با ادغام این دو گروه، تأکید کرد که از این پس نام این گروه "دولت اسلامی در عراق و شام" است. گروهی که پس از مدتی با نام "داعش" معروف شد.

اما یک روز پس از آن گروه النصره  و همچنین رییس تشکیلات القاعده مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند.گروه تروریستی داعش پس از تصرف مناطقی از عراق، با اعلام "خلافت اسلامی"، ابوبکر بغدادی سرکرده این گروه را به عنوان "خلیفه" معرفی کرد و   نام خود را نیز به "دولت اسلامی" تغییر داد.

 

بدین ترتیب، گروه تروریستی داعش برخی مناطق مرزی سوریه را تحت کنترل خود در آورد.

 

 

جنگ سوریه و داعش

  • شورش علیه بشار اسد و حکم جهاد ایمن الظواهری رهبر القاعده جهان
  • ورود دولت اسلامی عراق به سوریه
  • تاسیس جبهه النصره به عنوان شاخه القاعده در سوریه
  • تعیین محمد جولانی از سوی رهبر القاعده به عنوان رهبر القاعده عراق
  • سرپیچی ابوبکرالبغدادی و تاسیس داعش

 

 

جنگ عراق و داعش

  • انتخابات عراق و پیروزی حزب نوری مالکی
  • مخالفت اهل سنت، کردها، بعثی ها و برخی از شیعیان
  •  با نخست وزیری نوری مالکی
  • سوء استفاده بعثی ها و داعش از فرصت به وجود آمده
  •  و همراهی اهل سنت و سکوت کردها
  • تصرف موصل و نزدیک شدن به بغداد
  • حمله به مناطق کردنشین و ایزدیها

ادعای خلافت جهان اسلام

 

 

  • نقشه ادعایی داعش جهت تشکیل دولت بزرگ اسلامی

مسیحیان  وداعش

مسیحیان در مناطق تحت تسلط داعش مخیر به یکی از این سه امر:

  1. اسلام بیاورند.
  2. جزیه بپردازند
  3. قتال و کشتن

(داعش کلیسای مسیحیان رقه را به محکمه شرعی تبدیل کرده و فردی از داعشیان می گوید: یا جزیه یا جنگ)

جنگ غزه و فلسطین داعش

  • «به برادرانمان در غزه وعده می دهیم که آنان را در جبهه جنگ با یاری کنندگان یهود در عراق تحقیر نمی کنیم».
  • تشکیل دولت اسلامی در عراق و حمایت از آن از حمایت غزه و فلسطین مهم تر است.
  • خطر دشمن نزدیک (شیعیان) از کافر اصلی بیشتر است.
  • خلیفه اول پس از جنگ با اهل رده به سراغ رومیان رفت
  • صلاح الدین ایوبی قبل از جنگ با صلیبیون به جنگ با شیعیان رفت
  • عدم بیعت با داعش باعث شده که غزه کشوری غیر اسلامی باشد.

راهبرد شیعه در برابر داعش

  • راهبرد شیعه در برابر داعش و القاعده و دیگر سلفیان جهادی همان راهبرد امام علی (ع) در برابر خوارج است که در بیانات مقام عظمای ولایت تجلی یافته است.
  • 1. اگر کاری به ما نداشته باشید، کاری به شما نداریم
  • 2. اگر با ما بجنگید از خود دفاع می کنیم
  • 3. اگر با دشمن ما بجنگید، همراه شما با دشمن خواهیم جنگید

به تاکید مقام معظم رهبری در سالروز رحلت امام خمینی: راهبرد ما در مواجهه با داعش است .

داعش و النصره (فتح شام)

-پس از مدت کوتاهی ابو محمد جولانی امیر جبهه النصره در نوار صوتی ارتباط خود با دولت اسلامی در عراق را اعلام کرد اما گفت وی یا شورای مشورتی جبهه النصره از اعلام بغدادی در خصوص ادغام دو گروه بی خبرند و با اندیشه ادغام مخالفت و بیعت با القاعده در افغانستان به رهبری ظواهری را اعلام کرد.

 -با وجود عملیات مشترک النصره و داعش در سوریه اما جنگ سردی بین دو این گروه در سوریه از زمان اعلام بغدادی حاکم است.

-هر یک از النصره و داعش اندیشه تندروی تکفیری واحدی دارند و بر اساس خط مشی سلفیه جهادی عمل می کنند و به تشکیل دولت اسلامی در عراق باور دارند اما تفاوت بین دو گروه در نزدیکی آنان به وضع سوریه و لحاظ کردن این خصوصیت از جانب آنهاست.

-جبهه النصره در مرحله اول بحران سوریه در اواخر سال 2011 میلادی شکل گرفت و از جامعه سوریه که در سایه دولتی سکولار زندگی می کند تجربه به دست آورد.

-افراط گرایی جبهه النصره از داعش در ارتباط با جامعه سوریه کمتر بوده است به ویژه آنکه داعش به تازگی وارد بحران سوریه شده بود و مسیری را طی نکرده بود که قابل قبول باشد بلکه با قدرت نفوذ خود را تحمیل کرده بود و خودش را با توسل به زور در مناطق تحت کنترل تحمیل کرده است.

-جبهه النصره با حضور شماری از رهبران سوری سلفی که در زندانهای سوریه زندانی بودند و از عفو عمومی استفاده کرده بودند تشکیل شده است.

- عده ای از این افراد به صورت محرمانه پیش از شروع بحران دعوت به شورش می کردند و عده ای دیگر زیر پرچم القاعده بودند و در کشورهای دیگر مانند عراق و افغانستان و چچن جنگیده بودند و با آغاز بحران در سوریه به این کشور بازگشته بودند تا در سوریه بجنگند مانند ابو محمد الفاتح جولانی.

- جولانی از تحصیل کرده های دانشگاهی سوری است که در عراق و چچن و برخی کشورهای دیگر جنگیده است.
داعش بیشتر به عنصر جنگجوی خارجی متکی است و تعداد اعضای خارجی داعش در سطح فرماندهی یا در بین جنگجویان از تعداد سوری آن بیشتر است.

داعش و ارتش آزاد سوریه

رابطه داعش با گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه بسیار متشنج تر و خونین تر است.سیاست داعش در کافر دانستن نظامها و کشورها و گروهها به حدی رسیده است که هر گروهی در ارتش آزاد را کافر می پندارد.

بین داعش و همه گروههای وابسته به ارتش آزاد در مناطق نزدیک به نفوذ داعش در سوریه درگیریهای طولانی صورت گرفته است.

داعش و کردها
داعش در چهارچوب کنترل بر مناطق مرزی در شمال و شرق سوریه با شبکه های کردی در شمال شرقی سوریه و مشخصا در مناطق حسکه و قامشلی و عندان درگیر شده است.درگیریهای شدیدی بین دو طرف صورت گرفته است و کردها توانسته‌اند مناطق خود را در شمال و شمال شرقی سوریه بازپس گیرند.

جنایات داعش


این گروه تروریستی در انجام اعمال جنایتکارانه هیچ گونه محدودیتی را برای خود قائل نمی باشد .قتل و کشتار غیر نظامیان و حتی کودکان خردسال هم از جمله جنایات این تروریست های بعثی تکفیری می باشد .

  • کشتـار فجیع در پادگان سوریه در شهر رقه .
  • قتل عام دسته جمعی و آتش زدن مردان روستای مالکیه سوریه .
  • کشتار بی رحمانه مردم در منطقه حوت در سوریه .
  • بریدن سر و به دندان گرفتن جگر قربانی .
  • قطع دستان افراد با توجیج اجرای احکام اسلامی .
  • تجاوز  به زنان و کودکان .
  • کشتار بی رحمانه مردم در منطقه اسپایکر عراق .
  • کشتار مردم در منطقه سنجار عراق ( ایزدی ها ) .
  • قتل مردم بی دفاع در استان های صلاح الدین و موصل .
  • محاصره شهر های نبل و الزهرا در سوریه و عدم اجازه امداد رسانی .
  • آواره نمودن صدها مسیحی نشین در  استان موصل .
  • قتل رانندگان در جاده های سوریه و عراق .
  • بمب گذاری در نقاط مرکزی و اصلی در شهرهای مختلف عراق و سوریه و ...
  • ترویج فساد با استفاده از حربه جهاد نکاج .
  •  

 

مروری بر پیشینه فکری داعش

  • 1. تفکرات ابن تیمیه
  • 2. سلفیه جهادی در مصر
  • 3. افغان العرب در افغانستان
  • 4. القاعده به رهبری اسامه

      . 5. ابومصعب الزرقاوی : متولد شهر زرقاء اردن/ زندانی در 17 سالگی/ آشنائی با ابومحمد مقدسی در زندان. 1988 آزادی از زندان و مسافرت به افغانستان.1992 بازگشت به اردن. 1993 زندانی شدن در پی عملیات بمب گزاری. 1999 آزادی از زندان و مسافرت مجدد به افغانستان.

 2006 اتحاد چند گروه جهادی و تاسیس شورای مجاهدین به ریاست عبدالله رشید البغدادی

  • 2006 کشته شدن زرقاوی در حمله آمریکائی ها
  •  انتخاب ابوعمر البغدادی به ریاست القاعده عراق و شورای مجاهدین و وزارت جنگ ابوحمزه مهاجر 

2006  تاسیس دولت اسلامی عراق به رهبری ابوعمر الهاشمی الحسینی البغدادی با ده وزارت خانه (ابوعمر البغدادی)

2007 بیانیه اعتقادی دولت اسلامی عراق در 19 بند و جواز قتل شیعیان 

2010 کشته شدن ابوعمر بغدادی و ابوحمزه مهاجر در حمله آمریکائی ها به مواضع القاعده در عراق

انتخاب ابوبکر البغدادی به ریاست دولت اسلامی عراق

ابوبکر البغدادی

  1. ابراهیم بن عود حسینی سامرائی 2. متولد 1971 در سامراء در خانواده ای سلفی 3. فارغ التحصیل رشته قانون دانشگاه بغداد در مقطع دکترا تدریس و تبلیغ در سامراء در مسجد احمد بن حنبل

 4. 2004 عضویت در گروه جبش اهل السنه و الجماعه به عنوان رئیس بخش شرعی      5. زندانی شدن توسط آمریکائی ها از سال 2005 تا 2009         6. انتصاب به ریاست دولت اسلامی عراق در 2010

مرگ ابوبکر بغدادی

ترامپ از کشته شدن ابوبکر بغدادی، سرکرده گروهک تروریستی داعش در سوریه خبر داد.

فرزاد رمضانی بونش، کارشناس مستقل و تحلیلگر مسائل بین المللی و منطقه ای می گوید:

پس از افول دولت اسلامی در سرزمین عراق و سوریه، به نوعی آغاز روند سرآشیبی شکست های مختلف داعش در مناطق مختلف سوریه و عراق، طی سال های گذشته خبرهایی مختلفی مبنی بر کشته شدن ابوبکر بغدادی سر کرده داعش و تعیین جانشین وی منتشر شد که بعدا مشخص شد که بغدادی زنده است و به نوعی فعالیت های خود را در مناطقی از سوریه ادامه می دهد.

اما با توجه به خبری که روز گذشته مبنی بر کشته شدن ابوبکر بغدادی   و تایید رسمی "دی ان ای" وی اعلام شد و همچنین برخی گزارش ها که حکایت از آن دارد که کشورهایی مانند عراق و همچنین نیروهای کرد سوریه محل اختفای بغدادی را به نیروهای آمریکایی گزارش کردند، به نظر می رسد که این بار خبر کشته شدن بغدادی نزدیک تر به واقعیت باشد و اگر یک نگاه مقایسه ای داشته باشیم و با توجه به منابع مختلف و رسانه خبری می توان گفت که سرکرده داعش عملا کشته شده باشد.

دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل و هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

تاکنون چندین بار خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی منتشر شده و هیچ‌کدام نیز توسط داعش تأیید نشدند. اساساً این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که هیچ‌کس اطلاعات دقیقی راجع به بغدادی و محل اختفای وی در دست ندارد، حتی هیچ سند معتبری مبنی بر حضور وی سوریه در دست نیست و بسیاری از گمانه‌زنی‌ها از حضور وی در لیبی خبر می‌دهند. به همین دلیل اخبار مربوط به بغدادی تماماً در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. خبر اخیر نیز بدونِ هیچ سند معتبری ارائه شده و تا زمانی که سند معتبری از سوی ایالات‌متحده منتشر نشود و داعش نیز این خبر را تأیید نکند باید به اصل خبر به‌طورجدی تردید داشت.

سرکرده های جدید داعش

سرکرده جدید داعش حجی عبدالله نام دارد اما نام اصلی وی "محمد سعید عبدالرحمن المولا" است که تابعیت عراقی دارد. ابوبکر البغدادی موسس و سرکرده گروه تروریستی داعش قبل از به هلاکت رسیدن، در هشت اوت 2019 (17 مرداد 98) حجی عبدالله را به عنوان جانشین خود معرفی کرده بود.

از نام‌های دیگر سرکرده جدید داعش، ابوعمر الترکمانی و عبدالامیر محمد سعید الصلابی است.وی که 44 سال سن دارد، متولد شهر موصل در استان نینوا در شمال عراق است.

 اطلاعات زیادی از حجی عبدالله در دست نیست، جز این که وی پس از کشته شدن "ابوبکر البغدادی" سرکرده پیشین داعش در عملیات نظامی ارتش آمریکا در شمال غرب سوریه، به عنوان سرکرده این گروه تروریستی انتخاب شد.سرکرده گروهک تروریستی داعش پیش از پیوستن به این گروه عضو شاخه القاعده در عراق بوده است.

وزارت امورخارجه آمریکا اردیبهشت ماه گذشته نیز اعلام کرده بود که برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا شناسایی مخفی‌گاه سرکرده جدید داعش شود، اختصاص داده است.

نظر علمای اسلام در خصوص داعش

امام خامنه ای  دام ظله:

امروز کسانی هستند که سلاحشان تکفیر است؛ ابائی هم ندارند که بگویند ما تکفیری هستیم؛ اینها سم‌اند. (سرویسهای جاسوسی امریکا و اسرائیل پشت سر این گروههای افراطی و تکفیری هستند، ولو عوامل و پیاده‌نظامشان هم خبری ندارند) .

قاضی حسین احمد (رئیس جمعیت علمای پاکستان ):

دولت اسلامی عراق و شام‘‘ (داعش) یک گروہ تکفیری میباشد و عقاید این گروہ ضد اصول و عقیدہ اھل سنت است.

 شیخ شوقی علام ( مفتی اعظم مصـر ) :

عناصر داعش به نام اسلام سخن می‌گویند، این در حالی است که شریعت اسلامی از اقدامات آنان مبرا است و اقداماتی که گروه داعش درعراق انجام می‌دهد، به هیچ‌وجه جهاد نیست.

شیخ احمد کبیسی (مفتی سنی مذهب عراق ):

واجب بودن مقابله با آنها، تنها به اقدامات روزهای اخیر آنها در عراق ربط ندارد و حکم جدیدی نیست. آنها شریک اسرائیل و سعودی‌ها هستند و در راه تضعیف و شکست اسلام می‌جنگند.

مهدی الصمیدعی ( مفتی عراق) :

مقابله با این عوامل واجب است. شیخ خالد عبدالوهاب الملا (جماعت علمای عراق):

باید برای بیرون راندن آنان دست به دست هم دهیم. طرح آنان روشن است. آنها به جنگ طائفه ای و مذهبی و انتقال جنگ مذهبی به عراق دامن می زنند چرا که در سوریه شکست خورده اند.

علما و روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان :

عناصر گروهک فریب خورده و تروریستی داعش را خوارج قرن و ابزار دست سرویسهای جاسوسی استکبار برای مخدوش کردن چهره اسلام عزیز می دانیم.

 

راهکار اصلی چیست؟

وقتی دشمنان تکفیری با تهمت اعتقاد شیعه به تحریف قرآن به مصاف آمده است راهکار عموم مسلمانان برای وحدت به خصوص شیعیان این است که صورت‌مسئله شهیدان شیعه، چه در مصر و چه در پاکستان و سایر نقاط جهان را در صورت‌مسئله اعتقاد به صیانت قرآن از هرگونه تحریف، تغییر یابد.

دشمنان وحدت اسلامی می‌کوشند تا شهادت شیعیان را به موضوع شیعه در برابر اهل سنت تقلیل دهند. این در حالی است که اهل سنت در برابر شیعه نیستند، بلکه این مخالفان وحدت و تقریب مذاهب اسلامی‌اند که در برابر موافقان و منادیان وحدت اسلامی قرار دارند. این امر نشان از اهمیت نقش و رسالت فعالیت های تقریب مذاهب اسلامی دارد .

اقدامات عربستان سعودی به عنوان خواستگاه تکفیریون در ممانعت از توزیع قرآن‌های چاپ ایران در موسم حج می‌شود، ریشه در سیاست آنان در به تصویر کشیدن جدایی شیعه از قرآن دارد و همین سیاست سلبی نشان از نقطه‌ضعف اصلی آنان دارد و ایران اگر می خواهد در برابر موج وهابیون تکفیری ایستادگی کند و مانع ریخته شدن خون های بی گناهان و ایجاد و تعمیق شکاف بین مسلمین شود، می تواند راهبرد برجسته سازی دفاع شیعیان از قرآن کریم را در پیش بگیرد که تاسیس گنجینه های قرآن کریم، تهیه و چاپ کتب و مستندات مربوط به صیانت قرآن از هر گونه تحریف و روشن ساختن جایگاه این کتاب آسمانی نزد شیعیان از جمله اقدامات در این راستا است که در نهایت می تواند تهمت اعتقاد شیعه به تحریف قرآن برای همیشه رد شود. یکی از نقاط ضعف در مقابل جریان های تکفیری، خفتگی و رخوت مراکز پژوهشی و علمی است که به جای جریان شناسی و رصد روزمره جدیدترین وقایع و راهبردهای دشمنان وحدت اسلامی، به ترجمه چند مقاله اکتفا کرده اند که همین مساله سبب دوری از فضا و میدان اصلی مبارزه با این جریانات شده است.

 اتفاقات امروز حاصل برنامه‌ریزی‌های دیروز بازیگران آن است و شناخت به‌موقع خطر، واکنش مناسب به‌موقع را ممکن می‌سازد. این کار نیازمند تأسیس مرکزی است که جهان اسلام را به طور دائمی رصد کند. هرچه شناخت ما از دوستان و دشمنان وحدت اسلامی بیشتر شود، قدرت ما در خلق ابتکارات تقریبی بیشتر خواهد شد. دشمنان اسلام برای اغراض خود، تمامی اختلافات درونی میان مسلمانان از مذاهب مختلف را رصد می‌کنند و آن‌ها را بایگانی می‌کنند.

 سپس با برجسته کردن همین نقاط اختلاف، نقاط ضعف جهان اسلام را نشانه می‌روند به همین دلیل نیاز به پژوهش ها و برنامه ریزی های دقیق بیش از پیش حس میشود که این امر جز در مراکز تحقیقاتی و علمی میسر نخواهد شد..

 

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn