حکومت عدل جهانی امام زمان (عج)

حکومت  عدل جهانی امام زمان (عج)
 
برقراری اجرای انقلاب جهانی توسط امام زمان (عج) 
همان طور که حضرت نبی مکرم اسلام (ص) با حکم مأموریت الهی اش، زمام جنبش تاریخ را به دست گرفته وتمدنی را پدید آورد که هیچ یک ازموقعیت های خارجی دیگر که گرداگرد اورا فرا گرفته بودند، توانایی انجام این امر را نداشتند، بدیهی است آنچه که انجام آن به دست بزرگترین پیامبر الهی ممکن است، هم چنین امکان دارد که به وسیله پیشوای منتظری از خاندان او، نمودار شود، پیشوایی که پیامبر اسلام (ص) خود، نوید ظهورش را داده ومردم را ازنقش سترگ او آگاه ساخته است. 
قضاوت موعود جهانی درزمان حکومتش 
امام صادق (ع) می فرماید:
«هنگامی که قائم ما قیام کند، حکومت را براساس عدالت قرارمی دهد وظلم وجور دردوران او برچیده می شود وجاده ها درپرتو وجودش امن وامان می گردد. ودرمیان مردم همانند حضرت داود (ع) وحضرت محمد (ص) داوری می کند.»  
با توجه به روایت مذکور داوری وقضاوت موعود جهانی بر طبق قانون دادرسی حضرت محمد (ص) ( براساس گواه وشاهد) وقانون دادرسی حضرت داود (ع)  ( بدون گواه وشاهد وبراساس علم غیب) گویا اشاره به این نکته لطیف دارد که آن حضرت، هم از موازین ظاهری دادرسی اسلامی، همچون «اقرار گرفتن» و«گواهی دادن» استفاده می کند وهم از روش های روانی وعلمی، برای کشف مجرمان اصلی. هم چنان که نمونه هایی ازآن درعصر داود پیامبر (ع) نقل شده است. 
منظور از دین و قرآن جدیدی که حضرت مهدی (عج) می آورد 
امام صادق (ع) فرمودند :
«هنگامی که قائم ما خروج کند، امر جدید وکتاب جدید وروش جدید وداوری جدید با خود آورد».  
 

حکومت  عدل جهانی امام زمان (عج)

 

برقراری اجرای انقلاب جهانی توسط امام زمان (عج)

همان طور که حضرت نبی مکرم اسلام (ص) با حکم مأموریت الهی اش، زمام جنبش تاریخ را به دست گرفته وتمدنی را پدید آورد که هیچ یک ازموقعیت های خارجی دیگر که گرداگرد اورا فرا گرفته بودند، توانایی انجام این امر را نداشتند، بدیهی است آنچه که انجام آن به دست بزرگترین پیامبر الهی ممکن است، هم چنین امکان دارد که به وسیله پیشوای منتظری از خاندان او، نمودار شود، پیشوایی که پیامبر اسلام (ص) خود، نوید ظهورش را داده ومردم را ازنقش سترگ او آگاه ساخته است.

قضاوت موعود جهانی درزمان حکومتش

امام صادق (ع) می فرماید:

«هنگامی که قائم ما قیام کند، حکومت را براساس عدالت قرارمی دهد وظلم وجور دردوران او برچیده می شود وجاده ها درپرتو وجودش امن وامان می گردد. ودرمیان مردم همانند حضرت داود (ع) وحضرت محمد (ص) داوری می کند.» [1]

با توجه به روایت مذکور داوری وقضاوت موعود جهانی بر طبق قانون دادرسی حضرت محمد (ص) ( براساس گواه وشاهد) وقانون دادرسی حضرت داود (ع)  ( بدون گواه وشاهد وبراساس علم غیب) گویا اشاره به این نکته لطیف دارد که آن حضرت، هم از موازین ظاهری دادرسی اسلامی، همچون «اقرار گرفتن» و«گواهی دادن» استفاده می کند وهم از روش های روانی وعلمی، برای کشف مجرمان اصلی. هم چنان که نمونه هایی ازآن درعصر داود پیامبر (ع) نقل شده است.

منظور از دین و قرآن جدیدی که حضرت مهدی (عج) می آورد

امام صادق (ع) فرمودند :

«هنگامی که قائم ما خروج کند، امر جدید وکتاب جدید وروش جدید وداوری جدید با خود آورد». [2]

یعنی درآن زمان، اسلام وقرآن را آنچنان از لابلای انبوه خرافات وتحریفات وتفاسیر نادرست بیرون می آورد که گویی بنایی کاملا نو وجدید ساخته و کتابی جدید آورده است.

آیا قیام موعود جهانی مسلحانه است؟

امام جواد (ع) فرمودند:

«وقتی 313 نفر یاران خاص قائم درمکه خدمتش رسیدند، حضت دعوتش را به جهانیان آشکار می سازد؛ و وقتی این تعداد به ده هزار نفر رسید به اذن خدا قیام مسلحانه می کند وخروج می نماید».[3]

 

آیا ولی عصر(عج) درزمان حکومت خود از امکانات جنگی و ارتباطی روز استفاده می‏کند؟

برنامه قیام حضرت مهدی (عج) همانند برنامه قیام همه پیامبران الهی، ازراه بهره گیری از وسایل واسباب طبیعی انجام می گیرد وهیچ گاه اعجاز، اساس آن را تشکیل نمی دهد، بلکه معجزات جنبه استثنایی دارند. به این دلیل همه پیامبران ازسلاح وامکانات روز، تربیت افراد لایق، مشورت های لازم، طرح نقشه های موثر، تاکتیک های نظامی وحساب شده وخلاصه فراهم ساختن هرگونه امکان مادی ومعنوی برای پیشبرد هدفشان استفاده می کردند.

نقش زنان در انقلاب حضرت مهدی (عج)

زنان درانقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) دارای نقش مهمی هستند چنان که امام صادق (ع) فرمودند:

« با حضرت قائم سیزده نفر زن همراه هستند که مجروحین را مداوا وبیماران را پرستاری می کنند، همان طور که درزمان پیامبر چنین بود». [4]

وامام محمد باقر (ع) فرمودند:

«سوگند به خدا سیصد واندی مرد می آیند که درمیانشان پنجاه نفر زن هستند، درمکه اجتماع می کنند، بی آنکه قبلا وعده داده باشند، آمدنشان مانند ابرهای پاییزی است». [5]

آیا حکومت حضرت موعود، جهانی وعالمگیراست؟

پیامبر  اعظم اسلام (ص) فرمودند:

« حکومت فرزندم شرق وغرب عالم را فرا گیرد». [6]

وامام صادق (ع) فرمودند:

« وقتی قائم قیام کند وجهان را مسخر اراده وحکومت خود قراردهدف درهرقسمتی وقاره ای از دنیا کسی را به عنوان نمایندگی از طرف خویش معین می فرماید و فرمان کارش را صادر می کند...» [7]

تصویر کلی واوضاع عمومی جهان درعصر دولت امام زمان (عج)

از احادیث استفاده می شود که وقتی مهدی موعود (ع) ظاهرشد ودرجنگ پیروز گشت وبرشرق وغرب جهان تسلط وسیطره یافت، تمام زمین بوسیله یک حکومت جهانی اسلامی اداره می شود. برای تمام بلادها واستانها، استانداران لایقی را با برنامه کارو دستورات لازم گسیل می دارد.

به واسطه کوشش وجدیت آنان، تمام زمین آباد ومعمور می گردد. عدل ودانش تمام زمین را فرامی گیرد. مردم باهم مهربان شده و درصدق وصفا زندگی می کنند.

امنیت عمومی همه جا را فرا می گیرد و کسی درصدد آزار دیگری نیست. وضع اقتصادی مردم بسیار خوب می شود، بطوری که دیگر مستحق زکات پیدا نمی شود.

دین اسلام، دین رسمی جهان شده بانگ توحید از همه جا بلند می گردد.

عقول مردم کامل می شود وسطح معلومات عمومی بالا می رود بطوری که زنان درخانه های خویش از عهده قضاوت برمی آیند. ایمان مردم کامل گردیده، کینه از دلهایشان بیرون رود.

سرنوشت اهل کتاب (یهود، نصاری و..) وسایر کفار درحکومت ولی عصر (عج)

امام صادق (ع) فرمودند:

«صاحب الامر با اهل ذمه( یهود ونصاری) مانند پیامبر اکرم(ص) مصالحه می کند و آنها با کمال ذلت جزیه می پردازند». [8]

حضرت مهدی (ع) درمورد اقلیت های مذهبی واهل کتاب چگونه حکم می کند؟ ( براساس کتب آسمانی خودشان یا قرآن؟)

امام محمد باقر( ع) فرمودند:

«وقتی قائم اهل بیت قیام کند، تورات ودیگر کتابهای الهی را ازغاری درانطاکیه خارج می سازد و بین یهودیان براساس تورات و میان مسیحیان طبق احکام انجیل و بین اهل زبور بر پایه واساس آن وبین مسلمانان براساس آیات قرآن داوری می کند». [9]

اهداف حکومت عالمگیر موعود جهانی

1- رشد معنوی

حکومت آخرین ذخیره الهی وامید بشری در راستای زنده ساختن بعد معنوی انسان گام برمی دارد و برای جان بخشیدن به آن مرده مردار گشته تلاش می کند تا طعم شیرین حیات واقعی و زندگی حقیقی را به آدم های مسجود ملائک بچشاند و به همگان یادآوری کند که ازابتدا مقرر بود که آنان درچنان حیاتی تنفس کنند و عطر خوبیها وپاکیها را به مشام جان، استشمام کنند.

2- عدالت گستری

امام حسین (ع) فرمودند:

« اگر از دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را طولانی کند تا مردی از فرزندان من قیام کند و زمین را از عدل وداد پرکند، پس از آنکه از ستم وبیداد آکنده باشد».[10]

آری او عدالت را سرلوحه اهداف انقلاب خویش قرار خواهد داد، زیرا که عدالت زمینه ساز حیات حقیقی درهمه ابعاد حیات فردی واجتماعی است وزمین واهل آن بدون عدالت مردگانی بی روح هستند که زنده پنداشته می شوند.

 

راهکارها وبرنامه های حکومت ولی عصر (ع) در حوزه های مختلف

الف- برنامه های فرهنگی

درحکومت موعود جهانی تمام فعالیتهای فرهنگی، درراستای رشد وتعالی علمی وعملی مردم خواهد بود. وبا جهل ونادانی مقابله خواهد شد.

مهمترین محورهای جهاد فرهنگی درحکومت موعود جهانی عبارتند از:

1- احیاء احکام وسنت ها: امام علی (ع) فرمودند:

« در روزگاری که هوای نفس حکومت می کند ( مهدی موعود ظهورمی کند) وهدایت ورستگاری را جایگزین هوای نفس می سازد و درعصری که نظر شخصی بر قرآن مقدم می شود، افکار را متوجه قرآن می گرداند، وآن را حاکم بر جامعه می سازد». [11]

2- گسترش معرفت واخلاق: امام محمد باقر(ع) فرمودند:

« زمانی که قائم قیام کند دست خود برسربندگان خدا نهاده و عقل های ایشان را جمع خواهد کرد واخلاق آنان را به کمال خواهد رساند». [12]

3- نهضت علمی: پیامبر اعظم اسلام (ص)  فرمودند:

«نهمین امام از فرزندان امام حسین (ع) قائم ایشان است که خداوند به دست او همه زمین را از روشنایی پر می کند وسراسر عالم را ازعلم ودانایی بهره مند می سازد، پس از آنکه درجهل نادانی گرفتار آمده باشد». [13]

4- مبارزه با بدعت ها: امام محمد باقر(ع) درضمن سخن بلندی درتوصیف آن حضرت (موعود جهانی) می فرماید:

«هیچ بدعتی را وانگذارد، مگراینکه آن را از ریشه برکند و ازهیچ سنتی نمی گذرد، مگر آنکه آن را برپا خواهد کرد». [14]

ب- برنامه های اقتصادی

درحکومت قرآنی موعود جهانی برای اقتصاد جهان ومردم آن برنامه مطلوبی تدوین شده است که براساس آن اولا:امر تولید سامان می یابد واز منابع طبیعی و مواهب خدایی بهترین بهره برداری می شود؛ وثانیا: ثروت به دست آمده به شکل عادلانه بین همه طبقات توزیع می گردد.

بجاست نیم نگاهی به روایات بیندازیم واقتصاد دوران حاکمیت آن موعود جهانی را بشناسیم.

1- بهره وری از منابع طبیعی: امام علی (ع) فرمودند:

« چون قائم ما قیام کند، آسمان باران می بارد وزمین گیاه بیرون می آورد». [15] وامام محمد باقر(ع) فرمودند:

«زمین برای او پیچیده می شود وتمام گنج های آن برای او آشکارمی گردد». [16]

2- توزیع عادلانه ثروت : امام محمد باقر(ع) فرمودند:

« وقتی قائم خاندان پیامبر قیام کند( اموال را ) به مساوی تقسیم می کند و درمیان خلق به عدالت رفتار می کند». [17]

3- عمران وآبادی: امام محمد باقر(ع) در توصیف روزگار حکومت موعود جهانی می فرمایند:

«درتمام زمین هیچ ویرانه ای نمی ماند جز اینکه آباد می گردد».[18]

ج- برنامه های اجتماعی

یکی از ابعاد اصلاح ساختار جامعه بشری، پرداختن به برنامه های اجتماعی است. درحکومت دادگستر بزرگ عالم، برای سامان بخشی اجتماع، برنامه هایی براساس تعالیم قرآن وسنت اهل بیت درنظر گرفته شده است که به سبب اجرای آنها محیط زندگی، زمینه ای آماده برای رشد وتعالی افراد خواهد بود. درجهانی که تحت حاکمیت الهی است، خوبیها ترویج می شود وازبدیها نهی می گردد وبا بدکاران برخورد قانونی می شود ونیز حقوق اجتماعی افراد به مساوات پرداخت می شود و عدالت اجتماعی به معنی واقعی آن پیاده می گردد.

بجاست نیم نگاهی به روایات بیندازیم وجلوه ای از آن دنیای زیبایی و خوبی را مشاهده کنیم:

1- احیاء وگسترش امر به معروف ونهی ا ز منکر: امام محمد باقر (ع) فرمودند:

«مهدی ویاوران او..امر به معروف ونهی از منکرمی کنند». [19]

2- مبارزه با فساد ورذائل اخلاقی: در دعای ندبه می خوانیم:

«کجاست آنکه ریسمان های دروغ وافتراء را ریشه کن خواهد کرد؟ کجاست آنکه آثار گمراهی وهوی وهوس را نابود خواهد ساخت؟»[20]

3- اجرای حدود الهی: پیامبر اعظم اسلام (ص) درروایت بلندی درتوصیف امام مهدی ( ع) ودوران طلایی ظهورش فرمودند:

«وقتی او قیام کند، زمین به نور پروردگار روشن گردد و آن حضرت ترازوی عدالت درمیان خلق نهد پس (چنان عدالت را جاری کند که) هیچ کس بردیگری ظلم وستم روا ندارد». [21]

  دستاوردهای حکومت الهی ودادگستر امام مهدی (عج)

درحکومت امام مهدی (ع) اهداف، هدف هایی واقعی واصیل است که ریشه درعمق وجدان های بشر دارد وهمگان درآرزوی رسیدن به آن بوده اند و برنامه ها نیز براساس تعالیم قرآن وسنت اهل بیت تنظیم گردیده و درتمامی بخش ها ضمانت اجرایی برای آنها وجود دارد. بنابراین دستاوردهای این انقلاب عظیم بسیار چشمگیر وقابل توجه است ودریک جمله باید گفت:« دستاوردهای حکومت موعود جهانی پاسخگوی تمام نیازهای معنوی و مادی بشر است که خداوند متعال در وجود ایشان به امانت نهاده است».

در اینجا با توجه به روایات، به برخی ازاین دستاوردها نیم نگاهی می اندازیم:

1- عدالت فراگیر: امام صادق (ع) دراین مورد فرمودند:

« به خدا قسم عدالت را درخانه های مردم خواهد برد، آنچنان که سرما وگرما به درون خانه ها نفوذ می کند». [22]

2- رشد فکری، اخلاقی وایمانی: امام محمد باقر(ع) فرمودند:

«وقتی قائم قیام کند دست (عنایت) خویش برسربندگان خدا نهد و به برکت آن عقل وخرد آنها به کمال رسد».

3- اتحاد وهمدلی: امام صادق (ع) دروصف روزگار سبز مهدوی فرمودند:

« درآن ایام خداوند وحدت والفت بین قلوب پریشان و پراکنده برقرارکند.»[23]

4- سلامت جسمی وروانی: امام صادق (ع) فرمودند:

«هنگامی که قائم قیام کند، خداوند بیماری را ازمومنان دورمی سازد وتندرستی را به آنان بازمی گرداند». [24]

5- خیر وبرکت فراوان: امام صادق( ع) فرمودند:

«خداوند به سبب او (امام مهدی) برکات آسمان ها وزمین را جاری می کند. ( درایام دولت او) آسمان می بارد وزمین دانه می دهد.» [25]

6- ریشه کن شدن فقر: امام محمد باقر (ع) فرمودند:

«...( امام مهدی) هرسال دوبار به مردم می بخشد ودرهرماه دوبار به آنها روزی( ونیاز زندگی) عطا می کند و( دراین کار) به مساوات بین مردم عمل می نماید تا این که ( چنان مردم بی نیاز شوند که ) نیازمند به زکات پیدا نمی شود» [26]

7- حاکمیت اسلام ونابودی کفر: امام محمد باقر(ع) درتوضیح آیه « وقاتلوهم حتی لاتکون فتنه ویکون الدین کله لله...» [27]

«تأویل این آیه هنوز نیامده است وهرگاه قائم ما قیام کند آن کس که زمان اورا درک کند، تأویل این آیه را خواهد دید وهرآینه ( درآن زمان) دین محمد (ص) به هرکجا که شب می رسد خواهد رسید( وعالمگیر خواهدشد) به گونه ای که درسطح زمین اثری ازشرک نخواهد بود، همان گونه که خداوند وعده نموده است». [28]

8- امنیت عمومی: امام علی (ع) فرمودند:

«چون قائم قیام کند کینه ها ازدل ها بیرون رود وحیوانات نیز باهم سازگاری کنند( در آن روزگار چون محیط امنی ایجاد شود) که زن با همه زیب وزیور خود، از عراق تا شام برود و ازچیزی نهراسد.» [29]

9- گسترش دانش: امام صادق (ع) می فرمایند:

«علم ودانش بیست وهفت حرف است وهمه آنچه پیامبران آورده اند، تنها دوحرف ا ست ومردم تاکنون جز با آن دوحرف آشنایی ندارند وهنگامی که قائم قیام کند، بیست وپنج حرف دیگر را بیرون آورده و درمیان مردم گسترش دهد وآن دوحرف را نیز به آنها ضمیمه ساخته و مجموع بیست وهفت حرف را منتشر خواهد کرد.» [30]

محل تشکیل حکومت امام عصر (ع)

امام عصر( ع) با تمام حکومت های جائر وناحق مبارزه می کنند وحکومتی جهانی برمبنای عدالت واحکام نورانی اسلام وقرآن تشکیل می دهند.

امام زمان (ع) کوفه راکه مقرخلافت امیر مومنان بوده به عنوان مقر خلافت خود انتخاب خواهند کرد. [31]

کوفه درآن زمان به قدری بزرگ می شود که خانه های آن به نهرکربلا- که اکنون نزدیک به صد کیلومتر فاصله دارد- متصل می گردد.

درآن دوران چون مسجد کوفه ظرفیت آن جمعیت عظیم را ندارد، توسعه می یابد یا مسجد دیگری بنا می شود که هزار درخواهد داشت. زمین کوفه درآن زمان آن قدر گران خواهد شد که معادل یک وجب زمین کوفه، طلا می دهند.

از ویژگی های حکومت حضرت مهدی

حکومت حضرت ویژگی های بسیاری دارد که قابل مقایسه با هیچ حکومتی نیست، که به برخی ازآن ها اشاره می شود:

الف- درحکومت آن حضرت، چنان امنیتی حاکم است که حتی درندگان نیز به کسی یا خودشان آسیب نمی رسانند واگر خانمی تنها با اموال خودش از کوفه به شام برود، خطری اورا تهدید نمی کند.

ب- حکومت آن حضرت جهانی است:

« یبلغ سلطانه المشرق والمغرب» [32] دایره حکومت امام عصر(ع) شرق وغرب عالم را فرا می گیرد.

ج- رفاه عمومی حاکم شده وفقر ریشه کن می شود. زمین تمام ذخایر خود را بیرون می ریزد و تمام امکانات به صورت عادلانه تقسیم می گردد. به گونه ای که فقیر وجود نخواهد داشت. وقتی کسی مراجعه می کند وچیزی می خواهد، آن حضرت می فرمایند:« هرچه لازم داری، خودت بردار.»

بدهکاران زکات به دنبال نیازمند می گردند که زکات مال خودرا بدهند، ولی نیازمندی نمی یابند.

د- حکومت آن حضرت برمبنای اسلام، قرآن ودین است. حضرت مهدی (ع) احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) خواهند بود و همه ارزش های ازدست رفته و حدود تعطیل شده را به اجرا می گذارند.

«اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه تعز بها الاسلام واهله وتذل بها النفاق واهله». [33]

خداوندا! ما به توامید بسته ایم که دردولت کریمه، اسلام را عزیز ونفاق را خوارگردانی.

هـ - اجرای عدالت از ویژگی های بارز حکومت مهدی (ع) است؛ به گونه ای که درعالم نظیرش یافت نمی شود.

« یملا الارض قسطا وعدلا». [34]

زمین را از عدالت پر می کند.

دستگاه قضایی وقوانین قضایی ولی عصر (عج)

خیر. حضرت مهدی (ع) به سیره حضرت داوود حکم خواهند کرد؛ یعنی به علم خود عمل می کنند و نیاز به دلیل، شهود، سند ومدرک ندارند.

بنابراین، کسانی که حقشان ضایع شده، ولی سند ومدرک ندارند ونمی توانند حق خود را ثابت کنند، از شیرینی عدالت بهره مند می شوند و به حقشان می رسند. [35]

 

نقش 313 نفریاران خاص آن حضرت درحکومت ایشان چه خواهد بود؟

 

آنان نقش فرماندهی ومدیریتی دارند. بدیهی است وقتی حکومتی بخواهد کره زمین را اداره کند وتنها حکومت روی زمین باشد، مرکز حکومت را درنقطه ای ( مثلا کوفه) قرار خواهد داد وافرادی را حاکم دیگر نقاط عالم قرارمی دهد؛ برای مثال یک نفر را حاکم ایران قرارمی دهد، یک نفر را حاکم حجاز و..

بنابراین، هریک از 313 نفر درنقطه ای به عنوان حاکم، آن منطقه را تحت فرماندهی کل وحکومت مرکزی امام زمان (ع) اداره مینمایند.

البته یاران آن حضرت بسیار بیشتر از این تعدادند و این تعداد، نخبگان مورد اعتماد و مدیران اصلی هستند.

امام باقر (ع) فرمودند:

«هذه العدد التی یخرج فیها القائم وهم النجباء والفقهاء وهم الحکام والقضاه یمسح بطونهم وظهورهم لایسئل علیکم حکما». [36]

این تعداد (313 نفر) کسانی اند که حضرت قائم (ع) با آنان ظهور می کنند وآنان از بزرگان وفقیهان هستند. آنان فرمانروا وقاضی هستند. حضرت مهدی (ع) دستی برپشت وسینه آنان می کشند تا درمقام قضاوت واداره امور، نیاز به سئوال نداشته باشند.

زنان دردولت حضرت مهدی (ع)

امام صادق (ع) فرمودند: سیزده زن با امام عصر(ع) هستند که به او و نهضت او کمک می کنند؛ به خصوص در درمان بیماران؛ چنان که رسول خدا از زنان درجنگ ها استفاده می کرد. [37]

دربعضی از احادیث آمده است که پنجاه زن درمیان یاران ویژه حضرت هستند.

مدت زمان حکومت امام زمان (ع)

روایات دراین زمینه مختلف است:

در روایتی 19 سال آمده است. [38]

در روایتی 40 سال. [39]

درروایت دیگری 309 سال. [40]

ودیگری 70 سال. [41]

این اختلاف به دلیل اختلاف زمان در دوران ظهور است وشاید برخی از روایات درصدد بیان دوران حکومت آن حضرت وسایر ائمه (ع) بعد ازرجعت باشد وممکن است روایاتی که طول دوران زندگی یا حکومت ایشان را ذکر کرده است، به دوره رجعت ایشان بعد ازشهادت مربوط باشد. البته علم واقعی نزد خداست. [42]

رفاه درعصر حضرت مهدی (ع)

رفاه وآسایش وآرامش روحی، آرزوی دیرینه بشر بوده است. متفکرین واندیشمندان بشری درتصورات وتلاشهای ذهنی خویش (بیراهه) به دنبال مدینه فاضله ای بوده اند که درآن غم واندوه ورنج رخت بربسته و جای آن سراسر شادی، آسایش و رفاه وبی نیازی قرار گرفته باشد. اما بیچارگان ودرماندگان فکری جهان ( اندیشمندان بشری) نمی دانستند که از چه طریق وکدام راه به این آرزو می رسند، درنتیجه تلاش آنان، برجهل ونادانی وتبعیض وگرفتاری ودرگیری بشر را افزوده شده است. درواقع جستجوی بیهوده اندیشمندان بشری، نقطه سقوطی در گرداب تبعیض وستم بر حجت های الهی است. درحالی که آنان فقط می بایست بجای تفکرات واهی وفریبنده، تسلیم اهلبیت (ع) می شدند.

با ظهور دولت حضرت مهدی (ع) است که بشر با گمشده دیرینه خود آشنا می شود ویکی از عوامل گسترش دولت عدل حضرت مهدی (ع) رفاهی است که با استقرار دولت حضرتش به وجود می آید.

حضرت باقر (ع) فرمود:

«...واموال مردم دنیا به تمامی آن چه درون وآن چه درسطح زمین است، نزد مهدی (ع) جمع می گردد. درنتیجه به مردم( جهان ) گفته می شود: بیایید به سوی آن چه ( اموالی) که به خاطر آن با خویشاوندانتان می بریدید وخون بی گناهان را می ریختید و(هزاران) گناه مرتکب می شدید. پس مهدی (ع) اموالی اعطا می کند که هیچ کسی پیش ازوی اعطا نکرده است». [43]

زهی تأسف براین انسان خیره سر که خونش را درراه دنیایی می ریخت که می خواست به چنگش بیاورد تا لذت ببرد. این کمال حماقت است که جانش را بدهد تا شاید به لذتی برسد وطبیعی است که با جان دادن یا جان ستاندن نه به لذتی می رسید ونه به حیات وزندگی دست می یافت.

حضرت باقر (ع) فرمود:

«من دین شما را می بینم که همواره درعقب گرد( کاهش) است وبه خون آلوده می شود، سپس آن(دین) را کسی بازنمی گرداند مگر مردی از ما اهل بیت (ع) (حضرت مهدی ع ) که درطول یک سال دومرتبه عطا ( هدیه) ودرماه دومرتبه حقوق برای شما اعطا می کند ودرزمان وی آنچنان حکمت پیدا می کنید که زنان درخانه به کتاب خدا وسنت پیامبر اکرم (ص) قضاوت می کنند». [44]

در این حدیث نقش زنان درجامعه حضرت مهدی (ع) است، زنان درعصر ظهور با حکمت الهی که پیدا می کنند درخانواده ها نقش قاضی را میان فرزندان وشوهرانشان ایفا می کنند ولی درجامعه، خود را مطرح نمی کنند چون نیازی به این کارنمی بینند. حضرت باقر (ع) فرمود:

« هرگاه قائم ما (ع) قیام نمود، خداوند دستش را برسربندگان قرار داده درنتیجه به این وسیله عقل های آنان گرد آمده واخلاقشان (رفتارشان) کامل می گردد». [45] که نکات مهمی ازاین حدیث در ذیل آورده می شود.

1- خداوند درعصرظهور، قبل وبعدازظهور به تمام بندگان عنایت می کند وسیستم زندگی آنها را تغییر می دهد.

2- دست خداوند اشاره به عنایت خداوند به تمام بندگان است واین عنایت را درپیشرفتهای تکنیکی وعلمی مشاهده می کنیم ودر واقع اگر بخصوص در وسایل ارتباط راه دور توفیق بیشتری نصیب بشر شده، به جهت کاربرد این وسایل درمعرفی حضرت (ع) پیش از ظهور واعلان عمومی ظهور پس از ظهور ایشان می باشد.

3- عقل مردم جمع می شود، کنایه از دوری انسان ها ازتفرقه فکری و یک دست شدن اراده ها و خواست های بشری است که همگی یکدست، نجات و رهایی را ازجانب خداوند خواستارمی شوند.

4- اخلاق مردم کامل می شود، کنایه از روش ورفتار مردم است که به سوی پیروی مطلق از امام عصر (ع) پیش می روند.

فنون و تکنولوژی درعصر حضرت مهدی (ع)

از مهم ترین مشخصات حکومت حضرت مهدی (ع) گسترش فوق العاده علم وتکنولوژی می باشد. این تغییر وپیشرفت درتمام ابعاد علوم تجربی وانسانی صورت می گیرد. یک سری علوم بخصوص درزمینه های علوم انسانی از بین می رود ویک سری نیز تغییرات اساسی می بینند وتعدادی نیز به سرعت رشد می کند.

از مهم ترین علومی که ازبین رفته یا تغییر اساسی می یابد، علوم انسانی شامل فلسفه، عرفان، روانشناسی وعلوم اجتماعی می باشد. بطورکلی علومی که برپایه تخیلات وتصورات بشری ساخته شده، محکوم به نابودی است و جای آن را علوم حقیقی برپایه حقایق غیبی وقطعی میگیرد.

حضرت صادق (ع) فرمود:

«علم 27 حرف (بخش) است. تمام آن چه پیامبران (ع) آورده اند، دو حرف (بخش) است وهمه مردم تا امروز جز دوحرف یاد نگرفته اند اما وقتی قائم ما (ع) قیام کرد، 25 حرف (دیگر) را بیرون آورده و میان مردم پخش می کند وآن دوحرف را به آنها (25 حرف) اضافه می کند تا 27 حرف را میان مردم منتشر سازد». [46] ونکاتی از این حدیث:

نکات مهم حدیث

1-مراد ازعلم فقط تکنولوژی ودانش فنی نیست بلکه تمام آنچه که یک انسان باید بداند تا به آسایش، رفاه وسعادت ابدی برسد، منظور است.

2- تا پیش از ظهور دوبخش ازبخش های بیست وهفتگانه علم، ارائه شده است. ولی این حرف دلیل نمی شود که این بخش ها به قسمت مساوی تقسیم شده باشند، یعنی این گونه نیست که تا پیش ازظهور 4/7 درصد از 27 بخش ظاهر شده باشد و 6/96 درصد بقیه پس از ظهور آشکار شود، زیرا دو حرف پیش از ظهور ممکن است اصلا با دوحرف پس ازظهور به لحاظ کیفیت وکمیت قابل مقایسه نباشند.

دانش بشری پس ازظهور ازحالت تجربه وخطا بیرون می آید. درعصر حاضر علوم تجربی بر پایه مشاهده اولیه وطرح فرضیه وسپس آزمایش وتجربه فرضیات وآنگاه پس ازاثبات فرضیه، یک قانون تجربی به دست می آید. این قانون برپایه مشاهدات به دست آمده است وممکن است درهرزمانی بطلان وخطایش روشن شود. اما پس از ظهور، روش شناخت علوم تغییر می کند. علوم شامل علوم تجربی و علوم غیر تجربی نخواهد بود. درآن عصر تمامی علوم ازمنبع وحی وارتباط با حقیقت وغیب به دست می آید. دیگر نیازی نیست یک فرضیه را بارها تجربه کنیم تا به نتیجه برسیم. روش تجربه وخطا برای کشف علوم که به مثابه حرکت دریک اتاق تاریک است، عوض شده و تبدیل به حرکت دریک اتاق روشن می شود. کسی که دریک اتاق روشن حرکت می کند، با کسی که دراتاق تاریک گام برمی دارد تفاوت دارد. کسی که دراتاق تاریک گام برمی دارد طبیعی است ازروش تجربه و خطا تبعیت کرده وبه آهستگی پیش رود وچندین احتمال را آزمایش کند تا بطور تصادفی به نتیجه مطلوب برسد. اما همان نتیجه نیز دائمی نیست وپس از کشف خطا یا نقص آن، دوباره جستجوی جدید وکشف قانون ونتیجه جدید مطرح می شود.

ولی پس ازظهور وبا حرکت دراتاق روشن، تنها چیزی که شما برای دریافت نتیجه وقانون طبیعی وحقیقی لازم دارید، این است  که هدفی را مشخص کنید وکوتاه ترین راه را برای رسیدن به آن انتخاب کنید. همه این کارها را نیز با بصیرت وبینایی انجام می دهید. دیگر خطایی درکار نیست.

در اینجا است که درعصرظهور، نقص علم به نقص انتخاب افراد مربوط است، نه مانند عصر حاضر که به نقص ابزار وعدم دسترسی به هدفی معین مربوط می باشد. درعصر ظهور هدف علوم کاملا آشکار است.

علاوه برعلم امام (ع) ودسترسی به علم ایشان، برای کسانی که می خواهند ازاین علم استفاده کنند، با ارتباط با موجودات فرازمینی ودریافت سطح تمدن وامکانات فنی وتکنولوژی آنها، بشریت به راحتی می تواند از تجربیات آن موجودات استفاده کرده وعلوم خویش را به سرعت وبدون خطا پیش ببرد. در اینجا به برخی شواهد وموارد تغییرات علمی اشاره می کنیم:

ابوبصیرمی گوید:

« به حضرت باقر(ع) گفتم: فدایت شوم، چگونه سالها طولانی می شوند؟ فرمود: خداوند به فلک ( منظومه شمسی) فرمان می دهد تا آرام شده وحرکتش کند گردد. در این صورت روزها وسال ها طولانی می شود. گفتم : فلاسفه (منجمان) می گویند: اگر فلک ( گردش سیارات ) تغییر کند، نابود می شوند. امام (ع) فرمود: این سخن منکرین خداوند است، اما مسلمانان نمی توانند این چنین اعتقادی داشته باشند، درحالی که ( می دانند) خداوند ماه را برای پیامبرش (ص) شکافت وخورشید را برای یوشع بن نون ( وحضرت امیر«ع» ) برگرداند وخبر داده که روز قیامت طولانی است ومانند هزار سال شمردنی شماست». [47]ونکاتی از این حدیث:

1- بسیاری از برداشت های ما در دانش فیزیک ونجوم ناقص است و متأسفانه با همه رشدی که داشته ایم اساس دانش فیزیک و نجوم ما بر محاسبات قدیمی استوار است. از جمله نواقص فیزیک امروز، برداشت غلط از حرکت سیارات و افلاک است. ما هنوز نمی دانیم سیارات مختلف با چه زاویه ای وچه فاصله ای وچه مقدار گردش دچار چه تحولی می شود. درنتیجه حق نداریم از پیش خود بگوییم که اگر مثلا سرعت حرکت زمین یا زاویه این حرکت تغییر کرد چه روی می دهد.

2- نمونه این تغییرات در طول تاریخ رخ داده است. از جمله شکافته شدن ماه وحرکت معکوس زمین یا خورشید و...

3- قدرت علمی ودانش بشر پس از ظهور به جایی می رسد که می تواند عنان حرکت ستارگان از جمله خورشید و زمین ودیگر سیارات را به دست گیرد و حتی به دلخواه خود تغییراتی درآنها ایجاد کند.

مفضل گوید:

«شنیدم حضرت صادق (ع) فرمود: هرگاه قائم ما قیام کرد، زمین با نور پروردگارش روشن می شود و مردم از نور خورشید بی نیاز می شوند وتاریکی از بین می رود وافراد عمر طولانی می یابند تا از این که هزار فرزند پسر برای آنها درست می شود درحالیکه دختری میان آنها نیست وزمین گنج هایش را آشکارمی کند تا جایی که مردم آنها را درسطح زمین می بینند...»[48] ونکاتی ازاین حدیث:

1- با ظهور حضرت مهدی (ع) دانش بشری به جایی خواهد رسید که به منبع ارزان وبدون کاستی نور وتولید انرژی دست خواهد یافت و دیگر نیازی به خورشید در شب نیست زیرا تاریکی وشب جای خودش را به نور وروشنایی می دهد.

2- این سخن به این معنا نیست که خورشید بی خاصیت می شود، بلکه معنایش این است که نور خورشید دراختیار انسان ها قرارمی گیرد و آن گونه که اختیار آنها است ازآن استفاده می کنند نه این که خورشید بدون استفاده می شود.

3- سفرهای فضایی انسان ها واستفاده از انرژی های نهفته درون مواد ( از جمله انرژی رآکتورهای جوش هسته ای) که بدون خطر وتمام ناشدنی هستند انسان ها را ازمنظومه شمسی وخورشید بی نیاز می کند، زیرا تا اعماق کهکشان ها درتصرف انسان های موحد وتابع حضرت (ع) خواهد بود.

4- عمرطولانی و داشتن هزار پسر بدون داشتن دختر حکمی همگانی نیست منظور این است که افراد به انتخاب خودشان نوع بچه را انتخاب می کنند. کسی که خواست هزار پسر داشته باشد می تواند بدون این که اشتباه کند ودختری ساخته شود، همین طور برعکس. انتخاب جنسیت فرزند با افراد خواهد بود.

5- آشکارشدن گنج های زمین نیز حکایت از پیشرفت تکنیکی معدن شناسی واستخراج معادن دارد.

حضرت صادق (ع) فرمود:

«هرگاه قائم ما قیام کند، خداوند گوش ها وچشم های شیعیان را توسعه می دهد تا جایی که میان آنها و قائم  نامه رسانی نخواهد بود. اما با امام سخن گفته وصدایش را می شنوند وبه ایشان نگاه می کنند در حالی که امام (ع) درمکان اولیه اش است». [49]ونکاتی ازحدیث:

1- امکانات ارتباطی پیش از ظهور از نشانه ها و برکات ظهوراز نشانه ها وبرکات ظهور امام (ع) است که خداوند به بشریت اعطا کرده است.

2- اعطاء این امکانات به تمام مردم دنیا است وتخصیص نام شیعه برای انحصار آنها نیست بلکه توجه خاص واستفاده بهینه از جانب آنان خواهد بود.

3- البته معنای دیگر برای حدیث می توان نمود. شاید منظور، قدرت خاص ارتباطی معنوی با امام(ع) باشد که هنگام ظهور نصیب شیعیان و اصحاب آن حضرت می شود. ولی خصوصیات دیدن وشنیدن امام (ع) و وجود ایشان درمکان اولیه نظریه اول را تقویت می کند. هرچند ممکن است دو مطلب مورد نظر امام بوده باشد.

در روایات دیگر سخن گفتن حیوانات مختلف با انسان ها وطولانی شدن عمر تا هزار سال وبرطرف شدن بیماری ها وازبین رفتن بیابان های جهان و... همگی از برکات ونتایج دولت عدل وحق است. همان گونه که خداوند تمام این آثار را دراین آیه شریفه جمع کرده است:« ولوان اهل القری آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض ولکن کذبوا فاخذناهم بماکانوایکسبون»[50] ترجمه:« اگر اهل تمدن ها (آبادی ها) ایمان آورده وتقوای الهی پیشه خود می کردند ما نیز درب های آسمان ها وزمین را برآنها می گشادیم. ولی(افسوس) آنها ( پیامبران وپیام های آسمانی را) تکذیب کردند، ما نیز آنان را به جهت آن چه تکذیب کردند،عذاب نمودیم..».

اگر مردم جهان از ابتدایی که حجت های الهی نزد مردم می آمدند مطیع و منقاد آنان می شدند وپیروی افراد جاه طلب و خودخواه نمی کردند وبه دنبال رهبران سیاسی، فکری واجتماعی وثروتمندان خویش نمی رفتند، هزاران سال پیش به عدالت ورفاه رسیده وازتلفات انسانی درطول تاریخ که دراثر جنگ وآسیب های به ظاهر طبیعی یعنی سیل وزلزله و..به وجود آمده است درامان بودند ولی چه کنیم که این سخنان همواره درگوش کر تاریخ فرو نرفت تا امروز که همان سرنوشت گریبان مردم جهان را گرفته وباید گروه گروه در مسلخ جهالت خویش به نابودی بنشینند. «فقطع دابر القوم الذین ظلموا والحمدالله رب العالمین» [51] (نابود باد دنباله کسانی که کافر حجت خدا شدند و شکر بی کران مخصوص پروردگار جهانیان).

 

بررسی میزان مدت حکومت بقیه الله الاعظم  از ابعاد دیگر

روایات متعددی در مورد مدت حکومت آن حضرت ارائه شده است. شاید علت متنوع بودن این روایات گوشزد کردن این مطلب باشد که مدت حکومت ایشان مسأله ای منوط به مشیت واراده الهی است ومی تواند هریک ازاین مدت ها را دربرگیرد.

در برخی روایات این مدت را هفت سال[52] که هرسال آن معادل ده سال امروزی ما است، بیان کرده اند. درنتیجه مدت حکومت ایشان معادل هفتاد سال مورد عادت ما می باشد.

برخی دیگر نوزده [53] سال نیز ذکر کرده اند. مدت هفتاد [54] سال نیز در حدیث دیگری مطرح شده است.

اگر به رسالت وبرنامه های حضرت مهدی (ع) توجه داشته باشیم متوجه می شویم این اهداف به چند سال کوتاه برآورده نمی شود.

انسان ها پیش از ظهور به شدت دچار ظلم وستم هستند، تا جایی که ظلم و ستم جزء عادات و رسوم وطبیعت شان گردیده است. طبیعی است که پاک کردن ظلم وستم از جامعه بشری وسرنگونی حاکمان ظالم، بخش آسان گسترش وجایگزینی عدالت بر سطح زمین است. قسمت مشکل تر زدودن ظلم وستم درطبیعت و فرهنگ مردم می باشد. این کار، دهها بلکه صدها سال و گذشت چند نسل را می طلبد.

پس از گذشت حداقل چهار تا پنج نسل است که بشر رفته رفته ارزش های شرک آلود و ستمگرانه را به فراموشی سپرده و فضای عدل برروح ورفتار مردم سایه می افکند.

به این ترتیب می توان مدت زمان حکومت حضرت مهدی (ع) را طولانی تر از مدتهای مذکور یافت. اما آیا درروایات تاییدی برای مدت طولانی تر، وجود دارد.

دربرخی روایات به گونه ای استثنایی مدت زمان سیصد ونه سال مطابق خواب اصحاب کهف را برای مدت حکومت حضرت مهدی (ع) عنوان نموده اند واین عدد را در روایات متعددی می بینیم.

حضرت باقر (ع) فرمود:

«سوگند به خدا مردی ازما اهل بیت(ع) مدت سیصد ونه سال حکومت خواهد کرد..». [55]

نکته مهم دراین روایت این است که ممکن است کسی بگوید این حدیث مربوط به بعد از حضرت مهدی (ع) است. همان گونه که درادامه روایت این مطلب مطرح شده است ولی توجه به روایات دیگر این شک وتردید را از بین می برد.

حضرت باقر (ع) فرمود:

« قائم سیصد ونه سال حکومت می کند. همان گونه که اصحاب کهف در غارشان همین مقدار درنگ کردند و( به این وسیله ) زمین را پر از عدل وداد می کند، همان گونه که پر از ظلم وجور شده است..» [56]

همان گونه که این حدیث به صراحت اشاره دارد مدت حکومت امام عصر (ع) را سیصد ونه سال عنوان می کند که با محاسبات مورد نظر نیز موافق است. به این ترتیب بسیار طبیعی است که در این مدت، فرهنگ ستمگری نیز از جامعه بشری در اقصی نقاط دنیا رخت بربندد.

 

آیا امام زمان (ع) به شهادت خواهند رسید؟وقاتل او کیست؟

طبق روایات، تمام ائمه یا با سم ویا با شمشیر به شهادت می رسند.[57]

از این رو، روایاتی نیز که درآن ها تعبیر فوت وموت امام زمان (ع) شده[58]، به معنای از دنیا رفتن با شهادت است. ولی در این مورد که قاتل حضرت چه کسی است، روایت معتبری نیست. دربعضی از روایات ضعیفه از زن عجوزه ای سخن به میان آمده است که این روایات به جهت ضعف، قابل اعتماد نیست.

غسل وکفن ودفن امام زمان (ع) بر عهده چه کسی خواهد بود؟

بنابر روایات معتبر، تجهیز و نمازخواندن ودفن امام معصوم، را فقط امام معصوم دیگر می تواند انجام دهد.

در باره امام زمان (ع) نیز آمده است که امام حسین (ع) که اولین رجعت کننده هستند وپس از حضرت مهدی (ع) حکومت خواهند کرد، آن حضرت را غسل داده، کفن وحنوط کرده، برایشان نماز خوانده، سپس آن حضرت را به خاک خواهند سپرد.

آیا اعتقاد به مهدویت، مردم را ازعمل خیر بازمی دارد؟

قبل از هرچیز باید عقیده به مهدویت و انتظار مهدی موعود (عج) را معنا کرد.

اگر مقصود از عقیده به مهدویت آن باشد که انسان به انتظار ظهور کسی بنشیند که به سبب فراگیرشدن ظلم، با ظهورش به تنهایی همه امور را اصلاح می کند وما هیچ نقشی درظهور او نداریم، بلکه می توانیم با گسترش ظلم در ظهور او تعجیل کنیم، با این دیدگاه می توان گفت که اعتقاد به مهدویت، انسان را از عمل خیر بازمی دارد.

ولی اگر برداشت ما از اعتقاد به مهدویت، عقیده به ظهور کسی است که ما می توانیم با زمینه سازی برای او، درظهورش تعجیل کنیم واگر تأخیر درآن شده، به جهت کوتاهی ما است؛ نه تنها این عقیده انسان را ازعمل خیر باز نمی دارد، بلکه درعمل کردن به خیر نیز تشویق خواهد نمود، زیرا منتظران مصلح، خود افرادی صالح هستند. لذا در روایات اسلامی، انتظار فرج از مقوله عمل واز افضل اعمال امت اسلامی به حساب آمده است.

مگر می شود مقام امامت را به یک کودک پنج ساله داد؟

نبوت، مقام ارجمندی است که شخص واجد آن مقام با حق تعالی ارتباط واتصال داشته واز افاضات وعلوم غیبی برخوردار می شود؛ احکام وقوانین الهی بر باطن وقلب نورانی اش وحی والهام می گردد وپیامبر درحالی که آنها را دریافت می کند که ازهرگونه خطا واشتباهی مصون است. امامت وولایت نیز مقام بزرگی است که واوجد آن مقام، طوری احکام خدایی وعلوم نبوت را تحمل وضبط می کند که خطا ونسیان و عصیان درساحت وجود مقدسش راه ندارد وهمواره با عوالم غیبی مرتبط است و از افاضات واشراقات الهی بهره مند می گردد. به دلیل علم وعمل، پیشوا و امام ومظهر دین وحجت خداوند است.

پیغمبر وامام ازحیث آفرینش ممتازند و به واسطه همین استعداد وامتیاز ذاتی، خداوند متعال آنان را به مقام شامخ نبوت یا امامت انتخاب می کند. این امتیاز از همان آغاز کودکی دروجود آنان موجود است و هروقت که شرایط موجود بوده و مانعی درکار نباشد، آن افراد رسما به مقام ومنصب نبوت وامامت معرفی می شوند ومأمور حفظ وتحمل احکام می گردند.

این انتصاب، گاهی قبل از بلوغ وگاهی درزمان دیگری بعد ازبلوغ انجام می گیرد؛ چنان که حضرت عیسی (ع) درگهواره با مردم سخن گفتند و خودشان را پیغمبر وصاحب کتاب معرفی کردند. [59]

اتفاقا حضرت امام جواد(ع) نیز درسن هفت یا نه سالگی به امامت رسیدند و به دلیل کمی سن، امامت آن حضرت در بین بعضی از شیعیان مورد تردید واقع شد. لذا گروهی ازبزرگان شیعه خدمت ایشان رسیدند وصدها مسأله مشکل پرسیدند وجوابهای صحیح وقانع کننده ای دریافت نمودند وکراماتی نیز مشاهده کردند که شک وشبهه آنان برطرف شد.

امام رضا (ع) پیوسته امام جواد (ع) را به عنوان امام معرفی می کردند ودرمقابل تعجب مخاطبان می فرمودند: حضرت عیسی (ع) هم درسن کودکی پیغمبر وحجت خدا شد. [60]

امام علی النقی (ع) نیز درسن شش سالگی به امامت رسیدند. [61]

با این بیان، سئوال کننده با انصاف، قانع شده ودیگر شبهه ای برایش دراین خصوص باقی نخواهد ماند.

آیا طول عمر امام زمان (ع) توجیه پذیر است؟

در پاسخ به این سئوال، از دو مطلب صحبت می شود: یکی« امکان» ودیگری «وقوع».

امکان یا عملی است یا علمی ومنطقی.

امکان عملی آن است که امری آن قدر عادی شود که هرکسی عادتا قابلیت آن را داشته باشد. مثلا با پیشرفت های علمی، سفر به ماه، ممکن عملی است.

امکان علمی هم آن است که ازلحاظ علمی، محال نباشد؛ اگرچه در عالم خارج وجود نداشته باشد. مثلا رفتن به خورشید امکان علمی ندارد، ولی مثلا مسأله شبیه سازی ممکن علمی است.

امکان منطقی نیز آن است که مانعی برای تصور وقوع امری، پیدا نشود. مثلا سه درهم را نمی شود بین دونفر به صورت مساوی تقسیم کرد، بدون آنکه تغییری دریکی از درهم ها بدهیم، زیرا سه، فرد است وقابلیت تقسیم به زوج را ندارد.

حال به مسأله طول عمر برمی گردیم ومی بینیم که طول عمربشر، هم امکان عملی دارد وهم علمی ومنطقی، زیرا عقل مانعی دراین نمی بیند تا امر به محال بودن کند. ازلحاظ علمی هم امروزه متخصصان علم ژنتیک، درآزمایش های خود به این نتیجه دست یافته اند که سلول های جسم انسان اگر درشرایط مناسب وبا مواظبت هیا بهتری نگهداری شوند، عمرشان بسیار طولانی تر خواهد بود و اثرات پیری درآنها دیده نمی شود.

علاوه بر این مطالب، گفته می شود که بهترین دلیل برامکان یک چیز، وقوع آن درعالم خارج است.

تاریخ، نمونه های فراوانی از افرادی را که عمر طولانی داشتند، درخود ثبت کرده است. برای مثال، بنا برنص صریح قرآن، حضرت نوح (ع) مدت 950 سال بین قومش تبلیغ دین کرد. [62] وبعضی ازمورخان عمر ایشان را تا 2500 سال نوشته اند. این افراد که درتاریخ به معمرین معروف هستند، بقدری زیادند که با دیدن آنها، هیچ شبهه ای برای کسی که انصاف داشته باشد، باقی نمیماند. علاوه براینها، روایات زیادی نیز درباره طول عمر امام زمان(عج) وطولانی شدن غیبت آن حضرت ازپیامبر (ص) وائمه معصومین (ع) صادر شده است. [63]

 

خود را مقیم وادی احساس می کنم  دل را خمار بوی گل یاس می کنم

تا نام پاک ساقی لب تشنه می برم بوی تو را به میکده احساس می کنم

تا وا کنی دگر گرهِ کورِ کارِ من... خود را دخیل حضرت عباس می کنم

اشكي كه داده اي به دو دنيا نمي دهم کی اعتنا به گوهر و الماس مي كنم

تا که بیایی از سفر ای باغبان عشق یاد گل شکسته قد از داس می کنم

 امشب برای خواندنِ این روضه های سخت قا ببخش این همه وسواس می کنم



[1] بحار الانوار، ج 13 فا چاپ قدیم،  به نقل از انقلابی بزرگ، ص 300

[2] اثباه الهدی، ج 7، ص 83

[3] بحارالانوار، ج 52، ص 283

[4] اثباه الهدی، ج 7، ص 150

[5] بحارالانوار، ج 52، ص 312

[6] فرائد المسطین، ج 2، ص 312

[7] الزام الناصب، ج 2، ص 287

[8] بحار الانوار، ج 52، ص 376

[9] غیبت نعمانی، ص 125

[10] کمال الدین، ج 1، باب 30، ح 4

[11] نهج البلاغه، خ 138

[12] بحارالانوار، ج 52، ص 336

[13] همان، ج 363، ص 253

[14] همان، ج 58، ص 11، ح 11

[15] همان،  ج 10 ص 104

[16] کمال الدین ، ج 1،  ص 603

[17] غیبت نعمانی،  باب 13، ص 242، ح 26

[18] کمال الدین، ج 1، ص 603، ح 16

[19] بحارالانوار، ج 51، ص 47

[20] مفاتیح الجنان، دعای ندبه.

[21] بحارالانوار، ج 52، ص 321

[22] همان، ص 362

[23] کمال الدین، ج 2، ص 548

[24] بحار،  ج 52، ص 335

[25] غیبت طوسی، ص 188

[26] بحار،  ج 52، ص 39

[27] انفال، ایه 39 وبا آنان (مشرکان) بجنکید تا اینکه ( درزمین) فتنه وفسادی  نماند وآئین همه دین خدا گردد.

[28] بحار، ج 51، ص 55

[29] خصال، ج 2، ص 418

[30] بحار، ج 52، ص 326

[31] همان، ج 52، ص 318

[32] همان، ج 51، ص 71

[33] دعای افتتاح، کافی، ج 3، ص 424

[34] مستدرک الوسایل، ج 12، ص 283

[35] بحارالانوار، ج 52، ص 320

[36] معجم الملاحم، ج 1، ص 11

[37] ملاحم، ج 4، ص 47

[38] بحارالانوار، ج 53، ص 100

[39] اثبات الهداه، ج 3، ص 574

[40] همان، ص 516

[41] همان، ص 528

[42] الشموس المضیئه، باب سوم، فصل بیست ویکم.

[43] بحار الانوار، ج 52، ص 390

[44] غیبت نعمانی، ص 239

[45] بحارالانوار، ج 52،ص 336

[46] مختصر بصائر، ص 117

[47] بحارالانوار، ج 52، ص 339

[48] همان، ، ص 337

[49] بحارالانوار، ج 52، ص 336

[50] اعراف، آیه 96

[51] انعام، آیه 6

[52] بحارالانوار، ج 52، ص 339

[53] همان، ص 299

[54] همان، ص 337

[55] غیبت نعمانی، ص 332

[56] بحار الانوار، ج 52، ص 390

[57] همان، ج 27، ص 217

[58] حق الیقین، صص 350-351 به نقل از کافی وانوار مضیئه.

[59] مریم، 29

[60] اثبات الوصیه، ص 166

[61] مناقب ابن شهرآشوب، ج 4، ص 401

[62] عنکبوت، 14

[63] بحارالانوار، ج 51، صص 109 و 132

 

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn