مقدمه چند کتاب رضا قارزی

بسم الله الرحمن الرحیم
 
  مقدمه چند کتاب-- ازرضا قارزی 
 
مطلب اول:مقدمه کتاب بحرالولایه جلد دوم
 اثر رضا قارزی
 
یا اباصالح المهدی( عج) ادرکنا
 
مقدمه:                                          
قال الله تعالی فی کتابه : ((الله ولی الذین امنوا یخرجهم من الضلمات الی النور و الذین کفروا اولیائهم الطاغوت یخرجونهم من الظلمات الی النور اولئک اصحاب النارهم فیها خالدون))سوره مبارکه بقره .قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم:((انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عتری اهل بیتی، ما ان تمسکتم بهما لن تصلوا ابداً و انهما لن یقترقا حتی یردا علی الحوض)) ترجمه: همانا من دو یادگار گرانبها را در بین شما باقی می گذارم، یکی کتاب خداست و آن دیگری عترت من، تا زمانی که به این دو تمسک جویید هرگز گمراه نخواهید شد و این دو از یکدیگر جدا نخواهند شد تا به حوض کوثر بر من وارد شوند .بحارالانوار ج 22 ص 472
 با حمد ،ثنا و سپاس به درگاه خالق متعال عزوجل و باسلام و صلوات بر ساحت مقدس حضرت  رسول اکرم، پیامبر خاتم،سید رسولان محمد مصطفی و آله اش، صلی الله علیه و آله وسلم خاصه خاتم اوصیاءالهی قطب عالم امکان  حضرت بقیه الله الاعظم ولی عصر مهدی فاطمه سلام الله علیهم و تمامی اولیاء،شهدا،صالحین،علما و مراجع، مومنین و بندگان  خدای تبارک و تعالی.بـر اهـل دانـش و بـينش مخفى نيست كه فضائل محمد مصطفی و آله، صلی الله علیه و آله وسلم خاصه خاتم اوصیاءالهی قطب عالم امکان  حضرت بقیه الله الاعظم ولی عصر مهدی فاطمه سلام الله علیهم را هیچ بيان و زبان برنسنجد و در هيچ باب و كتاب نگنجد بلكه ملائكه سموات ادراك درجات او نتوانند كـرد، و فـى الحـقيقة فضائل آن حضرت را اِحْصاء نمودن ، آب دريا را نمی توان نوشید. در احـاديـث وارد شـده كـه مـائيـم كـلمـات پـروردگـار كـه فضائل ما را احصا نمى توان كرد.
كتاب فضل ترا آب بحر كافىنيست
كه تر كنم سر انگشت و صفحه بشمارم
حضرات محمدو آل محمد عليهم السّلام معدن كرم و فتوت است رجاء واثق آنها هستند. فـضـائل يـا نـفـسـانـيـّه اسـت يـابـدنيّه و حضرات محمدو آل محمد صلى اللّه عليهم  َكْمَل و اَفْضَل تمام مردم بود .ازشعاع پر فروغ و روحانی حضرت محمد مصطفی پیامبر گرامی اسلام وخاندان پاکش صلی الله علیهم چیزی نمی توان گفت ولی نوشتار حاضر تلاش دارد تا گوشه ای مختصر از زندگانی طلایه داران نیک بختی انسانیت را در این بخش منعکس نماید و مورد رضای الهی قرارگیرد. ما در اينجا به ذكر چند مورد مطالب وفضائل ومعجزات  شريف تبرّك مى جوئيم. وَلَنِعْمَ ما قيلَ. در مقدمه نیزبه تبرک ، بخشی از خطبه غدیر نبی اکرم محمد مصطفی را می آوریم.خداوند با بیان رسولش حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در خطبه غدیرش چه زیبا و کامل و جامع ومبرهن وبجا حقانیت محمد و آل محمد اهل البیتش  را ثابت ومحکم می نماید:
بخشهای از خطبه  پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در غدیر خم که در متن کتاب آمده:
((مَعاشِرَالنّاسِ، بي - وَالله - بَشَّرَالْأَوَّلُونَ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالْمُرْسَلينَ، وَأَنَا - (وَالله) - خاتَمُ الْأَنْبِياءِ وَالْمُرْسَلينَ والْحُجَّةُ عَلي جَميعِ الَْمخْلوقينَ مِنْ أَهْلِ السَّماواتِ وَالْأَرَضينَ. فَمَنْ شَكَّ في ذالِكَ فَقَدْ كَفَرَ كُفْرَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولي وَ مَنْ شَكَّ في شَيءٍ مِنْ قَوْلي هذا فَقَدْ شَكَّ في كُلِّ ما أُنْزِلَ إِلَي، وَمَنْ شَكَّ في واحِدٍ مِنَ الْأَئمَّةِ فَقَدْ شَكَّ فِي الْكُلِّ مِنْهُمْ، وَالشَاكُّ فينا فِي النّارِ. 
ای مردم، به خدا قسمت پیامبران و رسولان پیشین به من بشارت داده اند، و من به خدا قسم خاتم پیامبران و مرسلین و حجت بر همه مخلوقین از اهل آسمان ها و زمین ها هستم. هر کس در این مطالب شک کند مانند کفر جاهلیت اول کافر شده است. و هر کس در چیزی از این گفتار من شک کند در همه آنچه بر من نازل شده شک کرده است، و هر کس در یکی از امامان شک کند در همه آنان شک کرده است و شک کننده درباره ما در آتش است.
مَعاشِرَالنّاسِ، حَبانِي الله عَزَّوَجَلَّ بِهذِهِ الْفَضيلَةِ مَنّاً مِنْهُ عَلَي وَ إِحْساناً مِنْهُ إِلَي وَلا إِلاهَ إِلاّهُوَ، أَلا لَهُ الْحَمْدُ مِنِّي أَبَدَ الْآبِدينَ وَدَهْرَالدّاهِرينَ وَ عَلي كُلِّ حالٍ. 
ای مردم، خداوند این فضیلت را بر من ارزانی داشته که منتی از او بر من و احسانی از جانب او به سوی من است. خدایی جز او نیست. حمد و سپاس از من بر او تا ابدیت و تا آخر روزگار و در هر حال.
مَعاشِرَالنّاسِ، فَضِّلُوا عَلِيّاً فَإِنَّهُ أَفْضَلُ النَّاسِ بَعْدي مِنْ ذَكَرٍ و أُنْثي ما أَنْزَلَ الله الرِّزْقَ وَبَقِي الْخَلْقُ.مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ، مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَي قَوْلي هذا وَلَمْ يُوافِقْهُ. أَلا إِنَّ جَبْرئيلَ خَبَّرني عَنِ الله تَعالي بِذالِكَ وَيَقُولُ: «مَنْ عادي عَلِيّاً وَلَمْ يَتَوَلَّهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَتي وَ غَضَبي»، (وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوالله - أَنْ تُخالِفُوهُ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها - إِنَّ الله خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ).
 ای مردم، علی را فضیلت دهید که او افضل مردم بعد از من و زن است تا مادامی که خداوند روزی را نازل می کند و خلق باقی هستند. ملعون است ملعون است، مورد غضب است مورد غضب است کسی که این گفتار مرا رد کند و با آن موافق نباشد. بدانید که جبرئیل از جانب خداوند این خبر را برای من آورده است و می گوید:« هر کس با علی دشمنی کند و ولایت او را نپذیرد لعنت و غضب من بر او باد». هر کس ببیند برای فردا چه پیش فرستاده است. از خدا بترسد که با علی مخالفت کنید و در نتیجه قدمی بعد از ثابت بودن آن بلغزد، خداوند از آنچه انجام می دهید آگاه است.
مَعاشِرَ النَّاسِ، إِنَّهُ جَنْبُ الله الَّذي ذَكَرَ في كِتابِهِ العَزيزِ، فَقالَ تعالي (مُخْبِراً عَمَّنْ يُخالِفُهُ): (أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتا عَلي ما فَرَّطْتُ في جَنْبِ الله).
ای مردم، علی « جنب الله» است که خداوند در کتاب عزیزش ذکر کرده و درباره کسی که با او مخالفت کند فرموده است: ( اَن تَقُولَ نَفسٌ یا حَسرَتا عَلی ما فَرَّطتُ فی جَنبِ اللهِ)، « ای حسرت بر آنچه درباره جنب خداوند تفریط و کوتاهی کردم».
مَعاشِرَالنّاسِ، تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آياتِهِ وَانْظُرُوا إِلي مُحْكَماتِهِ وَلاتَتَّبِعوا مُتَشابِهَهُ، فَوَالله لَنْ يُبَيِّنَ لَكُمْ زواجِرَهُ وَلَنْ يُوضِحَ لَكُمْ تَفْسيرَهُ إِلاَّ الَّذي أَنَا آخِذٌ بِيَدِهِ وَمُصْعِدُهُ إِلي وَشائلٌ بِعَضُدِهِ (وَ رافِعُهُ بِيَدَي) وَ مُعْلِمُكُمْ: أَنَّ مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِي مَوْلاهُ، وَ هُوَ عَلِي بْنُ أَبي طالِبٍ أَخي وَ وَصِيّي، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَي.
ای مردم، قرآن را تدبر نمایید و آیات آن را بفهمید و در محکمات آن نظر کنید و به دنبال متشابه آن نروید. به خدا قسم، باطن آن را برای شما بیان نمی کند و تفسیرش را برایتان روشن نمی کند مگر این شخصی که دست او را می گیرم و او را به سوی خود بالا می برم و بازوی او را می گیرم و با دستم او را بلند می کنم و به شما می فهمانم که: « هر کس من صاحب اختیار اویم این علی صاحب اختیار اوست»، و او علی بن ابی طالب برادر و جانشین من است، و ولایت او از جانب خداوند عزوجل است که بر من نازل کرده است.
مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ عَلِيّاً وَالطَّيِّبينَ مِنْ وُلْدي (مِنْ صُلْبِهِ) هُمُ الثِّقْلُ الْأَصْغَرُ، وَالْقُرْآنُ الثِّقْلُ الْأَكْبَرُ، فَكُلُّ واحِدٍ مِنْهُما مُنْبِئٌ عَنْ صاحِبِهِ وَ مُوافِقٌ لَهُ، لَنْ يَفْتَرِقا حَتّي يَرِدا عَلَي الْحَوْضَ.أَلا إِنَّهُمْ أُمَناءُ الله في خَلْقِهِ وَ حُكّامُهُ في أَرْضِهِ.
ای مردم، علی و پاکان از فرزندانم از نسل او ثقل اصغرند و قرآن ثقل اکبر است. هر یک از این دو از دیگری خبر می دهد و با آن موافق است. آنها از یکدیگر جدا نمی شوند تا بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند.
أَلاوَقَدْ أَدَّيْتُ أَلا وَقَدْ بَلَّغْتُ، أَلاوَقَدْ أَسْمَعْتُ، أَلاوَقَدْ أَوْضَحْتُ، أَلا وَ إِنَّ الله عَزَّوَجَلَّ قالَ وَ أَنَا قُلْتُ عَنِ الله عَزَّوَجَلَّ، أَلاإِنَّهُ لا «أَميرَالْمُؤْمِنينَ» غَيْرَ أَخي هذا، أَلا لاتَحِلُّ إِمْرَةُ الْمُؤْمِنينَ بَعْدي لاِحَدٍ غَيْرِهِ.ثم قال: «ايهاالنَّاسُ، مَنْ اَوْلي بِكُمْ مِنْ اَنْفُسِكُمْ؟ قالوا: الله و رَسُولُهُ. فَقالَ: اَلا من كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلي مَوْلاهُ، اللهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ.
بدانید که آنان امین های خداوند بین مردم و حاکمان او در زمین هستند.بدانید که من ادا نمودم، بدانید که من ابلاغ کردم، بدانید که من شنوانیدم، بدانید که من روشن نمودم، بدانید که خداوند فرموده است و من از جانب خداوند عزوجل می گویم، بدانید که امیر المومنینی جز این برادرم نیست. بدانید که امیر المومنین بودن بعد از من برای احدی جز او حلال نیست.( سپس پیامبر (ص) دستش را بر بازوی علی (ع) زد و آن حضرت را بلند کرد. و این در حالی بود که امیر المومنین (ع) از زمانی که پیامبر(ص) بر فراز منبر آمده بود یک پله پایین تر از مکان حضرت ایستاده بود و نسبت به صورت حضرت به طرف راست مایل بود که گویی هر دو در یک مکان ایستاده اند.پس پیامبر (ص) با دستش او را بلند کرد و هر دو دست را به سوی آسمان باز نمود و علی (ع) را از جا بلند نمود تا حدی که پای آن حضرت موازی زانوی پیامبر (ص) رسید.) .
سپس حضرت محمد مصطفی  فرمود:ای مردم، چه کسی بر شما از خودتان صاحب اختیارتر است؟گفتند: خدا و رسولش. فرمود:بدانید که هر کس من صاحب اختیار اویم این علی صاحب اختیار اوست.خدایا دوست بدار هر کس او را دوست بدارد، و دشمن بدار هر کس او را دشمن بدارد، و یاری کن هر کس او را یاری کند، و خوار کن هر کس او را خوار کند.
مَعاشِرَالنّاسِ، هذا عَلِي أخي وَ وَصيي وَ واعي عِلْمي، وَ خَليفَتي في اُمَّتي عَلي مَنْ آمَنَ بي وَعَلي تَفْسيرِ كِتابِ الله عَزَّوَجَلَّ وَالدّاعي إِلَيْهِ وَالْعامِلُ بِمايَرْضاهُ وَالْمحارِبُ لاِعْدائهِ وَالْمُوالي عَلي طاعَتِهِ وَالنّاهي عَنْ مَعْصِيَتِهِ. إِنَّهُ خَليفَةُ رَسُولِ الله وَ أَميرُالْمُؤْمِنينَ وَالْإمامُ الْهادي مِنَ الله، وَ قاتِلُ النّاكِثينَ وَالْقاسِطينَ وَالْمارِقينَ بِأَمْرِالله. يَقُولُ الله: (مايُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَي).بِأَمْرِكَ يارَبِّ أَقولُ: اَلَّلهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَعادِ مَنْ عاداهُ (وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ) وَالْعَنْ مَنْ أَنْكَرَهُ وَاغْضِبْ عَلي مَنْ جَحَدَ حَقَّهُ.
ای مردم، این علی است برادر من و وصی من و جامع علم من، و جانشین من در امتم بر آنان که به من ایمان آورده اند، و جانشین من در تفسیر کتاب خداوند عزوجل و دعوت به آن و عمل کننده به آنچه او را راضی می کند، و جنگ کننده با دشمنان خدا و دوستی کننده بر اطاعت او و نهی کننده از معصیت او.اوست خلیفه رسول خدا، و اوست امیر المومنین و امام هدایت کننده از طرف خداوند، و اوست قاتل ناکثین و قاسطین و مارقین به امر خداوند.خداوند می فرماید:( ما یُبَدَّلُ القَولُ لَذَیَّ)، « سخن در پیشگاه من تغییر نمی پذیرد». پروردگارا، به امر تو می گویم:« خداوند دوست بدار هر کس علی را دوست بدار و دشمن بدار هر کس علی را دشمن بدارد، و یاری کن هر کس علی را یاری کند و خوار کن هر کس علی را خوار کند، و لعنت نما هر کس علی را انکار کند و غضب نما بر هر کس که حق علی را انکار نماید».
اللهمَّ إِنَّكَ أَنْزَلْتَ الْآيَةَ في عَلِي وَلِيِّكَ عِنْدَتَبْيينِ ذالِكَ وَنَصْبِكَ إِيّاهُ لِهذَا الْيَوْمِ: (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً)، (وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَالْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ).اللهمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ أَنِّي قَدْ بَلَّغْتُ. ....
پروردگارا، تو هنگام روشن شدن این مطلب و منصوب نمودن علی در این روز این آیه را درباره او نازل کردی : ( اَلیَوم اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لکُمُ الاِسلامَ دیناً): « امروز دین شما را برایتان کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین شما راضی شدم»، و فرمودی:( انَّ الدّینَ عِندَ اللهِ الاِسلامُ): « دین نزد خداوند اسلام است»، و فرمودی : ( وَمَنَ یَبتَغِ غَیرَ الاسلامِ دیناً فَلَن یُقبَلَ مِنهُ وَ هُوَ فِی الاخِرَهِ مِنَ الخاسِرینَ):« هر کس دینی غیر از اسلام انتخاب کند هرگز از او قبول نخواهد شد و او آخرت از زیانکاران خواهد بود». پروردگارا، تو را شاهد می گیرم که من ابلاغ نمودم.
حضرت مهدی عجل الله فرجه در بیان رسول الله در خطبه شریف غدیر خم
أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِي. أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَي الدِّينِ. أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمينَ. أَلا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها. أَلا إِنَّهُ غالِبُ كُلِّ قَبيلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْكِ وَهاديها.أَلاإِنَّهُ الْمُدْرِكُ بِكُلِ  ثارٍ لاِوْلِياءِالله. أَلا إِنَّهُ النّاصِرُ لِدينِ الله. أَلا إِنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَميقٍ. أَلا إِنَّهُ يَسِمُ كُلَّ ذي فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ كُلَّ ذي جَهْلٍ بِجَهْلِهِ. أَلا إِنَّهُ خِيَرَةُالله وَ مُخْتارُهُ. أَلا إِنَّهُ وارِثُ كُلِّ عِلْمٍ وَالْمحيطُ بِكُلِّ فَهْمٍ.أَلا إِنَّهُ الْمخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْمُشَيِّدُ لاِمْرِ آياتِهِ. أَلا إِنَّهُ الرَّشيدُ السَّديدُ. أَلا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَيْهِ.أَلا إِنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرونِ بَيْنَ يَدَيْهِ. 
بدانید که آخرینِ امامان، مهدی قائم از ماست. اوست غالب بر ادیان، اوست انتقام گیرنده از ظالمین، اوست فاتح قلعه‌ها و منهدم کنندة آنها، اوست غالب بر هر قبیله‌ای از اهل شرکت و هدایت کنندة‌آنان.بدانید که اوست گیرندة انتقام همة خون‌های اولیاء خدا. اوست یاری دهندة دین خدا.بدانید که اوست استفاده کننده از دریایی عمیق. اوست که هر صاحب فضیلتی را به قدر فضلش و هر صاحب جهالتی را به قدر جهلش نشانه می‌دهد. اوست انتخاب شده و اختیار شدة خداوند. اوست وارث هر علمی و احاطه دارنده به هر فهمی.بدانید که اوست خبر دهنده از پروردگارش، و بالابرندة آیات الهی. اوست هدایت یافتة محکم بنیان. اوست که کارها به او سپرده شده است.اوست که پیشینیان به او بشارت داده‌اند، 
أَلا إِنَّهُ الْباقي حُجَّةً وَلاحُجَّةَ بَعْدَهُ وَلا حَقَّ إِلاّ مَعَهُ وَلانُورَ إِلاّعِنْدَهُ.أَلا إِنَّهُ لاغالِبَ لَهُ وَلامَنْصورَ عَلَيْهِ. أَلاوَإِنَّهُ وَلِي الله في أَرْضِهِ، وَحَكَمُهُ في خَلْقِهِ، وَأَمينُهُ في سِرِّهِ وَ علانِيَتِهِ.
اوست که به عنوان حجت باقی می‌ماند و بعد از او حجتی نیست. هیچ حقی نیست مگر همراه او، و هیچ نوری نیست مگر نزد او.بدانید او کسی است که غالبی بر او نیست و کسی بر ضد او کمک نمی‌شود. اوست ولی خدا در زمین و حکم کنندة‌او بین خلقش و امین او بر نهان و آشکارش.
مَعاشِرَالنّاسِ، إِنّي قَدْبَيَّنْتُ لَكُمْ وَأَفْهَمْتُكُمْ، وَ هذا عَلِي يُفْهِمُكُمْ بَعْدي. أَلاوَإِنِّي عِنْدَ انْقِضاءِ خُطْبَتي أَدْعُوكُمْ إِلي مُصافَقَتي عَلي بَيْعَتِهِ وَ الإِقْرارِبِهِ، ثُمَّ مُصافَقَتِهِ بَعْدي. أَلاوَإِنَّي قَدْ بايَعْتُ الله وَ عَلِي قَدْ بايَعَني. وَأَنَا آخِذُكُمْ بِالْبَيْعَةِ لَهُ عَنِ الله عَزَّوَجَلَّ. (إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ الله، يَدُالله فَوْقَ أَيْديهِمْ. فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلي نَفْسِهِ، وَ مَنْ أَوْفي بِما عاهَدَ عَلَيْهُ الله فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً).
ای مردم، من برایتان روشن کردم و به شما فهمانیدم، و این علی است که بعد از من به شما می‌فهماند.بدانید که من بعد از پایان خطابه‌ام شما را به دست دادن با من به عنوان بیعت با او و اقرار به او، و بعد از من به دست دادن با خوداو فرا می‌خوانم.بدانید که من با خدا بیعت کرده‌ام و علی با من بیعت کرده است، ومن از جانب خداوند برای او از شما بیعت می‌گیرم. «اِنَّ الَّذینَ یُبا یِعُونَکَ اِنَّما یُبایِعُونَ اللهَ...»: «کسانی که با تو بیعت می‌کنند در واقع با خدا بیت می‌کنند، دست خداوند بر روی دست آنان است. پس هر کس بیعت را بشکند بر ضرر خود اوست، و هر کس به آنچه با خدا عهد بسته وفادار باشد خداوند به او اجر عظیمی عنایت خواهد کرد». )).
نوشتار استاد بزرگوارمان مفسر عظیم الشان علامه عارف حضرت آیت الله  سید جواد سید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه بعد از اتمام کتاب در سال1388 ش. 
  
نوشتار کنونی بحرالولایه  درنتیجه تحقیق ، پژوهش،مطالعه و بررسی جهت پاسخ دهی صحیح ،مستند،جامع ومورد نیاز با زبان روزبوده  که در جهت آموزش ،ارائه،جلسات،تدریس، بحث ،مناظره،همایشها ،سخنرانی ها راهبردی وموضوعات راهبری لازم  درجامعه اسلامی همچنین پاسخ دهی صحیح به شبهات  معاندین اسلام ناب (عثنی اشری)باذکر منابع ،ماخذو مصادر مطالب بدست آمده .جلد کنونی بحرالولایه  (جلد 2) گوشه از زندگی ،معجزات ،کرامات وفضائل چهارده معصوم  علیهم السلام است تلاشی است درجمع بندی و گردآوری تحقیق ها ، پژوهش ها ،مطالعات ، بررسی ها  و پاسخ دهی ها به شبهات  روز مسلمانان ، مومنین و معاندین اسلام ناب (عثنی اشری) به شکل ومورد نیاز با بیان ساده ،مختصر که در طی سالهای متعدد تهیه شده و در سخنرانی ها،مقالات،آموزش ها  وارائه مطالب درجامعه اسلامی استفاده گشته با توجه به ذکر منابع ،ماخذو مصادر صحیح ،مستندوجامع .امید است وسیله ای در جهت رشد و تعالی جامعه اسلامی مان گشته وگامی در ادای تکلیف الهی و کسب رضایت حق تعالی و رسیدن به وجه، وصل ،حضور ،لقاء خداوند رب العزه باشد و عند رب یودن مولا نصیبمان گردد. امیددارم شما بزرگواران به فضل و رحمت خدای خالق متعال و توجهات حضرت ولی عصر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بکوشید با روش نو بتوانید گامی جدیدتر برای جامعه اسلامی بردارید تا رسیدن به وعده الهی  وظهور بقیه الله الاعظم روحی و ارواحنا له الفداء. به امیدمقابله و غلبه دنياي اسلام بر  كفر جهاني در دوران هجمه  جهانی دنياي غرب به اسلام.   رضا قارزی        
 
 
 
      مطلب دوم:مقدمه کتاب دشمن شناسی و دشمن ستیزی یک مسلمان
اثر رضا قارزی
خداوند متعال را شاکریم توفیق شناخت، عبودیت، اطاعت خود را که همان راه محمد و آل محمد (ص) است را به ماعطا فرمود.حمد وستایش پروردگار عالمیان را آن که فرستاده پیامبران وهادیان الهی به سوی بشریت است. دررأس آنها حضرت خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین هستند.  سلام وصلوات الهی برحضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا لترابه مقدمه الفداء که خداوند ظهورحضرتش را تعجیل فرماید.کوتاه مطلب اینکه؛ اسلام مهدوی نجات دهنده بشریت عصر امروز بوده وبرنامه کامل زندگی آن است درابعاد مختلف اعتقادی، عملی، اخلاقی ومعنوی تا با پیروی ازآن به سعادت وخیر وبالاترین حالات بندگی خداوند دست بیابیم وبه بهشت نائل گردیم  ودردنیا نیز آن حالات بهشتی را کسب نماییم، که کمال آن لقاء الله، حضور، وصل وعند رب بودن است.با وجود دوران غیبت کبری، برای پیروی ورسیدن به حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف از طریق طبیعی آن یعنی حجتهای آنحضرت این امکان به وجود می آیدکه به فرموده خود حضرت:«دروقایع و حوادث روزگار به فقهای (مورد تأیید ما) رجوع کنید که آنها حجت من اند ومن حجت خدا برآنهایم.ازجمله تکالیف مهم مسلمین شناخت، آگاهی، بصیرت وبینش صحیح ازمبانی، مباحث، جریانات ومسائل حاضر درجامعه خودشان می باشددرحد نیاز. که این مهم درعصر ما، دوران قیام ومبارزه وانقلاب وتشکیل نظام اسلامی درایران را مهم تر جلوه گرمی کند.به امید آنکه مجاهدت های اولیاء، مراجع، علما، مؤمنین ومجاهدین منجمله رشادتهای شهدای والامقام انقلاب اسلامی وشیعیان سراسرجهان به ثمرنشیند واین نظام متصل به قیام، ظهور وحکومت جهانی حضرت ولی عصرارواحنا له الفداء گردد.یکی از موضوعات مهم علمی ،شناخت صحیح علم سیاست و مسائل آن از مبانی، اصول، جریان‌ها، روابط ،تاریخ، اندیشه، رفتار سیاسی گرفته تا مسائل  معاصر و روز و غیره است که مستلزم آگاهی صحیح از لغات و واژه‌های اصطلاحات و مفاهیم و مکتب سیاسی اسلام و در تقابل آن مکاتب غیر الهی حاضر در جهان می‌باشد.مطالعه و درک صحیح مفاهیم، معانی و لغات باعث تقویت ادبیات سیاسی و از الزامات آن می‌باشد.نوشتاری که در ادامه می‌آید تلاشی است در جهت این کار که در طی ده سال به مرور تهیه گردیده است.به همراه گزیده مبانی کوتاه اندیشه سیاسی اسلام  همچنین مکتبهای مختلف غیر الهی سیاسی و فلسفی در کشورهای مختلف جهان و..
سر آغاز مطالب را بياني از امام امّتمان بنيانگذار انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) قرار مي دهيم . ان شاء الله اين حكومت اسلامي متصل به حكومت جهاني حضرت ولي عصر عجل الله تعالي گردد :« فرياد برائت ما، فرياد امتي است كه همه كفرو استكبار به مرگ اودر كمين نشسته‌اند و همه تيرها و كمانها و نيزه‌ها به طرف قرآن و عترت عظيم نشانه رفته‌اند و هيهات كه امت محمد- صلي الله‌عليه‌و‌آله‌وسلم- و سيراب شدگان كوثر عاشورا و منتظران وراثت صالحان به مرگ ذلت‌بار و به اسارت غرب و شرق تن دردهند و هيهات كه خميني، در برابر تجاوز ديوستان و مشركان و كافران به حريم قرآن كريم و عترت رسول خدا و امت محمد- صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم-و پيروان ابراهيم حنيف ساكت و آرام بماند و يا نظاره‌گر صحنه‌هاي ذلت و حقارت مسلمانان باشد. من خون و جان ناقابل خويش را براي اداي واجب حق و فريضه دفاع از مسلمانان آماده نموده‌ام ودر انتظار فوز عظيم شهادتم » .حضرت امام‌خميني قدس‌سره شريف،صحيفه امام- جلد20- صفحه 318
به امید پیروزی و غلبه حق بر باطل در بشریت و احتراز پرچم حقانیت اسلام ناب مهدوی و سرافرازی انقلاب اسلامی به رهبریت رهبر عظیم‌الشأن حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای دام ظله و نابودی کفر، شرک و نفاق و بت‌ پرستی مدرن در جهان به سرکردگی غرب.         رضا قارزی 
 
 
مطلب سوم:مقدمه کتاب حیات سرخ اثر رضا قارزی
جهاد در راه خدای یگانه ای که ولم یکن له کفوا احد است،خالقی که روزی دهنده بی نهایت است و لیس کمثله شی ،فضیلتی بزرگ و عظیم در راه عبودیت،رسیدن به وجه الله،وصل ، حضور،لقاء الله وعند رب بودن اوست و حاصل این جهد وتلاش در راه خدا این آیه شریفه است:))إِنَّ الْمُتَّقينَ في‏ جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ،في‏ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليکٍ مُقْتَدِرٍ)) ترجمه آیه شریفه: ((محققا اهل تقوا در باغها و کنار نهرها (ی بهشت ابد) منزل گزینند،در منزلگاه صدق و حقیقت نزد خداوند عزّت و سلطنت جاودانی متنعّمند.)).آری این نتیجه اطاعت خدا، فراگرفتن علم حقیقی ،عمل صالح داشتن،تقوی شهود یقین به خداست وآیا به راستی انسانی که در راه خدا به یقین بالا،توکل،صبر و جهاد کبیر نرسیده باشد میتواند جان وجسم عزیزش را در راه خداوند محمد وآل محمد تقدیم دوست نماید.مجاهدان راه دوست به این آیه الهی تمسک جستن و حبل الله المتین را یافتن و در راه مولایشان امام زمان ولی الله الاعظم مهدی فاطمه عجل الله تعالی فرجه الشریف گام برداشتند.خخوشابحالشان وگوارا باد بهشت نعمات ورضوان من الله الاکبر  خدای محمد و ال محمد صلی الله علیه وآله.آری این نتیجه عمل به این آیه قرآن کریم است:« وَاَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَ مِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبُونَ بِه عَدُوَّ اللهِ و عَدُوَّكُم وَ آخرينَ مِن دُونِهِم لا تَعلَمُونَهُمُ اللهُ يَعلَمُهُم... ( سوره انفال/ آيه60) .ترجمه آیه شریفه:« هر نيروي كه در توان داريد براي مقابله با آنها (دشمنان) آماده سازيد! و (همچنين اسب‌هاي ورزيده (براي ميدان نبرد) تا به وسيله آن، دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد (وهمچنين) گروه ديگري غير از اين‌ها را كه شما نمي‌شناسيد و خدا آنها را مي‌شناسد. »  که ضرورت آمادگي كامل براي دفاع همه جانبه را می رساند.شهید ابراهیم قارزی رادمردی بود که به ندای خدای متعال لبیک گفت و در حین انجام ماموریت و تکلیف جهاد و مقابله با دشمنان  اسلام در لباس سبز پاسداری جان به مهبودش رحمان عظیم تقدیم کرد.مطالبی کوتاهی که در قالب نوشتار حیات سرخ تهیه شده یادآور الگو وار  زندگی آن شهید و شهداء جهان اسلام است  که با هم رزمانشان به فرمان خمینی کبیر لبیک گفتن در عصر انتظار ظهور ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف .با تشکر از تمام دوستان ،خانواده،آشنایان ،همرزمان و خانواده های شهید بزرگوار که ما را در تهیه نوشتار هرچند کوتاه یاری کردن.قابل توجه آنکه به همراه مطالب مربوط به شهید نکاتی از دل نوشته های یادگاران شهید جهت افزایش معارف و توانمندی های اندیشه ایی خواننده گان نوشتارآورده شده است .
رضا قارزی
 
 
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمد لله ربّ العالمین وصلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین
 
خدا را شاکرم که عنایت فرمود تا توفیق تهیه‌ی این نوشتار را داشته باشم. ان¬شاء الله درسایه‌ي ولایت و امامت حضرت بقیه الله الأعظم ـ عجّل الله تعالی فرجه الشّریف ـ  بتوانیم در مسیر بندگی خداوند گام برداشته و زندگی ما، زندگی‌ای درپیروی محمّد وآل محمّد ـ صلّی الله علیه وآله ـ باشد. از اساتید بزرگوارم، من‌جمله استاد گرامی، عارف بالله، فقیه عصمت و طهارت و دانشمند ارجمند حضرت آیت¬الله سیّد جواد سیّد فاطمی تبریزی ـ دام ظله ـ کمال تشکر را دارم. 
خداوند عزت  و سربلندی و اقتدار روزافزون خود را بر اسلام مهدوی و شیعیان حضرت ولیّ عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشّریف ـ به ویژه مراجع عالیقدر، خاصه مقام عظمای ولایت، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای  ـ حفظه الله تعالی ـ عنايت فرمايد.رضا قارزی .تهران / پاييز 1390
غاز مطالب را مزين مي¬كنيم به دست نوشته¬ی 
علّامه حضرت آيت¬الله سید جواد سید فاطمي(دام ظله العالی)پيرامون اين نوشتار:
 
  
شناخت اجمالي دين اسلام  
(عناوین اسلام شناسی)
 
دین مقدس اسلام یک برنامه‌ي عمومی و همیشگی است که از جانب خدای متعال برای زندگی انسان در دو جهان به سوی خاتم پیغمبران حضرت محمّد ـ صلّی الله علیه و آله ـ نازل شده است تا در جامعه‌‌ي بشری به مورد اجرا در آید و کشتی انسانیت را از گرداب جهالت و بدبختی بیرون کشیده و به ساحل نجات برساند. 
دین در لغت به معنای اطاعت و جزا و ... آمده است و اصطلاحاً به معنای اعتقاد به آفریننده‌ای برای جهان و انسان و دستورات عملی متناسب با این اعتقاد می‌باشد. کسانی که مطلقاً معتقد به آفریننده نیستند، «بی‌دین» و کسانی که معتقد به آفریننده برای جهان هستند «دین‌دار» شمرده می‌شوند. دین حق آييني است که دارای عقاید درست و مطابق با واقع باشد و رفتارهایی را مورد توصیه و تأکید قرار دهد که از ضمانت کافی برای صحّت و اعتبار برخوردار است. 
خداوند تبارک و تعالی در سوره‌ي مبارکه‌ي بقره، آیه‌ي 120، می‌فرماید‌: « (ای پیامبر) هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد تا (به‌طور کامل تسلیم خواسته‌های آن‌ها شوی و) از آیین (تحریف یافته‌ی) آنان پیروی کنی، (و) بعد از آن که آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود.»
 هم¬چنین در سوره‌ي مبارکه‌ي صف، آیه‌ي 6 و7 ، می‌فرماید: «و  باز یاد آر (ای پیامبر) هنگامی که عیسی بن مریم به بني‌اسرائیل گفت‌: من همان رسول خدا به سوی شما هستم و به حقانیّت کتاب تورات که مقابل من است تصدیق می‌کنم و نیز شما را مژده می‌دهم که بعد از من رسول بزرگواری که نامش (در انجیل من) « احمد» است بیاید (قرآنش عالمی را به نور علم و حکمت روشن سازد). چون با آیات و معجزات به سوی خلق آمد، گفتند: این سحری آشکار است. آیا آن کس که به راه اسلام و سعادتش می‌خوانند و او همان دم بر خدا افترا و دروغ می‌بندد، در جهان کسی ستمکارتر هست؟ و خدا هم هیچ قوم ستمکاری را هدایت نخواهد کرد.»
 بر اساس تمام ادلّه‌ي قرآن و سنّت، تنها دين حق «اسلام» بوده و تنها مذهب حق «تشيّع دوازده امامي» مي‌باشد كه تنها صراط نجات و سعادت و كمال است. تعالیم تعالی بخش دین اسلام شامل سه بخش: (1) عقاید اسلام، (2) احکام و دستورات عملی، و
(3) بخش اخلاقیات (مسائل روانی) و آداب و سنن اسلامی است که بخش عقاید«اصول» و بخش احکام عملی «فروع» دین نامیده می‌شود كه با استفاده از عقل به عنوان مبناي تكليف الهي از «قرآن و سنت» و در بعضي موارد از «اجماع» علماي شيعه استفاده مي‌شود (منابع دين).
در نظر آیین مقدس اسلام، فراگیری اصول مقدس اسلام و عمل به فروع«احکام» و دستورات آن و هم‌چنین آراسته شدن به اخلاقیات و آداب اسلامی بر هر مسلمانی واجب و تکلیف می‌باشد. براي به‌دست آوردن تعاليم اسلام (عقايد، احكام و اخلاقيات) از قرآن و سنّت توسط عقل بايد به تحصيل علوم اسلامي پرداخت. 
در ادامه به شرح تعاليم اسلام مي‌پردازيم.
....
 
 
مطلب  :مقاله ای در مذاکرات هسته ای-خبر گزاری فارس
     بسمه تعالی
20راهبرد مدیریتی مقام معظم رهبری در فرایند مذاکرات هسته ای 
 
             
 
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات اخیر خود درعید فطر ، دیدار مسئولان ، سفرای کشورهای اسلامی، هیئت دولت،دانشجویان وتشکلهای دانشجویی، اساتیدو محققان و مسئولان و کارگزاران کشور و پاسخ به نامه رئیس جمهور درباره مذاکرات هسته ای به بیان نکات مهمی در هدایت مدیریت کلان کشوردرموضوع هسته ای پرداخته اند که در ادامه به  آن موارد اشاره می گردد :
1- تشکر از دست اندرکاران مذاکرات طولانی و نفسگیر هسته ای به خصوص زحمات و تلاشهای پیگیر و پر طاقت هیأت مذاکره کنند. 
2- برای تصویب متن تهیه شده، باید مسیر قانونی پیش بینی شده طی شود البته چه این متن تصویب شود چه نشود اجر مذاکره کنندگان محفوظ است ان شاءالله
3- به فضل الهی قابلیتهای دفاعی و حریم امنیت کشور حفظ خواهد شد و جمهوری اسلامی هرگز تسلیم زیاده خواهی دشمنان نخواهد شد.
4-سیاست ما در مقابل امریکای مستکبر هیچ تغییری نخواهد کرد.
5-چه متن تهیه شده تصویب شود چه نشود، به هیچکس اجازه خدشه بر اصول اساسی نظام اسلامی را نمی دهیم
6- چه متن تهیه شده پس از طی روند قانونی داخل کشور، تصویب شود چه نشود، ملت ایران از حمایت ملت مظلوم فلسطین، یمن، بحرین و ملت و دولت های سوریه و عراق و مجاهدان صادق لبنان و فلسطین دست بر نمی دارد.در هر صورت سیاست ملت و نظام جمهوری اسلامی در مقابل امریکا هیچ تغییری نخواهد کرد. ما درباره مسائل دو جانبه، منطقه ای و جهانی هیچ مذاکره ای با امریکا نخواهیم داشت مگر در موارد استثنا همچون هسته ای که قبل از این هم سابقه داشته است.
7-  معظم له در تحلیل ادعاهای  دولتمردان امریکایی فرمودند:((دولت مردان و دولت زنان امریکا این روزها برای حل مشکلات داخلی به ناچار، مشغول رجز خوانی هستند اما زیاده گوییهای آنها حقیقت ندارد. ما سالها قبل براساس مبانی اسلام، فتوای حرمت تولید سلاح هسته ای داده ایم و برای تولید این سلاح، مانع شرعی داریم اما امریکاییها با وجود اینکه گاهی به اهمیت این فتوا اذعان می کنند، در تبلیغات و رجز خوانیها دروغ می گویند و ادعا می کنند تهدید آنها جلوی ساخت سلاح هسته ای ایران را گرفته است. مقامات فعلی امریکا از تسلیم ملت ایران حرف می زنند البته پنج رئیس جمهور قبلی آنها نیز پس از انقلاب از این آرزوها داشتند اما یا مردند یا در تاریخ گم شدند و شما هم مثل آنها، تسلیم ایران را مگر به خواب ببینید.))
8- مقامات امریکایی از اشتباهات جاری دست بردارند تا مقامات آینده این کشور مجبور نشوند به اشتباهات فعلی آنها اذعان کنند.
9- تأکید بر اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی ایران افزودند :((حدود دوازده سال است شش کشور بزرگ جهان تلاش می کنند ایران را از پیگیری صنعت هسته ای باز دارند و همانگونه که برخی گفتند پیچ و مهره های هسته ای یران را بکلی باز کنند اما امروز مجبور شده اند گردش چند هزار سانتریفیوژ و ادامه تحقیق و توسعه را در ایران بپذیرند و تحمل کنند و این، معنایی جز اقتدار ملت ایران ندارد)).
10- ایشان، اقتدار و قدرت رو به گسترش جمهوری اسلامی ایران را ناشی از ایستادگی و مقاومت ملت و شهامت و ابتکار دانشمندان عزیز خوانده اند و با تجلیل از دانشمندان شهید هسته ای و رهروان و خانواده های آنان افزودند: رحمت پروردگار بر ملتی که اینگونه پای حرف حق خود می ایستد.
 
11- حضرت آیت الله خامنه ای ،با اشاره به حرف رئیس جمهور فعلی امریکا مبنی بر توان نابود کردن ارتش ایران 
قدیم ها به این گونه حرفها «لاف در غریبی» می گفتند.رهبر انقلاب خطاب به مقامات امریکایی تأکید کردند: ما از هیچ جنگی استقبال و هیچ جنگی را آغاز نمی کنیم اما اگر جنگی روی دهد آن کس که از نبرد سرشکسته خارج می شود امریکای متجاوز و جنایتکار است.
 
12-به سرانجام رسیدن این مذاکرات، گام مهمی است، با این حال لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود.
 
13- به خوبی میدانیم که برخی از شش دولت طرف مقابل به هیچ رو قابل اعتماد نیستند.از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.
 
14- اشاره به غیرقابل اعتماد بودن کلیه شش دولت طرف مقابل در مذاکرات، تأکید کردند: ((لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه شود و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. اینکه گفته می شود به امریکاییها نمی توان اعتماد کرد به خاطر همین است زیرا آنها هیچ صداقتی ندارند)).
15- گامی مهم به سرانجام رسیدن این مذاکرات.
16-رهبر معظم انقلاب تأکید فرموده اند که از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت
17- مذاکرات هسته ای آزمایش دشوارمی باشد: ((در همین آزمایش دشوار مذاکرات هسته ای که رئیس جمهور و دست اندرکاران دیگر زحمت کشیدند، بارها شاهد بی صداقتی امریکایی ها بودیم که خوشبختانه مسئولان با آنها مقابله کردند و در مواردی برخوردهای انقلابی انجام دادند که حالا باید ببینیم سرانجام این موضوع چگونه خواهد شد)).
18- عدم ایجاد دود ستگی در ملت :((ملت ایران نیز باید متحد باشد و قضایای هسته ای نباید زمینه ساز دو دستگی در کشور شود زیرا موضوع هسته ای بوسیله مسئولان مربوطه خود در حال پیگیری است و مسئولان بدنبال منافع ملی هستند.)).
19- تنها راه مقابله با این تلاشها، تقوای عمومی و ملی و مصونیت سازی درونی با افزایش اقتدار داخلی از طریق تقویت ایمان، علم و صنعت و فرهنگ است.
20- تاکید بر اینکه براساس مصالح کشور و منافع ملی با دقت کار خود را انجام دهید تا بتوانید حاصل بررسیها را با گردن افراشته به ملت و خداوند ارائه دهید.
نتیجه گیری:
 مهمترین خواسته های رهبر معظم انقلاب  را می توان درچند محور تحلیلی به اختصار بیان نمود:
قدردانی و تشکر رهبر معظم انقلاب اسلامی از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه تیم هسته‌ای،طی مسیر قانونی برای تصویب متن هسته‌ای، حفظ قابلیتهای دفاعی و حریم امنیت کشور، عدم تغییردر سیاست ما در مقابل امریکای مستکبر و سیاست‌های  مقابله ای کامل ما در منطقه در مقابل امریکاست ، پشتوانه روحی، معنوی و فکری عامل اصلی حل همه مشکلات،عدم ایجاد دو دستگی در مردم، در حال پیگیری موضوع هسته‌ای به‌وسیله مسئولان ،  حفظ حقوق  ومنافع ملی ملت بزرگ ایران،.
رضا قارزی 
فروردین 96
 
مطلب : تحقیق انواع حکومتها
بسمه تعالی
 
( انواع حکومت ازدیدگاه اسلام)
 
 انواع حكومتها : (تقابل اسلام و سكولاريسم) تقسيم‌بندي حكومتها به حكومت الهي و غيرالهي در قرآن با تعبير ولايت الله و ولايت الهي (يا ولايي) آمده : 1- حكومت ولايي(اسلامي) حكومتي كه براساس احكام قوانين و الهي اداره مي‌شود و حاكم آن نيز با معيارهاي الهي كه به معني حاكميت حكومت خدا بر مردم است. معيار ديني بودن حكومت دخالت دادن آموزه‌هاي ديني در شئون مختلف جامعه است. از اين رو هويت حكومت ديني بستگي كامل به پذيرش نقش دين در كليات اجتماعي بشر دارد. 
2- غيرالهي(شيطاني و مادي)كه چند دسته‌اند:  1- استبدادي يا شاهنشاهي (ديكتاتوري): 
حكومتي است كه زمام امور جامعه به دست فردي است كه هيچگونه معيار مورد قبول و صحيح ندارد و هر چه بخواهد انجام مي‌دهد كه خواستگاه قدرت در آن غلبه فرد است.
2- دموكراسي : حكومت مردم بر مردم مي‌باشد كه در رأس آن فرمانروايي قرار مي‌گيرد و مبنا و منشاء حقوق و قوانين خواست اكثريت است چه صحيح باشد يا نباشد، خوب باشد يا نباشد، بايد باشد يا نبايد باشد، و هدف اصلي تأمين منافع مادي، دنيوي و حيات مادي و روزمره آنان است و معيار گزينش كارگزاران و عوامل اجرايي محبوبيت و مقبوليت اجتماعي آنان است خواه شايسته باشد يا نباشد ودموكراسي منهاي دين است. دموكراسي به دو نوع دموكراسي سوسياليستي و ليبراليستي تقسيم مي‌شود.
نكته : از جمله ديگر انواع حكومتهاي غيرالهي غيرمعروف را مي‌توان از حكومتهاي مشروطه سلطنتي و حزبي نام برد. 
اهميت آگاهي از تاريخ سياسي اسلام و غرب از ابتدا تا عصر حاضر : از جمله اهميت آن لزوم شناخت زمينه‌ها و افكار و اهداف برنامه‌هاي آنها است.
آينده جهان : 
از ديدگاه اسلام :  
ادامه امتداد حكومتهاي پيامبران و ائمه معصومين عليهم السلام در دوران غيبت امام عصر(عج) حكومت ولايت فقيه است كه انشاء الله به 
حكومت جهاني حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه ملحق خواهد شد و جهان پر از عدل و داد مي‌شود. 
از ديدگاه غيرالهي:‌ براساس زيربناي ماترياليستي غرب و شرق، آينده جهان را چنين عنوان مي‌كنند. 
1- نظريه : ماركسيسم كه حدود 70 سال، بخشي از جهان را زير سلطه داشت و از هم پاشيد. 
2- نظريه دهكده جهاني مك كوهان كه مروج فرهنگ دموكراسي ليبرال مي‌باشد كه در حال اضمحلال و          فروپاشي است و منحط است. 
3- نظريه پايان تاريخ فوكوياما : كه او بهترين مدل را دموكراسي مي‌داند كه چيزي جز خودمحوري انسان به جاي خدامحوري و ارضاي تمايلات نفساني او را تأمين نمي كند. 
4- جنگ تمدنها توسط هانيگتون: كه از اعضاء موثر شوراي سياست‌گذاري سياست خارجي آمريكا در ذهن تصور مي‌شود كه 
او اسلام را مغاير با غرب دانسته و غرب را به روياروي با اسلام مي‌خواند و نظريه نابودي اسلام و تمدن آن را مطرح نموده كه استعمارگران بسيار طرفدار آنند. 
5- نظريه آلوين تافلر: كه او هم ليبرال دموكراسي غرب را نجات دهنده بشريت مي‌داند.  
منابع :اموزش دين و شيعه در اسلام علامه طباطبايي(ره)، سيره سياسي امام علي(ع)، اصول عقايد مصباح يزدي، مهدي(ع) تجسم اميد و نجات، غرب شناسي و نظام سياسي موسسه امام خميني(ره) علوم اسلامي شهيد مطهري                                                                 
بمسه تعالی
تحلیل ابعاد مهم انتفاضه سوم قدس
امروزه سراسر فلسطين از غزه تا كرانه باختري و قدس و حتي اراضي اشغالي صحنه خروش يكپارچه فلسطيني‌ها براي آزادي مسجد‌الاقصي است تا ارتش صهيونيستي شكستي ديگر را در برابر اراده ملت فلسطين متحمل شود. در شرایط کنونی عرصه تحولات در فلسطین اشغالی صدها فلسطینی در رام‌الله و بخش شرقی قدس با نیروهای امنیتی اسرائیلی درگیراند و جوانان  مسلمان فلسطین حرکت ،جوشش و تحولی جدید را رقم زده است.انتفاضه به معناي حركتي برگرفته از انسجام و وحدت است كه محور آن را مقاومت و شهادت تشكيل مي‌دهد که براساس صهيونيست‌ها همه ابزارهاي داخلي و خارجي را به كار مي‌گيرند تا مانع از آغاز انتفاضه جدید در فلسطينيان گردد. وضعیت فعلی حاکم بر بیت‌المقدس، آغاز انتفاضه سوم است و بی شک رویدادهای اخیر در قدس خشم نوع جدید فلسطینیان علیه اشغالگران اسرائیلی.انتفاضه سوم ملت فلسطین تاکنون ثابت کرده است  که سلاح مقاومت همچنان باید به سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی نشانه گرفته شود و برخی نظام های حاکم عربی و جامعه جهانی در برابر جرایم و جنایات شهرک نشینان و نظامیان این رژِیم سکوت کرده اند و فقط نظاره گر کشتار ، سوزاندن و بازداشت فلسطینی های بی دفاع هستند.تفاوت انتفاضه سوم با دو انتفاضه پیشین را در ابعاد مختلفی می‌توان عنوان نمود، اما شاید بتوان گفت در طی بیست و پنج سال گذشته تمرکز انتفاضه سوم  نسبت به دو انتفاضه اول و دوم ،بر بیت المقدس و کرانه باختری قرار گرفته است از آن جهت که خوشبختانه  نوار غزه به طور مستقل اداره می‌شود و اسراییلی‌ها فقط در مرزهای نوار غزه حضور دارند.در قدس فلسطينيان حرکت‌هاي اعتراضي گسترده‌اي در حال انجام  است. به عبارتی عوامل آغاز  تجاوزات اخیر در مسجد الاقصی وفشار بر مردم فلسطین اشغالی و شدت یافتن قیامهای فلسطینیان در چند محور می توان بیان نمود:1-به اعلا رساندن تجاوزات نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست. 2-حمله به جوانان  به ویژه دختران و تجاوز به حقوق فلسطینیان. 3-آتش زدن خانه های  فلسطینیان.4-شدت گرفتن شهرک سازی ها و سوء استفاده از شرایط.5-هتک حرمت به مسجد الاقصی.6-تلاش سلطه کامل به مسجد الاقصی و مصادر ماهیتی آن. 7--ادعای  تلاش برای یافتن هیکل سلیمان  در زیر مسجد الاقصی.8- دست برتر جبهه مقاومت اسلامی  در منطقه وادامه تبعات ناکامی های  رژیم صهیونیس
مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn

یادداشت کاربران
درج یک یادداشت :
نام کاربری :
پست الکترونیکی :
وب :
یادداشت :
کد امنیتی :
6 + 1 = ?