نظریات وفتاوی فقهی بخش ششم:بررسی مسائل مهم تبری، دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی، جهاد تدافعی

بسم الله االرحمن الرحیم
نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش ششم
تبری، دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی، جهاد تدافعی، ایثاروشهادت ولزوم و وجوب مقابله با اشغالگران ومتجاوزان به کشورهای اسلامی
(شناختی در ماهیت، برنامه‌ها و نظام‌های حاکمه شمنان اسلام ناب: صهیونیسم، غرب، دشمن شناسی، دشمن ستیزی، آثار و مضرات صنعت و فرهنگ غرب و تهاجم فرهنگی غرب وتقابل اسلام با کفر جهانی برگرفته از آثار آیت الله سید جواد سید فاطمی رحمه الله علیه).رضاقارزی
چکیده 
پرسش مهمی که در این پژوهش کوتاه ولی جامع ومختصر درطی سالهای متمادی در پژوهشی ازآثار علامه، مفسر ومرجع عالیقدر حضرت آیت االه سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه درچند محور مهم وکوتاه بیان می‌گرددمسئله شناختی در ماهیت، برنامه‌ها و نظام‌های حاکمه شمنان اسلام ناب: صهیونیسم، غرب، دشمن شناسی، دشمن ستیزی، آثار و مضرات صنعت و فرهنگ غرب و تهاجم فرهنگی غرب وتقابل اسلام با کفر جهانی برگرفته از آثار آیت الله سید جواد سید فاطمی رحمه الله می‌باشد. 
 

بسم الله االرحمن الرحیم

نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش پنجم

تبری، دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی، جهاد تدافعی، ایثاروشهادت ولزوم و وجوب مقابله با اشغالگران ومتجاوزان به کشورهای اسلامی

(شناختی در ماهیت، برنامه‌ها و نظام‌های حاکمه شمنان اسلام ناب: صهیونیسم، غرب، دشمن شناسی، دشمن ستیزی، آثار و مضرات صنعت و فرهنگ غرب و تهاجم فرهنگی غرب وتقابل اسلام با کفر جهانی برگرفته از آثار آیت الله سید جواد سید فاطمی رحمه الله علیه).رضاقارزی

چکیده

پرسش مهمی که در این پژوهش کوتاه ولی جامع ومختصر درطی سالهای متمادی در پژوهشی ازآثار علامه، مفسر ومرجع عالیقدر حضرت آیت االه سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه درچند محور مهم وکوتاه بیان می‌گرددمسئله شناختی در ماهیت، برنامه‌ها و نظام‌های حاکمه شمنان اسلام ناب: صهیونیسم، غرب، دشمن شناسی، دشمن ستیزی، آثار و مضرات صنعت و فرهنگ غرب و تهاجم فرهنگی غرب وتقابل اسلام با کفر جهانی برگرفته از آثار آیت الله سید جواد سید فاطمی رحمه الله می‌باشد.

مقدمه

سلام بر حسین سالار شهیدان کربلا، سلام بربدنهای به خون غلطیده سرزمین کربلا. سلام بر آن‌هایی که در حمایت و اقتدای به مولایشان حضرت سیدالشهدا و مبارزه با کفر و نفاق و شرک و دنیاپرستی وجودشان را اهدا کرده و دنیا را به آخرت معامله کردند و در دفاع از حریم اسلامی، سرزمین و ولایت بدنهای مطهرشان زیر سم ستوران رفت. و سلام به شهیدان دفاع و پاسداری از کیان و سرزمین اسلامیمان که در روزهای آتش و خون در عزم سربازی امام زمانشان و پاسداری از ولایت فقیه، شربت شهادت نوشیدند و به لقاء پروردگارشان نائل آمدند. دشمنان اسلام از ابتدای پیروزی و استقرار حکومت دینی در کشور عزیزمان، تمام راه‌ها و تلاشهای خود را برای براندازی نظام اسلامی بکار می‌بردند. از برنامه‌های جهان کفر و نفاق بویژه غرب در سالهای اخیر، دست اندازی به کشورهای اسلامی خصوصاً در منطقه خاورمیانه بوده. با نام تروریست و دفاع از حقوق، انسانیت و بشریت که در زیر پوست خود اهداف رسیدن به منافع و سرمایه‌های این کشورها، تسلط و ترویج افکار و نظام‌ها، نابودی اسلام و تشیع، براندازی جمهوری اسلامی و… را با همپیمانان خود یاری می‌کردند. امریکا و همپیمانانش در حمله به کشورهای اسلامی چه جنایات، قتل و غارت‌ها و جسارت‌ها و… انجام دادند، خاصاً در عراق. امریکا با نام نابودی صدام وارد عراق شد و بعد از سرنگونی صدام، اهداف آن روشن‌تر شد. در کشورهای اسلامی تلاش‌ها و حرکت‌ها و اعتراضات بر علیه آن‌ها انجام گرفت.1

1-بررسی نظری اهمیت موضوع جهاد

«ویل یومئذ للمکذّبین» تکذیب کنندگان رسالتهای انبیاء علیهم اسلام که موجب رشد و شکوفائی و فلاح انسانها است همواره مورد لعن و نفرین الهیه قرار گرفته‌اند برای نمونه کافیست که در سوره مبارکه مرسلات ده بار تکرار شده (ویل یومئذ للمکذّبین) مانند عاد و ثمود و قارون و فرعون و هامون که پس از مهلت مقرر با بلاهای طبیعی هلاک شدند در سوره مبارکه عنکبوت چنین فرماید و همه را بگناهشان گرفتم بر بعضی از آن‌ها طوفان ریگ فرستادیم و برخیشان را صیحه مرگبار گرفت و برخی را بر زمین فرو بردیم و بعضی دیگر را غرق کردیم و این خدا نبود که بر ایشان ستم کرد بلکه خودشان بر خود ستم می‌کردند آیه 40: فکلاً اخذ ناپذنیه فمنهم من ارسلنا علیه حاصباً و منهم من اخذته الصیحه و منهم من خسقتا به الارض و منهم من اغرقنا و ماکان الله لیظلهم و لکن کانوا انفسهم یظلمون - تا زمان رسول اکرم پیغمبر آخر الزمان که وضعیت عوض شد و خداوند تبارک و تعالی بدست پیغمبر که 85 مرتبه با دشمنان جنگید و بدست مومنان جهادگر آن‌ها را عذاب کرد و خواهد کرد و برای اهمیت موضوع جهاد- شخص پیغمبر را مخاطب قرار می‌دهد سوره نساء آیه 84: فقاتل فی سبیل الله لا تکلف الا نفسک و حرض المومنین… و در سوره توبه آیه 14: با آن‌ها بجنگید تا خدا بدست شما عذابشان کند قاتلوهم یعذبهم الله بایدیکم و یخرهم و ینصرکم الله علیهم و یشف صدور قوم مومنین 14 توبه… و آیات دیگر.2

2-ابعاد عملی وتدافعی مقابله با دشمنان اسلام واشغالگران سرزمین‌های اسلامی

اعلام آمادگی برای جهاد تدافعی و پشتیبانی از مقام معظم رهبری درمقابل اشغالکران ومتجاوزان کشورهای اسلامی

دشمن ستیزی معظم له و اعلام موضع قاطع حضرت آیت الله سید جواد سید فاطمی رحمه الله علبه در مقابل استکبار جهانی غرب (و شرق) و اعلام آمادگی برای جهاد و پشتیبانی از مقام معظم رهبری.

حضرت آیت الله فاطمی آن مرجع هوشیار و آگاه در سخنرانی‌ها، اطلاعیه‌ها و بیانات مکرر و مراجعات مردمی، مکرر ماهیت جهان غرب، اهداف شوم و مقاصد امریکا و همپیمانانش در حمله و اشغال کشورهای اسلامی را متذکر شدند. مردم را بر آمادگی داشتن برای مقابله با آن‌ها آگاه و تشویق می‌نمودند. ایشان در بیانی فرمودند: «نشینیم، حرکت کنیم، برویم محضر رهبر انقلاب، حکم جهاد بگیریم. امروز جهاد واجب است، امریکا کافر آمده در کشورهای اسلامی و هیچ جای شبهه‌ای نیز باقی نمانده. باید آن‌ها را بیرون کرد.».3

3-فتوی جهاد تدافعی ایشان قبل از حکم جهاد آیت الله سیدعلی سیستانی

جهادباکفار امروز واجب است

ان الذین کفروا من اهل الکتاب و المشر کین فی نارجهنم خالدین فیها. اولئک هم شرالبریه: ترجمه آیه: کسانی که کافر شدند از اهل کتاب (یهود و نصاری) و مشرکان آن‌ها هستند که در آتش جهنم‌اند و آنان شر مخلوقات اند. (سوره بینه آیه 6،) (شرالبریه) ار میفرماید کفر است. سوره انفال آیات 59 و 60: اینها پیشرفته نیستند، چه به هر جا برسند حق و اهل حق را عاجز نمی‌کنند.

ولا یحسبن الذین کفروا سبقوا انهم لایعجزون = واعدولهم ما استعطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدو کم. هرچه می‌توانید نیرو بر علیه آن‌ها آماده کنید، از اسبان ورزیده که می‌ترسانید خدا و دشمن خویش را.

در قرآن سوره حمد می‌خوانیم وهمچنین در نماز که: خدایا ما را هدایت کن که به راه مستقیم، نه راه کسانی که مورد غضب تو قرار گرفته‌اند نه راه گمراهان که همین یهود و نصاری هستند، والضاین. و در حدیث داریم که آن‌ها یهود و نصاری هستند.

خدایا ما را حفظ کن که تابع ضالین و مضلین نباشیم که امروز شرق و غرب مشمول این آیه است.

آیه آخر سوره مبارکه بقره است (وعفوانا و اغفرلنا… و النصرنا علی القوم الکافرین)

امروز تمام کفر در مقابل تمام اسلام ایستاده است، باید مسلمانان کاری بکنند در جهان سربلند باشند، کافر شر است چه غرب چه شرق.

خداوند در قرآن وعده یاری مومنین را داده است همانطور که خداوند پیامبران را کمک کرد مومنین را هم کمک می‌کند.

توقعم از علماء و مراجع امروز (این است که) مردم را بیدار کنند.

در کتاب جواهر امام علیه السلام میفرماید: اگر کافر از مرزهای اسلام تجاوز کند بر همه مسلمانان واجب است دفاع کنند ولوسنی باشد.

ما زیر با ر ظلم نمی‌رویم، ما اجازه نمی‌دهیم به کشورهای توهین جسارت و تجارت شود و تجاوز شود سرباز از آمریکایی در گوشه کنار عراق وارد خانه مسلمان شده و بی‌عفتی می‌کنند.

مسلمان‌ها باید قیام کنند، آمریکا دارد عزت اسلام را لگد مال می‌کند، امروز جهاد بر ما واجب است.

اینها می‌خواهند اسم محمد صلی الله علیه و آله را از بین ببرند اگر مسامحه کنیم، بر پیرزنها هم واجب است از اسلام دفاع کنند.

ما به یاری خدا قدرت داریم، کفار (آمریکا و…) را از کشور‌های اسلامی بیرون کنیم.

امروز جنگ با امریکا و اشغارگران کشورهای اسلامی بر ما واجب است. آن‌ها وارد خانه ما شده‌اند و مسلمانان را لگد مال می‌کنند و به حرم ائمه اطهار علیهم السلام بی‌احترامی می‌کنند دزدی به خانه آمده واجب است صاحب خانه آنرا بیرون کند.

اگر مسلمانان در مقابل کفر ساکت شوند آن‌ها ساکت نمی‌شوند. ما صدها موسی داریم که در راس همه آن‌ها حضرت آیت ا… العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) است. از همه اینها گذشته حضرت ولی عصر (عج) با مردم ایران است، ما هراس نداریم و به پیروزی امیدواریم، اسلام پیروز است.4

 

مسلمانان برای جهاد نباید مسامحه کنند ممکن است غافل گیر شوند. مخصوصاً امروزه که دشمنان با کشور‌های اسلامی وارد جنگ شده است. لازم است بیدار باشیم.

واجب است جوانها را بیدار کنیم. امروز باید ایران اسلامی شرق و غرب را به یوغ خود بکشد. فرعون زمان ما غرب است ملت ایران مانند قوم بنی اسرائیل نیستند که سرو صدای فرعون و فرعونیان اینها را تحت تاثیر قرار دهد. ما صدها موسی داریم که وقتی موسی اضطراب قوم را دید فرمود: ناراحت نباشید ان الله مع نا. که در اینجا خطاب شد: یا موسی عصاب را به دریا بزن. ننشینم باید پشت سر رهبرمان خدمت کنیم. خدایا به ما توفیق بده با کفار (آمریکا و…) کنار نیاییم و در راه تو کشته شویم بالاتر از این است که با کفار کنار بیاییم.

آمادگی داشته باشیم اگر رهبر حکم جهاد بدهدان ان شاء الله به کمک اماممان رهبرمان حضرت آیت الله العضی خامنه‌ای حرکت کنیم و نام آمریکا را برای همیشه دفن کنیم. تا دشمن و کفر همت جنگ هم هست.

ما ملت ایران به رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای و در کنار ارتش سپاه بسیج و نیروهای نظامی و مردم به اصناف و بازاریان و… همه طبقات جامعه پای حرکت می‌کنیم و به آمریکا می‌گوییم: هر چه زود‌تر عراق و کشور را ترک کن و الا خاک عراق را قبرستان می‌کنیم و نام امریکا را برای همیشه در آنجا دفن خواهیم کرد.

امریکا چه غلطی در عراق می‌کند در همسایگی اربده می‌کشد توهین می‌کند در جلوی چشم مردش به زن و دختر مسلمان بی‌عفتی می‌کند که بارها کرده این ذلت ماست اگر بی‌تفاوت باشیم و ما زیر بار ذلت نمی‌رویم، هیهات من الذله امروز دشمن به خانه ما آمده کشور عراق خانه ماست، خانه اسلام است آن‌ها آمده‌اند اسم محمد (ص) را از بین ببرناد برای شما واجب است دفاع کنید نگذارید از مرز اسلام وارد شوند.

امام محمد باقر و امام صادق (ع) فرمودند: نگویید آن‌ها سنی هستند یا والی برای رهبر آن‌ها‌اند اسم محمد (ص) را از بین ببرند برابر شما واجب است دفع کنید. بجنگید در کتاب جواهر امام (ع) میفرماید: اگر کافر از مرز اسلام تجاوز کند بر همه مسلمانان واجب است دفاع کنید و او سنی باشد.

هرکس در راه خدا بجنگد کشته بشود و یا غالب باشد خداوند به زودی اجر عظیمی به او می‌دهد.

شما عمل پیامبر صلی الله علیه و آله را ببینید، عملا امیر المومنین علیه السلام را ببینید زندگی دئمه علیه السلام را ببینید، اینها چه کار می‌کنند؟ آیا می‌نشستند و بی‌تفاوت بودند (در مقابل) کفار و منافقین؟ ما مسلمانها قدرت داریم اما مهم قرآن است قرآن به ما وعده می‌دهد، ما در خط موسی هستیم، در خط پیامبران هستیم، خداوند موسی را در مقابل فرعون پیروز گردانید. با علم کتاب الهی ما پیروزیم، ما قدرت داریم. البته این جزء علت است.

این حکم عالم کتاب، قصه فتح خرمشهر در جنگ تحمیلی عراق و ایران است و به طور خلاصه و عده الهی است که در قرآن بارها فرموده: انا لعنصررسلنا و الذین امنوا فی الحیوه الدنیا و یوم یقوم الاشهاد (سوره غافه آیه 51) وکان حقا علینا نصر المومنین (آیه 4 سوره روم) ان ننصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامسکم.

امیر المومنین علیه السلام به ثقلا از نهج البلاغه خطبه 27 فیض الاسلام پس از بیان فظیلت جهاد که دری از درهای بهشت وخداوند آن را بر روی خواص دوستان خود گشوده است، پس هر کس آن را بدون عذر ترک کند خداوند جامعه ذلت و خواری به او می‌پوشاند و چون خداوند رحمت خود را از دل او برداشته به بی‌خردی مبتلا می‌شود همه اینها بی‌جهت ترک نصرت خداست در حالی که به حکم قرآن فرموده: اگر خدا را یاری کنید شما را یاری می‌کند و گامهایتهان را استقرار می‌دارد: این تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم. سوره قتال آیه 7.

ملت ایران هریک امت هستند. تکلیف دارند، نماز روزه را واجب می‌دانند، خمس از زکات، حج، جهاد و جنگ را واجب می‌دانند. تا دشمن و کفر هست جنگ هم هست. در کتاب جواهر امام علیه السلام می‌فرماید: اگر کافر از مرزهای اسلام تجاوز کند بر همه مسلمانان واجب است دفاع کنند و او سنی باشد.

اینها می‌خواهند اسم محمد صلی الله علیه و آله را از بین ببرند. ما به یاری خدا قدرت داریم کفار (آمریکا و…) را از کشورهای اسلامی بیرون کنیم. سوره توبه آیه 111. (خداوند از مومنان جانها و اموالشان را خریداری کرده که در برابرش، بهشت برای آنان باشد و به این گونه که در راه خدا پیکار می‌کنند، می‌کشند و کشته می‌شوند این وعده حق است بر او، که در تورات و انجیل و در قرآن ذکر فرموده و چه کسی از خدا به عهدش وفادارتر است، اکنون بشارت باید بر شما به داد و ستدی که با خدا کرده‌اید و این است آن پیروزی بزرگ.5

در سوره بقره آیه 216 خداوند می‌فرماید: جهاد ار در راه خدا بر شما مقرر شد در حالی که برایتان ناخوشایند است چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید. حال آنکه خیر شما در آن است و یا چیزی را دوست داشته باشید حال آنکه شر شما در آن است و خواص می‌داند و شما نمی‌داند.

-کفار و کشورهای غرب در مقابل اسلام ذلیل اند.

-ما جان بر کف و آماده برای مبارزه و جهاد با اشغالگران کشور عراق و کشورهای اسلامی هستیم.

-پشتیبانان رهبر عظیم الشأن انقلاب در شهرستان ورامین، محکم و راسخ آماده جان فشانی اند.

-قتال و شهادت آرمان ماست و مانند سرورمان حسین علیه السلام می‌گوییم: هیهات منا اذله، ما آماده جهاد در راه اسلامیم. .

- «ان الذین کفروا من اهل الکتاب و المشرکین فی نار جهنم خالدین فیها. اولئک هم شر البریه». ترجمه آیه: «کسانی که کافر شدند از اهل کتاب (یهود و نصاری) و مشرکان آن‌ها هستند که در آتش جهنم‌اند و آنان شر مخلوقات اند. «سوره بینه، آیه 6، «شرالبریه» را می‌فرماید کفر است.

- سوره انفال آیات 59 و 60: «اینها پیشرفته نیستند، چه به هر جا برسند حق و اهل حق را عاجز نمی‌کنند

-((و لا یحسبن الذین کفروا سبقوا انهم لا یعجزون و اعدولهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم)).ترجمه: «هرچه می‌توانید نیرو بر علیه آن‌ها آماده کنید، از اسبان ورزیده که می‌ترسانید دشمن خدا و دشمن خویش را.

- در قرآن سوره حمد می‌خوانیم و همچنین در نماز که: خدایا ما را هدایت کن به راه مستیقم، نه را ه کسانی که مورد غضب تو قرار گرفته‌اند راه گمراهان که همین یهود و نصاری هستند، «والضالین» و در حدیث داریم که آن‌ها یهود و نصاری هستند.6

خدایا ما را حفظ کن که تابع ضالین و مضلین نباشیم که امروز شرق و غرب مشمول این آیه است.

- درآیه آخر سوره مبارکه بقره است واعف عنا واغفرلنا… و النصرنا علی القوم الکافرین.

- امروز تمام کفر در مقابل تمام اسلام ایستاده است، باید مسلمانان کاری بکنند تا در جهان سربلند باشند، کافر شر است چه غرب چه شرق.

- خداوند در قرآن کریم وعده یاری مومنین را داده است. همانطور که خداوند پیامبران را کمک کرد، مومنین را هم کمک می‌کند.

- توقعم از علماء و مراجع امروز (این است که) مردم را بیدار کنند.

- در کتاب جواهرازامام باقر وامام صادق امام علیه السلام می‌فرماید: اگر کافر از مرزهای اسلام تجاوز کند، بر همه مسلمانان واجب است دفاع کنند ولوآن کشور سنی باشد.

- ما زیر بار ظلم نمی‌رویم، ما اجازه نمی‌دهیم به کشورهای اسلامی توهین و جسارت و تجاوز شود. سربازان آمریکایی در گوشه و کنار عراق، وارد خانه مسلمانان شده و بی‌عفتی می‌کنند.

مسلمان‌ها باید قیام کنند، آمریکا دارد عزت اسلام را لگدمال می‌کند، امروز جهاد بر ما واجب است.

- اینها می‌خواهند اسم محمد صلی الله علیه و آله را از بین ببرند. اگرما مسامحه کنیم، بر پیرزنها هم واجب است از اسلام دفاع کنند.

- ما به یاری خدا قدرت داریم، کفار (آمریکا و…) را از کشورهای اسلامی بیرون کنیم.

- امروز جنگ با امریکا و اشغالگران کشورهای اسلامی بر ما واجب است. آن‌ها وارد خانه ما شده‌اند و حیثیت مسلمانان را لگدمال می‌کند و به حرم ائمه اطهار علیهم السلام بی‌احترامی می‌کنند. دزدی به خانه آمده، واجب است صاحب خانه آن را بیرون کند.

اَینَ معز الاُولیاءِ و مُذِّلُ الاَعدا. ما مسلمانان تنها نیستیم. امام زمان بالای سرماست. «فرازی از دعای ندبه»

- اگر مسلمانان در مقابل کفر ساکت شوند، آن‌ها ساکت نمی‌شوند.

- ما صدها موسی داریم که در رأس همه آن‌ها حضرت آیت ا… العظم خامنه‌ای «مدظله العالی» است. از همه اینها گذشته حضرت ولی عصر (عج) با مردم ایران است. ما هراس نداریم و به پیروزی امیدواریم، اسلام پیروز است.

- مسلمانان برای جهاد نباید مسامحه کنند، ممکن است غافلگیر شوند. مخصوصاً امروزه که دشمنان با کشورهای اسلامی وارد جنگ شده‌اند، لازم است بیدار باشیم.

واجب است جوانها را بیدار کنیم.

- امروز باید ایران اسلامی شرق وغرب را به یوغ خود بکشد.

- فرعون زما ما غرب است، ملت ایران مانند قوم بنی اسرائیل نیستند که سر و صدای فرعون و فرعونیان اینها را تحت تأثیر قرار دهد. ما صدها موسی داریم که وقتی موسی اضطراب قوم را دید فرمود: ناراحت نباشید ان الله معنا. که در اینجا خطاب شد: «یا موسی عصا را به دریا بزن».

ننشینیم. باید پشت سر رهبرمان حرکت کنیم.7

- پروردگارا مقام رهبر عظیم الشأن عالی است، عالی‌تر بفرما.

- خدایا به ما توفیق بده با کفار (آمریکا و…» کنار نیاییم کشته شویم بهتر وبالاتر از این است که با کفار کنار بیاییم.

- آمادگی داشته باشیم اگر رهبر حکم جهاد بدهد، ان شاء الله به کمک اماممان، رهبرمان حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای حرکت کنیم و نام امریکا را برای همیشه دفن کنیم.

تا دشمن و کفر هست، جنگ هم هست.

- ما ملت ایران به رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای و در کنار ارتش، سپاه و بسیج و نیروهای نظامی و مردمی، اصناف و بازاریان و… همه طبقات جامعه حرکت می‌کنیم و به امریکا می‌گوییم: هرچه زودتر عراق و کشورهای اسلامی را ترک کن و الا خاک عراق را قبرستان می‌کنیم و نام امریکا را برای همیشه در آنجا دفن خواهیم کرد.

- امریکا چه غلطی در عراق می‌کند. در همسایگی ما عربده می‌کشد، توهین می‌کند، در جلوی چشم مردش به زن و دختر مسلمان بی‌عفتی می‌کند که این کار را بارها تکرارکرده است. این ذلت ماست. اگر بی‌تفاوت باشیم و ما زیر بار ذلت نمی‌رویم، هَیهات منا الذَّلَه.

- امروز دشمن به خانه ما آمده، کشور عراق خانه ماست، خانه اسلام است. آن‌ها آمده‌اند، اسم محمد (ص) را از بین ببرند. برای شما واجب است دفاع کنید، نگذارید از مرز اسلام وارد شوند.

امام باقر و امام صادق (ع) فرمودند: نگویید آن‌ها سنی هستند یا والی یا رهبر آن‌ها کیست. آن‌ها آمده‌اند اسم محمد (ص) را از بین ببرند. برای شما واجب است دفاع کنید. نگذارید از مرز اسلام وارد شوند (صفحه 22، جلد ششم وسائل الشیعه و صفحه 21 جلد پنجم کتاب کافی).

- در زبان امام صادق و امام باقر عراق کشور اسلام است. وقتی دشمن وارد شده بر همه مسلمانان واجب است دفاع کنند، بجنگند. در کتاب جواهراز امام (ع) می‌فرماید: اگر کافر از مرز اسلام تجاوز کند، بر همه مسلمانان واجب است دفاع کنند ولو سنّی باشد.

- هرکس در راه خدا بجنگد، کشته بشود و یا غالب باشد، خداوند به زودی اجر عظیمی به او می‌دهد.

- شما عمل پیامبر صلی الله علی و آله را ببینید، عمل امیرالمؤمنین علیه السلام را ببینید، زندگی ائمه علیه السلام را ببینید، اینها چه کار می‌کنند؟ آیا می‌نشستند و بی‌تفاوت بودند (در مقابل) کفار و منافقین؟ ما مسلمانها قدرت داریم اما مهمترازقدرت، قرآن است. قرآن به ما وعده می‌دهد، ما در خط موسی هستیم، در خط پیامبران هستیم، خداوند موسی را در مقابل فرعون پیروز گردانید. ما علم کتاب داریم، با علم کتاب الهی ما پیروزیم، ما قدرت داریم. الحمدالله مانورهای نظامی زیادی انجام شده و تجهیزات نظامی داریم. البته این جزء علت است.

- از الفبای این علم، علم کتاب، قصه فتح خرمشهر در جنگ تحمیلی عراق و ایران است و به طور خلاصه وعده الهی است که در قرآن بارها فرموده: اِنّا لتَنصُر رُسُلَنا و الذّین اَمنَوُا فِی الحَیوه اِلدُنیا وَ یُومُ یَقوُم الاشهاد (سوره غافر، آیه 51) / وَ کانَ حقاً عَلَینا نَصُر المومنین (آیه 4 سوره روم) و آیات دیگر… اِن تنصُروا الله یَنصُرکم وَ یثبت اقدامکُم.

- امیرالمؤمنین علیه السلام به نقل از نهج البلاغه، خطبه 27، فیض الاسلام پس از بیان فضیلت جهاد که دری است از درهای بهشت و خداوند آن را بر روی خواص دوستان خود گشوده است، پس هر کس آن را بدون عذر ترک کند، خداوند جامه ذلت و خواری به او می‌پوشاند و چون خداوند رحمت خود را از دل او برداشته، به بی‌خردی مبتلا می‌شود. همه اینها به جهت ترک نصرت خداست در حالی که به حکم قرآن فرموده: اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد: اِن تَنصُروا الله یََنصُرکم و یثبت اقدامَکُم (سوره قتال، آیه 7)

- ملت ایران هر کدام یک امت هستند. تکلیف دارند، نماز روزه را واجب می‌دانند، خمس، زکات، حج، جهاد و جنگ را واجب می‌دانند بدانید تا دشمن و کفر هست، جنگ هم هست.

- در کتاب جواهر امام از علیه السلام می‌فرماید: اگر کافر از مرزهای اسلام تجاوز کند، بر همه مسلمانان واجب است دفاع کنند ولو سنی باشد.

- اینها می‌خواهند اسم محمد صلی الله علیه و آله را از بین ببرند. ما به یاری خدا قدرت د اریم، کفار (آمریکا و…) را از کشورهای اسلامی بیرون کنیم.8

سوره توبه آیه 111: «خداوند از مؤمنان جانها و اموالشان را خریداری کرده که در برابرش، بهشت برای آنان باشد (به این گونه که) در راه خدا پیکار می‌کنند، می‌کشند و کشته می‌شوند. این وعده حقی است بر او، که در تورات و انجیل و در قرآن ذکر فرموده و چه کسی از خدا به عهدش وفادارتر است، اکنون بشارت باد بر شما به داد و ستدی که با خدا کرده‌اید و این است آن پیروزی بزرگ».

در سوره بقره آیه 216 خداوند می‌فرماید: «جهاد در راه خدا بر شما مقرر شد در حالی که برایتان ناخوشایند است چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید. حال آنکه خیر شما در آن است و یا چیزی را دوست داشته باشید. حال آنکه شرّ شما در آن است وخدا می‌داند و شما نمی‌دانید

4-نکات مهم از مقالات1-6 آیت الله العظمی سیدجواد سید فاطمی تبریزی باعنوان هی نگویید دنیای پیشرفته، علم پیشرفته نوشته آیت الله فاطمی رحمه الله علیه (حکم جهاد دفاعی از آیت الله فاطمی (ره)

-هر مصیبتی که از امریکا و امثال آن می‌رسد از خودمان است که ایمانمان است که سستیم، که اگر سربرداریم ابرقدرتیم، ولاتحنو ولاتحزنو انتم لاعلون ان کنتم مؤمنین.

-صنعت معادلات طبیعت و زندگی را بهم زده و همچنانکه سامری صنعت‌گر در بنی اسرائیل موجب گمراهی بنی اسرائیل شد (( و اضلهم السامری در سوره طه آیه 85) )

-هی نگوئید ابر قدرت ابر قدرت، ابر قدرت خداوند است و در بشریت امروز ابر قدرت ایران اسلامی است اگر سستی نکنند که خداوند تبارک و تعالی فرموده: «و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین» ی 139 س3.

-امروز ایران اسلامی مجهز به سلاحهای گرم و بالاتر از آن مجهز به نیروی انسانی جهادگر و شهادت طلب میباشد که بیگانگان از این هراس دارند و هیچگاه دل و جگر مقابله را با چنین انسانها را ندارند که قرآن کریم درباره اینها فرموده: «لا یقاتلونکم جمعیاً الا فی قری محصنه او من وراء جدر باسهم بینهم شدید و قلوبهم شتی ذلک بانهم قوم لا یعقلون» ی 14 حشر

با شما مقاتله نمی‌کنند مگر در جایگاه محفوظ یا از پشت دیوارها.

و همین موجب رو آوردن به سلاحهای گرم شده که از دور دشمن را هدف قرار می‌دهند و بحمدا… امروز ایران اسلامی به تمام سلاحهای گرم مجهز است و همواره آماده جهاد با دشمنان اسلام میباشد.

-البته با حمایت فرمانده کل قوا رهبر عظیم الشان حضرت آیت اله خامنه‌ای ادام الله عزه و عمرهُ شوکته.

-آری جهاد دژ مقدسات و زره حرمت‌ها و شعائر است پس هر گاه آزادی برای تمام مردم دنیا در حرم خدا تضمین و تامین شده و هر گاه مومنان با کمال امنیت و اطمینان آهنگ خانه خدا کنند و شعائر خود را از دورترین نقاط زمین همراه برند از این رو است که مجاهدان از سرزمینهای اسلام از هر طرف دفاع و حمایت می‌کنند و اگر نیروهای کافر و منافق باز پرده حرمتهای مردم در درون این سرزمینها را هتک نمی‌کنند از آن رواست که مجاهدان در کمین آنان ایستاده‌اند و هر گاه مراکز طاعت مقدس در کران تا کران زمین اعتلا می‌یابد از آن رواست که شیران جهاد سخت کوشند و مانند شیری که از کنام خود دفاع کند از آن‌ها حمایت می‌کنند و در نتیجه مساجد و معابد و کلیساها همه بر پایه دفاع مومنان از آن‌ها بر پا مانده‌اند و اگر دفاع مومنان از مراکز عبادت و پرستشگاه‌ها و محل بر پا داشتن شعائر و مراسمشان نمی‌بود در آن صورت بی‌گمان این مساجد و معابد و کلیساها همه بدست دشمنان خدا و دشمنان دین او از بین رفته بود. به آیات 38 الی 41 سوره حج توجه کنید.

-اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان ا… علی نصرهم لقدیره الذین اخرجو من دیارهم بغیر حق الا ان یقولوا ربنا ا… و لو لا دفع ا… الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذکر فی‌ها اسم ا… کثیرا و لینصرن ا… من ینصره ان ا… لقوی غریزه الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و اتووا الزکاه و امروا بالمعروف و نهو اعن المنکر ولله عاقبه الامور.

ترجمه: رخصت جنگ به مومنان که دیگران با آن‌ها می‌جنگند داده شد زیرا آن‌ها از دشمن ستم کشیده‌اند و خداوند بیاری آن‌ها قادر است آنان که بنا حق از خانه هاشان آواره شدند جز آنکه می‌گفتند پروردگار ما خدای یکتاست و اگر خدا رخصت جنگ و دفع شر بعضی از مردم را ببعض دیگر نکند همانا صومعه‌ها و دیر و مساجدیکه در آن‌ها نماز و ذکر خدا بسیار میشود همه خراب و ویران میشد والبه خداوند یاری خواهد کرد کسی را که او را یاری کند که خدا را منتهای اقتدار و توانایی است.

-یا ای‌ها الذین آمنو قاتلو الذین یلونکم من الکفار و لیجدوا منکم غلظه واعلموا ان الله مع المتقین 123 توبه و نظائر آن آیات دیگر. ترجمه: ای کسانیکه ایمان آورده‌اید بجگنید با کفاریکه نزدیکند به شما و از شما بیابند سختی و غلظت را و بدانید که خداوند با متقیان است.

-ملت ایران، مردم مسلمان ایران: امروز آمریکا و انگلیس با ایادیشان افغانستان عراق (سوریه و. .) را اشغال کرده‌اند حتی سربازانشان به مردم نجیب و مسلمان افغانستان روز می‌گویند و چه فحشا و جنایت‌ها که خبر می‌رسد.

-طبق کتب روائی و فقهی: معصومین (ع) فرمودند اگر کافر به یکی از مرزهای اسلام تعدی کند به همه مسلمانان واجب است دفاع کنند. نگویید انها سنی هستند، نه، دشمن می‌خواهد اسلام را نابود کند و اسم محمد را محو کند. مردم مسلمان ایران آماده باشید که امام فرمود اگر ده هزار مومن جهادگر و شهادت طلب آماده شوند هیچ قدرتی نمی‌تواند در برابر آنان ایستادگی کند.

-کلمه‌ای درباره جهاد و جنگ: جهاد از فروع دین است در کتابهای فقهی مانند جواهر الکلام، شرح لمعه و غیره کتاب مخصوص دارد بعنوان جهاد، و جنگ در صورت نیاز واجب کفائی است و کمترین آن سالی یکبار است و اگر کسی سال بیاید و برود و در فکر شرکت در جنگ و جهاد نباشد منافق است.

-اگر جهاد بر فرزند متعین نباشد پدر و مادر می‌توانند او را از شرکت در جهاد منع کنند، طلبکار می‌تواند بدهکار توانگر را در صورتیکه وقت ادای دین رسیده باشد از شرکت در جنگ منع کند.

- جنگیدن با کفار حربی پس از دعوت آنان به اسلام و امتناعشان از واجبات است تا اینکه مسلمانان شوند و یا کشته شوند حکم کفار اهل کتاب مثل یهودیان و مسیحیان و… نیز همین است مگر آنکه شرایط ذمه را در دیار مسلمانان بپذیرند، اتمروز ذیصلاح شیعه در این مسئله توافق دارند.

- البته این حرکت با حمایت دولت علیه ایران اسلامی که در راس آن حضرت آیت الله خامنه‌ای اطلال الله بقائه می‌باشد، خود دولت با ملاحضه مناسبت‌ها و مسایل بین المللی تصمیمات مستقل و مخصوص بخود دارد.

آری مردم ایران ملت مسلمان ایران مانند ملت‌های کفر نیستند که مثل گوسفند از خود ارده نداشته باشند مردم مسلمان ایران اسلامی هر یک ملت است ان ابراهیم‌کان امه بداخل در کنار دولت خود وظایفی دارند. نماز، روزه، حج و جهاد بدستور امام معصوم که فرمودند اگر دشمن به یکی از مرزهای اسلام تجاوز کند بر همه مسلمانان واجب است از آن حمایت کنند و دفاع کنند نگوئید آن‌ها سنی هستند دشمن می‌خواهد اصل اسلام را ریشه کن کند، اسم محمد را محو نماید.

-مردم مسلمان ایران، افغانستان خانه ماست بر همه واجب است دفاع نماییم.9

- تدارکات: حقیقت معنای قتال روبرو شدن با دشمن بقصد قتل همدیگر، با چنگ و دندان خنجر و چوب و چماق و اسلحه گرم که بحمدالله ارتش ایران از لحاظ قدرت امروز لبر قدرت است بالاتر از اینها ملت ایران علم کتاب دارد و حروف ابجد این علم قصه‌های انبیاست که وقتی در پایان قصه‌ها می‌فرماید: و کذالک نصر المومنین خود را به جای موسی می‌بیند بجای ابرهیم خود را قرار می‌دهد که فرمان خدا به خاموشی آتش نمرود آمد (یا نار کونی بردا و سلاما) را خوانده آری همه چیز در قؤآن هست (و لوان قرانا سیرت به الجبال او قطعت به الارض او کلم به الموتی بل لله الامر جمیعا ی 31 سوره رعد)

-روز حرکت: چند سال است که گروهی با پای پیاده به زیارت حضرت رضا (ع) مشرف می‌شویم و امسال بیاری خدا بعد از زیارت آنحضرت با شعار آمریکا، انگلیس و… هر چه زودتر افغانستان وعراق را ترک کنید و الا با آه و فغان بیرونتان خواهیم کرد. ).

ملت ایران: عزت و پیروزی اسلام و ایران اسلامی در این جرکت مبارک است آماده باشید و بنوبت در این دفاع مقدس شرکت داشته باشید و ترک این جهاد عقوبت سنگین و سهمگین دارد که آیه مبارکه فهل عیستم ان تولیتم ان تفسدوا فی الارض و تقطعوا ارحامکم. اولئک الذسن لعنهم و اصمهم و اعنی ابصارهم ایات 22 و 23 سوره محمد (قتال). به فساد در زمین و قطع رحم و جنگ داخلی مبتلا می‌شوید

بهتر است ترجمه این آیات را از کلام نهیج البلاغه بخواهیم: امیر المومنین (ع) در نیج البلاغه خطبه 27 فیض الاسلام پس از بیان فضیلت جهاد که دری است از درهای بهشت و خداوند آن را به روی خواص دوستان خود گشوده است، پس هر کس ان را بدون عذر ترک کند خداوند جامه ذلت و خواری به او می‌پوشاند و چون خداوند رحمت خود را از دل او برداشته به بی‌خردی مبتلا می‌شود. همه اینها به جهت ترک نصرت خداست در حالی که به حکم قؤآن فرموده: اگر خدا را یاری کنید شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌سازد (خطبه 27 نهج البلاغه – فیض الاسلام).

ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم. آیه 7 سوره قتال. و فرمود پیش از آنکه آن‌ها به جنگ شما بیایند شما به جنگ آن‌ها بروید سوگند به خدا هرگز قومی در میان خانه و دیارشان جنگ نشد مگر آنکه ذلیل و مغلوب شدند.

- «اِنَّ الذین کفروا مِن اهل الکتاب و المشرکین فی نار جهنم خالدین فیها اولئک هم شرُّ البریه» ترجمه: بی‌تردید کسانی که کافر شدند از اهل کتاب (یهودونصاری) و مشرکان آن‌ها هستند که در آتش جهنم‌اند و آنان شرمخلوقاتند. «شرُّالبریه» رامی‌فرماید کفراست.

- اینها پیشرفته نیستند چه به هرجا برسند حق واهل حق را عاجز نمی‌کنند. (سوره انفال آیات 59 و60)

- کافر (شرق و غرب) اعتدال زندگی را به هم زده‌اند.

- «ولا یَحْسَبَنَّ الذین کفرو سبقوا اِنَّهم لا یعجزون وَ اعدولهم ما استطعتم وَ مِن قُوه و مِن رباطِ الخیل تُرهبون به عَدُوُا الله و عدوِّکم» ترجمه: هرچه می‌توانید نیرو بر علیه آنان آماده کنید از اسبان مجهز و غیر ذلک با آن دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانید.

- در قرآن ودر سوره‌ی حمد می‌خوانیم: خدایا ما را هدایت کن به راه مستقیم نه راه کسانی که مورد غضب تو قرار گرفتن نه راه گمراهان که همین یهودونصاری هستند «الضالین» در حدیث داریم که آن‌ها یهود و نصاری هستند. (خدایا ما را حفظ کن که تابع ضالین و مضلین نباشیم که امروز شرق و غرب مشمول این آیه است.

-آیه‌ی آخر سوره‌ی مبارکه بقره است: «وعفواعنا و اغفرلنا… و النصر ناعلی القوم الکافرین» امروز تمام کفر در مقابل اسلام ایستاده است، باید مسلمانان کاری بکنند در جهان سربلند باشند مسلمان‌ها باید قیام کنند، آمریکا دارد اسلام را لگد مال می‌کند، اسلام را، عزت اسلام را.

- کافر شده است چه شرق و چه غرب- خدایا به ما توفیق بده با کفار نیاییم، بمیریم، در راه تو کشته شویم بالاتر از این است که با کافر کنار بیاییم.

-انقلاب صنعتی شوم «رنسانس» انسان غربی را از دین و مذهب جداکرده و مسیر زندگی انسان‌ها را در خلاف جهت انبیاء علیهم‌السلام قرار داده و از عوامل حکمت الهی چیزی به دانش ما نمی‌افزاید ومعتقد بودند دین مسیح سد راه دانش است، سعادت در این دنیا حاصل می‌شود نه در دین وانسان غربی از میان معارف، تنها آن قسمت را که او را در تأمین چنین منظوری که از چهارچوب چنین عالم ماده وجنبه‌های ظاهری تجاوز نمی‌کند یاریش دهد برگزید، لذا علوم تجربی در فرهنگ غرب به تدریج در مفهوم «علوم تجربی» مقید شد و در نتیجه علومی که از مجرای وحی و مذهب به دست می‌آمد «علوم الهی» در منطق انسان غربی به دیده‌ی انکار نگریسته شد و کسی که بیش از دیگران کارها و آثار او در گسترش چنین طرز فکری مؤثر افتاده فرانسیس بیکن ملعون، فیلسوف انگلیسی است. بیکن حکمت ومعارفی را متکی به مکتب مقدس باشد را «حکمت موهوماتی» خواند، در منطق بیکن علوم طبیعی مقام مادر علوم را احراز کرد، او تمام اروپا را متقاعد کرده بود که پیشرفت علوم تجربی به تنهایی برای نجات و سعادت بشر کافی است و تنها وسیله‌ی میل به کمال گسترش علوم در بین مردم است که منجر به تعلیمات اجباری به شکل نظام آموزشی جدید غرب گردید.

- قرآن کریم و همچنین سایر مکاتب آسمانی تحریف نشده محکوم می‌کند کسانی را که تعلیم و تربیت و به طور خلاصه فعالیت‌های خود را فقط برای رسیدن به دنیا و آب و نان قرار می‌دهد اما متأسفانه امروز نظام آموزش غرب و شرق در محور مادیات و علوم تجربی بوده و نتیجتاً آبادکردن دنیا را هدف قرار داده است.

- تأسیس نظام آموزشی غرب (حاضر) روزی بود که دانش بشری از کلیسا جدا شد وانقلاب رنسانس قرن 16 میلادی رخ داد و درست در برابر معارف الهی و معنویت جبهه گرفت و بر همگان روشن شده آثار شوم و ضلالت‌آور این نظام آموزشی شرق و غرب که متأسفانه در زمان رضاخان پهلوی نیزبر کشور ما تحمیل گردید و مردم ما نیز خواهی نخواهی در مسیر مادیات قرار گرفته‌اند و البته با پیروزی انقلاب اسلامی تغییراتی در آن ایجاد شد و لیکن نیاز به اصلاح اساسی در بنیه و اساس تفکر آموزشی آن دارد که حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمایند اگر دانشگاه اصلاح شود مملکت اصلاح می‌گردد. که مقام معظم رهبری (مدظله) نیز به اسلامی‌تر شدن دانشگاه‌ها و تقویت بنیه‌ی فرهنگی کشور تأکید نموده‌اند که بر تمام مسلمین و اقشار جامعه به ویژه مسئولین کشور لازم می‌باشد تلاش بنیادین در جهت اصلاح وضعیت فرهنگی جامعه و کامل‌تر کردن انقلاب اسلام را بر جامعه هموار سازند و باعث زمینه‌ی ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) بیشتر و بیشتر گردند به امید اتصال انقلاب اسلامیمان به انقلاب جهانی حضرت ولی عصر (عج).

- چه ضلالتی گمراه کننده‌تر از اینکه فرزندان ما (به دلیل تبعیت از نظام آموزشی غرب و شرق) پس از آن همه تحمل زحمت و تحصیل از معارف قرآن و برکات هدایت این کتاب حیاط‌بخش محروم مانده‌اند. (جز مقدار کمی از معارف اسلامی را که در مدارس بعد از انقلاب وارد کرده‌اند.)

«اَلَم تَرَ الی الذین أتوا نصیباً مِنَ الکتاب یؤمنونَ بالحبُبِ و الطاغوت وَ یقولونَ لِلَّذین کفروا هولاء اَهدی مِنَ الذینَ امنوا سبیلاً اولئکَ الذین لَعَنَهُم اللهُ و من یلعنِ اللهُ فَلَنْ تَجد لَهُ نصیراً» (سوره نساء/آیات51 و52) ترجمه: آیا ندیدی کسانی را که بهره‌ای از کتاب دارند به بت و شیطان ایمان می‌آورند درباره‌ی کافران می‌گویند آن‌ها از کسانی که ایمان آورده‌اند هدایت یافته‌ترند. آن گروه کسانی هستند که خدا آن‌ها را لعن نمود و هرکس را خدا از رحمتش دور کند یاوری برای او نخواهی یافت.

- هی نگوئید آن‌ها پیشرفته‌اند و ما عقب مانده‌ایم، ملت مسلمان ما از چه و در چه عقب مانده‌اند ملتی که پیغمبر اکرم (ص) به همین مسلمان‌ها اظهار اشتیاق می‌کند. واشوقا به برادران آینده‌ی من، عرض کردند یا رسول‌الله ما چی؟ فرمودند: شما اصحاب من هستید، شما می‌بینید و ایمان می‌آورید، اما انها از روز کاغذ و نوشتار ایمان می‌آورند، آن‌ها برادران منند، ای شوق من بر آن‌ها» مسلمانان را عقب مانده و کفار را پیشرفته دانستند توهین غیرمستقیم به مسلمان‌هاست.

- ملتی که کتابی مثل قرآن دارد، ملتی که در رأسش مثل محمدوآل‌محمد دارد، ملتی که بر پنج اصل توحید، عدل، نبوت و امامت و معاد زندگی می‌کند، ملتی که خدای جهان پشتیبان آن‌هاست و پیوسته و عده‌ی پیروزی و برتری می‌دهد:

- ولا تَهنوا ولاتخزنوا وأنتم الاعلون إن کنتم مؤمنین. (سوره آل‌عمران/آیه139) ترجمه: سُست نگردید و غمگین نباشید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید. و آیات مشابه دیگر. از این گذشته از چه کسانی عقب مانده‌اند، یک عده از خدا بی‌خبر خبرِ شارلاتان که پشت به دین کرده و بی‌اعتنا به انسان‌های بزرگ مانند پیغمبرانند، از آن‌ها که خود را از مسئولیت وتکلیف بندگی خدا آزاد نموده‌اند در اثر بیکاری رو به دنیا و ساختار دنیا آورده‌اند. دنیایی که به بهترین وجه و متعادل‌ترین قواره ساخته و پرداخته شده. خدای عادل دنیا را بر اصل عدالت بنا کرده. «بالعدل قامت السماوات والارض» اینها می‌خواهند این دنیا را بسازند که خراب می‌کنند با یک‌یک اسباب‌بازی‌هایی که به اصطلاح اختراع می‌کنند و به قول خودشان نوآوری و پیشرفت دارند و تحویل کودکان دنیا می‌دهند؛ مردان بچه؛ چیزهایی که ظاهرش زیبا و فریبنده است اما اثر تخریبی دارد و در مجموع معادلات زندگی را به هم زده‌اند، زندگی طبیعی، ساده و بهشت گونه را مبدل به زندگی به اصطلاح صنعتی پیچ ومهره‌ای سرخم می‌نمایند.

-هی نگویید آن‌ها پیشرفت کرده‌اند و مسلمانان‌ها عقب مانده‌اند، آیا آن‌ها پیشرفت کرده‌اند و ما مانده‌ایم و هشدار که مورد لعن و نفرین خدای تبارک و تعالی قرار نگیرند و عواقب و خیم دیگر… نمی‌توان به هر علمی پیشرفته گفت، پیشرفته محمدوآل‌محمد است که راه رسیدن به کمال را به ما نشان داده‌اند.10

- روزهای آخر بهمن 1382 بود که مجالس راجع به انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکیل شد در یکی از این مجلس سخن‌گو راجع به خدمات و وظایف یک نماینده که باید در پیشرفت اقتصادی و فرهنگی ملت نقش داشته باشد چنین ادامه داد: امروز ملت ما، حتی از آلمان که درجه دوم کشورهای پیشرفته قرار دارد عقب مانده‌تراست و باید سعی کرد و چه و چه… عرض کردم آقای محترم هی نگویید آن‌ها پیشرفته‌اند و ما عقب مانده‌ایم ملت مسلمان ما از چه و در چه عقب مانده‌اند، ملتی که پیغمبراکرم (ص) به همین مسلمان‌ها اظهار اشتیاق می‌کند و فرمودند: «واشوقا به برادران آینده من» عرض کردند: یا رسول‌الله ما چی؟ فرمودند: شما اصحاب من هستید شما می‌بیند و ایمان می‌آورید، اما آن‌ها از روی کاغذ و نوشته ایمان می‌آورند، آن‌ها برادران‌منند، ای شوق من برآن‌ها.

- بعضی‌ها را باور این است که اختراعات جدید به دست مردم مادی دور از معنویت ومذهب، معادلات هستی و زندگی را به هم زدن و این مشمول سخن حق است «إنَّ الله یُصلحُ عَمَل المفسدین» (سوره یونس/آیه81)

بلکه بعضاً زندگی را جهنمی نموده است و این نیز کریمه و (سوره‌نساء/آیه168 و169) «إنَّ الذین کفروا و ظَلَمو کُم یکُنِ الله لیغفرلهم و لا لیهدیَهُم طریقاً الا طریق جنهمَّ خالدین فیها ابداً و کان ذلک علی الله یسیراً» آری ملتی که از بندگی خدا سرپیچی کنند گرفتار مشقت و تنگی و معیشت می‌شوند. «مَنْ اَعْرَضَ عَنْ ذکر من فَانَّ لهُ معیشه ضنکا و نَحسرُهُ یَومَ القیمه اعمی» (طه/125) ترجمه: و هر کس از یاد من روی گردان شود زندگی سخت و تنگی خواهد داشت و روز قیامت او را نابینا محشور می‌کنیم.

- آن‌ها یعنی پایه‌گذاران انقلاب رنسانس علناً و عملاً معنویت و وحی را به هیچ انگاشته و کافر شدند و خداوند کافر را به صلاح و اصلاح هدایت نمی‌کند. ترجمه‌ی آیات 168 و169 سوره‌ی نساء که در بالا گفته شد: «کسانی که کافر شدند و ستم کردند هرگز خداوند آن‌ها را نخواهد بخشید و آن‌ها را به هیچ راهی هدایت نخواهد کرد مگر به راه دوزخ که جاودانه در آن خواهند ماند و این کار برای خدا آسان است.

- آری آن روز نعره‌ی فیلسوف انگلیسی تمام اروپا را فراگرفت، بیکن ملعون حکمت و معارض را که متکی به کتب مقدس باشد « حکمت موهوم» خواند. در منطق بیکن علوم طبیعی مقام مادر علوم را احراز کرد.

- یکی از فرآورده‌های نامبارک به اصطلاح صنعت است که انسان خسته در اول شب، عوض استراحت در فعالیتهای شبانه جسم و جان مغز را به طور ناخواسته به کار می‌اندازد و فرسوده می‌کند. امروز در تمام دنیا جوان‌ها تا نصف‌های شب بیدارند و ساعات کار و فعالیت روز را تا نزدیکی‌های ظهر در خواب هی نگویید آن‌ها پیشرفت کرده‌اند و ما عقب مانده‌ایم که مورد لعن و نفرین خداوند قرار می‌گیرد طبق آیه قرآن.

- تحول صنعتی را که به اصطلاح پیشرفتگی به حساب آورده‌اند، معادلات استراحت و خواب و نیز مسئله‌ی کار و شغل را به هم زده است.

- رسولخدا (ص) ساعات اول شب (بعد از ادء نماز مغرب وعشاء) با کسی یا گروهی قرار ملاقات نداشت، بی‌شام به خواب نمی‌رفت، لیکن غذا هم که میل می‌فرمود از هفت، هشت لقمه تجاوز نمی‌کرد (لُقَیمات)، نصف شب بیدار می‌شدند و آداب تهجد را به جا می‌آورند.

- آری شکوفایی و رستگاری انسان موقعیت که موضع خود را در این جهان پهناور بداند و بداند که بنده‌ی انسان موقعی‌ایست که موضع در این جهان پهناور بداند و بداند که بنده‌ی خداست و اعمال و کردارش نیز نظرات و بالاخره حسابش رسیدگی خواهد شد در روزی که پنهان‌ها آشکار می‌شود و بهشت به اهلش نزدیک و جهنم به هر بیننده ظاهر می‌گردد و تا یقین به چنین روزی حاصل نشود گذشتن از شهوات مشکل است اگر محال نباشد در این زمینه سخن قرآن کریم است. «واِنّ الذین لا یؤمنون بالاخره عَنِ الصراط لناکبون» (سوره مؤمنون/آیه74)

ترجمه: مسلماً آن‌ها که ایمان به آخرت ندارند از صراط مستقیم منحرف می‌شوند، درست است که وقت مشخص برای قیام قیامت تعیین نشده اما احتمال نزدیک بودنش تصریح شده است. «لعل الساعه قریب» و «عسی اَنْ یکونَ قریباً» (بنی‌اسرائیل/آیه51) و در جایی می‌فرماید: «لا یأتیکم الابغتَهً» 187 سوره‌ی اعراف و بقیه‌ی آیات، به هر حال نباید درباره‌ی آن روز تردید کرد، چه خدایی که او را از این نیستی به وجود آورده قادر است بار دیگر خلعت هستی بر او بپوشاند که آیات 5 الی 10 سوره طارق چنین است (ترجمه‌ی آیات): «پس انسان بنگر که از چه چیز آفریده شده است از آبی جهنده آفریده شده است که از میانه پشت و سینه‌ها بیرون آید بی‌گمان او بر بازگرداندن وی تواناست روزی که رازها از پرده بیرون افتد آنگاه او را یارا و یاورس نیست»

- مشرکان و کفار مکه که منافع نامشروع خود را درخطر می‌دیدند پیوسته در مقابله با دعوت رسولخدا (ص) صلی الله‌وعلیه‌وآله به عناوین مختلف کارشکنی می‌کردند، با گفتن شاعر، کذاب و ساحر مانند این آیات آخر سوره در جواب آن‌هاست: قسم به نظام‌های دیگر آسمان و زمین از بارش و رویش که این سخن حاکم و فیصله دهنده حق و باطل است نه سخن هزل و بیهوده.

- توقعم از علما و مراجع، امروز این است که مردم را بیدار کند.11

- امروز باید مسلمانان کاری بکنند در جهان سربلند باشند.

- امروز تام کفر در مقابل تمام اسلام ایستاده است.

- مسلمانان باید قیام کنند، آمریکا دارد و اسلام را لگدمان می‌کند، اسلام را عزت اسلام را

- اگر تکیه بر قرآن باشد خیلی کارها آسان می‌شود.

- ما مسلمانها قدرت داریم امام مهم قرآن است، قرآن به ما وعده می‌دهد، ما در خط موسی هستیم، در خط پیامبران هستیم، خداوند موسی را در مقابل فرعون پیروز گرداند، با علم کتاب الهی ما پیروزیم الحمدالله به ما نور پیامبراعظم (ص) هم داده‌اند، این جز علت است.

- هرکس در راه خدا بجنگد کشته بشود و یا غالب بشود خداوند به زودی اجر عظیم به او می‌دهد.

- شما عمل پیامبر (ص) را ببیند، زندگی ائمه علیهم‌السلام را ببینید، اینها چه کار می‌کردند؟ آیا در مقابل کفار و منافقین نشستند و بی‌تفاوت بودند؟

- درزبان امام صادق و امام باقر (ع) عراق کشور اسلام است: اگر دشمن به مرز کشورهای اسلامی حمله کرد بر همه واجب است دفع کنند و نگویید سنی است.

- «المْ تَرَ الذینَ اُوتُوا نصیباً مِنَ الکتاب یُومنونَ بِالجبتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ یَقُولُونَ للذینَ کَفَروا هؤلاءِ مِنَ الذینَ امَنُوا سبیلاً، اولئکَ الذینَ لَعَنُهم للهُ وَ مَن یَلعَنِ فَلَنْ تَجِدلَهُ نصیراً» (سوره نساء/آیه 51 و52)

ترجمه: آیا ندیدی کسانی را که بهره‌ای از کتاب دارند به بت و شیطان ایمان می‌آورند درباره کافران گویند آن‌ها از کسانی که ایمان آورده‌اند هدایت یافته‌ترند. آن گروه کسانی هستند که خدا آن‌ها را لعنت نمود و هرکسی را خدا از رحمتش دور کند یاوری برای او نخواهی یافت.12

-روزهای آخر بهمن 1382 بود که مجالسی راجع به انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شد. در یکی از آن مجالس سخن‌گو راجع به خدمات و وظایف یک نماینده که باید در پیشرفت اقتصادی و فرهنگی ملت نقش داشته باشد چنین ادامه داد امروز ملت ما حتی از آلمان که در درجه دوم کشورهای پیشرفته قرار دارد عقب مانده‌تر است و باید سعی کرد و چه و چه… عرض کردم آقای محترم هی نگوئید آن‌ها پیشرفته‌اند و ما عقب مانده‌ایم ملت مسلمان ما از چه و در چه عقب مانده‌اند ملتی که پیغمبراکرم (ص) اظهار اشتیاق می‌کند به همین مسلمانها، واشوقا به برادران آینده من، عرض کردند: یا رسول‌الله ما چی؟ فرمودند: شما اصحاب من هستید شما می‌بیند و ایمان می‌آورید، اما آن‌ها از روی کاغذ و نوشته ایمان می‌آورند، آن‌ها برادران‌منند، ای شوق من برآن‌ها. گفتن جمله فوق توهین غیرمستقیم به مسلمانها است. ملتی که کتابی مثل قرآن دارد. ملتی که در رأسش شخصیت‌هایی مثل محمدوآل‌محمد دارد. ملتی که بر پنج اصل توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد زندگی می‌کنند ملتی که خدای جهان پشتیبان آن‌هاست و پیوسته وعده پیروزی و برتری می‌دهد. «وَلا تَهِنُوا ولاتَحزَنُوا واَنتُمُ الاعْلَونَ اِنْ کُنتُم مؤمنین» سوره‌آل‌عمران/آیه139)و سست نگردید و غمگین نباشید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید.

و آیات مشابه دیگر.

-از این گذشته از کی عقب مانده‌اند، یک عده شارلاتان از خدا بی‌خبر که پشت به دین و بی‌اعتنا به انسان‌های بزرگ مانند پیغمبران، از آن‌ها که خود را از مسئولیت و تکلیف بندگی خدا آزاد نموده و در اثر بیکاری رو به دنیا و ساختار دنیا آورده‌اند. دنیایی که به بهترین وجه و متعادلترین قواره ساخته و پرداخته شده، خدای عادل دنیا را براصل عدالت بنا کرده (بالعدل قامت السماوات والارض) این آقایان می‌خواهند این دنیا را بسازند که خراب می‌کنند با یک‌یک اسباب بازیها که به اصطلاح اختراع می‌کنند و به قول خودشان نوآوری و پیشرفت دارند و تحویل کودکان دنیا می‌دهند چیزهایی که ظاهرش زیبا و فریبنده است اما اثر تخریبی دارد و در مجموع معادلات زندگی را به هم زده‌اند زندگی طبیعی و ساده و بهشت گونه را مبدل به زندگی به اصطلاح صنعتی و پیچ و مهره‌ای پر پیچ وخم جهنمی می‌نمایند.

توضیح بیشتر در صفحات آینده داده خواهد شد انشاء‌الله شاید این اعتراض پنج دقیقه طول نکشید اما گرد یاسی که اب سخنان ناطق در مجلس افشانده شده بود برطرف شد بعد از جلسه تصمصم گرفتم در این باره مقاله‌ای به عنوان «هی نگوئید آن‌ها پیشرفته‌اند و ما عقب مانده‌ایم» بنویسیم، جالب اینکه همان شب «رویای عجیب» در عالم رویا دیدم حجرالاسود را از خانه خدا کنده و آورده‌اند کجا و در چه محلی و پیش چه کسی درست معلوم نبود، بندههیجان زده می‌گفتم زود باشید برگردانید به محلش که خطا و جسارت بزرگی راجع به خانه خدا شده و آثار بسیار برگردانید به محلش که خطا و جسارت بزرگی راجع به خانه خدا شده و آثار بسیار ناهنجاری در پی خواهد داشت. از خواب بیدار شدم و تعبیرش را همان اقدام به نوشتن این مقاله نمودم که انشاءالله مورد رضایت صاحب خانه خواهد بود.

-بعضی‌ها را باور این است که اختراعات جدید بدست مردم مادی دور از معنویت و مذهب، معادلات هستی و زندگی را به هم زده و این مدلول سخن حق است. «اِنَّ اللهَ لا یُصلِحُ عَملَ المُفسدین» (سوره یونس/آیه81).

بلکه بعضاً زندگی را جهنمی نموده است و این نیز مدلول کریمه و (168 و 169 سوره‌نساء) است «انَّ الذینَ کَفَرُوا و ظَلَموا یَکُنِ اللهُ لِیَغفِرَلَهُم ولا لیهدیهم طریقاً. الا طریقَ جَهَنَّمَ خالدینَ فیها ابداً وَ کانَ ذلکَ علی اللهِ یسیراً» آری ملتی که از بندگی خدا سرپیچی کنند گرفتار مشقت وتنگی و ضیق معیشت می‌شوند.

«مَنْ اَعرَضَ عَنْ ذِکری فَاِنَّ لَهُ مَعیشهً ضَنْکاً وَ نَحشُرُهُ یَومُ القیمهِ اَعمی» (طه/آیه125)

و هرکس از یاد من روی گردان شود زندگی سخت و تنگی خواهد داشت و روز قیامت او را نابینا محشور می‌کنیم.

و آن‌ها یعنی پایه‌گذاران انقلاب رنسانس تجدد طلبان علنا و عملاً معنویت و وحی را به هیچ انگاشتند و کافر شدند و خداوند کافر را به صلاح و اصلاح هدایت نمی‌کند.13

- «اِنَّ الذینَ کَفَرُوا وَ ظَلَمُوا لَمْ یَکُنِ اللهُ لِیغفرَلَهُمْ ولا لیهدیهِم طریقاً اِلا طریقَ جَهَنَّم خالدینَ فیها اَبَداً وَ کانَ ذلکَ عَلَی اللهِ یسیراً» (سوره نساء/آیه 168.169) کسانی که کافر شدند و ستم کردند هرگز خداوند آن‌ها را نخواهد بخشید و آنان را به هیچ راهی هدایت نخواهد کرد مگر به راه دوزخ که جاودانه در آن خواهند ماند و این کار برای خدا آسان است.

-آری آن روز نعره فیلسوف انگلیسی تمام اروپا را فراگرفت، بیکن ملعون حکمت و معارفی را که متکی به کتب مقدس باشد «حکمت موهوماتی» خواند. در منطق بیکن علوم طبیعی مقام ما در علوم را احراز کرد. او تمام اروپا را متقاعد کرده بود که پیشرفت علوم تجربی به تنهایی برای نجات و سعادت بشر کافی است و تنها وسیله نیل به کمال گسترش علوم تجربی در بین عموم است که منجر به تعلیمات اجباری به شکل «نظام آموزشی جدید گردید» شرح مطلب را در نشریه انسان و درس مطالعه کنید.

-از گناهان نابخشودنی استکه کسی در اثر شیفته شدن به زرق و برق ظاهری کفار این جمله را بگوید: روش کفار از اهل ایمان بهتر است یا تعبیراتیاز آن‌ها مثل (جهان پیشرفته) یا ابرقدرت یا ابراستکبار و از این قبیل تعبیرات که متأسفانه گویندگان ما مبتلا هستند عوض اینکه بگویند ابرجنایتکارها- ابرشیطانهایا ما مسلمانها عقب مانده‌ایم.

و نظیر این جملات آیه 51 و 52 سوره مبارکه نساء را توجه کنید:

- ناگفته نماند که پیشرفت ظاهری آن‌ها در امور دنیوی از مهلتی است که خداوند به آن‌ها داده و کمک هم می‌کند «کُلاً نُمِدُّ هوُلاءِ مِنْ عطاءِ رَبِّک» (سوره‌بنی‌اسرائیل/آیه 20) ما مسلمان‌ها نباید آرزوی رسیدن به آن‌ها را بکنیم، باید آن‌ها را تحقیر کنیم. بلی استادان در مقابل نیروی شیطانی آن‌ها مطلب دیگر است که باید مجهز باشیم چنانه در آیه 60 سوره انفال به آن توصیه شده است:

-  وَ اَعِدُّوا لَهُمْ مُا استَطَعتُمْ مِنْ قُوَّه الخ…  و امام ششم در دعای عرفه «غیر از دعا عرفه معروف» از این اندیشه وگفتار به خدا پناه می‌برد: «اللهمَّ اِنّی اَعوذُبکَ اَنْ اُوالی لَکَ عَدُوّا اَو اعادی لَکَ ولیاً او ساخطٌ لَکَ رَضی او ارضی لَکَ سُخطا اُو اَقولَ لِحَقّ هذا باطِلٌ اَو اَقُولُ»

-  لِباطِلٍ هذا حَقٌ اَو اَقُولُ للذینَ کَفَروا هوُلاءِ اَهدی مِنَ الذینَ امَنُوا سبیلاً.بحارالانوار ج98، ص255

-پروردگارا من پناه می‌آورم به تو که دشمن تو را دوست بدارم، یا دشمن بدارم دوست تو را یا از خشنودی تو بیزار باشم یا مورد غضب تو را رضا دهم یا به حقی بگویم این باطل است یا به باطلی بگویم این حق است یا بگویم در حق کسانی که کافر شده‌اند اینان از مؤمنان هدایت یافته‌ترند. آن‌ها (کفار) پست و خوارند، مؤمنان عزیزند.

- ((اِنّ الَّذینَ یُحادُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ اُولئکَ فِی الاَذلینَ؛ کَتَبَ اللهُ لاَغلَبَنَّ اَنَا وَ رُسُلی اِنَّ اللهَ قَوّی عزیز» (سوره مجادله/آیه20و21). کسانی که اب خدا و رسولش دشمنی می‌کنند آن‌ها از جمله ذلیل‌ترینند؛ خداوند چنین نظر داشته که من و رسولانم پیروز می‌شویم چرا که خداوندی قوی وشکست‌ناپذیر است. و همچنانکه پیغمبرانش پیروزند مؤمنان هم طبق وعده در آیه 51 سوره مؤمن: «اِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذینَ امَنُوا فِی الحیوه الدنیا وَ یومَ یَقُوم الاشهاد» ما به یقین پیغمبران خود را و کسانی را که ایمان آورده‌اند در زندگی دنیا یاری می‌کنیم و روزی که گواهان به پا می‌خیزند. مؤمنان که اهل بهشت هستند پیروزند به خلاف آن‌ها.

-لایَستَوی اَصحابُ النَّارِ وَ اصحابُ الجَنَّه اَصحابُ الجنَّهِ هُمُ الفائِزُونْ. سوره حشر/آیه20

-هرگز دوزخیان و بهشتیان یکسان نیستند اصحاب بهشت رستگار و پیروزند.14

-در تحقیر جهان غرب صنعتی: دنیای به اصطلاح صنعت با تمام تجهیزات نمی‌تواند مگسی بیافریند اگر چه همه دست به دست بدهند و هرگاه مگس چیزی از آن‌ها برباید نمی‌توانند آن را باز پس بگیرند هم آن‌ها ضعیفند و هم مگس (مضمون آیه 73 سوره حج) «یا اَیُّها النّاس ضُرِبَ مَثَلٌ فَاستمِعُوا لَهُ انَّ الذینَ تَدعُونَ مِنْ دُونِ اللهِ لَنْ یَخلُقُوا ذُباباً وَ لَو اجْتَمَعُوا لَهُ وَ اِنْ یَسْلُبُهُمُ الذُبابُ شیئاً لا یَستَنفِذُوه مِنْهُ ضَعفُ الطالِبُ وَ المَطلوبْ»

-در جلسه از این بود که نباید به غرب و کارهایش خوشبین بود نباید با گفتار و نوشتار جمله‌ای درباره کارهای شیطانی و به اصطلاح خودشان پیشروی و نوآوریشان، کلمه مثل پیشرفت و پیشقدم گفت تا در مقابلف سخن از عقب ماندگی مسلمانها پیش آید.

-دوستی می‌گفت: «بنده هم مدتی فکرم مشغول شده بود که آیا واقعاً پیشرفت است که مسلمانها عقب مانده‌ایم یا من اشتباه می‌کنم مثل خیلی از مردم ساده و عوام، با خود گفتم قرآن باز کنم و راهنمایی بطلبم که به این نیت قرآن را بوسیدم و به آرامی باز کردم این آیه آمد و مطلبم را گرفتم.

یا اَیُّها الناس ضُرِبَ مَثَلٌ فَاستَمعوا لَهُ انَّ الذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللهِ لَنْ یَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَو اجْتمعُوا لَهُ وَ ان یَسْلُبُهُمُ الذُبابُ شیئاً لا یَستّنفِذوه مِنهُ ضَعفُ الطالبُ وَ المَطلوبْ» (سوره حج/آیه73) ای مردم مثلی زده شده است به آن گوش فرادهید کسانی را که غیر از خدا می‌خوانید هرگز نمی‌توانند مگسی را بیافرینند هرچند برای این کار دست بدست هم بدهند و هرگاه مگس چیزی از آن‌ها برباید نمی‌توانند آن را باز پس گیرند هم این طلب‌کنندگان ناتوانند و هم آن مطلوب.

-آری اگر دنیای به اصطلاح پیشرفته با تمام تجهیزات جمع شوند تا مگسی بسازند هرگز نتوانند و اگر مگس از آن‌ها چیزی برباید نتوانند از آن باز پس بگیرند در نتیجه هم طالب ضعیف است و هم مطلوب.

- مگس نه تنها حشره بی‌آزاری است بلکه کار سپوری و گندزدائی دارد هرجا قطره خونی یا کثافتی باشد جمع می‌شوند و تا آن را پاک نکنند دست نمی‌کشند و از روی کثافت بلند می‌شود دست و پا صورت را می‌شوید و معروف است در هر ثانیه بیست مرتبه دست و صورت خود را پاک می‌کند، دور و بر صورت انسانها می‌چرخد و دست‌بردار هم نیست تا لکه‌ای چرک در گوشه چشم را پاک کند یا بوی عفونتی که از دندان بیرون می‌آید و حیوان سعی می‌کند خود را به آن برسانند و سماجت می‌کند و این سماجت حشره هشدار است که چرک را از چشم و عفونت از دهان پاک کن. به مارد آقا مصطفی هم که تنبلی کرده و آشپزخانه را تمیز نکرده است نیز دسته جمعی هشدار می‌دهند.

در خبر آمده است: در جلسه‌ای که مأمون الرشید در محضر حضرت رضا (ع) بود مگس دور و بر مأمون می‌چرخید و حسابی کلافه شده بود وبه حضرت عرض کرد یابن‌رسول‌الله این مگس چه می‌گوید و چرا اینقدر اذیت می‌دهد اصلاً خدا چرا آفریده حضرت فرمودند: «خداوند به واسطه این حشره می‌خواهد صولت متکبران از بنده‌هایش را بشکند صلوات‌الله و سلام خدا بر او باد که با این جمله مضمون آیه فوق را توضیح دادند:

-ما مسلمانها شریفت‌ترین علم را داریم و آن علم توحید است: « فَاعْلَمَ اَنَّهُ لااِله‌الا اللهُ وَ استغفِر لَذَنبِک» (سوره‌محمد/آیه19). پس بدانکه معبودی غیر از الله نیست، خبری جز الله نیست پناهی جز الله نیست.

تمام خیرها غیر از خدا عارضی و فانی است، قدرت‌ها، زیبایی‌ها و… خداوند است که همه صفاتش ذاتی و باقی است، به آفتاب و ماه سجده نکنید به خدایی سجده کنید که آن‌ها را آفریده است. «لا تَسجُدوا لِلشَّمسِ وَ لا لِلقَمَرِ وَ اسجُدُوا لله الذی خَلَقَهنَّ اِنْ کُنتُم ایاهُ تَعبُدُون» (سوره فصلت/آیه37). نه به آفتاب و نه به ماه سجده نکنید سجده به خدا کنید که آن‌ها را آفریده است اگر فقط او را می‌پرستید.

- شکوفایی انسان در اعتقاد به توحید اس «قُولُوا لااله الاالله تُفْلِحُوا» انسان که به این علم رسد، خدا در نظرش عظیم می‌شود و غیر خدا هرچه باشد حقیر و کوچک، یعنی تمام دنیا با تمام زیبایی‌هایش در نظر یک مسلمان کوچک وحقیر است، اگر دیگران دارند او را ناراحت نمی‌شود حسد نمی‌کند واگر خود دارد حریص نیست و بخل نمی‌ورزد و خصوصیت‌های خوب و زیبای دیگر که همان شکوفایی انسان است.

به عبارت تزکیه انسان است که کلید بهشت می‌باشد سرتاسری، (جزاء من تزکی 76 طه) آری اسلام با تعلیماتش با مقررات روزمره‌اش، نماز، زکوه، حج، جهاد و… حتی کسانی را هم که سواد خواندن و نوشتن ندارند نیز به این مقام می‌رساند دنیا و زیبایی‌های آن اگر در چشم‌ها صغیر و ناچیز باشد محلی برای حرص و بخل و حسد و دیگر حالات رذل جهنمی باقی نمی‌ماند و زندگی بهشت گونه می‌گردد.

- آری شخص مسلمان در هر حال بنده خدا است داشتن و نداشتن پیش او سواء است او دارای نفس مطمئنه است که به هر حال رضایت دارد خدا هم از راضی است او در حال و در هر حادثه به خدا رجوع می‌کند خدایی که «لَهُ ما فی السماوات وَ الارض و ما بینهما وَ ما…» (سوره طه/آیه6) او همواره مخاطب: «یا اَیَّتُهاالنفسُ المُطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخُلی فی عبادی وَادخُلی جَنَّتی» (سوره والفجر/آیه 27 الی 30) است او قبل از بهشت موعود در دنیا هم در باغستان‌ها است و مشمول آیه 54 و 55 سوره قمر می‌باشد.

- «اِنَّ المُتقینَ فی جناتٍ وَ نَهَرِ فی مَقعَدِ صدقٍ عِندَ ملیکَ مُقتدر» بی‌گمان متقیان در باغ‌ها و نهرها هستند در مقام و منزلتی صدق نزد فرمانروای مقتدر.

فی جناه و نهر: از رسول خدا که در ذیل این آیه آمده: نهر به معنای وسعت است یعنی در هرحال چه فقر و چه غنا و چه صحت و چه مرض در باغ است امام صادق (ع) فرمودند: «دنیا برای شیعیان ما بهشت است، قبر هم بهشت است، بهشت هم بهشت است او به مقام خلیفه‌اللهی رسیدهاست» در حدیث قدسی است: عبدی اطعتی حتی اجعلک مثلی من به چیزی می‌گویم باش، می‌شود تو هم بگویی باش بشود. امام صادق (ع) فرمودند: «مؤمن اگر به این کوه بگوید بیا جلو می‌آید. دیدند کوه دارد جلو می‌آید حضرت با اشاره دست فرمود بایست، ایستاد، در زلزله مدینه که در بحار نقل کرده، مردم پناه به آن حضرت آورند، حضرت دست گذاشت بر زمین، نهیب زد (هی اسکن) زمین ساکت شد، مردم خیلی تعجب کردند، فرمود تعجب نکنید من همان انسان هستم که درسوره زلزال آمده: « اِذا زلزلتُ الارضُ زلزال‌ها و اخرَجتُ الارضُ اثقال‌ها وَ قالَ الانسانُ مال‌ها»

-علم به ماوراء توام با حکمت عملی: ما مسلمانها علوم متنوع قرآنی داریم از جمله به ماوراء (امداد غیبی) توام با حکمت عملی است از سرتاسر قرآن این علوم به دست می‌آید به خصوص در احوالات انبیاء علیهم‌السلام، موسی علیه‌السلام تولدش، رشدش… تا می‌رسد آنجا که فرعون تهدید می‌کند و موسی پیامبر خدا بنی‌اسرائیل را از مصر خارج می‌کند. دشمن از عقب می‌رسد و موسی کنار دریا قوم مضطرب می‌شوند موسی علم به ماوراء دارد و می‌گوید کلا انّ معی ربی سیهدینی که خطاب می‌شود اِضرب بَعصاک البَحر، آب سنگ می‌شود… در بیابان هم سنگ آب می‌شود، عیسی‌علیه‌السلام مجسمه ازگل به صورت پرنده درست می‌کند و باذن خدا فوت می‌کند و پرنده می‌شود، یونس در بطن ماهی خدا را تسبیح می‌کند و پس از مدتی سالم از شکم ماهی بیرون می‌آید. فانجیناهُ من الغمِّ و کذلک نُنجی المؤمنین، امام صادق (ع) در ذیل این آیه فرماید تعجب می‌کنم از کسی که گرفتار غم سنگینی می‌شود چرا از این آیه غافل است، عاصف‌بن‌برخیا در یک لحظه تخت بلقیس را از دوازده روزه راه حاضر می‌کند. «وَ قالَ الذی عندهُ علمٌ منَ الکتاب اَناَ اتیکَ بِهِ قَبلَ اَنْ یَرْتَدَّ اَلیکَ طرفُک» به ابراهیم (ع) آتش سرد و سلام می‌شود

-رسولخدا هم اعلان مقابله با دشمن می‌دهد و می‌گوید: «انَّ ولیَّ اللهَ الذی نزَّلَ الکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصالحین متولی امور من کسی است که کتاب را نازل کرده و او متولی صالحان نیز می‌باشد (سوره اعراف/آیه196) و خلاصه « اِنّا لَننصُررسُلُنا وَ الذین امَنوا فی الحیوه الدُّنیا… تمام اینها توام با حکمت عملی می‌باید باشد. (مجموعه آیات 22 الی39 از سوره اسراء) گفت پیغمبر به آواز بلند با توکل پای اشتر را ببند، امیرالمؤمنین وارد مسجد شد دید عده در گوشه مشغول ذکر هستند جلو آمد فرمود شما کیستند؟ عرض کردند ما متوکلان هستیم فرمود یعنی چه؟ گفتند خداوند روزی رسان است اگر رسد می‌خوریم، نرسید صبر می‌کنیم، حضرت فرمود سگ‌های محل ما هم چنین‌اند، پا شوید بروید بیرون مشغول کاری بشوید. بلی کار و شغل نیز عبادت است به شرطی که به عنوان بندگی باشد، در این حال اگر گرهی در کار افتد او خود مشکل‌گشا است که وَمَن یَتَّقِ الله یَجعَلَ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرزقهُ مِنْ حیثُ لا یَحتَسِبْ، هرکس خدا را بپاید و تکالیف خود را انجام دهد خداوند در گرفتاری‌ها راه خروج به او قرار می‌دهد و از راه ماوراء که مافوق حساب‌های طبیعی است به او روزی می‌دهد حضرت مریم هم گفت: هُوَ مِنْ عندالله یَرزقُ مَنْ یشاء بغیر حساب. و آیات دیگر که سرتاسر قرآن مشحون است با این آیات نورانی.15

-امروز کشور ایران بحمدالله از موقعیتی برخوردار است که بعد از زمان ائمه سلام‌الله علیهم هیچگاه این موقعیت را نداشت. و در زمان ائمه تا زمان این سلاطین جور از صفویه‌ها و پهلویها همیشه مسلط بودند و مراجع عظام همواره محکوم به سکوت بودند اما امروز بحمدالله در رأس کشور ولی فقیه است مرجعی وارسته و فرمانده کل قوا و بحمدالله ارتشی نیرومند تحت فرمان

-تحول صنعتی که به اصطلاح پیشرفتگی به حساب آورده‌اند معادلات استراحت و خواب و نیز مسئله کار و شغل را به هم زده است.

- ساعات اول شب انسانها و نیز سایر حیوانات سخت نیاز به استراحت دارند.

« هُوَ الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الَّیْلَ لِتَسکُنُوا فیهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً اِنَّ فی ذلِکَ لایاتٍ لِقومٍ یَسمَعُون» (سوره یونس/آیه67)

ترجمه: اوست که شب را برای شما نهاد تا در آن آرام گیرید و روز را روشن کرد که در این برای گروهی که می‌شنوند نشانه‌ها است.

-سیره رسولخدا (ص) ساعات اول شب: بعد از اداء نماز مغرب و عشاء با کسی یا گروهی قرار ملاقات نداشت، بی‌شام بخواب نمی‌رفت لیکن غذا هم که میل می‌فرمود از هفت، هشت لقمه تجاوز نمی‌کرد (لُقَیمات)، نصف شب بیدار می‌شدند و آداب تهجد را به جا می‌آوردند… در باغهای وحش که صدای وحوش و پرنده گوش را آزار می‌دهد اول شب سکوت حاکم است، سبحان‌الله.

-یکی از فرآورده‌های نامبارک باصطلاح صنعت است که انسان خسته در اول شب عرض استراحت در فعالیت‌های شبانه جسم و جان و مغز را به طور ناخواسته به کار می‌اندازد و فرسوده می‌کند. امروز در تمام دنیا جوانها تا نصف‌های شب بیدارند و ساعات کار و فعالیت روز را تا نزدیکی‌های ظهر در خواب.

-امروز برای ما واجب است پشت سر رهبرمان حرکت کنیم.16

- در زبان امام صادق و امام باقر (ع) عراق کشوراسلام است، در کتاب جواهر، امام (ع) می‌فرماید: اگر کافر از مرز اسلام تجاوز کند. بر همه مسلمانان واجب است دفاع کنند ولو سُنی باشد. - امروز باید مسلمانان کاری بکنند در جهان سربلند باشند. مسلمانها باید قیام کنند. امریکا دارد اسلام را لگدمان می‌کند. اسلام را، عزت اسلام را. ما نباید در مقابل آن‌ها (کفار) واهمه‌ای راه بدهیم. - امریکای خونخوار، آمریکای دزد، آمریکای کافر و دشمن خدا و دشمن محمد (ص) در خانه ما (عراق اسلامی) چه کار داری؟ دزد آمده خانه واجب است جوانها را بیدار کنیم. مثل: نماز، روزه و این امروز واجب‌تر است از نمازو… آماده باشیم. - برای من واجب است برای شما واجب است اگر مساحمه کنیم. بر پیرزن‌ها امروز دشمن (کفار) به خانه ما آمده، خانه اسلام است. امام باقر و امام صادق (ع) فرمودند: نگوئید آن‌ها سنی هستند یا والی و رهبر آن‌ها کیست؟ آن‌ها آمده‌اند اسم محمد (ص) را از بین ببرند. برای شما واجب است دفاع کنید. نگذارید ازمرز اسلام وارد شوند (ص 22، جلد6 وسائل‌الشیعه وص21 ج5 کتاب کافی17.

5-بخش ضمائم:

بررسی اندیشه سیاسی امام خمینی رحمه الله علیه ومقام معظم رهبری، آیت الله العظمی سیستانی درباره مقابله ووجوب جعاد با متجاوزان به کشورهای اسلامی، مقابله با اسراییل غاصب

1-5بیاناتی از حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب رحمه الله علیه:

علم وصنعت مورد تأکید اسلام قرآن مجید است و اگر مراد از تجدد و تمدن به آن معنی که بعضی روشنفکران حرفه‌ای می‌گویند که آزادی در تمام منکرات و فحشاء حتی همجنس بازی و از این قبیل، تمام ادیان آسمانی و دانشمندان و عقلابا آن مخالفندگر چه غرب و شرق‌زدگان به تقلید کورکورانه، آن را ترجیح می‌کنند. (از متن وصیت‌نامه امام رهنمود ص29)

-از توطئه‌های مهمی که در قرن اخیر، خصوصاً در دهه‌های معاصر و بویژه پس از پیروزی انقلاب آشکارا به چشم می‌خورد، تبلیغات دامنه‌دار با ابعاد مختلف برای مأیوس نمودن ملت‌ها و خصوص ملت فداکارایران از اسلام است. (از متن وصیت‌نامه امام رهنمود ص28)

-اسلام و حکومت اسلامی پدیده‌ی الهی است که با بکار بستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تأمین می‌کند و قدرت آن دارد که قلم سرخ بر ستمگری‌ها و چپاولگری‌ها و فسادها و تجاوز بکشد و انسانها را به کمال مطلوب خود برساند و مکتبی است که برخلاف مکتب‌های غیرتوحیدی، در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد. و از هیچ نکته ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذار ننموده است و موانع و مشکلات سر راه تکامل را در اجتماع و فرد گوشزد نموده و برای رفع آن کوشیده است. (از متن وصیت‌نامه امام رهنمودها و انتظارات ص26)

- به ملت عزیز ایران توصیه می‌کنم که نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و خود جوانان برومندتان بدست آورید همچون عزیزترین امور تلاش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری نمائید. و در راه آن که نعمتی عظیم الهی و امانت بزرگ خداوند است کوشش کنید و از مشکلاتی که در این صراط مستقیم پیش می‌آید نهراسید که «ان تنصروالله یَنصُرُکم و یُثَبت اقدامکم» و در مشکلات دولت جمهوری اسلامی ما جان و دل شریک و در رفع آن کوشا باشید ودولت و مجلس را از خود بدانید و چون محبوبی گرامی از آن نگهداری کنید.

- از نقشه‌های شیطانی قدرتهای بزرگ استجار و استعمارگرا که سالهای طولانی در دست اجرا است و در کشور ایران از زمان رضاخان اوج گرفت و در زمان محمدرضا با روشهای مختلف دنباله‌گیری شد و به انزوا کشاندن روحانیت است که در زمان رضاخان با فشار و سرکوبی و خلع لباس و حبس و تبعید و هتک حرمت و اعدام وامثال آن.

بیانات امام خمینی (ره) نقل از کتاب خودباختگی و خودباوری از دیدگاه امام‌خمینی (ره): فرهنگ مبدأ همه‌ی خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است اگر فرهنگ ناصالح شد این جوان‌هایی که تربیت ما شوند به این تربیت‌های فرهنگ ناصالح، اینها در آتیه فساد ایجاد می‌کنند. اگر فرهنگ، فرهنگ صحیح باشد. جوان‌های ما صحیح باز می‌آیند. (صحیفه نور؛ ج1 ص273).

اگر بخواهید ملت شما نجات پیدا بکند نجات ملت در فرهنگ و در دانشگاه‌ها باید طرح بشود. رأس همه اصلاحات، اصلاح فرهنگ است. (صحیفه نورج10ص55).

درباره فرهنگ هرچه گفته شود کم است و ما دانیم و ما دانیم اگر انحرافی در فرهنگ یک کشور پیدا شود و همه‌ی ارگان‌ها و مقامات آن رژیم به صراط مستقیم انسانی و الهی پایبند باشند و به استقلال و آزادی ملت از قیود شیطانی عقیده داشته باشند و آن را تعقیب کنند و ملت نیز به تبعیت از اسلام و خواسته‌های ارزنده آن پایبند باشد، دیری نخواهد گذشت که انحراف فرهنگی بر همه غلبه کند و همه را خواهی نخواهی به انحراف کشاند و نسل آتیه را آنچنان کند که انحراف به صورت زیبا و مستقیم را راه نجات بداند و اسلام انحرافی را به جای اسلام حقیقی بپذیرد و بر سر خود و کشور خود، آن آورد که در طول ستم‌شاهی و خصوصاً پنجاه سال سیاه بر سر کشور آمده و مجلس و ملت و متفکران متعهد باید این حقیقت را باور کنند و اصلاح فرهنگ و از آنجمله اصلاح مدارس از دبستان تا دانشگاه را جدی بگیرند و با تمام قواء رسد راه انحراف بکوشند اشخاصی معدود قدرت ندارند تا این امر عظیم الحجم مهم را اصلاح کنند و صددرصد آن را اسلامی و ملی و در خدمت کشور قرار دهند همه مسئولین و باید در پیشگاه خدا و خلق خدا جواب تهیه کنیم و در این زمان که فرصتی ارزنده داریم از هیچ کس عذری پذیرفته نیست و همه باید به مقدار توان خویش در این امر حیاتی کوشش نمائیم تا خون جوانان برومند مجاهد و کوشش ملت و مجاهدات بی‌دریغ آن هدر نرود. (صحیفه نور ج17 ص203)

«غایت مسلمین از تعلیم، غایتی دینی بوده است و بخصوص بسیاری از متفکران مسلمان بر آن بوده‌اند که مقصود از علم همانا علم به کتاب و سنت است که دو اصل علم شرع و مایه‌ی فلاح و سعادت می‌باشد. (نقل کرده از کتاب کیمیای سعادت ص122) و در این باره استدلال به دو آیه از آیات قرآن ما نمودند که در آن امر به تدبر و مطالعه در قرآن مجید کرده است در آیه 82 سوره‌ی نساء و آیه 24 سوره‌ی محمد. از این رو تدبر در قرآن و تفکر در معانی آن، و فراگیریش بر هر مسلمان، لازم شمرده شده و از بدو تاریخ اسلام، تعلیم قرآن مجید در نزد پیروان آن از فرایض دینی و جزء تکالیف شرعی ایشان قرار گرفت و این تعلیم را منحصر به افراد مکلف بالغ ننموده بلکه به دو علت لازم دانستند که به کودکان را نیز از ابتدای کودکی که زمان کسب دانش است با قرآن مجید آشنا سازند تا: اولاً: با اصول تعالیم الهی و زبان قرآن مأنوس و معتاد گردند و حب دین در اینها ملکه‌ی راسخ گردد و؛ ثانیاً: از برکات قرائت آن سعادت معنوی و حسن عاقبت نصیبشان گردد در شرح حال بزرگان ادب وفقه نیز غالباً دیده می‌شود که آنان در هنگام کودکی به تعلیم و حفظ قرآن اشتغال داشته‌اند

2-5حکم وفرمان جهاد مقام معظم رهبری برای مقابله با اسراییل

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI. IR نماهنگ «اگر جنگی، به راه بیفتد…» را بر اساس بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر امسال منتشر می‌کند. متن بیانات معظم‌له که در این نماهنگ مشاهده می‌کنید به شرح زیر است: این آقا گفته است که میتواند ارتش ایران را نابود کند. قدیمی‌های ما این‌جور حرف‌ها را «لاف در غریبی» میگفتند. من نمیخواهم در این زمینه چیزی بگویم، آن‌ها که این حرف را خواهند شنید، اگر میخواهند درست بفهمند، اگر میخواهند از تجربه‌های خود درست استفاده بکنند بدانند، البتّه ما از هیچ جنگی استقبال نمیکنیم، ما به هیچ جنگی مبادرت نمیکنیم و پیش‌دستی نمیکنیم، امّا اگر جنگی اینجا اتّفاق بیفتد، آن کسی که سرشکسته از جنگ خارج خواهد شد آمریکای متجاوز و جنایتکار است.

آدرس چندنماهنگ‌ و..

1- اگر جنگی به راه بیفتد https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30735

اسرائیل را با خاک یکسان می‌کنیم - سخنان کوبنده رهبریhttps://www.aparat.com/v/Mi6CF-2

3-فیلم/ بیانات رهبر انقلاب درباره تحولات اخیر منطقه

4-بیست جمله از رهبر انقلاب درباره موضع جمهوری اسلامی نسبت به اسرائیل

چهاردهم بهمن‌ماه یادآور روزی است که رهبر انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه‌ی سال 1390 اعلام کردند جمهوری اسلامی از هر ملت و گروهی که با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، پشتیبانی و حمایت خواهد کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI. IR به همین مناسبت؛ 20 جمله از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی را منتشر می‌کند.

گاهی بعضی از جوانهای ما که مراجعه میکنند و جوابی نمی‌شنوند، به من نامه مینویسند و التماس میکنند که اجازه بدهید ما برویم در صفوف مقدّم با رژیم صهیونیستی بجنگیم. ملّت، عاشق مبارزه‌ی با صهیونیست‌ها است و جمهوری اسلامی [هم این را] نشان داده است. 1393/09/04

ما اسیر محدودیّتهای مذهبی نشدیم؛ ما نگفتیم این شیعه است، این سنّی است… ما توانستیم مشت برادران فلسطینی‌مان را در غزّه و در مناطق دیگر تقویت کنیم و ان‌شاءالله ادامه خواهیم داد. 1393/09/04

برخلاف آرزوی احمقانهی اقتدار و استحکامی که سیاستبازان خبیث برای رژیم صهیونیستی در سر میپروراندند، این رژیم روزبهروز به اضمحلال و نابودی نزدیکتر شده است. 1393/07/08

موضع گیری صریح و قاطع در مسائلی همچون فلسطین، رژیم صهیونیستی، غزه، سوریه، عراق، تکفیری‌ها و دخالت‌های امریکا، به نفع نظام جمهوری اسلامی است و منافاتی هم با زبان دیپلماسی و مذاکره ندارد. 1393/06/05

همهی دنیا و بخصوص دنیای اسلام، موظفند هرچه میتوانند به تجهیز ملت فلسطین کمک کنند. 1393/05/07

 

بنده عقیده‌ام این است، این اعتقاد ما است که کرانه‌ی باختری هم مثل غزه باید مسلح بشود. دست قدرت [لازم است‌‌]. کسانی‌که علاقه‌مند به سرنوشت فلسطینند، اگر میتوانند کاری بکنند، کار این است؛ در آنجا هم باید مردم را مسلح کنند. 1393/05/01

رژیم صهیونیستی در واقع یک رژیمی است که پایه‌های آن بشدّت سست است، رژیم صهیونیستی محکوم به زوال است. 1392/08/29

گاهی شنیده میشود دشمنان ملّت ایران، از جمله از دهان نحسِ نجسِ سگِ هار منطقه در رژیم صهیونیستی، چانه می‌جنبانند که ایران تهدید همه‌ی جهان است؛ نه، این سخنِ دشمن و درست نقطه‌ی مقابل ممشای اسلامی است. 1392/08/29

امام بزرگوار همان کسی است که در مورد مسئله رژیم صهیونیستی از هیچ کس تقیّه نکرد؛ اینکه رژیم صهیونیستی یک غدّه‌ی سرطانی است و باید از بین برود، این حرف امام است. 1392/06/14

اگر غلطی از سردمداران رژیم صهیونیستی سر بزند، جمهوری اسلامی «تل‌آویو» و «حیفا» را با خاک یکسان خواهد کرد. 1392/01/01

صریح میگوئیم. ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش میکنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است. 1390/11/14

ما با تکیه بر تعالیم اسلام که کرامت انسانی یکی از سرلوحه‌های آن است و کشتن یک انسان بی‌گناه در آن به مثابه‌ی قتل همه‌ی انسان‌ها به شمار می‌رود… مبارزه با پدیده شیطانی تروریسم را تکلیفی تخلف‌ناپذیر برای خود می‌دانیم و تلاش در راه این مبارزه‌ی بزرگ را با قدرت ادامه خواهیم داد بحول الله و قوته. 1390/04/03

اینی که گفته شود ما با مردم اسرائیل هم مثل مردم دیگر دنیا دوستیم! این حرف درستی نیست؛ حرف غیرمنطقی‌ای است… با اصحاب ادیان در دنیا هیچ مشکلی نداریم؛ اما با غاصبان سرزمین فلسطین چرا؛ مشکل داریم. غاصب هم فقط رژیم صهیونیستی نیست. این موضع نظام است، این موضع انقلاب است، موضع مردم است. 1387/06/29

حمایت از فلسطین، انتفاضه و مبارزه با صهیونیسم و حامیانش از ارکان اصلی سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران است. 1380/02/04

نجات فلسطین و محو دولت غاصب صهیونیستی، مسأله‌ای است که با مصالح ملتهای این منطقه سرو کار دارد. کسانی که از روز اولِ انقلاب، یکی از برنامه‌ها را مقابله و معارضه با نفوذ و اقتدار صهیونیست‌ها قرار دادند، با محاسبه این کار را کردند. این برنامه، طبق مصالح کشور و مصالح عمومی جمهوری اسلامی و مردم ایران انتخاب شده است. 1379/09/25

نباید شک کرد که شجره‌ی خبیثه‌یی اسرائیل که »اجتثت من فوق الارض ما ل‌ها من قرار»، هیچ پایه و پایگاه و استمراری نخواهد داشت و بی‌شک نابود خواهد شد. 1370/08/15

اسرائیل ثابت کرده است که جز زبان زور، چیز دیگری نمی‌فهمد. با او جز با زبان قدرت یک ملت و قدرت یک امت اسلامی در سراسر عالم، نمی‌شود حرف زد. 1370/07/27

موضع ما در مقابل اسرائیل، همان موضع همیشگی است. اسرائیل در منطقه، یک غده‌ی بدخیم سرطانی است که باید قطع شود و ریشه‌کن گردد. 1370/05/09

صهیونیست‌ها هم در این منطقه، مثل سگِ زنجیریِ استکبار عمل می‌کنند. پارس کردن و پاچه گرفتن و به این و آن پریدن، شأن صهیونیستهاست. 1372/03/26

این صهیونیستها، جز زبان زور، هیچ‌چیز نمیفهمند. چهل سال است که هرچه سازمان ملل نسبت به مسأله‌ی فلسطین، علیه صهیونیست‌ها قطعنامه صادر کرده است، اینها رد کرده‌اند. اینها لوس شده‌اند! … اسرائیل با زور و سلاح و مشت، عقب خواهد نشست. 1369/08/02.https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=28850

5-3- بیان فرمانده کل سپاه: برای فروپاشی اسراییل شاید مقاومت فلسطین، نیاز به جنگ هم نداشته باشد

اینا نوشت: سرلشکر سلامی با بیان اینکه بدون تردید پاسخ سریع مقاومت اسلامی فلسطین به این جنایت نشان می‌دهد فصل جدید قدرت‌یابی در جریان مقاومت رقم خورده است، گفت: صهیونیست‌ها تاوان سنگین دیگری بابت جنایت اخیر پرداخت خواهند کرد.

زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با حضور در ستاد فرماندهی کل سپاه با سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کرد. سرلشکر حسین سلامی در این دیدار با تسلیت ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، شرایط امروز جهان اسلام به ویژه منطقه مقاومت را خاص توصیف کرد و با تاکید بر اینکه هم اینک هر روز و هر ماه برای ما روز و ماه جهاد و شهادت است، آزادی فلسطین برای ملت ایران را فراتر از یک آرزو یک راهبرد قطعی دانست و اظهارداشت: آزادی فلسطین وقتی آرزو است در حد آرزو باقی مانده و به عنوان یک هدف واقعی دیده نمی‌شود، این در حالی است که بر اساس تعلیمات امام خمینی (ره) و تاکیدات امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) هدف و راهبرد ما آزادسازی قدس شریف و اعاده سرزمین‌های از دست رفته و اشغال شده فلسطین به صاحبان اصلی آن است.

وی افزود: مسیر تحولات در فلسطین اشغالی و نزول قدرت صهیونیست‌ها که به سمت زوال و فروپاشی پیش می‌رود یک مسیر بدون بازگشت است و به فضل الهی آزادی قدس شریف نزدیک است. سرلشکر سلامی با اشاره به ارتقای توانمندی‌های مقاومت فلسطین خاطرنشان کرد: قدرت امروز مقاومت فلسطین در مقایسه با گذشته توسعه پیدا کرده است و با ظرفیتهای بالقوه و بالفعل خود نشان می‌دهد که توان اداره جنگ‌های بزرگ را یافته است. فرمانده کل سپاه اذعان و اعتراف مقامات متعصب صهیونیستی مانند باراک، نتانیاهو و بنت مبنی بر ناتوانی رژیم و سخن گفتن از اضمحلال قریب الوقوع آن که با تایید کارشناسان بین المللی نیزهمراه شده است را ناشی از واقعیات میدانی غیرقابل انکار در صحنه مبارزه مقاومت اسلامی فلسطین با اشغالگران قدس شریف قلمداد و گفت: اسرائیل تدریجاً به دلیل ناامیدی ناشی از ناتوانی آمریکا در حمایت از آن‌ها، به سمت برخی کشورهای عربی می‌رود تا بتواند خود را تقویت کند، این در حالی است که این راهبرد نیز برای آنان نجات‌بخش نبوده و ضعف‌های ذاتی رژیم امکان تحقق آرزوهای بر باد رفته را به آن‌ها نمی‌دهد. وی ادغام و آمیختگی جمعیت و قدرت نظامی اسرائیل را یک ضعف ذاتی برای صهیونیست‌ها توصیف و تصریح کرد: وقتی فلسطین قدرت می‌گیرد و این قدرت بیشتر نمایان میشود ضعف و ناتوانی صهیونیست‌ها آشکارتر و ادامه کار نیز برای آنان دشوارتر می‌شود. فرمانده کل سپاه افزود: رشد ضعف‌های ذاتی رژیم صهیونیستی آنان را به لحاظ روانی دائماً در مسیر تخریب و تضعیف قرار داده است به گونه‌ای که چشم‌انداز تاریک و دهشتناکی را فراروی خود می‌بیند.

سرلشکر سلامی قدرتمند شدن مقاومت را موجب اتصال زنجیره ضعف روانی صهیونیست‌ها به مهاجرت معکوس دانست و گفت: قرائن و شواهد مسلم نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها از درون متلاشی می‌شوند و برای فروپاشی اسراییل شاید مقاومت فلسطین، نیاز به جنگ هم نداشته باشد. فرمانده کل سپاه اتحاد و یکپارچگی گروه‌های فلسطینی را یک واقعیت شکوهمند که موجب ایجاد نشاط، بالندگی و اقتدار برای مقاومت اسلامی فلسطین می‌شود قلمداد و تصریح کرد: امروز همه ظرفیت‌های جهادی ضد صهیونیستی در یک صف واحد در صحنه حاضر و پای کار آزادی قدس شریف و استیفای حقوق ملت فلسطین هستند و ما در این راه تا انت‌ها با شما هستیم و فلسطین و فلسطینی‌ها بدانند که تنها نیستند. وی آزادی قدس و پیروزی ملت فلسطین را آرمان و راهبرد امامین انقلاب اسلامی و ملت عظیم‌الشأن ایران دانست و با تأکید بر تداوم و توسعه حمایت‌ها و پشتیبانی‌های جمهوری اسلامی از مقاومت قهرمان و مقتدر فلسطین تاکید کرد: امروز فلسطینی‌تر از هر زمان دیگری هستیم و به فضل الهی این راه را ادامه می‌دهیم. سرلشکر سلامی با محکومیت اقدام تجاوزکارانه و جنایت‌آمیز روز گذشته رژیم صهیونیستی به غزه که موجب شهادت و زخمی شدن ده‌ها تن از مردم به ویژه کودکان مظلوم و بیگناه گردید، گفت: بدون تردید پاسخ سریع مقاومت اسلامی فلسطین به این جنایت نشان می‌دهد فصل جدید قدرت‌یابی در جریان مقاومت رقم خورده است و صهیونیست‌ها تاوان سنگین دیگری بابت جنایت اخیر پرداخت خواهند کرد. وی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به سرعت بخشی روندها و فرایندهای پیروزی فلسطین قهرمان بر اشغالگران سرزمین مقدس؛ دستیابی به قدرت نظامی تاثیر گذار برای برهم زدن موازنه خطر را ضامن موفقیت انتفاضه و مقاومت اسلامی فلسطین برابر رژیم صهیونیستی دانست و تاکید کرد: به مدد همدلی و همراهی مردم با شما همچنان می‌توانید قدرتمند‌تر شوید و بر صهیونیست‌ها غلبه انسانی، روحی و نظامی پیدا کنید.  https://www.khabaronline.ir/news/1659265

4-5-فتوای جهاد آیت الله سیدعلی سیستانی علیه داعش در عراق وسوریه وکشورهای مورد تجاوز اشغالگران

فتوای جهاد علیه داعش را آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید ساکن عراق در سال 1393ش برای مبارزه با داعش صادر کرد. با صدور این فتوا و اعلان وجوب کفایی جهاد، هزاران نفر از مردم عراق برای جنگ با داعش به نیروهای حشد شعبی پیوستند. این فتوا را عامل مشروعیت‌بخشی به حشدالشعبی دانسته‌اند.

در سال 1392ش/2013م گروهی تکفیری در عراق به نام داعش شکل گرفت[1] و شهرهای فلوجه و سامرا را تصرف کرد و وارد استان‌های سنی‌نشین الانبار، نینوا و صلاح الدین شد و سپس موصل را نیز تصرف کرد. [2] نیروهای داعش در این مناطق دست به اقدامات تروریستی و کشتار مردم زدند. [3] دولت عراق در واکنش به این حوادث ارتشی مردمی پایه‌گذاری کرد که به حشدالشعبی معروف شد. [4]

صدور فتوا(ترجمه بخشی از فتوای آیت الله سیستانی):

خطراتی که در حال حاضر عراق و ملت عراق را تهدید می‌کند، دفاع از این سرزمین و جان و ناموس مردم آن را می‌طلبد. این دفاع بر همه شهروندان واجب کفایی است [...] بر این اساس بر شهروندانی که توانایی حمل سلاح و مبارزه با تروریست‌ها و دفاع از کشور و ملت و مقدسات خود را دارند، لازم است برای پیوستن به نیروهای نظامی داوطلب شوند. [5)

آیت‌الله سیستانی در 23 خرداد 1393ش، سه روز پس از بیانیه هیئت وزیران درباره شکل‌گیری بسیج مردمی، فتوای جهاد علیه داعش صادر کرد. [6] این فتوا به نحو وجوب کفایی بود، به این معنا که در ابتدا بر همه واجب بود، اما پس از آنکه نیروی کافی برای جهاد فراهم شد، وجوب آن از بقیه ساقط شد. [7] در این فتوا که در نماز جمعه شهر کربلا و از سوی نماینده وی، عبدالمهدی کربلایی اعلام شد، از همه کسانی که توانایی حمل اسلحه دارند خواسته شد در کنار نیروهای نظامی دولت عراق با داعش بجنگند. [8]

گفته شده این فتوا به گروه‌های مقاومت و دولت عراق نیرویی معنوی برای ادامه مبارزه با داعش بخشید[9] و معادله قدرت را تغییر داد و به نیروهای حشدالشعبی مشروعیت بخشید[10] و عراق را از سقوط نجات داد. [11]

واکنش‌ها

با صدور فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی شماری از مردم عراق برای مبارزه با داعش به نیروهای حشد شعبی پیوستند. [12]

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق این فتوا را نقطه عطفی مهم در مقابله با حمله گروه داعش دانست. [13] محمد حلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز گفت: عراقیان با چند کلمه آیت الله سیستانی (فتوای جهاد کفایی) توانستند بر تروریسم پیروز شوند. [14] صدور فتوای جهاد کفائی واکنش‌هایی در میان شخصیت‌های دینی و سیاسی داشت. رئیس جمعیت اهل بیت (ع) در آفریقا گفت: اگر این فتوا نبود، داعش وارد آفریقا و سایر کشورهای جهان می‌شد. [15]

همچنین رسانه‌های حامی گروه‌های تکفیری پس از صدور فتوای جهاد کفایی بر ضد داعش، فعالیت خود را برای پیوستن افراد به داعش افزایش دادند. [16]

در پنجمین سالگرد صدور فتوای جهاد کفائی، پارلمان عراق تصویب کرد که 13 حزیران (سالروز صدور فتوای آیت الله سیستانی) به عنوان مناسبتی ملی گرامی داشته شود. [17]

محدوده زمانی و مکانی

پس از آزادسازی مناطقی که در تصرف داعش بود، برخی شخصیت‌های سیاسی عراق از احتمال منحل شدن حشد الشعبی سخن گفتند، ولی آیت الله سیستانی اعلام کرد فتوای جهاد کفایی برای مبارزه با داعش به قوت خود باقی است زیرا علت صدور این فتوا یعنی گروه داعش هنوز باقی است. [18] نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا این امر را در پنجمین سالگرد صدور این فتوا اعلام کرد. [19]

همچنین نماینده آیت‌الله سیستانی در انگلیس چند روز پس از صدور این فتوا اعلام کرد مخاطب این فتوا عراقیان ساکن عراق هستند و شیعیان و عراقیان ساکن دیگر کشورها را شامل نمی‌شود. [20]

پانویس

1 نباتیان، زمینه‌های فکری سیاسی جریان بعثی تکفیری داعش، 1393ش، ص53 و 88.

2. نباتیان، زمینه‌های فکری سیاسی جریان بعثی تکفیری داعش، 1393ش، ص55.

3. أبشع 10 جرائم لداعش، سایت آر. تی عربیک.

4. الحشد الشعبی. . القوة النظامیة البدیلة فی العراق، سایت مرکز الجزیرة للدراسات.

5 الحشد الشعبی بین مصادرة التضحیات والإصرار علی حله، سایت الاخبار.

6. حطاب، «توظیف الحشد الشعبی فی المدرک السیاسی العراقی»، ص108.

7 محمدی، شرح اصول فقه، 1387ش، ج1، ص202.

8. آیت الله سیستانی فتوای جهاد صادر کرد، پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه.

9. مستند جدارالماء: مصاحبه با سران الحشد الشعبی.

10. مستند جدارالماء: مصاحبه با سران الحشد الشعبی.

11. مستند جدارالماء: مصاحبه با سران الحشد الشعبی.

12. مستند جدارالماء: مصاحبه با سران الحشد الشعبی.

13. فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی نقطه عطفی در مقابله با داعش بود، خبرگزاری تسنیم.

14 الحلبوسی یشکر السیستانی، خبرگزاری ناس.

15. اگر فتوای جهاد نبود، داعش به آفریقا و سایر کشورهای جهان می‌رسید، خبرگزاری رسمی حوزه.

16. واکنش تروریست‌ها به حکم جهاد آیت الله سیستانی، سایت شبکه خبر.

17. الحلبوسی یشکر السیستانی، ، خبرگزاری ناس.

18. السیستانی یجدد فتوی الجهاد، سایت العربی الجدید.

19. بیان هام للمرجع السیستانی، شبکه العالم.

20. فتوی الجهاد الکفائی تخص العراقیین، خبرگزاری براثا.

منابع

اگر فتوای جهاد نبود، داعش به آفریقا و سایر کشورهای جهان می‌رسید.»، در خبرگزاری رسمی حوزه، تاریخ درج مطلب4 اردیبهشت 1397، تاریخ بازدید 7 بهمن 1398ش.

فتوای جهاد آیت الله سیستانی نقطه عطفی در مقابله با داعش بود.»، در خبرگزاری تسنیم، تاریخ درج مطلب30 فروردین 1398، تاریخ بازدید 7 بهمن 1398ش.

واکنش تروریست‌ها به حکم جهاد آیت الله سیستانی»، در سایت شبکه خبر، تاریخ درج مطلب 25 خرداد 1393، تاریخ بازدید 7 بهمن 1398ش.

أبشع 10 جرائم لداعش»، در سایت آر. تی عربیک، تاریخ درج مطلب 2015/12/4م، تاریخ بازدید 14 بهمن 1398ش.

الحشد الشعبی: القوة النظامیة البدیلة فی العراق»، در سایت مرکز الجزیرة للدراسات، تاریخ درج مطلب 2015/1/1م، تاریخ بازدید 14 بهمن 1398ش.

الحشد الشعبی بین مصادرة التضحیات والإصرار علی حلِّه»، در سایت الاخبار، تاریخ درج مطلب 1 آگوست 2017م، تاریخ بازدید 14 بهمن 1398ش.

حطاب، جواد کاظم، «توظیف الحشد الشعبی فی المدرک السیاسی العراقی»، در مجلة حمورابی، سال هفتم، شماره 29، زمستان 2019م.

الحلبوسی یشکر السیستانی بشأن الجهاد الکفائی»، در خبرگزاری ناس، تاریخ درج مطلب 13 ژوئن 2019م، تاریخ بازدید 14 بهمن 1398ش.

بیان هام للمرجع السیستانی فی ذکری فتوی الجهاد الکفائی»، در شبکه العالم، تاریخ درج مطلب 3 فوریه، تاریخ بازدید 14 بهمن 1398ش.

السیستانی یجدد فتوی «الجهاد الکفائی» التی أسست الملیشیات»، در سایت العربی الجدید، تاریخ درج مطلب 7 آوریل 2019، تاریخ بازدید 14 بهمن 1398ش.

ممثل الامام السیستانی: فتوی الجهاد الکفائی تخص العراقیین فقط»، در خبرگزاری براثا، تاریخ درج مطلب 2014/6/15، تاریخ بازدید 14 بهمن 1398ش.

مستند جدارالماء: مصاحبه با سران الحشد الشعبی

محمدی، علی، شرح اصول فقه، قم، دارالفکر، 1387ش

. https://fa.wikishia.net/viewویکی شیعه

5-5-نظرعلمای اهل سنت علیه تجاوزات اسراییل درغزه

امام جمعه اهل سنت شهرستان هامون: جهاد علیه اسرائیل در قلب همه مسلمانان است

مولوی عبدالله حسن زهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، افزود: جهاد علیه اسرائیل در قلب همه مردم مسلمان راستین است، کسی که منافق نباشد قطعاً مخالف جهاد نیست. وی افزود: اقدامات روزهای اخیر جوانان و مجاهدین فلسطینی، واقعاً قابل توصیف و افتخار بوده و همه مسلمانان جهان از این فعالیت‌ها خرسند و خوشحال بوده و به خود می‌بالند. این عالم اهل سنت با اشاره به شادی همه‌مسلمانان، تاکید کرد: همه مسلمین آماده حضور در فلسطین و کمک به مجاهدین فلسطینی در مبارزه و مقابله با رژیم صهیونیستی تا آزادسازی کامل قدس هستند. وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص طوفان الاقصی، اظهار کرد: کلام معظم له برآمده از کرامت انسانی و دینی ایشان است و به پاس پیشگویی و کرامت اولیای الهی این وصف را دارند، کار هرکسی نیست این وصف را داشته باشد. حسن زهی اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرمودند اسرائیل 25 سال آینده را نخواهند دید، امروز وقتی عملیات مردم فلسطین بر علیه اسرائیل را دیدیم به کلام مقام معظم رهبری پی بردیم، البته این سخن مقام معظم رهبری خود به خود به ذهن تمام مسلمانان تداعی می‌شود. وی گفت: در زمانی که مقام معظم رهبری این سخن را فرمودند، حکمت آن را کمتر کسانی فهمیدند، امروز با همه وجود کلام مقام معظم رهبری را می‌فهمیم و این یک افتخار برای ما بوده و امیدواریم با رشادت‌های مردم فلسطین و همه مسلمانان، بتوانیم همه ظالمین را ریشه کن کنیم. امام جمعه اهل سنت هامون تصریح کرد: کار رژیم اسرائیل، بر اساس خشونت و ترور بوده و همه دنیا این را می‌دانند که پدر تروریست‌ها اسرائیل است.

وی افزود: اسرائیل از آمریکا در این خصوص پیشی گرفته و در حال حاضر همه عملیاتی که اینجا فلسطینی‌ها برعلیه اسرائیل انجام می‌دهد به نوعی انتقام اقدامات آنان است. مولوی حسن زهی بیان کرد: همه این جنایاتی که اسرائیل انجام می‌دهد جوابش را از سمت مسلمانان و خصوصاً مجاهدین فلسطینی دریافت خواهند کرد. وی خاطر نشان کرد: در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، بعد از آغاز طوفان الاقصی، مردم برای سلامتی رهبر عزیزمان نماز خوانده و صدقه دادند چرا که این حرکت با اشاره جمهوری اسلامی شروع شده و در تمام مرزها، مردم قلب شأن برای ایشان می‌تپد. این عالم اهل سنت اضافه کرد: کسانی هستند در ایران اعم از سنی و شیعه که برای پیروزی جبهه مقاومت، خوشحالی و پایکوبی کرده و شیرینی پخش می‌کنند. وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز در صورت امکان برای مردم مظلوم فلسطین کمک‌رسانی در حوزه‌های مختلف غذایی و دارویی و غیره را در اولویت کار خود قرار دهد.

وی بیان کرد: در صورت نیاز آماده حضور و حمایت فلسطینی‌ها و مبارزه با اسرائیل با هزینه شخصی خود هستیم، فقط اجازه پرواز و حضور در فلسطین را به ما بدهند. مولوی حسن زهی تاکید کرد: جهاد علیه اسرائیل در قلب همه مردم مسلمانان راستین است، کسی که منافق نباشد مخالف جهاد نیست، اگر شیعه و سنی همه باهم یک‌جا شوند و برای مقابله با رژیم صهیونسیتی اقدامی را انجام دهند، اتحاد، انسجام و محبت بیشتری را در بین آنان شاهد خواهیم بود و اسرائیل باید نابود شود و در این راستا باید برای افزایش اتحاد و انسجام بیشتر گذشته تلاش کرده و یک هدف و یک صدا اقدام به اجرای برنامه کنیم.

https://www.google.com/search?q=%D8

پی نوشت ها:

1- اندیشه سیاسی اجتماعی آیت الله سیدجوادسید فاطمی رضاقارزی.نشرروزا1403

2-انسان ودرس(تعلیم وتعلم)،سیدجوادسیدفاطمی رحمه الله علیه..چاپ میثم1380

3-اندیشه سیاسی اجتماعی آیت الله سیدجوادسید فاطمی رضاقارزی.نشرروزا1403

4-عبودیت خدا نوشته‌های رضاقارزی 15مهر1402، @obodiyatekhodaa

5-14پایگاه اظلاع رسانی آیت الله سیدجواد سیدفاطمیasfatemi.ir

15-اندیشه سیاسی اجتماعی آیت الله سیدجوادسید فاطمی رضاقارزی.نشرروزا1403

16-انسان ودرس(تعلیم وتعلم)،سیدجوادسیدفاطمی رحمه الله علیه..چاپ میثم1380

 

17-پایگاه اظلاع رسانی آیت الله سیدجواد سیدفاطمیasfatemi.ir

مطالب مرتبط
تنظیمات
این پرونده را به اشتراک بگذارید :
Facebook Twitter Google LinkedIn