• برهان‌های اثبات خدا برهان‌های اثبات خدا
    بسم الله الرحمن الرحیم
     
    برهان‌های اثبات خدا 
    فهرست
    1اقسام برهان‌های اثبات خدا
    2ویژگی برهان‌های اثبات خدا
    o 2.1اصل علیت
    o 2.2مفهوم دور
    o 2.3مفهوم تسلسل
    3برهان حرکت
    4برهان حدوث
    5برهان امکان و وجوب
    6برهان علیت
    7برهان نظم
    8برهان صدیقین
    9برهان‌های وجودی
    10برهان اخلاقی
    11برهان فسخ عزائم
    12برهان معجزه
    13برهان‌های اثبات خدا در قرآن
    14پانویس
    15منابع 
     
  • بررسی ابعادی از شخصیت وزندگی پیامبر اکرم (ص) بررسی ابعادی از شخصیت وزندگی پیامبر اکرم (ص)
    بسم الله الرحمن الرحیم
    بررسی ابعادی از زندگی پیامبر اکرم (ص)
     
     
    پیامبر(ص) از دو بعد مادى و معنوى برخوردار است. از نظر بعد مادى فرقى با سایر انسان‏ها ندارد بلکه با آن‏ها در حیات مادى و مسایل مربوط به آن شریک است. ولى از لحاظ بُعْدِ معنوى فاصله بسیار زیادى با دیگر انسان‏ها دارد و همه اهمیت و امتیاز آن حضرت در همین مسأله نهفته است.
     
    آنچه موجب شد که تا او واسطه بین خالق و مخلوق، اسوه و الگوى انسان‏ها باشد برجستگى بعد معنوى آن حضرت است. در این مقاله درصدد آن هستیم که گوشه‏اى از ابعاد معنوى پیامبر(ص) که در قرآن ذکر شده را به اجمال بررسى کنیم.
     
    1-بندگى خدا
     
    بندگى خدا، عالى‏ترین مقام انسان است. بندگى نه تنها با شأن و کرامت انسان منافات ندارد بلکه در جهت رشد و تکامل او مى‏باشد زیرا در برابر وجودى که کمال مطلق است به پرستش و بندگى مى‏پردازد و همه هستى در قبضه قدرت اوست.
     
    آن که بندگى خدا مى‏کند با قرار دادن خود در برابر تابش نور الهى به تدریج به سمت کانون بى‏انتهاى کمال مطلق به حرکت درمى‏آید و بهره‏اى از کمال مطلق را در خود تجلّى مى‏بخشد.
    عبادت به معناى اظهار تذلّل و خشوع و فروتنى در برابر معبود است. بطور کلى ما مى‏توانیم دو نوع عبادت داشته باشیم:
     
  • بررسی 2000موضوع قرانی :این بخش قلمرو قرآن بررسی 2000موضوع قرانی :این بخش قلمرو قرآن
    بسم الله الرحمن الرحیم
     
    بررسی 2000موضوع قرانی :این بخش قلمرو قرآن
     
    موضوع قلمرو قرآن از موضوعاتی است که میان عالمان اسلامی درباره آن دیدگاه های گوناگونی مطرح شده بویژه که در دهه های اخیر به دلیل توجه بیش از پیش مسلمانان به کتاب آسمانی خود و رویارویی آنها با نظریه های دیگر ادیان و مکاتب، رنگ بیشتری به خود گرفته است. در این زمینه میان اندیشمندان مسلمان سه دیدگاه را می توان به روشنی دید. یک . دیدگاه حداکثری که می گوید: قرآن، همه علوم، حتی علوم بشری و طبیعی را در ظواهر الفاظ بالفعل دارا می باشد. دو . دیدگاه حداقلی که معتقد است قرآن، نه تنها عهده دار علوم بشری نیست، که در مقوله دینی نیز تمام سخن را نیاورده است. سه . در برابر این دو دیدگاه، دیدگاه اعتدالی است که خود سه تفسیر مختلف دارد: جامعیت در مقوله هدایت و تربیت، جامعیت برای مخاطبان خاص که پیامبر و معصومان(ع) باشند، و جامعیت در باب احکام دین. نوشتار حاضر پس از بررسی دلایل هر یک از دو دیدگاه نخست، هر دو نظریه را به نقد کشیده و در نهایت دیدگاه سوم را که دیدگاه اعتدالی است برگزیده همراه با دلایل و استنادات قرآنی، روایی و عقلی اثبات کرده است.
     
     مراجعة 2000 موضوع قرآني: هذا القسم هو مجال القرآن
     
    يعتبر موضوع القرآن من الموضوعات التي أثيرت حولها وجهات نظر مختلفة بين علماء الإسلام ، خاصة في العقود الأخيرة ، بسبب تزايد اهتمام المسلمين بكتابهم المقدس ، ومواجهةهم مع نظريات الديانات والمدارس الأخرى. ، اكتسب المزيد من اللون. في هذا السياق ، يمكن رؤية ثلاث وجهات نظر بوضوح بين المفكرين المسلمين. واحد . القول الأقصى القائل: إن القرآن يحتوي على جميع العلوم ، حتى الإنسان والعلوم الطبيعية ، في ظهور الأقوال الحقيقية. اثنين . الحد الأدنى لوجهة النظر التي تؤمن بأن القرآن ليس مسئولاً عن العلوم الإنسانية فقط ، ولكنه لا يقول كل شيء في التصنيف الديني. ثلاثة . على عكس هاتين النظرتين ، هناك وجهة نظر معتدلة ، لها ثلاثة تفسيرات مختلفة: الشمولية في فئة التوجيه والتعليم ، والشمولية لجمهور خاص من النبي والمعصومين (ص) ، والشمولية فيما يتعلق بأحكام الدين. . بعد فحص أسباب كل من وجهتي النظر الأوليين ، انتقد هذا المقال كلا النظريتين واختارت أخيرًا وجهة النظر الثالثة ، وهي وجهة نظر معتدلة ، إلى جانب الأسباب والاقتباسات القرآنية والسردية والعقلانية.
     
     
  • بررسی 2000موضوع قرانی :این بخش جاودانگی و جامعیت قرآن وترجمه ها بررسی 2000موضوع قرانی :این بخش جاودانگی و جامعیت قرآن وترجمه ها

    بسمه تعالی

     

    بررسی 2000موضوع قرانی :این بخش جاودانگی و جامعیت قرآن وترجمه ها

     

    جاودانگی و جامعیت قرآن به مفهوم فرازمانی و فرامکانی بودن وعدم تأثیرپذیری آن از فرهنگ زمانه یا منبع هم عرض دیگری (نفی پلورالیسم) در این نوشتار به یاری سه دسته از دلایل اثبات گردیده است. آیات بسیاری که عزت، پایداری وجهان شمولی بشارت ها و بیم ها و پیام های قرآن و پیراستگی آن از هر گونه اختلاف و کاستی سخن می گویند دلایل قرآنی این مدعا هستند.

     

    حدیث ثقلین و روایاتی که بر همواره تازه بودن قرآن، لزوم مراجعه بدان و عرضه احادیث بر آن دلالت دارند مستندات روایی این دعوی را تشکیل می دهند. اصل لزوم هدایت دائمی انسان از سوی خدا و خاتمیت پیامبر نیز دو دلیل عقلی در این زمینه هستند. جاودانگی قرآن با فضاسازی برای جولان عقل و شرع، مشروعیت، معقولیت حقانیت و لزوم اطاعت از قرآن را ایجاب می نماید.

     

     

  • وظایف اخلاقی شوهردر آیات و روایات وظایف اخلاقی شوهردر آیات و روایات
    بسم الله الرحمن الرحیم
    وظایف اخلاقی شوهردر آیات و روایات 
     
    فهرست مندرجات
    1 - مفهوم خانواده
    2 - کارکردهای خانواده
    3 - ازدواج نخستین گام برای تشکیل خانواده
    4 - ازدواج مایه آرامش زن و مرد
    5 - ترغیب به ازدواج در روایات
    6 - ازدواج تسهیل تقرب به خدا
    7 - ترک ازدواج موجب کم بهرگی از عبادات
    8 - ترک ازدواج موجب عذاب اخروی
    9 - انتخاب همسر
    10 - معیار انتخاب همسر
    11 - معیار انتخاب شوهر
    12 - رابطه زوجیت
    13 - وظایف اخلاقی شوهردر آیات و روایات
           13.1 - رفتار خوب با همسر
           13.2 - بردباری در مقابل زن
           13.3 - حفاظت زن از آلوده شدن به گناه
           13.4 - پرهیز از غیرت نابجا
           13.5 - فراهم کردن مقدمات لازم برای آموختن هر امر لازم برای زندگی
    14 - وظایف اجتماعی شوهر
    15 - وظایف زن در آیات و روایات
           15.1 - رضایت شوهر موجب ورود زن به بهشت
           15.2 - مدارا با شوهر و تحمل بدرفتاری او
    16 - وظایف پدر و مادر
           16.1 - پاک نمودن محیط خانه از رذایل اخلاقی
           16.2 - تفاوت قائل نشدن بین پسر و دختر
    17 - تربیت خوب دحتر موجب دوری از آتش
           17.1 - انتخاب نام زیبا
           17.2 - نامگذاری فرزند به نام های مبارک اهل بیت
           17.3 - انتقال عقاید صحیح
    18 - عمل تربیتی در خانواده به منزله پاسداری از فطرت توحیدی فرزند
    19 - محیط خانواده اولین محیط اجتماعی فرزند
    20 - تربیت فرزند به اخلاق متناسب با روزگارآنها
    21 - شوهرسرپرست خانواده
    22 - مسئولیت مالی خانواده بر عهده شوهر
    23 - تأمین زندگی مناسب موجب تقویت روابط اعضای خانواده
    24 - وظایف فرزند
    25 - نکاتی در باره فرزندان
           25.1 - سن رشد و قوه تمییز نیک و بد شرط مسئولیت پذیری
           25.2 - متفاوت بودن تربیت اخلاقی کودکان با فرزندان ممیز
           25.3 - تدریجی بودن قدرت تمییز ارزش های اخلاقی
           25.4 - بیان وظایف اخلاقی فرزندان
    26 - وظایف اخلاقی فرزند
           26.1 - اطاعت فرزند از والدین
    27 - فهرست منابع
    28 - پانویس
     
  • اخلاق اسلامی در خانواده مسلمان /الآداب الإسلامية في الأسرة المسلمة اخلاق اسلامی در خانواده مسلمان /الآداب الإسلامية في الأسرة المسلمة
    بسمه تعالی
    اخلاق اسلامی در خانواده مسلمان 
     
    خانواده كوچك ترين اجتماع انساني است كه روابط اعضاي آن در درجه نخست از پيوندي عاطفي و خوني برخوردار است كه اين رابطه تكاليف و حقوق خاصي را ايجاد مي كنند. نقش همسري، پدري، مادري، فرزندي، برادري و خواهري نقش هايي هستند كه در خانواده اسلامی وجود دارد. اين نقش ها رابطه اي حقوقي را ميان اعضاي خانواده پديد مي آورد. اين روابط حقوقي در بخش هايي از حقوق مدني و فقه همچون كتاب نكاح، طلاق، ارث و... بررسي مي شوند.اجراي احكام حقوقي در خانواده حافظ نظم خانواده به عنوان جزئي از جامعه است. اين نظم كمك مي كند كه اعضاي خانواده از حمايت هاي رسمي حكومت در برابر تعدي برخي ديگر از اعضاي خانواده برخوردار شوند. ولي در برقراري نظم خانوادگي اصل قانون نيست؛ آن چه روابط خانوادگي را مستحكم مي كند محبتي است كه ميان اعضاي خانواده برقرار مي شود. شناخت احكام اخلاقي خانواده و عمل به آنها محبت خانوادگي را سالم و بارور نگاه مي دارد و در سايه باروري نهال محبت، نظم خانوادگي استوار مي ماند؛ بي آن كه نيازمند حمايت دستگاه قضايي باشد...
     
  • آداب زیارت حضرت سید الشّهدا علیه السلام  وترجمه ها آداب زیارت حضرت سید الشّهدا علیه السلام وترجمه ها
    آداب زیارت حضرت سید الشّهدا علیه السلام
     
    آدابی که زائر حضرت سید الشّهدا باید آن‌ها را در راه زیارت و در آن حرم مطهر توجّه و مواظبت کند چند چیز است:
    اوّل:
    پیش از آن‌که از خانه بیرون رود، «سه روز» روزه بدارد و روز سوم غسل کند، چنان‌که امام صادق(علیه‌السلام) به صفوان دستورالعمل دادند و در ذکر  زیارت هفتم  خواهد آمد.
    شیخ محمّد بن مشهدی در مقدمات زیارت «عید قربان و عید غدیر» ذکر فرموده که چون زیارت آن حضرت را اراده کنی، «سه روز» روزه بدار و روز سوم غسل کن و اهل و عیال خود را نزد خود جمع کن و بگو:
    پخش صوتاللّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ الْيَوْمَ نَفْسِي وَأَهْلِي وَمالِي وَوَُلَْدِي وَكُلَّ مَنْ كانَ مِنِّي بِسَبِيلٍ، الشَّاهِدَ مِنْهُمْ وَالْغائِبَ . اللّهُمَّ احْفَظْنا بِحِفْظِكَ بِحِفْظِ الْإِيمَانِ وَاحْفَظْ عَلَيْنا . اللّهُمَّ اجْعَلْنا فِي حِرْزِكَ وَلَا تَسْلُبْنا نِعْمَتَكَ وَلَا تُغَيِّرْ مَا بِنا مِنْ نِعْمَةٍ وَعافِيَةٍ، وَزِدْنا مِنْ فَضْلِكَ إِنَّا إِلَيْكَ راغِبُونَ.خدایا من امروز به تو می‌سپارم خودم و خاندانم و مال و فرزندانم و هرکه را به صورتی از من بوده، حاضرشان و غایبشان را. خدایا نگهدار ما را با نگهداری‌ات، به نگهداری ایمان و بر ما نگهدار باش. خدایا ما را در پناهت قرار ده و نعمتت را از ما مگیر و آنچه در اختیار ما است از نعمت و سلامت کامل تغییر مده و از احسانت بر ما بیفزا که ما مشتاق به سوی توایم.آنگاه از خانه خود با حال خاکساری و فروتنی بیرون رو و بسیار بگو:  لَااله إِلّا الله وَ الله أَکْبَرُ وَ الْحَمْدُ لله و ثنای خدا را بر زبان جاری کن و بر پیامبر و آلش صلوات فرست و به آرامی و وقار حرکت کن.
     
  • 40مورد ازثواب های زیارت اربعین امام حسین (ع) در روایات پیامبر اکرم وخاندانش صلی الله علیه وترجمه ها 40مورد ازثواب های زیارت اربعین امام حسین (ع) در روایات پیامبر اکرم وخاندانش صلی الله علیه وترجمه ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    40مورد ازثواب های زیارت اربعین امام حسین (ع) در روایات پیامبر اکرم وخاندانش صلی الله علیه
    ثواب زیارت اربعین امام حسین (ع) شامل رحمت و مغفرت، بهشت، شهادت، نماز، روزه و حج مقبول، جهاد، روزى، عمر، اجابت دعا، شفا و ... برای زائر است.
     
    زیارت امام حسین(ع) در هر زمانی مستحب است و ثواب دارد. اما ثواب زیارت اربعین امام حسین(ع) که در واقع چهلمین روز شهادت ایشان و یارانشان است و مصادف با 20 صفر می شود از امتیاز و فضیلت ویژهای برخوردار است و حضور در بارگاه این امام شهید و خواندن زیارت اربعین در این روز، ثواب خاص و ویژه ای دارد. در ادامه این مطلب ثواب زیارت اربعین امام حسین (ع) با پای پیاده در کربلا در روایاتی از امام صادق (ع) و سایر روایات نقل شده در کتب دینی آورده شده است.
     
     ثواب زیارت اربعین امام حسین (ع) از امام صادق (ع)
    از حضرت صادق (ع) درباره ثواب زیارت امام حسین (ع) در کربلا آمده است:
    کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمی دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏ فرماید و یک درجه مرتبه‏ اش را بالا مى‏ برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد. کامل الزیارات ص134
    همچنین در روایتی دیگر از حضرت صادق (ع) آمده است:
    اَلبَرَکَهُ مِن قَبرِ الحُسَینِ بنِ عَلىٍّ علیه ‏السلام عَشَرَهُ اَمیالٍ؛
    تا ده میل اطراف قبر حسین بن على علیه‏ السلام برکت است.بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 98، ص 116، ح41
     
     از فضایل و ثواب زیارت امام حسین (ع) 
     
  • افضل اعمال نزد خداوند متعال چيست؟ وترجمه ها افضل اعمال نزد خداوند متعال چيست؟ وترجمه ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    افضل اعمال نزد خداوند متعال چيست؟
     
    افضل الاعمال همواره به معنای با فضیلت‌تر بودن یک عمل نسبت به تمام اعمال دیگر نیست؛ به عبارتی این فضیلت و برتری، مطلق نیست، بلکه منظور برتری نسبی نسبت به بسیاری از اعمال دیگر است.در ارتباط با بیان برترین و بهترین اعمال که در روایات آمده، باید گفت که «افضل الاعمال» همواره به معنای با فضیلت‌تر بودن یک عمل نسبت به تمام اعمال دیگر نیست؛ به عبارتی این فضیلت و برتری، مطلق نیست، بلکه منظور برتری نسبی نسبت به بسیاری از اعمال دیگر است.
     
  • کتاب مهمترین وقدیمی ترین منابع عاشورا وترجمه ها کتاب مهمترین وقدیمی ترین منابع عاشورا وترجمه ها

    بسمه تعالی

    مهمترین وقدیمی ترین منابع عاشورا

    بدون تردید واقعه عظیم عاشورا براي همه مسلمانان، حادثه اي شگفت و دردناك بوده و در مقایسه با رخدادهایي كه در قرون نخستین اسلامي رخ داده، و بي تردید پس از حادثه ظهور اسلام، مهم ترین حادثه شناخته شده است. به همین دلیل، عنایت به آن و نگارشِ تاریخ آن، جدي تر از سایر رخدادها بوده و آثار متعددي در این باره نوشته شده است. مع الاسف بسیاري از این تواریخ از میان رفته است.

    با این حال، در میان آثار برجاي مانده، هنوز مي توان امیدوار بود كه نه تنها كُلّیت حادثه بلكه بسیاري از جزئیات آن ثبت، و سیر تاریخي این رخداد از حركت امام حسین(علیه السلام) از مدینه تا شهادت آن حضرت و اصحابشان در كربلا، در منابع ضبط شده باشد. طبعا اختلافاتي در نقل ها، در باره برخي رخدادها و اشخاص و گفته ها و مكان ها هست كه جاي نقد و بررسي دارد.
     

  • کتاب امام حسین علیه‌السلام در منابع شیعه وترجمه ها کتاب امام حسین علیه‌السلام در منابع شیعه وترجمه ها
    امام حسین علیه‌السلام در منابع شیعه
     
    حسین بن علی بن ابی‌طالب(ع)(4ق-61ق) که در بین شیعیان امام حسین(ع)، اباعبدالله و سیدالشهداء نیز خوانده می‌شود، امام سوم شیعیان است که در واقعه عاشورا به شهادت رسید. او فرزند دوم امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و نوه حضرت محمد(ص) است. پس از برادرش امام حسن(ع) حدود یازده سال امامت شیعیان را بر عهده داشت.
    بنابر گزارش‌های تاریخی شیعه و اهل سنت، پیامبر اسلام(ص) هنگام تولد او از شهادتش خبر داد و نام «حسین» را برای او برگزید. رسول خدا(ص)، حَسَنَین (امام حسن و امام حسین) را بسیار دوست داشت و همه را به دوست داشتن آن دو سفارش می‌کرد. امام حسین(ع) از اصحاب کِساء و از حاضران در ماجرای مُباهله و یکی از اهل بیت پیامبر است که آیه تطهیر درباره آنان نازل شده است. روایت‌های متعددی از حضرت محمد(ص) در فضیلت امام حسین(ع) نقل شده است؛ از جمله آنکه «حسن و حسین سرور جوانان بهشت‌اند» و «حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است».
    از زندگی سومین امام شیعیان در مدت سه دهه پس از وفات پیامبر(ص)، گزارش‌های اندکی وجود دارد. او در دوره خلافت امام علی(ع) در کنار پدر بود و در جنگ‌های آن دوره شرکت داشت. در زمان امامت امام حسن(ع) پیرو و پشتیبان او بود و اقدام به صلح با معاویه را تأیید کرد. پس از شهادت وی نیز تا زمانی که معاویه زنده بود، به پیمان برادرش وفادار ماند و در پاسخ به نامه برخی از شیعیان کوفه که برای پذیرش رهبری او و قیام در برابر بنی‌امیه اعلام آمادگی کردند، آنان را به صبر تا زمان مرگ معاویه فراخواند.
     
  • کتاب پرسش های قیام امام حسین علیه السلام وترجمه ها کتاب پرسش های قیام امام حسین علیه السلام وترجمه ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    پرسش های عاشورایی
    (...بررسی پرسش های کوتاهی از قیام کربلای امام حسین علیه السلام،حیات حضرت،خاندان،محرم وصفر و)
    قابل بهره برداری محققین ،سخنرانان،اساتید،مداحان وذاکرین آل الله
     
    بخش اول : پرسش هایی کوتاه از تاریخ زندگی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
    - نسب،پدر و مادر امام حسین 
    مادر :
     وي آن نهال پاک است از سيده نساء العالمين فاطمه زهرا عليها السلام که خداوند اورا به فضل خويش طاهر گردانيد و او را قرار داد تا از ضلالت، هدايت کند و از تفرقه، به جمع باز آورد... او فاطمه زهراست که اخگري از روح پدر و فيضي از نور او دارد و شعاعهايي از هدايتش که وي محل عنايت و توجه او بود و با هاله اي از بزرگداشت و تقدير دربرش گرفت و دوستيش را بر مسلمين فرض کرد تا جزئي از عقيده و دينشان باشد در حالي که فضيلت و جايگاه عظيمش را در اسلام گسترده ساخت تا الگويي براي زنان امتش باشد.
    پيامبر صلي الله عليه و آله ارزشها و سجايايش را در نشستهاي عمومي و خصوصي و بر روي منبرش، مورد تکريم قرار داد تا مسلمين آن را حفظ کنند و در گفته هايي که راويان اسلام بر آن اجماع دارند، فرمود:
    1 - «خداوند براي خشم تو خشمگين مي شود و براي رضاي تو خشنود
    مي گردد...» (1) .
    2 - «همانا فاطمه پاره تن من است، مرا مي آزارد آنچه وي را بيازارد و مرا به زحمت مي اندازد، آنچه وي را به زحمت اندازد...» (2) .
    3 - «فاطمه، سرور زنان جهانيان است...» (3) .
     
  • کتاب تاریخ واسناد واقعه کربلا وترجمه ها کتاب تاریخ واسناد واقعه کربلا وترجمه ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    تاریخ کوتاه واسناد واقعه کربلاوشهادت امام حسین علیه السلام  وترجمه ها
    فهرست مندرجات
    مقدمه
    1 - کتاب‌های تألیف شده
           1.1 - قدیمی‌ترین منبع
    2 - خودداری امام حسین از بیعت با یزید
    3 - رفتن امام به مکه حسین
    4 - امام در مکه
           4.1 - درخواست ابن زبیر از امام
           4.2 - دعوت کوفیان از امام
           4.3 - فرستادن مسلم به کوفه
           4.4 - درخواست از امام برای ماندن در مکه
    5 - حرکت امام به کوفه
    6 - شهادت مسلم و هانی
    7 - هدف امام از رفتن به کوفه
    8 - شهادت سفیران امام
    9 - بستن راه بر امام توسط حر
    10 - ورود امام به کربلا
    11 - ورود لشکریان عبیدالله به کربلا
    12 - جنگ دشمنان با امام
           12.1 - رد پیشنهاد امام
           12.2 - بستن آب
           12.3 - وقایع شب عاشورا
           12.4 - آرایش نظامی دو لشکر
           12.5 - وقایع قبل از جنگ
           12.6 - شروع جنگ
           12.7 - نخستین و آخرین شهید
           12.8 - اقامه نماز ظهر
           12.9 - حمله دشمن به خیمه‌ها
           12.10 - شهادت علی‌اکبر
           12.11 - قاتل امام
           12.12 - چگونگی شهادت امام
           12.13 - غارت و اسارت خاندان امام
    13 - تعداد شهدا
    14 - باقی ماندگان از جنگ
    15 - دفن شهدا
    16 - سرهای شهدا
           16.1 - سر امام حسین
           16.2 - محل دفن سر
    17 - خطبه خوانی زینب
    18 - آثار واقعه کربلا
    19 - فهرست منابع‌
    20 - پانویس
     
     
  • امام حسین در روایت اهل سنت وترجمه  ها امام حسین در روایت اهل سنت وترجمه ها

    بسم الله الرحمن الحیم امام حسین در روایت اهل سنت وترجمه ها الإمام الحسين في تقليد أهل السنة

    امام حسین در روایت اهل سنت وترجمه  ها

    الإمام الحسين في تقليد أهل السنة

    Imam Hussain in the tradition of Sunnis

     

    برادران اهل سنت در جای جای کتاب‌های معتبر در فضایل و احوالات امام حسین(ع) آنها را نقل کرده‌اند و سعی و تلاش ما بر این است که فقط بر منابع اصلی و دست اول کتاب‌های حدیثی اهل سنّت اعتماد کنیم.


    سرور بهشتی
    عبدالله بن مسعود از پیامبر(ص) نقل می‌کند: «ابنایَ الحَسَنُ و الحُسَینُ سیّدا شباب اهل الجنّه؛[1] دو پسرم حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشت‌اند».

    د».

  •  چهل حديث در باره امام حسين (ع) و8ترجمه چهل حديث در باره امام حسين (ع) و8ترجمه

    بسم الله الرحمن الرحیم

     

    چهل حديث در باره امام حسين (ع) و8ترجمه

     
    پیامبر اسلام (ص) فرمود: كربلا پاك‌ترين بقعه روى زمين و از نظر احترام بزرگ‌ترين بقعه‌ها است و الحق كه كربلا از بساط‌هاى بهشت است.
    شخصيت، قيام و نهضت امام حسين (ع) هميشه در كلام معصومين (ع) وجود داشته است و عجب آنكه حتي معصومين پيش از امام حسين (ع) نيز اشاراتي به اين واقعه و سرزميني كه در آن مصائب عاشورا رخ داد، داشته‌اند:
    1-حريم پاك
    عن النبى (ص) قال: ... و هى اطهر بقاع الارض واعظمها حرمة و إنها لمن بطحاء الجنة. (1)
    پيامبر اسلام (ص) در ضمن حديث بلندى مى‌فرمايد: كربلا پاك‌ترين بقعه روى زمين و از نظر احترام بزرگ‌ترين بقعه‏‌ها است والحق كه كربلا از بساط هاى بهشت است.
    2-سرزمين نجات
    قال رسول الله صلى الله عليه و آله: يقبر ابنى بأرض يقال لها كربلا هى البقعة التى كانت فيها قبة الاسلام نجا الله التى عليها المؤمنين الذين امنوا مع نوح فى الطوفان. (2)
    پيامبر خدا (ص) فرمود: پسرم حسين در سرزمينى به خاك سپرده مى‏شود كه به آن كربلا گويند، زمين ممتازى كه همواره گنبد اسلام بوده است، چنانكه خدا ياران مؤمن حضرت نوح را در همانجا از طوفان نجات داد.
     

  • امام على (ع) در آینه قرآن.. وترجمه ها امام على (ع) در آینه قرآن.. وترجمه ها
    بسمه تعالی
    امام على (ع) در آینه قرآن.. وترجمه ها
     
    گنجینه‏هاى گرانقدر تمدن و فرهنگ یک کشور در آثار باستانى، نوشتار علمى و پدیده‏هاى کهن آن به چشم مى‏خورد. و اندیشمندان فرهنگى جامعه از جمله یادگاران ماندگار یک مرز و بوم و یا آیین به شمار مى‏روند که گاه ارزش یکى از آنان، برتر از تمامى آثار و بناهاى تاریخى محسوب مى‏شود. فرهنگنامه‏ها، دایره المعارف‏ها، و یا کتابهاى مقدس و آسمانى مردم، آینه‏اى شفاف در معرفى چنین الگوهاى شایسته به دیگران بوده و بیانگر ویژگیهاى روحى، ارزشهاى معنوى و یا حماسه‏هاى کم نظیر و گاه بى‏نظیر هستند.
     
  • کتاب سنن الهی با 10ترجمه کتاب سنن الهی با 10ترجمه
    بسم الله الرحمن الرحیم
     
    سنن الهی وترجمه ها  
     
    1-بخشايش
    بخشايش خداوند آمرزش از صفات فعل خداوند است كه همه بندگان را دربرمى‌گيرد. نسبت اين صفت به خداوند از آنجا ناشى مى‌شود كه او بسيار بخشاينده و مهربان و پوشاننده گناهان و بدى‌هاى بندگان است. قرآن كريم، خداوند را با صفاتى همچون غافر [1]، غفّار [2] و غفور [3] ياد مى‌كند؛ زيرا خداوند در دنيا و آخرت، گناهان و خطاهاى انسان را بنابر شرايطى مى‌آمرزد و كسى را از آنها آگاه نمى‌سازد و آبروى گناهكار را نمى‌ريزد. 
     
    علل و شرايط آمرزش
     
    در نظام هستى، اصالت با رستگارى و سعادت آدمى است. از اين رو مغفرت و آمرزش خداوند، همواره بر قهر و غضب او پيشى دارد.
    آمرزش انسان يكى از شواهد تسلّط رأفت و مهربانى خداوند بر عذاب او است. [4] بخشايش خداوند مانند هر رحمتى ديگر، نظام‌مند است و محتاجِ سبب. از اسباب بخشايش، توبه است [5] و شفاعت [6] جاى توبه، دنيا است و جاى شفاعت، آخرت.
    البتّه شفاعت براى مشركان و كافران پذيرفته نمى‌شود. [7] از اين رو، مشركان و كافران بايد در دنيا توبه كنند تا مشمول آمرزش و بخشايش الهى شوند. اگر ديگر گناهكاران توفيق نيابند در دنيا توبه كنند، ممكن است در آخرت با شفاعت آمرزيده شوند.
     
  • سوره کوثروترجمه ها5 سوره کوثروترجمه ها5
    سوره کوثروترجمه ها
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
    إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾
    فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾
    إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾
    ترجمه فارسی
    به نام خدا که رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی .بی تردید ما به تو خیر فراوان [که برکت در نسل است و از فاطمه ریشه می گیرد] عطا کردیم.1 پس [به شکرانه آن] برای پروردگارت نماز بخوان و شتر قربانی کن2. یقیناً دشمن [که به] تو [زخم زبان می زند] خود بدون تبار و نسل [و بریده از همه خیرات و برکات] است.3
    شرح درباره سوره کوثر
     
  • سوره توحید با معنی و تفسیر وترجمه به 20 زبان  دنیا. سوره توحید با معنی و تفسیر وترجمه به 20 زبان دنیا.

    سوره توحید با معنی و تفسیر وترجمه به 20 زبان دنیا سوره توحید یكصد و دوازدهمین سوره قرآن كریم است كه مكی و 4آیه دارد سوره اخلاص یا سوره توحید صد و دوازدهمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام قرار دارد. این سوره را به این دلیل توحید یا اخلاص نامیده‌اند که درباره یگانگی خدا سخن می‌گوید و انسان را از شرک، خلاصی می‌دهد. در این مقاله قصد داریم ترجمه و تفسیر "سوره توحید" بپردازیم. مشخصات "سوره توحید" - سوره 112 قرآن مجید - در مکه نازل شده - دارای 4 آیه - در جزء 30 قرار دارد - از نظر ترتیب نزول سوره 22 است که بعد از سوره ناس در اوایل بعثت در مکه نازل شد - یکی از سوره‌های چهارقل است سوره‌ی اخلاص (توحید) مکی است و چهار آیه دارد. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾ معنی سوره توحید به نام خداوند بخشنده مهربان 1- بگو خداوند یکتاست 2- خدا بی نیاز است 3- نه زاییده و نه زاییده شده ( فرزند ندارد و فرزند کسی نیست) 4- هیچ کس همتای او نیست

  • کتاب صرف و نحو قرآن کریم جلددوم نحو کتاب صرف و نحو قرآن کریم جلددوم نحو

    کتاب صرف و نحو قرآن کریم جلددوم نحو

    کتاب نحو

    نحو چیست ؟ نحو در لغت به معنی قصد است . و آن علمی است که از ساختمان جمله و ارتباط کلمات با هم و اعراب و حرکت آخر کلمه گفتگو می کند. در روایت است که اَبُوالاَسوَدِ الدُّوئَلِیّ که یکی از اصحاب حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام است گوید : روزی بر حضرت وارد شدم در دست مبارکش ورقه ای یافتم. عرض کردم یا امیرالمؤمنین این چیست در دست شما؟ فرمود : یا اَبااَسوَد امروز شنیدم از مردی که این آیه را می خواند : « اِنَّ اللهَ بَرَی مِنَ المُشرِکینَ و رَسوُلُه» توبه3 ( بکسر لام رسولِهِ) یافتم که کلام مردم به فساد کشیده شده. خواستم چیزی بنویسم که مردم به سوی قانون صحیح عرب بر گردند. و به آن اعتماد کنند. نامه را به من داد در او نوشته شده بود « بِسمِ الله الرحمنِ الرحیم . اَلکَلاُم اِسمٌ و فعلٌ و حَرفٌ . فَالاِسمُ ما اَنبَاَ عَنِ المُسَمِی و الفِعلُ ، اُنِبَی بِهِ: وَالحرِفٌ ما اَنَبَا عَن مَعنیً لَیسَ بِاسمٍ وَ لافِعلٍ ...» و مطالبی دیگر. سپس فرمود : اَنحِ هذَا النَّحوَ یعنی به همین طریق و روش قصد کن و تصمیم بگیر، آنچه خواهی بدان اضافه کن ( نَحَوَ- اَنحَوَ- اَنحی یُنحی لِیُنحِ اَنحِ . یعنی قصد کن) و لذا بنیان گذار علم نَحو عَلِی عَلَیهِ السّلام است. و بعدها دانشمندان عرب این قواعد را پایه و اساس قرار داده شرح ها بر آن نوشتند و نام آن را به افتخار اینکه حضرت فرموده بود « اَنحِ هذَا النَّحو » علم نحو گذارده شد.

    علم نحو : درباره شناخت هَر عِلمی، ابتدا دانستن سه موضوع لازمست 1- تعریفِ آن علم 2- موضوعِ آن علم که از چه گفتگو می کند3- فایدة آن علم.

    1- تعریف : عل نحو، علمی است که درباره شناخت جمله و ارتباطِ کلمات با یکدیگر و خلاصه از حرکتِ آخرِ کلمه ( از حیثِ اِعراب و بِنا ) گفتگو می کند.

    2- موضوع علم نحو : کلمه و کلام است یعنی درباره کلمه و کلام گفتگو می کند.

    3- فایده آن : محفوظ بودن زبان از خطا و اشتباه در گفتار است.

  • سوره 1 الفاتحة - جزء 1 با 20ترجمه سوره 1 الفاتحة - جزء 1 با 20ترجمه
    سوره 1: الفاتحة - جزء 1 با بیست ترجمه
     
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿1﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿2﴾ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿3﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿4﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿5﴾ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿6﴾ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ ﴿7﴾
     
    ترجمه فارسی:
    به نام خداوند رحمتگر مهربان (1)ستايش خدايى را كه پروردگار جهانيان (2)رحمتگر مهربان (3) [و] خداوند روز جزاست (4) [بار الها] تنها تو را مى ‏پرستيم و تنها از تو يارى مى‏ جوييم (5)ما را به راه راست هدايت فرما (6)راه آنان كه گرامى‏ شان داشته اى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان (7).
    ترجمه ایتالیایی
    سوره 1: الفاتحة - جزء 1
     
    Basmalah al-Rahman al-Rahim )11 (al-Rahman Lahri
     
    Nel nome di Dio, Misericordioso, Misericordioso (1) Sia lodato Dio, Signore dei mondi, (2) Misericordioso, Misericordioso (3) 5) Guidaci sulla retta via.
    ترجمه انگلیسی:
     
    سوره 1: الفاتحة - جزء 1
     
    Basmalah al-Rahman al-Rahim )11 (al-Rahman Lahri
    In the name of God, Most Gracious, Most Merciful (1) Praise be to God, Lord of the Worlds, (2) Most Gracious, Most Merciful (3) 5) Guide us to the right path.
  • اهمیت وضرورت طرح مباحث مهدویت وآشنایی با آن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای چیست؟ با ترجمه به 5 زبان دیگر اهمیت وضرورت طرح مباحث مهدویت وآشنایی با آن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای چیست؟ با ترجمه به 5 زبان دیگر
    بسم الله الرحمن الرحیم
    اهمیت وضرورت طرح مباحث مهدویت وآشنایی با آن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای چیست؟
    با ترجمه به 5 زبان دیگر
    در هر بحثی پیش از پرداختن به مسائل آن، باید به ضرورت و بایستگی آن توجه کرد تا با انگیزه قوی و توان کافی وارد آن شد.
    از این رو در ابتدا چند پرسش را مطرح می کنیم:
    1. آیا مباحث مهدویت، کاربردی است و یا صرفاً تئوری و حاشیه ای است؟
    2. آیا بحث از مهدویت و مسائل آن نیاز بشر امروز است و می تواند به انتظارات او پاسخ دهد؟
    3. اعتقاد به مهدویت چه تحولی در زندگی انسان مسلمان ایجاد می کند؟ و ...
    موضوع موعود یا مصلح کل، نظریه و اندیشه ای نیست که در طول زمان در اذهان پدید آمده و برای تسکین دردها و ایده ای برای دلداری مظلومان باشد. بلکه هویت شیعه است که با توجه به آیات و روایات می توان به ضرورت آن پی برد.
    در این نوشتار بر آنیم که به طور اختصار، در ابعاد مختلف به ضرورت طرح مهدویت بپردازیم:
    یک بعد اعتقادی
    « اعتقاد» بنیان اصلی زندگی است؛ یعنی، آنچه را که انسان در میدان عمل انجام می دهد، بی تردید به ساختار اعتقادی او بر می گردد. از این رو اگر انسان دارای اعتقاد صحیح و مستحکم باشد، در صحنه عمل گرفتار لغزش و دو دلی نخواهد شد. مهمترین چیزی که به اعتقاد درست شکل می دهد، معرفت است.
    با تحصیل معرفت می توان به این نتیجه رسید که ؛ امام زمان (عج) تداوم بخش امامت ائمه هدی (ع) می باشد، او واسطه فیض الهی ، خاتم الاوصیاء و مظهر رسول خدا است، امام زمان (عج) طریق معرفت به آفریدگار است؛ چنان که دروایات، راه معرفت خدا و اوصاف او، شناخت اولیای خدا و امامان معصوم دانسته شده است. اینان مظهر اسمای الهی اند و شناخت درست آنان، می تواند طریق معرفت خدا باشد.
    شیعه وسنی از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده اند: « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه.»  هر کس بمیرد و حال آنکه امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است». در برخی از دعاها مامور شده ایم تا خواهان توفیق معرفت امام باشیم: 
    « اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی.»  ... خدایا حجت خود را به من بشناسان، اگر حجت خود را به من نشناسانی، از دینم گمراه خواهم شد».
    آیا با وجود این همه آثار، نباید به شناخت امام (عج) پرداخت و ابعاد وجود مقدس حضرت ولی عصر (عج) را بهتر شناخت؟ چگونه می توانیم نسبت به او شناخت صحیح و درستی نداشته باشیم؟ در حالی که آن حضرت در عصر غیبت نیز، از فیض الهی خویش مردم را محروم نمی کند، و همه ما مشمول فیوضات امامت او هستیم؟
     
  • اهمیت وضرورت علمی جایگاه امام معصوم و شناخت  امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟  باترجمه به 5 زبان دیگر اهمیت وضرورت علمی جایگاه امام معصوم و شناخت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟ باترجمه به 5 زبان دیگر
    بسم الله الرحمن الرحیم

    اهمیت وضرورت علمی جایگاه امام معصوم و شناخت  امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟

    باترجمه به 5 زبان دیگر

     
    مفهوم و جایگاه امامت
    پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) مهمترین بحثی که در جامعه نوپای اسلامی مطرح شد موضوع خلافت و جانشینی رسول خدا (ص) بود. گروهی بر اساس آراء بعضی بزرگان صحابه پیامبر (ص) ، خلافت ابوبکر را پذیرفتند و گروه دیگر معتقد شدند که جانشین پیامبر بنابر تعیین آن حضرت، امام علی (ع) است. در زمان های بعد دسته اول به عامه ( اهل سنت و جماعت) و گروه دوم به خاصه (تشیع) معروف گردیدند.
    نکته قابل توجه اینکه اختلاف شیعه و سنی تنها در شخص جانشین پیامبر (ص) نیست بلکه در دیدگاه هر یک، « امام» معنی و مفهوم و جایگاه ویژه ای دارد که این دو مذهب را از یکدیگر متمایز می کند.
    برای روشن شدن موضوع، معنای امام و امامت را بررسی می کنیم تفاوت دیدگاه ها آشکار گردد.
    « امامت» در لغت به معنی پیشوایی و رهبریا ست و « امام» کسی است که سرپرستی یک گروه را در مسیری مشخص به عهده می گیرد. و در اصطلاح علم دین، امامت به گونه های مختلف تفسیر شده است.
    به نظر اهل سنت، امامت حاکمیتی دنیوی ( و نه منصبی الهی) است که از رهگذر آن جامعه مسلمین سرپرستی و اداره می گردد و از آنجا که هر جمعیتی نیاز به پیشوا و بزرگی دارند جامعه مسلمین نیز، پس از پیامبر (ص) باید برای خود رهبری بر گزیند و چون برای این گزینش راه و سم ویژه ای در دین ترسیم نشده است، انتخاب جانشین پیامبر (ص) می تواند از راه های مختلف همچون رجوع به آراء اکثریت مردم یا بزرگان آنها یا وصیت خلیفه پیشین و یا حتی کودتا و غلبه نظامی باشد.
    ولی شیعه که امامت را ادامه نبوت و امام را حجت خدا در میان خلق و واسطه فیض او به مخلوقات می داند معتقد است که « امام» تنها به تعیین الهی است که از زبان پیامبر (ص) پیام آور وحی، معرفی می گردد. این ایده به خاطر جایگاه رفیع و بلند امامت در تفکر شیعی است که امام را نه تنها سرپرست و مدیر جامعه مسلمین که بیان کننده احکام الهی و مفسر قرآن کریم و راهبر راه سعادت می داند. به بیان دیگر در فرهنگ شیعه، امام مرجع امور مردم در دو بخش دین و دنیاست نه آن گونه که اهل سنت معتقدند که تنها وظیفه خلیفه، حکومت داری و اداره دنیای مردم باشد.
     
  • 620 موضوع  دینی و اخلاقی 620 موضوع دینی و اخلاقی
    بسم الله الرحمن الرحیم
     
    620 موضوع تحقیقی دینی و اخلاقی! 
    برای نوشتن مقالات ونوشته های دینی و اخلاقی علاوه بر انگیزه، داشتن موضوعی جدید و مفید بسیار اهمیت دارد. از اینرو در این مطلب 620 موضوع برای پایان نامه های دینی و اخلاقی ارائه می شود.
    موضوعاتی برای پایان نامه های دینی و اخلاقی
    1. نقش عفاف در ازدواج موفق
    2. تأثیر آموزه های دینی بر اعتیاد
    3. مهمان و مهمان نوازی در اسلام
    ...
  •  کتاب اشنایی با زندگینامه حضرت زينب (س)به طورخلاصه کتاب اشنایی با زندگینامه حضرت زينب (س)به طورخلاصه
    زندگینامه حضرت زينب (س)به طورخلاصه
    حضرت زينب (س) روز پنجم جمادى الاولى سال پنجم يا ششم هجرى ديده به جهان گشود. پدرش حضرت امير المؤمنين (ع) و مادرش حضرت فاطمه زهرا(س) مى‏ باشد. 1
    پس از تولّد، حضرت فاطمه دخترش را نزد حضرت على(ع) بردند و از ايشان خواستند كه نامى براى وى انتخاب نمايد، امير المؤمنين(ع) فرمود: از پيامبر(ص) پيشى نمى ‏گيرم در آن هنگام پيامبر(ص) در مسافرت بودند.
    پس از بازگشت، على(ع) به محضرشان شرفياب شد و از ايشان در خواست كرد كه براى دخترش نامى انتخاب بكند. رسول خدا(ص) فرمودند: من هم از پروردگارم پيشى نمى‏ گيرم. در اين هنگام جبرئيل نازل شد و درود پروردگار را ابلاغ فرمود و گفت: نام اين دختر را «زينب» انتخاب كن. زيرا خداوند چنين فرموده است. سپس از مصائبى كه بر اين كودك وارد مى‏ شود خبر داد؛ پيامبر (ص) در حالى كه سخت مى  ‏گريستند فرمود: هر كس بر او بگريد مانند كسى است كه بر حسين (ع) گريسته.
  • دلالت حدیث ثقلین بر وجود حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دلالت حدیث ثقلین بر وجود حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف


    دلالت حدیث ثقلین بر وجود حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 




    وجود امام زمان (علیه‌السّلام) از آیات قرآن، روایات رسول خدا و ائمه معصومین (علیهم‌السّلام) و ادله قطعی عقلی قابل اثبات است. در این‌جا تلاش می‌کنیم وجود نازنین آن حضرت را از حدیث ثقلین که شیعه و سنی صحت و حتی تواتر آن را قبول دارند، مورد بررسی قرار دهیم. برای روشن شدن بهتر مساله، به‌طور اختصار ابتدا متن روایت را از معتبرترین کتاب‌های اهل سنت آورده و سپس دیدگاه علمای آنان را در مورد این حدیث بررسی کرده و بعد از آن چگونگی دلالت این روایت را بر وجود امام زمان (علیه‌السّلام) بیان خواهیم کرد.

    فهرست مندرجات

    1 - متن حدیث ثقلین
           1.1 - نقل از احمد بن حنبل
           1.2 - نقل از ترمذی و طبرانی
    2 - اعتبار حدیث از دیدگاه علماء اهل‌سنت
           2.1 - دیدگاه محمد بن عیسی ترمذی
           2.2 - دیدگاه حاکم نیشابوری
           2.3 - دیدگاه ابن کثیر دمشقی
           2.4 - دیدگاه ابوالحسن هیثمی
           2.5 - دیدگاه سیوطی و صالحی شامی
           2.6 - دیدگاه حسن بن علی سقاف
           2.7 - دیدگاه البانی
    3 - چگونگی دلالت روایت بر وجود امام زمان
           3.1 - استدلال علمای شیعه
                  3.1.1 - آیت‌الله وحید خراسانی
                  3.1.2 - آیت‌الله صافی گلپایگانی
                  3.1.3 - آیت‌الله میلانی
           3.2 - استدلال علمای اهل سنت
                  3.2.1 - مناوی
                  3.2.2 - ابن حجر هیثمی
                  3.2.3 - عجیلی
    4 - نتیجه بحث
    5 - پانویس
    6 - منبع

     

    1 - متن حدیث ثقلین

     



    حدیث ثقلین در منابع اهل سنت با الفاظ و عبارت مختلف نقل شده است که ما عین همان عبارات را از منابع متعبر‌شان می‌آوریم.

    1.1 - نقل از احمد بن حنبل


    احمد بن حنبل در دو کتاب مسند و فضائل الصحابه این روایت را با الفاظ مختلف نقل کرده است:
    1. تارک فیکم الثقلین، لن یفترقا: از ابی سعید خدری و زید بن ارقم نقل کرده ست: حدثنا عبداللَّهِ حدثنی ابی حدثنا اَسْوَدُ بن عَامِرٍ اخبرنا ابو اِسْرَائِیلَ یعنی اِسْمَاعِیلَ بن ابی اِسْحَاقَ الملائی عن عَطِیةَ عن ابی سَعِیدٍ قال: قال رسول اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌وسلم): انی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَینِ اَحَدُهُمَا اَکْبَرُ مِنَ الآخَرِ کِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ الی الاَرْضِ و عترتی اَهْلُ بیتی وانهما لَنْ یفْتَرِقَا حتی یرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ.


    ابوسعید خدری می‌گویدرسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: من دو چیز گران‌بها را که یکی بزرگتر از دیگری است در میان شما می‌گذارم، یکی کتاب خدا؛ ریسمانی است که از آسمان تا زمین امتداد دارد، و دیگری عترت و اهل بیت من. این دو، تا هنگامی که بر حوض کوثر بر من وارد شوند هرگز از هم جدا نمی‌شوند.
    2. تارک فیکم خلیفتین، لن یتفرقا: روایت فوق، با الفاظ دیگر در مسند و فضائل الصحابه از زید بن ثابت این‌گونه نقل شده است: حدثنا عبداللَّهِ حدثنی ابی ثنا الاَسْوَدُ بن عَامِرٍ ثنا شَرِیکٌ عَنِ الرُّکَینِ عَنِ الْقَاسِم بن حَسَّانَ عن زَیدِ بن ثَابِتٍ قال: قال رسول اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌وسلم): انی تَارِکٌ فِیکُمْ خَلِیفَتَینِ کِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ ما بین السَّمَاءِ وَالاَرْضِ او ما بین السَّمَاءِ الی الاَرْضِ وعترتی اَهْلُ بیتی وَاِنَّهُمَا لَنْ یتَفَرَّقَا حتی یرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ.

    [4]

    [5]


    زید بن ثابت می‌گوید: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: من دو چیز را به‌عنوان جانشین در میان شما می‌گذارم، یکی کتاب خدا ریسمان کشیده شده در میان آسمان و زمین و دیگری عترت اهل بیت من است و این دو تا هنگامی که بر حوض کوثر بر من وارد می‌شوند، هرگز از هم جدا نمی‌شوند.
    3. ترکت فیکم ما ان اخذتم به... الثقلین: حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی ابی ثنا بن نُمَیرٍ ثنا عبد الْمَلِکِ بن ابی سُلَیمَانَ عن عَطِیةَ العوفی عن ابی سَعِیدٍ الخدری قال قال رسول اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) انی قد تَرَکْتُ فِیکُمْ ما ان اَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا بعدی الثَّقَلَینِ اَحَدُهُمَا اَکْبَرُ مِنَ الآخَرِ کِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ الی الاَرْضِ وعترتی اَهْلُ بیتی الا وانهما لَنْ یفْتَرِقَا حتی یرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ.

    [6]


    به نقل ابی سعید خدری رسول خدا فرمود: من دوچیز گران‌بها را که یکی بزرگتر از دیگری است در میان شما گذاشتم که اگر به آن تمسک کنید هرگز بعد از من گمراه نمی‌شوید....

    1.2 - نقل از ترمذی و طبرانی


    ترمذی در سنن و طبرانی در معجم الکبیر، و برخی دیگر نیز روایت را با همین عبارت آورده‌اند:

    [7]

    [8]


    در برخی نقل‌ها، به جای «ما ان اخذتم به»، عبارت «ما ان تمسکتم به» آمده است.
    4. «لن ینقضیا حتی یردا علی الحوض»: طبرانی در معجم الکبیر، حدیث را از دو طریق با این عبارت آورده است: حدثنا محمد بن الْفَضْلِ السَّقَطِی ثنا سَعِیدُ بن سُلَیمَانَ ح وَحَدَّثَنَا محمد بن عبد اللَّهِ الْحَضْرَمِی وَزَکَرِیا بن یحیی السَّاجِی قَالا ثنا نَصْرُ بن عبد الرحمن الْوَشَّاءُ ثنا زَیدُ بن الْحَسَنِ الاَنْمَاطِی ثنا مَعْرُوفُ بن خَرَّبُوذَ عن ابی الطُّفَیلِ عن حُذَیفَةَ بن اُسَیدٍ الْغِفَارِی اَنّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) قال اَیهَا الناس انی فَرَطٌ لَکُمْ وَارِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ حَوْضٌ اَعْرَضُ ما بین صَنْعَاءَ وَبُصْرَی فیه عَدَدُ النُّجُومِ قِدْحانٌ من فِضَّةٍ وَاِنِّی سَائِلُکُمْ حین تَرِدُونَ عَلَی عَنِ الثَّقَلَینِ فَانْظُرُوا کَیفَ تَخْلُفُونِی فِیهِمَا السَّبَبُ الاَکْبَرُ کِتَابُ اللَّهِ (عزّوجلّ) سَبَبٌ طَرَفُهُ بِیدِ اللَّهِ وَطَرَفُهُ بِاَیدِیکُمْ فاسْتَمْسِکُوا بِهِ وَلا تَضِلُّوا وَلا تُبَدِّلُوا وَعِتْرَتِی اَهْلُ بَیتِی فانه قد نَبَّاَنِی اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ اَنَّهُمَا لَنْ ینْقَضِیا حتی یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ.

    [9]


    حذیفة بن اسید غفاری می‌گوید: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: ‌ای مردم! من ... .
    سند دیگر طبرانی این است: حدثنا محمد بن عبدالله الحضرمی وَزَکَرِیا بن یحیی السَّاجی قَالا ثنا نَصْرُ بن عبد الرحمن الْوَشَّاءُ؛ وَحَدَّثَنَا اَحْمَدُ بن الْقَاسِمِ بن مُسَاوِرٍ الْجَوْهَرِی ثنا سَعِیدُ بن سُلَیمَانَ الْوَاسِطِی قَالا ثنا زَیدُ بن الْحَسَنِ الاَنْمَاطِی ثنا مَعْرُوفُ بن خَرَّبُوذَ عن ابی الطُّفَیلِ عن حُذَیفَةَ بن اُسَیدٍ الْغِفَارِی قال:...

    [10]

     

    2 - اعتبار حدیث از دیدگاه علماء اهل‌سنت

     



    بسیاری از بزرگان اهل سنت برای این روایت اعتبار ویژه‌ی قائل هستد:

    2.1 - دیدگاه محمد بن عیسی ترمذی


    محمد بن عیسی ترمذی حدیث ثقلین را از زید بن ثابت نقل کرده و در پایان می‌گوید: هذا حدیث حسن غریب.

    [11]

     

    2.2 - دیدگاه حاکم نیشابوری


    حاکم نیشابوری در مستدرک بعد از این که این روایت را از زید ابن ارقم نقل کرده، می‌گوید: هذا حدیث صحیح علی شرط الشیخین و لم یخرجاه.

    [12]


    این حدیث بر شرط مسلم و بخاری صحیح است ولی آن را نیاورده‌اند.

    2.3 - دیدگاه ابن کثیر دمشقی


    ابن کثیر دمشقی سلفی در تفسیرش می‌نویسد: وقد ثبت فی الصحیح م 2408 ان رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) قال فی خطبة بغدیر خم ان تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی وانهما لم یفترقا حتی یردا علی الحوض.

    [13]


    در صحیح مسلم به شماره 2408 ثبت شده است که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در خطبه‌اش در غدیر خم فرمود: من دو چیز گران‌بها را در میان شما می‌گذارم....

    2.4 - دیدگاه ابوالحسن هیثمی


    ابوالحسن هیثمی در مجمع الزوائد بر اعتبار سند روایتی که کلمه «خلیفتین» دارد، تصریح کرده و می‌گوید: رواه احمد و سنده جید.

    [14]


    این حدیث را احمد بن حنبل در کتاب مسندش نقل کرده و سند آن نیکو است.
    و در جای دیگر می‌گوید: ورجاله ثقات.

    [15]


    رجال حدیث ثقلین همه موثق‌اند.

    2.5 - دیدگاه سیوطی و صالحی شامی


    این دو تن نیز کلام ترمذی و حاکم را در حسن و صحیح بودن حدیث ثقلین نقل نموده و سخنان آنها را رد هم نکرده‌اند: واخرج الترمذی وحسنه والحاکم وصححه عن زید بن ارقم ان النبی (صلی‌الله‌علیه‌وسلم) قال (انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله واهل بیتی).

    [16]

    [17]

     

    2.6 - دیدگاه حسن بن علی سقاف


    سید سقاف قرشی در شرح صحیح عقیده طحاویه می‌نویسد: ورواه الترمذی 

    [18]

    (برقم 3788) بسند صحیح بلفظ: «انی تارک فیکم ما ان تمسکتم به لن تضلوا بعدی، احدهما اعظم من الآخر: کتاب الله حبل ممدود من السماء الی الارض، وعترتی اهل بیتی، ولن یتفرقا حتی یردا علی الحوض، فانظروا کیف تخلفونی فیهما». 

    [19]


    ترمذی این حدیث را به‌این شماره به سند صحیح با این لفظ روایت کرده است: انی تارک... من دو چیز را به‌عنوان جانشین در میان شما می‌گذارم، یکی کتاب خدا ریسمان کشیده شده در میان آسمان و زمین و دیگری عترت اهل بیت من است و این دو تا هنگامی که بر حوض کوثر بر من وارد می‌شوند، هرگز از هم جدا نمی‌شوند. پس بنگرید پس از من چگونه با آنها برخورد می‌کنید.

    2.7 - دیدگاه البانی


    البانی وهابی (متوفای 1420) از مفتیان اهل سنت که از او با عناوین «امیرالمؤمنین فی الحدیث» و «بخاری دوران» یاد می‌کنند، نیز این روایت را در کتاب «صحیح الجامع الصغیر، حدیث شماره 2457، تصحیح کرده است

    [20]


    اینها نمونه‌ای از کلام بزرگان اهل سنت در مورد این روایت بود که به همین مقدار بسنده می‌کنیم.

    3 - چگونگی دلالت روایت بر وجود امام زمان

     



    این روایت، نکته‌ها و مطالب ظریف فراوانی را در بردارد؛ از جمله می‌توان از این روایت، اصل زنده بودن امام زمان (علیه‌السّلام) و امتداد ائمه (علیهم‌السّلام) را تا قیامت ثابت کرد.

    3.1 - استدلال علمای شیعه


    در ادامه استدلال علمای شیعه بر دلالت حدیث ثقلین بر وجود امام زمان (علیه‌السّلام) بیان می‌شود:

    3.1.1 - آیت‌الله وحید خراسانی


    یکی از مراجع تقلید، حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی درباره این روایت می‌گوید: و من الادلة النقلیة علی ضرورة وجوده حدیث الثقلین، فان هذا الحدیث المتفق علی صحته عند الفریقین یدل علی وجود امام فی کل زمان من اهل بیت النبوة ( (علیهم‌السّلام) ) الی یوم القیامة، لا یفترق عن القرآن، ولا یفترق القرآن عنه (لن یفترقا حتی یردا علی الحوض). 

    [21]


    از دلائل نقلی که بر ضرورت وجود امام زمان (علیه‌السّلام) دلالت می‌کند، حدیث ثقلین است؛ زیرا این حدیثی که شیعه و سنی بر صحت آن اتفاق دارند بر وجود امامی از اهل بیت رسول خدا (علیهم‌السّلام) که از قرآن جدا نمی‌شود و قرآن نیز از او جدایی ندارد؛ در هر زمانی تا روز قیامت دلالت می‌کند.

    3.1.2 - آیت‌الله صافی گلپایگانی


    حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، می‌گوید: از حدیث ثقلین شش مطلب مهم استفاده می‌شود:
    1. وجوب تمسک به قرآن و عترت؛
    2. انحصار راه نجات از ضلالت با تمسک به قرآن و عترت؛
    3. شرط نجات از ضلالت، تمسک به قرآن و عترت است؛ نه یکی از آنها؛
    4عصمت اهل بیت از خطا و اشتباه؛
    5. عترت دانا‌ترین مردم بعد از رسول خدا؛
    6. خالی نبودن زمین از وجود حجت الهی.
    «(
    السادس) بقاء العترة الهادیة الی یوم القیامة، وعدم خلو الزمان من عالم من اهل البیت تکون اقواله حجة کالکتاب المجید
    ششمین موردی که از حدیث ثقلین استفاده می‌شود، باقی ماندن عترت هدایت‌گر تا روز قیامت است و این که عالم در هیچ زمانی از وجود یک نفر از اهل بیت که سخنان آنان همانند قرآن مجید حجت است، خالی نیست. و سپس برای اثبات مورد ششم این‌گونه استدلال می‌کند:
    ویدل علی ذلک امور:
    1. قوله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) «انی تارک فیکم الثقلین» وقوله «انی مخلف فیکم» وقوله «انی تارک فیکم خلیفتین» وقوله «انی قد ترکت فیکم» وقوله «انی قد خلفت فیکم الثقلین» فانها تدل علی انه (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ترک فی امته من یکون مرجعا فی امورهم وخلیفته علیهم، وهو القرآن والعترة. ومن المعلوم ان احتیاج الامة الیهما لیس مختصا بزمان دون زمان، فلو لم یبق ما ترک فی الامة مدی الدهر لا یصدق علیه انه ترک فیهم من یکون کذلک، وعلیه فلا یصح صدور هذه التعابیر والتصریحات منه. والفرق واضح بین ان یکون تارکا ومخلفا فی الجمیع ما ان تمسکوا به لن یضلوا او فی البعض، وهذه العبارات کلها صریحة فی الاول دون الثانی.
    2. قوله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) «ما ان تمسکتم به لن تضلوا» وقوله «ان تمسکتم بهما لن تضلوا» فان نفی الضلال علی سبیل التابید ان تمسکوا بالثقلین لا یصح الا اذا کان ما یتمسک به باقیا متابدا.
    3. قوله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) «لن یفترقا حتی یردا علی الحوض» فانه لو لم یکن فی زمن من الازمنة من هو عدل الکتاب وقرینه لزم افتراق کل منهما عن الاخر، وهذا ینافی ما هو صریح الحدیث من کونهما عدلین وعدم افتراقهما ابدا.
    4. قوله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) «لن ینقضیا حتی یردا علی الحوض» فانه یدل علی دوامهما وعدم انقضائهما ابدا.

    این روایت از چند جهت بر وجود امام زمان (علیه‌السّلام) دلالت می‌کند:
    1. جمله‌های «انی تارک فیکم الثقلین»، «انی مخلف فیکم»، «انی تارک فیکم خلیفتین»، «انی قد ترکت فیکم» و «انی قد خلفت فیکم الثقلین»، دلالت می‌کند که رسول خدا در میان امتش کسانی را مرجع در امور و جانشین اوست در میان امت باقی گذاشت. و روشن است که احتیاج امت به آنها منحصر به یک زمان نیست. پس اگر آن مرجع مدت زمانی در میان مردم نباشد این کلام رسول خدا مصداق پیدا نخواهد کرد، و صدور این تعبیرات از رسول خدا صحیح نباشد. فرق بین این دو عبارت روشن است که بگوید: من آن را باقی گذاشتم تا مرجع و جانشین در همه امور باشد که اگر به آن تمسک کنید گمراه نمی‌شوید و یا این که بگوید: من آن را در بعض امور مرجع و جانشین قرار دادم، تمام این عبارات حدیث صریح در گفتار نخست است نه دومی.
    2. جمله فرمایش رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) «لن تضلوا» می‌رساند که اگر به ثقلین تمسک کنید برای همیشه گمراه نمی‌شوید، این نفی ضلالت برای همیشه، وقتی درست است که شی مورد تمسک، برای همیشه باقی باشد.
    3. جمله «لن یفترقا حتی...» می‌گوید: قرآن و عترت که عدل قرآن است هرگز ازهم جدا نمی‌شوند و اگر در زمانی از زمان‌ها عدل کتاب نباشد؛ افتراق تحقق می‌یابد و عدل قرآن حساب نخواهد شد و این منافات با نص حدیث دارد.
    4. جمله «لن ینقضیا حتی یردا...» نیز بر وجود دائمی و همیشگی قرآن و عترت دلالت دارد.

    [22]

     

    3.1.3 - آیت‌الله میلانی


    آیت‌الله سیدعلی میلانی می‌گوید: ان حدیث الثقلین کما یدل علی امامة الائمة الاثنی عشر من اهل البیت (علیهم‌السّلام) وامامة علی (علیه‌السّلام) بلا فصل بعد رسول الله، کذلک یدل علی وجود الامام الثانی عشر الحجة المنتظر وبقائه عجل الله تعالی ظهوره. وذلک لان هذا الحدیث یدل علی عدم افتراق الکتاب والعترة الی یوم القیامة وحتی الورود علی الحوض، فکما ان القرآن باق الی یوم القیامة فکذلک یجب وجود من یکون اهلا للتمسک والاقتداء به، واماما للزمان وحجة للوقت من العترة الطاهرة الی یوم القیامة.

    [23]


    حدیث ثقلین همان‌گونه که بر امامت دوازده امام (علیهم‌السّلام) و امامت بلافصل امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) بعد از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) دلالت دارد؛ بر وجود امام دوازدهم، حجت منتظر و بقاء آن حضرت نیز دلالت می‌کند؛ زیرا این حدیث می‌رساند که قرآن و عترت تا روز قیامت و تا هنگام ورود بر حوض، از همدیگر جدا نمی‌شوند. پس همچنان‌که قرآن تا روز قیامت باقی است، واجب است کسی که مورد تمسک و اقتداء واقع می‌شود و امام زمان و حجت وقت از عترت پاک رسول خدا است نیز تا روز قیامت موجود باشد.

    3.2 - استدلال علمای اهل سنت


    علمای اهل سنت نیز با توجه به این روایت، بر وجود امام زمان (علیه‌السّلام) استدلال کرده‌اند که به چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم:

    3.2.1 - مناوی


    مناوی از علمای اهل سنت کلام علامه سمهودی را از کتاب جواهر العقدین درباره دلالت حدیث ثقلین این‌گونه حکایت کرده است: انَّ ذلک یفهم وجود من یکون اهلاً للتمسک من اهل البیت والعترة الطاهرة فی کلِّ زمان وجدوا فیه الی قیام الساعة حتَّی یتوجَّه الحثُّ المذکور الی التمسک به، کما انَّ الکتاب العزیز کذلک، ولهذا کانوا کما سیاتی امانًا لاهل الارض، فاذا ذهبوا ذهب اهل الارض.

    [24]


    از این حدیث استفاده می‌شود که در هر زمان باید فردی از اهل بیت و عترت پاک من که سزاوار تمسک است، تا روز قیامت موجود باشد، تا امر به تمسک در این حدیث معنا پیدا کند؛ همان‌گونه که کتاب عزیز چنین است. و لذا اهل بیت در روایاتی که بعداً می‌آید، امان زمین معرفی شده‌اند که هرگاه از روی زمین بروند، اهل زمین نیز نابود خواهند شد.

    3.2.2 - ابن حجر هیثمی


    ابن حجر هیثمی از محدثان اهل سنت، بعد از نقل این روایت بر وجود امام این‌گونه استدلال کرده است: والحاصل ان الحث وقع علی التمسک بالکتاب والسنة وبالعلماء بهما من اهل البیت ویستفاد من مجموع ذلک بقاء الامور الثلثة الی قیام الساعة.

    [25]


    آنچه از روایت به دست می‌آید این است که تمسک به کتاب و سنت و عالمان به این دو از اهل بیت رسول خدا تشویق و ترغیب شده است. و از مجموع این سخن استفاده می‌شود که این امور (کتاب، 

  • کتاب زندگینامه امام علی (ع) از ولادت تا شهادت کتاب زندگینامه امام علی (ع) از ولادت تا شهادت

    خلاصه زندگینامه امام علی (ع) از ولادت تا شهادت زندگینامه امام علی (ع) از ولادت ایشان در خانه کعبه آغاز و به شهادت ایشان در محراب مسجد ختم می شود. زندگی نامه امام علی بسیار آموزنده است.

  • کتاب زندگانی حضرت رسول اکرم محمد مصطفی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و سلم کتاب زندگانی حضرت رسول اکرم محمد مصطفی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و سلم

    زندگانی حضرت رسول اکرم محمد مصطفی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله و سلم

  • حضرت امام مهدی (عج) منجی دراهل کتاب ،زرشتشت ،بودا و. حضرت امام مهدی (عج) منجی دراهل کتاب ،زرشتشت ،بودا و.
     
    حضرت امام مهدی (عج) منجی دریهودیت،مسیحیت،زرتشت،هندوبرخی آئین های زمینی غیرالهی حاضر و.. 
     
    عقیده به ظهور یک نجات دهنده فوق  العاده جهانی یک عقیده مشترک دینی است. درتمام ادیان که ازمصدر وحی سرچشمه گرفته است وهمه پیامبران بدان بشارت داده اند. وهمه ملت ها در انتظار آن هستند ولی در تطبیق آن خطا و غرض ها اتفاق افتاده است. 
    دیدگاه یهودیان، مسیحیان وزرتشتیان درمورد منجی 
    برخلاف گمان برخی که باور، به منجی را برخاسته ازپندارهای زخم دیدگان بشری دانسته اند، این باور، اعتقادی سترگ است که ریشه درامیدبخشی های پیامبران الهی (ع) واندیشوران بزرگ تاریخ دارد. 
    برخی از نویسندگان معاصر ازاین باور با عنوان futurism فتوریسم یاد کرده، نوشته اند:«فوتوریسم، یعنی اعتقاد به دوره آخرالزمان وانتظار ظهور منجی غیبی ومصلح جهانی وبزرگ، از جمله مسائلی است که دراصول عقاید ما جای مهمی را اشغال کرده است. 
     
  • حضرت مهدی (عج)درروایات معصومین (ع) ما وکتب شیعه وسنی حضرت مهدی (عج)درروایات معصومین (ع) ما وکتب شیعه وسنی
    بسم الله الرحمن الرحیم
    حضرت مهدی (عج)درروایات معصومین (ع) ما وکتب شیعه وسنی
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
     
    اللهم عجل لولیک الفرج
    ازناحیه مقدسه پیغمبر اکرم (ص) وچهارده معصوم (ع)، روایات بسیاری با سندهای معتبر درباره وجود حضرت مهدی وظهور آن موعود جهانی وارد شده است، که جای هیچ گونه شک وتردید را برای طالبان حقیقت باقی نمی گذارد،. ما دراین جا نمونه هایی را از آن بزرگواران نقل می کنیم. 
    1- رسول اکرم (ص) فرمودند:  «مهدی از فرزندان من است؛ اسم او اسم من (محمد) وکنیه اش، کنیه من( ابوالقاسم) است، واز نظر اخلاق وخلقت، شبیه ترین مردم به من است؛ برای او غیبت و حیرتی است که درآن مردم بسیاری گمراه می شوند، آن گاه مثل شهاب ثاقب می آید و زمین را ازعدل وداد پرخواهد کرد؛ همچنان که پر ازظلم و ستم شده بود.» 
    2- امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «قائم ما غیبتی طولانی خواهد داشت. شیعیان را چنان می بینیم که برای پیدا کردن او دشت ودمن را زیرپا گذاشته، ولی اورا پیدا نمی کنند، بدانید آنها که درغیبت وی دردین خویش ثابت بمانند ودر طول مدت غیبتش منکر وی نشوند، روز قیامت با من خواهند بود.»
    آن گاه فرمودند:« چون قائم ما ظهورکند، بیعت هیچ کس برگردن وی نیست. از این رو ولایتش پوشیده خواهد ماند وخودش ازنظر ها پنهان می شود.»
     
  • پاسخ برخی ابهامات و شبهات درباره قیام امام حسین (ع) پاسخ برخی ابهامات و شبهات درباره قیام امام حسین (ع)

    حقیقت قیام امام حسین(ع) چه بود؟ پاسخ به برخی ابهامات و شبهات قیام امام حسین (ع) حقیقت قیام امام حسین(ع) انجام یک تکلیف الهی،فنای فی الله شدن،کاربرای خدا ومولااست؛ تکلیفی که امام به بهای شهادت خود آن را به انجام رسانید، هرچند امام حسین می دانسته است که سرانجام روزی به دست مخالفان خود به شهادت می رسد. به گزارش مشرق، در پاسخ به برخی شبهات قیام امام حسین (ع) آنان که از ابعاد کلامی و تاریخی نهضت سرخ حسینی آگاهی دارند، معتقد به علم تفصیلی امام علیه السلام نسبت به حوادث این دسته از اندیشمندان سخنانی از امام حسین علیه السلام مطرح کرده اند که در آنها آینده خونبار خود و اصحاب به گونه‌ای روشن آشکار شده است؛ همانند این سخن حضرت که می‌فرماید: «من کان باذلا فینا مهجته و موطنا علی لقاء الله نفسه فلیرحل معنا فانی راحل مصبحا ان شاء الله» (بحارالانوار، ج 44، ص 367) و یا در جای دیگری می‌فرمایند: «خط الموت علی ولد آدم فخط القلاده علی جید الفتاه» (همان، ص 366) از مجموع عبارات این خطبه چنین فهمیده می‌شود که امام قبل از خروج از مکه، فرجامی برای این سفر جز شهادت خود و نهضت امام علیه السلام از مصادیق به هلاکت انداختن خویش است، که کاری برخلاف عقل اوست و به نص قرآن، حرام است. حال در بخش تلاش نموده ایم به چند مورد از ابهامات و شبهات قیام خونین حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام پاسخ مختصرا بررسی گردد: 1. چرا امام حسین علیه السلام در زمان معاویه اقدام به قیام نکرد؟

  • کتاب قیام امام حسین(ع)  وواقعه کربلا و وقایع روز عاشورا( کتاب قیام امام حسین(ع) وواقعه کربلا و وقایع روز عاشورا(
    بسم الله الرحمن الرحیم
    قیام امام حسین(ع)  وواقعه کربلا و وقایع روز عاشورا(  منبع وکی شیعه و ترجمه های گوناگون)
    این مقاله دربارهٔ تحلیل قیام امام حسین(ع) است. برای اطلاع از بُعد تاریخی این قیام واقعه کربلا و وقایع روز عاشورا را ببینید.
     
    قیام امام حسین(ع) حرکت اعتراضی امام حسین(ع) علیه حکومت یزید بن معاویه بود که به شهادت او و یارانش در دهم محرم سال 61 هجری و اسارت خانواده‌اش انجامید. این حرکت با خودداری امام حسین(ع) از بیعت با حاکم مدینه به‌عنوان نماینده یزید و خروج از مدینه در رجب سال 60 قمری آغاز شد و با برگشت اسیران به مدینه پایان یافت.
    قیام امام حسین(ع) سبب شکل‌گیری قیام‌هایی علیه حکومت بنی‌امیه شد و در سقوط آن نقش داشت. شیعیان هر ساله در سالگرد این واقعه، مراسم‌های مختلفی برگزار می‌کنند. رواج آیین‌های عزاداری، شکل‌گیری ادبیات عاشورایی، ساخت بناها و اماکن مذهبی، تولید آثار هنری و تقویت روحیه ظلم‌ستیزی و شهادت‌طلبی از تأثیرات این واقعه بر جامعه و فرهنگ شیعی به شمار می‌آید.
    هدف اصلی امام حسین(ع) از قیام چنانکه در وصیتش به محمد بن حَنَفیّه آمده است بازگرداندن جامعه اسلامی به مسیر صحیح و مبارزه با انحرافات بوده است. با این حال تشکیل حکومت، شهادت، حفظ جان و خودداری از بیعت با یزید از دیگر اهداف وی شمرده شده است. پس از نگارش کتاب شهید جاوید و مطرح کردن تشکیل حکومت به عنوان هدف اصلی امام حسین(ع) و نقد آن توسط نویسندگان شیعه، بحث هدف‌شناسی قیام امام حسین(ع) وارد مطالعات عاشوراپژوهشی شد و نظریات مختلفی در این زمینه به وجود آمد که شهادت‌طلبی و تشکیل حکومت از مهمترین آنها است.
     
  • منابع ، مدارک و مصادر تحقیقی در باره ولی عصرامام زمان (عج) ،مهدویت منابع ، مدارک و مصادر تحقیقی در باره ولی عصرامام زمان (عج) ،مهدویت

    بسم الله الرحمن الرحیم

    معرفی منابع ، مدارک و مصادر تحقیقی در باره ولی عصرامام زمان (عج) ،مهدویت

     

    1- قرآن کریم

    2- مفاتیح الجنان

    3- نهج البلاغه

    4- نهج الفصاحه

    5- صحیفه سجادیه

    6- اصول کافی

    7- تفاسیر نمونه ، المیزان، نور، روان جاوید، نسیم حیات، و...

    8- الغیبه  شیخ طوسی

    ...


     

  • سرنوشت اهل کتاب (یهود، نصاری و..) وسایر کفار درحکومت ولی عصر (عج) سرنوشت اهل کتاب (یهود، نصاری و..) وسایر کفار درحکومت ولی عصر (عج)

    سرنوشت اهل کتاب (یهود، نصاری و..) وسایر کفار درحکومت ولی عصر (عج) امام صادق (ع) فرمودند: «صاحب الامر با اهل ذمه( یهود ونصاری) مانند پیامبر اکرم(ص) مصالحه می کند و آنها با کمال ذلت جزیه می پردازند».

  • چهل حدیث از بیان  امام زمان (عج) چهل حدیث از بیان امام زمان (عج)

    چهل حدیث از بیان امام زمان (عج) 1- توجّه امام مهدى(عليه السلام) به شيعيان خويش إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا: ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى‌كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده ‌يم، كه اگر جز اين بود گرفتارى‌ها به شما روى مى‌آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى‌كردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد. 2- عمل صالح و تقرّب به اهل بيت(عليهم السلام) فَلْيَعْمَلْ كُلُّ امْرِء مِنْكُمْ بِما يُقَرَّبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنا، وَلْيَتَجَنَّبْ ما يُدْنيهِ مِنْ كَراهِيَّتِنا وَ سَخَطِنا، فَإِنَّ امْرَأً يَبْغَتُهُ فُجْأَةً حينَ لا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ، وَ لا يُنْجيهِ مِنْ عِقابِنا نَدَمٌ عَلى حَوْبَة:

  •  مسائل اعتقادی  عدل الهی(اصول اعتقادات اصل دوم :عدل الهي)باترجمه به 10 زبان دیگر مسائل اعتقادی عدل الهی(اصول اعتقادات اصل دوم :عدل الهي)باترجمه به 10 زبان دیگر

    بسم الله الرحمن الرحیم

    عدل الهی(اصول اعتقادات اصل دوم :عدل الهي)باترجمه به 10 زبان دیگر

    عدل يكي از صفات خداست در مباحث اصول عقايد از آن به گونه ‌اي مستقل بحث مي‌شود و به عنوان اصل دوم از اصول عقايد به شمار مي‌رود.

    معني لغوي عدل، قرارگرفتن هر چيز درجاي شايسته و بايسته‌ي خود است. اين معنا در كل جهان آفرينش حكمفرماست. حديث پيامبرصل‌الله‌عليه‌وآله نيز به اين معنا اشاره دارد كه «بِالعَدلِ قامت السَّماواتُ والارض» به عدالت، آسمان‌ها و زمين برپاست.

    معناي اصطلاحي عدل مراعات حقوق ديگران است كه نقطه برابر آن، ظلم است يعني حق ديگران را پايمال كردن. در رعايت عدل بايد استحقاق‌ها و اولويت‌ها در نظر گرفته شود و هر صاحب حقي به آنچه حق و شايسته اوست برسد. اگر استحقاقها و اولويت‌ها مساوي باشند مراعات عدالت اين است كه پاداش آنها مساوي باشد و اگر استحقاقها و اولويتها متفاوت باشند عدالت با پاداش متفاوت آنها حاصل مي‌شود.

    عدالت خداوند در سه مرحله «تكوين»، «تشريح» و «جزا» جريان دارد. خداوند، هم در تكوين و آفرينش اشياء، استحقاق و ظرفيت آنها را مراعات نموده، هم در تشريع و قانونگذاري، تاب و توان افراد را لحاظ مي‌كند و هم در جزا، آنچه را سزاي نيك و بد عمل افراد است به آنان مي‌دهد.

    از جمله آيات و روايات :

    عدل در تكوين :

    « وَ السماءَرَفَعَها وَ وَضَع الميزانَ » و آسمان را برافراشت و ميزان را قرار داد. سوره الرحمن آيه‌ي 7 «رَبنا الذي اَعطي كُلَّ شَيءٍ خَلقَهُ ثُمَّ هَدي» پروردگار ما كسي است كه به هرچيزي آفرينش ويژه همان را داده و سپس آن را هدايت نموده است. (سوره طه/ آيه50)

    عدل در تشريح: «لا يُكَلِّفُ الله نَفساً اِلّا وسعَها» خدا بر هيچ كس مگر بر قدر توانايي او تكليف نمي‌كند. (سوره بقره/ آيه286)

    « وَ ما جَعَل عَلَيكُم في الدّينِ مِن حَرَجٍ» و در دين كاري سخت برشما ننهاده است. (سوره حج/ آيه78)

    رسول اكرم صل‌الله‌عليه‌وآله مي‌فرمايند: « از امت من نُه چيز برداشته شده است... و (يكي ازآنها) چيزهايي است كه بدان اضطرار يابند.» ( بحارالانوارج58 ص325  )                                                                                                                                                                                           

    عدل در جزا :

    «اَفَنَجعَلُ المُسلمينَ كالمُجرمين» آيا مؤمنان را همچون مجرمان قرار مي‌دهيم. (سوره قلم/ آيه35)

    «مؤمنان خانه‌نشين – كه زيان ديده نيستند- با آن مجاهداتي كه با مال و جان خود در راه خدا جهاد مي‌كنند يكسان نيستند- خداوند كساني را كه با مال و جانشان جهاد مي كنند به درجه‌اي به خانه‌نشينان برتري بخشيده است.»

    (سوره نساء/ آيه95)

    «فَمَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَّهٍ خيراً يَرَه و مَن يَعمَل مِثقالَ ذَرَهٍ شَرّاً يَرَه» پس هر كس هموزن ذره‌اي، نيكي كرده باشد (پاداش) آن را خواهد ديد و هركس هموزن ذره‌اي بدي كرده باشد (كيفر) آن را خواهد ديد. (سوره زلزال/ آيه 7و8)

    «وَمن جاءَ بِالسَّيئَهِ فَلا يُجزي اِلّا مِثلَها» و هركس گناهي انجام دهد تنها مانند آن جزا داده مي‌شود. (سوره انعام/ آيه160)

    قرآن و اختيار انسان :

    علاوه بروجدان، آيات فراواني از قرآن به آزادي و اختيار انسان گواهي مي‌دهند كه مي‌توان آنها را به چند دسته تقسيم كرد:

    الف: آيات مربوط به رسالت پيامبران و دعوت انسان به آئين حق با انذار و تبشير (كه) اگر از نظر قرآن انسان مختار و آزاد نمي‌بود ارسال پيامبران و دعوت آنها بيهوده مي‌بود.

    ب: آياتي كه به صراحت از اختيار و آزادي انسان در پذيرش يا نفي ايمان سخن مي‌گويند. از جمله: (سوره دهر/آيه3- سوره كهف/ آيه29.)

    ج: آياتي كه ايمان اجباري را خواست خدا نمي‌دانند و آن را نكوهش مي‌كنند: از جمله آيات: (سوره شعرا/آيه3و4- سوره انعام/ آيه107)

    د: آياتي كه پيامبران را تنها دعوت كننده، راهنما و ترساننده مي‌شمرند. از جمله آيات: (سوره شوري/آيه 48- سوره غاشيه/ آيه 21و22) 1

    چند مطلب:

    اعتقاد ما در باب عدل آن است كه حق تعالي ما را به عدل مأمور فرموده و خود معامله با ما به مافوق عدل يعني تفضل نموده، دليل آن قول الهي است كه درقرآن كه مي‌فرمايند:

    « هر كه نيكي آورده ، ده برابرش براي اوست و هر كه بدي آورده جزا داده نمي‌شود (مگر مثل همان) و عدل آن است كه ثواب عمل نيك را نيك دهند به همان قدر و جزاي بد را بد به همان قدر» و جناب نبوي صلي‌الله‌عليه‌وآله

    فرمودند كه:

    « احدي داخل بهشت نمي‌شود به عمل خود، مگر به رحمت حق عزوجل» 2

    « خداوند عادل است، خداوند يك ذره هم ظلم نمي‌كند چه ظلم به موجود چه ظلم به انسان، اين اعتقاد آرامش بخش است انسان در هرحال كه باشد مي داند حقش محفوظ است.

    نتيجه كار اين است كه هيچ كس از حقش محروم نمي‌شود و به يك ذره هم ظلم نمي‌شود. هيچ موجودي در عالم بي‌حساب نيست عدالت هم معنايش همين است بالعدل قامت السموات و الارض زمين و آسمان روي عدالت است ، روي اعتدال است .

    آسمان و زمين را بدون ستون آفريد يك اعتدالي در كار است عدالت هم معنايش همين است . عدالت الهي آن است كه هر كاري و هر موجودي را كه آفريده در موقعيت مناسبش قرار داده.

    هركاري كه اين زيبايي عالم را به هم بزند خلافست و در برابر اين زيبايي‌ها در عالم است. كه از آن جمله آثار سوء و مضرات تجهيزات و وسايل صنايع غرب حاضر در جهان است.

    حديث دارد: خداوند عالم را آفريد خواست اين عالم را كوچك كند (ماكت عالم را بسازد) انسان را آفريد. انسان خلاصه جهان است. در رأس عادلين ائمه‌اطهار(س) هستند . » 3

    رضا قارزی

    درایتا وتلگرام وسروش دنبال کنیدobodiyatekhoda@

    1) كتاب معرفت ديني ، ج 23 بحث عدل الهي

    2) مجموعه آثار شيخ صدوق ، ص 108 و 109 ، باب اعتقاد در عدل الهي

    3) آثار و جلسات آيت الله فاطمي ره

     

    ترجمه عربی:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    العدل الإلهي (مبادئ المعتقدات المبدأ 2: العدل الإلهي) مترجم إلى 10 لغات أخرى

    العدل صفة من صفات الله ، وفي النقاشات حول مبادئ العقائد تناقش بشكل مستقل وتعتبر المبدأ الثاني لمبادئ المعتقدات.

    المعنى الحرفي للعدالة هو وضع كل شيء في مكانه الصحيح. هذا المعنى يحكم الكون كله من الخلق. كما أن حديث النبي صلى الله عليه وسلم يشير إلى أن "العدل علو السماوات والأرض" ، أي العدل والسماء والأرض.

    مصطلح العدالة يعني احترام حقوق الآخرين ، والمساواة في ذلك هو القمع ، أي الدوس على حقوق الآخرين. مع مراعاة العدالة ، يجب مراعاة الحقوق والأولويات ، ويجب على كل صاحب حق تحقيق ما هو حق له ويستحقه. إذا كانت الاستحقاقات والأولويات متساوية ، فإن مراعاة العدالة هي أن مكافأتهم متساوية ، وإذا اختلفت الاستحقاقات والأولويات ، تتحقق العدالة بمكافأتهم المختلفة.

    يتم عدالة الله على ثلاث مراحل: "الخلق" و "التفسير" و "العقاب". إن الله في خلق الأشياء وخلقها ، يراعي مزاياها وقدراتها ، وفي التشريع والتشريع يراعي قدرة الأفراد على التحمل وقوتهم ، وفي العقاب يعاقبهم على حسنات وسيئات الأفراد.

    ومنها الآيات والروايات:

    العدل في الخلق:

    رفع السموات وضبط المقاييس. سوره الرحمن آیه 7 "ربنا الذي أعطى كل شيء لخلقه ثم هدى" ربنا هو الذي أعطى كل شيء خلق خاص ثم هديه. (سورة الطه / الآية 50) العدل في التفسير: "لا يكلف الله النفس إلا بامتدادها" لا يكلف الله أحداً إلا بقدر قدرته. (سورة البقرة / الآية 286)

    "وجعلناكم في دين الحرية" ولم نقم بأي عمل شاق لكم في الدين. (سوره حج / آیه 78)

    قال صلى الله عليه وسلم: "نزلت من أمتي تسعة أشياء .. و (منها) ما قد يحتاجون إليه". (بحرالانوارج 58 ص 325)

    العدل في العقوبة:

    هل نعامل المؤمنين كمجرمين؟ (سورة القلم / الآية 35).

    "إن ربات البيوت المؤمنات - اللواتي لم يصبحن - ليسن مثل أولئك الذين يسعون بثرواتهم وحياتهم في سبيل الله.

    (سوره نساء / آیه 95)

    فَمَن يَعَمَل مِثقالَ ذَرَّهٍ خيراً يَرَه و مَن يَمَلَع مِثقالَ ذَرَهٍ شَرّا يَرَه » (سوره زلزال / آیه 7 و 8)

    "ومن يرتكب خطيئة لا يعاقب إلا على مثل مثل". ومن يرتكب خطيئة لا يكافأ إلا على أساسها. (سورة الانعام / الآية 160).

    القرآن والإرادة البشرية الحرة:

    بالإضافة إلى الأبراج ، تشهد العديد من الآيات القرآنية على حرية الإنسان وفاعلية ، والتي يمكن تقسيمها إلى عدة فئات:

    ج: الآيات المتعلقة برسالة الأنبياء ودعوة الإنسان لدين الحق بالإنجيل والكرازة (التي) لو لم يكن الإنسان حراً حراً بالقرآن فإن إرسال الأنبياء ودعوتهم عبثاً.

    ب: الآيات التي تتحدث صراحة عن إرادة الإنسان الحرة في قبول أو إنكار الإيمان. ومنها: (سورة الضهر / الآية 3 - سورة الكهف / الآية 29).

    ج: الآيات التي تجعل الله يريد الإيمان لا تعرفه وتدينه: ومنها الآيات: (سورة الشعراء / الآية 3 و 4 - سورة الأنعام / الآية 107).

    د: آيات تعتبر أن الأنبياء هم وحدهم الداعين والمرشدون والمنذرون. ومن الآيات: (سورة الشورى / الآية 48- سورة الغاشية / الآيات 21 ، 22) 1

    بعض المقالات:

    إيماننا بالعدل أن الله تعالى قد أمرنا بالعدل ، وجعل الصفقة معنا أسمى من العدل ، أي والسبب في ذلك هو الكلمة الإلهية التي جاء فيها القرآن:

    "من أتى به خيرا بعشر أمثاله ، ومن أتى بالشر لا يعاقب إلا إذا كان مثله ، والعدل أنهم يجازون الحسنات بالخير والسوء سيء كالسوء" وقداسة النبي صلى الله عليه وسلم.

    هم قالوا ذلك:

    "ما من أحد يدخل الجنة بفعله إلا برحمة حق تعالى".

    "الله عادل. الله لا يظلم على الإطلاق ، سواء كان يظلم المخلوق أو يضطهد الإنسان. هذا الاعتقاد مطمئن. والإنسان على أي حال يعرف أن حقه محفوظ.

    والنتيجة أن لا أحد يحرم من حقوقه ولا أحد مضطهد. لا وجود في العالم بدون حساب ، العدل يعني هذا أيضًا ، في العدل ، السماوات والأرض ، الأرض والسماء على العدل ، على الاعتدال.

    خلق السماوات والأرض بغير أعمدة ، هناك اعتدال ، وهذا ما يعنيه العدل. العدل الإلهي هو وضع كل عمل وكل مخلوق خلقه في المكانة المناسبة.

    كل ما يزعج جمال هذا العالم هو خطأ وضد هذه الجمال في العالم. من بينها الآثار السلبية لمعدات وأدوات الصناعات الغربية الموجودة في العالم.

    هناك حديث: خلق الله العالم ، أراد أن يجعل هذا العالم صغيراً (جعله نموذجاً للعالم) ، خلق الإنسان. الإنسان هو خلاصة الدنيا. وعلى رأس الصالحين الأئمة. »3

    رضا قارزي

    eita و Telegram و Soroush      @ obodiyatekhoda

    1) كتاب المعرفة الدينية ، المجلد 23 ، مناقشة العدل الإلهي

    2) مجموعة مؤلفات الشيخ صدوق ص 108 و 109 باب الإيمان بالعدل الإلهي

    3) أعمال ولقاءات آية الله فاطمي ره

     

    ترجمه انگلیسی:

     

                           in the name of God

    Divine Justice (Principles of Beliefs Principle 2: Divine Justice) Translated into 10 other languages

    ,...

  •  کتاب چرانماز؟(نمازونماز جماعت ،نیاز ضروری زندگی انسان و اجتماعات بشری) :گزیده کتاب-باترجمه به چهار زبان کتاب چرانماز؟(نمازونماز جماعت ،نیاز ضروری زندگی انسان و اجتماعات بشری) :گزیده کتاب-باترجمه به چهار زبان
    بسم الله الرحمن الرحیم
     
    گزیده کتاب نمازونماز جماعتچرانماز؟
    نیاز ضروری زندگی انسان و اجتماعات بشری(احساس نياز و وابستگي به معشوق حقیقی ، کشش های فطرتی ، تواضع در برابرعظمت الهی، ادای تکلیف شرعی ، سپاس نعمات ،حقیقت جویی دربی نهایت عالم ،رسیدن به حقیقت ووصال او و عند رب شدن  و...)رضا قارزی
     
    نماز به عنوان يك عمل عبادي از ابعاد گوناگون قابل برري و مطالعه است. يكي از ابعاد مهم آن بعد انگيزشي نماز است.دست كم از دو قسمت تشكيل مي‌شود: اول رفتار عبادي كه صورت ظاهري عمل است و داراي آدابي است. دوم انگيزه عبادي كه همان نيت است. نيت مي‌بايد خالصاً لله باشد. نيت اساس عمل است و اينكه عمل عبادي، صحت و مقبوليت داشته باشد، مبتني است بر صحت نيت. نيت يك قصد آگاهانه است كه عمل را معني‌دار مي‌سازد و در تمام طول عمل جريان دارد. نيت نه يك قول كلامي است و نه يك تصور ذهني از عملي كه انجام مي‌گيرد. از همين روست كه فقها اداي قول و يا گذراندن تصميم از ذهن را شرط لازم براي نيت نمي‌دانند. اگر آنها نباشند هم مي‌تواند‌؛ نيت مي‌تواند وجود داشته باشد. نيت كاملاً جنبه فردي دارد، هرچند كه رفتار عبادي مي‌تواند جمعي باشد. چنانچه در نماز جماعت رفتار عبادي جمعي انجام مي‌گيرد؛ ولي نيت توسط يكايك افراد صورت مي‌پذيرد. به اين ترتيب، نيت انگيزه رفتار عبادي است كه مي‌بايد به صورت يك قصد آگاهانه براي انجام كاري كه به دستور خداوند و به منظور اطاعت از او و قرب به اوست انجام گيرد. نماز يكي از عبادات مهم در اسلام، بلكه در تمامي اديان است. هر ملتي براي رهايي از تعلقات دنيوي و براي كسب آرامش به نوعي از عبادت و نماز متوسل مي‌شود. در دين اسلام نماز، اگر با آداب و شرايطش بجا آورده شود، انسان را نه تنها به آرامش كافي مي‌رساند كه او را به تدريج از سطوح پايين تحولي بالا برده و او را به سطح متعالي مي‌رساند. چنانكه گفتيم انسان در حدود سنين نوجواني به دليل رشد عقلي و طي كردن مراحل انگيزشي قبل، با سطح متعالي انگيزشي آشنا مي‌شود. يعني پي مي‌برد كه قوانين و اصولي وجود دارد كه فراتر از خواسته‌ها و تمايلات شخصي او ديگران است. پي مي‌برد كه ايمان به خدا و عمل به دستورات او، وي را از خود و جامعه و هر قيد ديگري رها كرده و به سطح بالايي از آزادي و وارستگي مي‌كشاند. پي بردن به اين نكته و وجود سطحي متعالي در انگيزش‌ها به تنهايي براي رسيدن به اين سطح و زندگي كردن در اين سطح كفايت نمي‌كند، بلكه انسان بايد به انجام اعمالي خود را در اين سطح نگه داشته و به تدريج انگيزه‌هاي خود را از اين سطح دريافت كند. و اين همان چيزي است كه اديان در پي آنند تا انسان‌ها را به رشد شايسته خود برسانند.نماز انسان را به بهترين وجه در اين سطح نگه مي‌دارد. انسان با آماده سازي خود از طريق تطهير، وضو ساختن و آمادگي رواني، به تدريج وارد مرحله‌اي مي‌شود كه از انگيزه‌هاي سطوح پايين‌تري جدا شده تا وارد سطح متعالي شود. او با نيت قربه الي الله، آگاهانه وارد عملي مي‌شود كه هدفش چيزي نيست جز رضايت كسي كه فراتر و بالاتر از هرچيز و هركسي است. با تكبيره‌الاحرام ما سوي الله را به پشت سر خود مي‌افكند و او مي‌ماند و خدايش. با حضور قلب، به نيت خود استمرار مي‌بخشد و زيستن در سطح متعالي را تمرين مي‌كند. چنين نمازي است كه مورد تأكيد دين است. نمازي كه براي مقبوليت اجتماعي خوانده شود به حكم ريا باطل است. نمازي كه بدون توجه و حضور قلب برپا شود، بي‌اعتبار است و تنها نشانه اسلام است و از ايمان تهي است. چنين نمازهايي انسان را از فحشاء و منكر باز نمي‌دارد. نمازي انسان را به سطح متعالي مي‌رساند كه از فحشاء و منكر باز دارد. 
    ادامه مطالب را در مشروح مطلب بخوانید: