![نظریات وفتاوی بخش 14ایت الله فاطمی (ره):خلاصه وگزیده نظریات نظریات وفتاوی بخش 14ایت الله فاطمی (ره):خلاصه وگزیده نظریات](/archive/thumb/a9d939615da4411585f7e4d51e7420c3.webp)
نظریات وفتاوی بخش 14ایت الله فاطمی (ره):خلاصه وگزیده نظریات
بسم الله الرحمن الرحیم
نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش چهاردهم
گزیده وخلاصه بررسی های نظریات واندیشه های اصلاحی1-13 درباره: اصلاح نظام آموزشی، اقتصادی اجتماعی وفرهنگی ،حکم جهادتدافعی و...
چکیده
بررسی گزیده وخلاصه مهمترین محورهای مهم تحول واصلاح بنیادین فضای سیاسی،اجتماعی وفرهنگی کشوربارویکرد قرآن و سنت وضرورت مقابله با اندیشه وفرهنگ غرب وشرق وراهکارهای های پیشرو باروش توصیفی،عینی واستنادی در آثارعلامه ، مفسر ومرجع عالیقدر حضرت آیت الله سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه). به بیان دیگر این شماره نظریات وفتاوی فقهی شامل گزیده بررسی های نظریات واندیشه های ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) که تاکنون ارایه شده می باشد .عناوین درادامه می آید:
![نظریات وفتاوی13 ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش سیزدهم: آسمان شناسی نظریات وفتاوی13 ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش سیزدهم: آسمان شناسی](/archive/thumb/6d8d7b53aece77fd99f323e098b09a2b.webp)
نظریات وفتاوی13 ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش سیزدهم: آسمان شناسی
بسم الله الرحمن الرحیم نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش سیزدهم. آسمان شناسی(نجوم و کیهان شناسی)درنظریات واندیشه های واثار ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) چکیده بررسی کنونی نتایج مطالعات باموضوع آسمان شناسی،نجوم و کیهان شناسی درآثارآیت الله سید جواد سیدفطمی تبریزی باعنوان کتاب آشنایی با آسمان شناسی(نجوم و کیهان شناسی) ازرضاقارزی منتشر گردیده است وجهت بهره برداری پژوهش گران وره جویان مکتب امام صادق علیه السلام ارائه می گردد.
![نظریات وفتاوی 12 ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره)بخش دوازهم نظریات وفتاوی 12 ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره)بخش دوازهم](/archive/thumb/607fd1085cb47bf34d2979a98ed3d253.webp)
نظریات وفتاوی 12 ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره)بخش دوازهم
بسم الله الرحمن الرحیم
نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش دوازدهم نکات تفسيری آیاتی از اول سوره مباركه بقره وآل عمران
( فیش ها ی ویادداشتهای جلسه تفسير آن مفسر عظيمالشان حضرت آيت الله سید جواد سید فاطمی رحمه الله علیه آيات 1الي60 بقره تهیه شده توسط حجه الاسلام حسین خطيبي) چکیده در ادامه مطالعات وبررسی های موردی درنظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی دراین شماره مقالات می پردازیم به تفسير آیاتی از اول سوره مباركه بقره وآل عمران که به روش استنادی ازفیش ها ی ویادداشتهای جلسه تفسير آن مفسر عظيمالشان حضرت آيت الله سید جواد سید فاطمی رحمه الله علیه آيات 1الي60 بقره تهیه شده توسط حجه الاسلام حسین خطيبي.امید است مطالب ما ومسلمانان مکتب حضرت رسول خدا وامام علی علیه السلام تا امام زمان عجل الله را رهنما وبیدارگر ونجات دهنده باشد.
![نظریات وفتاوی 11 ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره)بخش یازدهم :مختصرالاحکام:خلاصه فتاوی نظریات وفتاوی 11 ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره)بخش یازدهم :مختصرالاحکام:خلاصه فتاوی](/archive/thumb/69a3b31c189558d9ceeb0d437a4ec80f.webp)
نظریات وفتاوی 11 ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره)بخش یازدهم :مختصرالاحکام:خلاصه فتاوی
بسم الله الرحمن الرحیم نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش یازدهم مختصرالاحکام: بررسی کوتاه فتاوی فقهی ایشان براساس عناوین توضیح المسائلی واستفتائات جدید
![نظریات وفتاوی10ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره)-بخش دهم مطالب ناب اعتقادی،عرفانی،خودسازی نظریات وفتاوی10ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره)-بخش دهم مطالب ناب اعتقادی،عرفانی،خودسازی](/archive/thumb/43e62ed4c4d78a26d49a4cee65becc91.webp)
نظریات وفتاوی10ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره)-بخش دهم مطالب ناب اعتقادی،عرفانی،خودسازی
بسم الله الرحمن الرحیم نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش دهم مطالب ناب اعتقادی،عرفانی،خودسازی ،مقامات،حالات معنوی واخلاقی از زندگی مفسرعظیم الشان ،دانشمند گرانقدر ،مرجع عالیقدر ،عالم ربانی حضرت آیت الله سید جواد سید فاطمی رحمه الله علیه
![نظریات وفتاوی بخش نهم ایت الله فاطمی (ره) روش تفسیرروایی ایشان نظریات وفتاوی بخش نهم ایت الله فاطمی (ره) روش تفسیرروایی ایشان](/archive/thumb/21d95f9bfd24579558950f80bd80b7e9.webp)
نظریات وفتاوی بخش نهم ایت الله فاطمی (ره) روش تفسیرروایی ایشان
بسم الله الرحمن الرحیم نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش نهم تفسیر قرآن ،تفسیر روایی،روش روایی ومتون تفسیری مفسرعظیم الشان مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سید جواد سید فاطمی رحمه الله علیه چکیده آنچه در پی می آید پژوهشی ازتفسیر قرآن ،تفسیر روایی،روش ومتنون تفسیری موجود ازمفسرعظیم الشان مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سید جواد سید فاطمی رحمه الله علیه وبه عبارتیتفسیر چند سوره و بررسی های موضوعی وتفسیری روزدر قرآن کریم از درس تفسیر استادبزرگوارمان مفسر عظیم الشان علامه حضرت آیت الله سید جواد سید فاطمی رحمه الله علیه .
![نظریات وفتاوی بخش هشتم ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره)پرسشهاوتوصیهها نظریات وفتاوی بخش هشتم ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره)پرسشهاوتوصیهها](/archive/thumb/ffbd45eb3c44750f6e6d2fd5f9120b34.webp)
نظریات وفتاوی بخش هشتم ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره)پرسشهاوتوصیهها
![خلاصه وگزیده نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی خلاصه وگزیده نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی](/archive/thumb/0e5be70260aba306f6016dee1212286b.webp)
خلاصه وگزیده نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی
![بیان رسول الله حضرت محمد (ص) درباره حضرت مهدی عجل الله فرجه در خطبه غدیر خم بیان رسول الله حضرت محمد (ص) درباره حضرت مهدی عجل الله فرجه در خطبه غدیر خم](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
بیان رسول الله حضرت محمد (ص) درباره حضرت مهدی عجل الله فرجه در خطبه غدیر خم
بیان رسول الله حضرت محمد (ص) درباره حضرت مهدی عجل الله فرجه در خطبه غدیر خم بدانید که آخرین امامان، مهدی قائم از ماست. اوست غالب بر ادیان، اوست انتقام گیرنده از ظالمین، اوست فاتح قلعه ها و منهدم کننده آنها، اوست غالب بر هر قبیله ای از اهل شرک و هدایت کننده آنان. بدانید که اوست گیرنده انتقام همه خون های اولیاء خدا. اوست یاری دهنده دین خدا. بدانید که اوست استفاده کننده از دریایی عمیق. اوست که هر صاحب فضیلتی را به قدر فضلش و هر صاحب جهالتی را به قدر جهلش نشانه می دهد. اوست انتخاب شده و اختیار شده خداوند. اوست وارث هر علمی و احاطه دارنده به هر فهمی. بدانید که اوست خبر دهنده از پروردگارش، و بالا برنده آیات الهی. اوست هدایت یافته محکم بنیان. اوست که کارها به او سپرده شده است. اوست که پیشینیان به او بشارت داده اند، اوست که به عنوان حجت باقی می ماند و بعد از او حجتی نیست، هیچ حقی نیست مگر همراه او، و هیچ نوری نیست مگر نزد او. بدانید او کسیا ست که غالبی بر او نیست و کسی بر ضد او کمک نمی شود. اوست ولی خدا در زمین و حکم کننده او بین خلقش و امین او بر نهان و آشکارش.
![نظریات وفتاوی آیت الله سیدجوادفاطمی (ره) -7-اسلام شناسی،منابع وتعالیم دین اسلام نظریات وفتاوی آیت الله سیدجوادفاطمی (ره) -7-اسلام شناسی،منابع وتعالیم دین اسلام](/archive/thumb/4cc84b319f794f5b0d2b4c3fa6bfa76f.webp)
نظریات وفتاوی آیت الله سیدجوادفاطمی (ره) -7-اسلام شناسی،منابع وتعالیم دین اسلام
نظریات اندیشه ایی وفتاوی فقهی اصلاحی درسطح جامعه اسلامی آیت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) –بخش هفتم اسلام شناسی،منابع وتعالیم دین اسلام
![نظریات وفتاوی آیت الله سیدجوادفاطمی 6:بررسی مسائل مهم تبری، دشمنشناسی و دشمن ستیزی، جهاد تدافعی نظریات وفتاوی آیت الله سیدجوادفاطمی 6:بررسی مسائل مهم تبری، دشمنشناسی و دشمن ستیزی، جهاد تدافعی](/archive/thumb/4b294b87e6d677e17a2e06801d4e187a.webp)
نظریات وفتاوی آیت الله سیدجوادفاطمی 6:بررسی مسائل مهم تبری، دشمنشناسی و دشمن ستیزی، جهاد تدافعی
![نظریات وفتاوی فقهی بخش چهارم: برنامه ای اصلاحی جامعه سالم دینی ومقابله باغرب وراهکارهای های پیشرو نظریات وفتاوی فقهی بخش چهارم: برنامه ای اصلاحی جامعه سالم دینی ومقابله باغرب وراهکارهای های پیشرو](/archive/thumb/2f6f590c5298d690540bec4cb1218644.webp)
نظریات وفتاوی فقهی بخش چهارم: برنامه ای اصلاحی جامعه سالم دینی ومقابله باغرب وراهکارهای های پیشرو
بسم الله االرحمن الرحیم
نظریات وفتاوی فقهی مهم اصلاحی ایت الله سیدجواد سیدفاطمی (ره) درجامعه اسلامی-بخش چهارم:بررسی مهمترین محورهای برنامه ای اصلاحی جامعه سالم دین محور بارویکرد ضرورت مقابله با اندیشه وفرهنگ غرب وشرق وراهکارهای های پیشرو
(بررسی محورهای مهم تحول واصلاح بنیادین فضای سیاسی،اجتماعی وفرهنگی کشورروش قرآن و سنت در آثارعلامه ، مفسر ومرجع عالیقدر حضرت آیت االه سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه) رضاقارزی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی
![نظریات وفتاوی3بخش سوم ایت الله سیدجوادفاطمی 3:ابعادمسئله مسجد،آسمانخراشها وراهکارها نظریات وفتاوی3بخش سوم ایت الله سیدجوادفاطمی 3:ابعادمسئله مسجد،آسمانخراشها وراهکارها](/archive/thumb/143f985db3be881ab60377e482f105e3.webp)
نظریات وفتاوی3بخش سوم ایت الله سیدجوادفاطمی 3:ابعادمسئله مسجد،آسمانخراشها وراهکارها
![نظریات وفتاوی 2 ایت الله سیدجواد سیدفاطمی ره 2:تحول واصلاح نظام بانکی واقتصادی نظریات وفتاوی 2 ایت الله سیدجواد سیدفاطمی ره 2:تحول واصلاح نظام بانکی واقتصادی](/archive/thumb/27fe9697aa87d357c858e08996268ac1.webp)
نظریات وفتاوی 2 ایت الله سیدجواد سیدفاطمی ره 2:تحول واصلاح نظام بانکی واقتصادی
بسم الله االرحمن الرحیم
نظریات وفتاوی فقهی اصلاحی2 درجامعه اسلامی حضرت آیت االه سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه بخش دوم
اصلاح نظام بانکی واقتصادی کشور با بازگشت به نظام اقتصادی اسلامی (بررسی ماهیت دیدگاه اصلاح بنیادین نظام اقتصادی کنونی وبازگشت به نظام اقتصاد اسلامی درقرآن و سنت در آثارعلامه ، مفسر ومرجع عالیقدر حضرت آیت االه سیدجوادسید فاطمی تبریزی رحمه الله علیه) رضاقارزی، دانشجوی دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی.
![قرآن درس انسان قرآن درس انسان](/archive/thumb/b0d31da5749e304f43eb374896c3a3cd.webp)
قرآن درس انسان
![تفسیر روایی سوره حمد(فاتحه الکتاب) تفسیر روایی سوره حمد(فاتحه الکتاب)](/archive/thumb/bc999444026c52c9272fe67be4df5043.webp)
تفسیر روایی سوره حمد(فاتحه الکتاب)
![تفسیر روایی سوره بقره(1) تفسیر روایی سوره بقره(1)](/archive/thumb/aa424af69732e6f9a4f18cf84c9303b9.webp)
تفسیر روایی سوره بقره(1)
![تفسیر روایی سوره بقره(2) تفسیر روایی سوره بقره(2)](/archive/thumb/7cba9b30df5ce92b565bdcd76c75ee74.webp)
تفسیر روایی سوره بقره(2)
آیه کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَیْراً الْوَصِیَّةُ لِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَی الْمُتَّقینَ [180]
بر شما مقرر شده است: «هنگامی که مرگ یکی از شما فرارسد، اگر چیز ارزشمندی (مالی) از خود به جای گذارده، برای پدر و مادر و خویشاوندان، بهطور شایسته وصیّت کند. این وظیفهای است بر پرهیزگاران».
بر شما مقرّر شده است: «هنگامی که مرگ یکی از شما فرارسد، اگر چیز ارزشمندی مالی) از خود به جای گذارده، برای پدر و مادر و خویشاوندان، بهطور شایسته وصیّت کند
![تفسیر روایی سوره آل عمران تفسیر روایی سوره آل عمران](/archive/thumb/d0028e72992c0cc3606679657232870b.webp)
تفسیر روایی سوره آل عمران
![تفسیر روایی سوره نساء تفسیر روایی سوره نساء](/archive/thumb/db5089fe4d800a91df3d6dfdfed45b9f.webp)
تفسیر روایی سوره نساء
![تفسیر روایی سوره مائده تفسیر روایی سوره مائده](/archive/thumb/893248167dafd088f8018894744a3d7b.webp)
تفسیر روایی سوره مائده
![تفسیر روایی سوره انعام تفسیر روایی سوره انعام](/archive/thumb/3631201ed6811f5daced637e52460f21.webp)
تفسیر روایی سوره انعام
![تفسیر روایی سوره اعراف تفسیر روایی سوره اعراف](/archive/thumb/4970e4fad0f99026f3d571797c691da0.webp)
تفسیر روایی سوره اعراف
![تفسیر روایی سوره انفال تفسیر روایی سوره انفال](/archive/thumb/aaf4c24999cc62123b223c9ab147effa.webp)
تفسیر روایی سوره انفال
![تفسیر روایی سوره توبه تفسیر روایی سوره توبه](/archive/thumb/2f496d7bb4c5dc3ad733d1ee58afcc0b.webp)
تفسیر روایی سوره توبه
تفسیر روایی سوره یونس
![تفسیر روایی سوره هود تفسیر روایی سوره هود](/archive/thumb/ba3ca29298b0c25c066b4e6c03ae1d24.webp)
تفسیر روایی سوره هود
![تفسیر روایی سوره یوسف تفسیر روایی سوره یوسف](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره یوسف
![تفسیر روایی سوره رعد تفسیر روایی سوره رعد](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره رعد
![تفسیر روایی سوره ابراهیم تفسیر روایی سوره ابراهیم](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره ابراهیم
![تفسیر روایی سوره حجر تفسیر روایی سوره حجر](/archive/thumb/de837d3ee4efcc11b737b23c2a2f7007.webp)
تفسیر روایی سوره حجر
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر روایی سوره حجر
ثواب قرائت 1 (حجر/ مقدمه) الرّسول (صلی الله علیه و آله) - رُوِیَ عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ: مَنْ قَرَأَ هَذِهِ السُّورَهًَْ أُعْطِیَ مِنَ الْحَسَنَاتِ بِعَدَدِ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ، وَ مَنْ کَتَبَهَا بِزَعْفَرَانٍ وَ سَقَاهَا امْرَأَهًًْ قَلِیلَهًَْ اللَّبَنِ کَثُرَ لَبَنُهَا، وَ مَنْ کَتَبَهَا وَ جَعَلَهَا فِی عَضُدِهِ وَ هُوَ یَبِیعُ وَ یَشْتَرِی کَثُرَ بَیْعُهُ وَ شِرَاؤُهُ وَ یُحِبُّ النَّاسُ مُعَامَلَتَهُ وَ کَثُرَ رِزْقُهُ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَی مَا دَامَتْ عَلَیْهِ. پیامبر (صلی الله علیه و آله) - از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده که فرمود: «هرکس این سوره را بخواند، به تعداد مهاجران و انصار برای او پاداش نوشته میشود؛ و هرکس این سوره را با زعفران نوشته و به زنی که شیرش کم است بنوشاند، شیرش زیاد میشود؛ و هرکس این سوره را نوشته و در حال داد و ستد به بازوی خود ببندد، کسب و کارش رونق یافته و مردم مشتاق به معاملهی با او میشوند و تا زمانیکه این سوره همراه اوست به خواست خداوند متعال روزیاش افزایش مییابد». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج7، ص440 البرهان
![تفسیر روایی سوره نحل تفسیر روایی سوره نحل](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره نحل
![تفسیر روایی سوره اسرا تفسیر روایی سوره اسرا](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره اسرا
![تفسیر روایی سوره کهف تفسیر روایی سوره کهف](/archive/thumb/d971d1c497b6c8f95c65edb97df8ba82.webp)
تفسیر روایی سوره کهف
![تفسیر روایی سوره مریم تفسیر روایی سوره مریم](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره مریم
![تفسیر روایی سوره طه تفسیر روایی سوره طه](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره طه
تفسیر روایی سوره طه فضیلت سوره 1 (طه/ مقدمه) الرّسول (صلی الله علیه و آله) - إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَرَأَ طه وَ یس قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ آدَمَ (علیه السلام) بِأَلْفَیْ عَامٍ فَلَمَّا سَمِعَتِ الْمَلَائِکَهًُْ الْقُرْآنَ قَالُوا طُوبَی لِأُمَّهًٍْ یَنْزِلُ هَذَا عَلَیْهَا وَ طُوبَی لِأَجْوَافٍ تَحْمِلُ هَذَا وَ طُوبَی لِأَلْسُنٍ تَکَلَّمُ بِهَذَا. پیامبر (خدای متعال سورهی طه و یس را دوهزارسال قبل از آفرینش آدم (قرائت کرد. و زمانیکه ملائکه قرآن را شنیدند گفتند: «خوشا به حال امتّی که این [قرآن] بر آنها نازل میشود و خوشا به حال قلوبی که دربردارندهی این [قرآن] هستند و خوشا به حال زبانهایی که به این [قرآن] گشوده میشوند». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج9، ص164
![تفسیر روایی سوره انبیاء تفسیر روایی سوره انبیاء](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره انبیاء
![تفسیر روایی سوره حج تفسیر روایی سوره حج](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره حج
![تفسیر روایی سوره مومنون تفسیر روایی سوره مومنون](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره مومنون
![تفسیر روایی سوره نور تفسیر روایی سوره نور](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره نور
![تفسیر روایی سوره فرقان تفسیر روایی سوره فرقان](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره فرقان
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر روایی سوره فرقان
ثواب قرائت 1 (فرقان/ مقدمه) الکاظم (لَا تَدَعْ قِرَاءَهًَْ سُورَهًْ تَبارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِهِ فَإِنَّ مَنْ قَرَأَهَا فِی کُلِّ لَیْلَهًٍْ لَمْ یُعَذِّبْهُ اللَّهُ أَبَداً وَ لَمْ یُحَاسِبْهُ وَ کَانَ مَنْزِلُهُ فِی الْفِرْدَوْسِ الْأَعْلَی. امام کاظم ( قرائت سورهی فرقان را وامگذار، چراکه کسی اگر آن را در هر شب بخواند، خداوند هرگز او را عذاب نمی¬کند و از او حساب و کتاب به عمل نمیآورد و جایگاهش در فردوس اعلی میباشد.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج10، ص352/بحارالأنوار، ج89، ص286/ نورالثقلین/ البرهان
![تفسیر روایی سوره شعراء تفسیر روایی سوره شعراء](/archive/thumb/73491327a62810ed5a8f07a1c2da91d1.jpg)
تفسیر روایی سوره شعراء
بسم الرحمن الرحیم
تفسیر روایی سوره شعراء
فضیلت 1 (شعراء/ مقدمه) الرّسول (وَ اُعطِیَت طه و الطَّوَاسِینَ مِن اَلوَاحِ مُوسَی (. پیامبر ( سورهی طه و طواسین (سورههای شعراء، نمل و قصص که با طس شروع میشوند) از الواح موسی (هستند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج10، ص512/نورالثقلین httpalvahy.com
![تفسیر روایی سوره نمل تفسیر روایی سوره نمل](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره نمل
تفسیر روایی سوره نمل فضیلت 1 (نمل/ مقدمه) الرّسول (صلی الله علیه و آله) - وَ أُعْطِیتُ طه وَ الطَّوَاسِینَ مِنْ أَلْوَاحِ مُوسَی (علیه السلام). پیامبر (صلی الله علیه و آله) - سورهی طه و طواسین از الواح موسی (علیه السلام) [که از آسمان بر او نازل شده و به تورات معروف است] به من داده شده است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج11، ص8/نورالثقلین httpalvahy.com.
![تفسیر روایی سوره قصص تفسیر روایی سوره قصص](/archive/thumb/f3a1dffc4878036f8cfb89d7d10f4c39.jpg)
تفسیر روایی سوره قصص
![تفسیر روایی سوره عنکبوت تفسیر روایی سوره عنکبوت](/archive/thumb/3add4492d7a46624063d456cd66fc2f2.jpg)
تفسیر روایی سوره عنکبوت
![تفسیر روایی سوره روم تفسیر روایی سوره روم](/archive/thumb/38fee95eed45d0c4fa39a4577b434625.jpg)
تفسیر روایی سوره روم
![تفسیر روایی سوره لقمان تفسیر روایی سوره لقمان](/archive/thumb/fc97771f2b8f3bbdb2b1ba977d9366b4.jpg)
تفسیر روایی سوره لقمان
![تفسیر روایی سوره سجدة تفسیر روایی سوره سجدة](/archive/thumb/8669eb672510141fe5d8a6663cbcc696.jpg)
تفسیر روایی سوره سجدة
![تفسیر روایی سوره احزاب/5 تفسیر روایی سوره احزاب/5](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره احزاب/5
تفسیر روایی سوره احزاب/5
آیه إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً [56] خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود میفرستند؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، بر او درود فرستید و [در برابر اوامر او] کاملاً تسلیم باشید. معنای صلوات 1 (احزاب/ 56) الصّادق (عَن ابْنِ أَبِی حَمْزَهًَْ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً فَقَالَ الصَّلَاهًُْ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ رَحْمَهًٌْ وَ مِنَ الْمَلَائِکَهًِْ تَزْکِیَهًٌْ وَ مِنَ النَّاسِ دُعَاءٌ. امام صادق ( ابوحمزه گوید: از امام صادق (تفسیر آیه: إِنَّ اللهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا را پرسیدم. حضرت پاسخ داد: «صلاهًْ، از سوی خداوند بهمعنای رحمت، از سوی فرشتگان بهمعنای تزکیه و تهذیب، و از سوی مردم بهمعنای دعا میباشد». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج12، ص242 وسایل الشیعهًْ، ج7، ص196/ بحار الأنوار، ج91، ص55/ معانی الأخبار، ص367/ نورالثقلین/ البرهان
![تفسیر روایی سوره احزاب 4 تفسیر روایی سوره احزاب 4](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره احزاب 4
تفسیر روایی سوره احزاب 4 2 (احزاب/ 42) الکاظم (عَلِیُّبْنُجَعْفَرٍ فِی کِتَابِهِ عَنْ أَخِیهِ مُوسَیبْنِجَعْفَرٍ (قَال سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ اذْکُرُوا اللهَ ذِکْراً کَثِیراً قَالَ قُلْتُ مَنْ ذَکَرَ اللَّهَ مِائَتَیْ مَرَّهًٍْ کَثِیرٌ هُوَ قَالَ نَعَمْ قَالَ وَ سَأَلْتُهُ عَنِ النَّوْمِ بَعْدَ الْغَدَاهًِْ قَالَ لَا حَتَّی تَطْلُعَ الشَّمْسُ. امام کاظم ( علیبنجعفر در کتابش از برادرش امام کاظم (روایت میکند که از او پیرامون تفسیر آیهی اذْکُرُوا اللهَ ذِکْرًا کَثِیرًا پرسیدم و گفتم: «کسی که دویست بار ذکر خداوند بگوید، آیا این مقدار از مصادیق ذِکْرًا کَثِیرًا (ذکر بسیار) است»؟ حضرت پاسخ داد: «آری». از خواب بعد از نماز صبح پرسیدم. فرمود: «نه، نخوابد تا وقتی که خورشید طلوع کند». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج12، ص200 وسایل الشیعهًْ، ج6، ص498/ البرهان، فیه: «قال و سیلته عن النوم… الی آخر» محذوف 3
![تفسیر روایی سوره احزاب 3 تفسیر روایی سوره احزاب 3](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره احزاب 3
تفسیر روایی سوره احزاب3
2
(احزاب/ 30)
الصّادق (عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (قَالَ: تَزَوَّجَ رَسُولُ اللَّهِ (بِخَمْسَ عَشْرَهًَْ امْرَأَهًًْ وَ دَخَلَ بِثَلَاثَ عَشْرَهًَْ مِنْهُنَّ وَ قُبِضَ عَنْ تِسْعٍ فَأَمَّا اللَّتَانِ لَمْ یَدْخُلْ بِهِمَا فَعَمْرَهًُْ وَ السَّنَی وَ أَمَّا الثَّلَاثَ عَشْرَهًَْ اللَّاتِی دَخَلَ بِهِنَ فَأَوَّلُهُنَ خَدِیجَهًُْ بِنْتُ خُوَیْلِدٍ ثُمَّ سَوْدَهًُْ بِنْتُ زَمْعَهًَْ ثُمَّ أُمُّ سَلَمَهًَْ وَ اسْمُهَا هِنْدٌ بِنْتُ أَبِی أُمَیَّهًَْ ثُمَّ أُمُّ عَبْدِ اللَّهِ عَائِشَهًُْ بِنْتُ أَبِی بَکْرٍ ثُمَّ حَفْصَهًُْ بِنْتُ عُمَرَ ثُمَّ زَیْنَبُ بِنْتُ خُزَیْمَهًَْ بْنِ الْحَارِثِ أُمُّ الْمَسَاکِینِ ثُمَّ زَیْنَبُ بِنْتُ جَحْشٍ ثُمَّ أُمُّ حَبِیبٍ رَمْلَهًُْ بِنْتُ أَبِی سُفْیَانَ ثُمَّ مَیْمُونَهًُْ بِنْتُ الْحَارِثِ ثُمَّ زَیْنَبُ بِنْتُ عُمَیْسٍ ثُمَّ جُوَیْرِیَهًُْ بِنْتُ الْحَارِثِ ثُمَّ صَفِیَّهًُْ بِنْتُ حُیَیِّ بْنِ أَخْطَبَ وَ الَّتِی وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِیِّ (خَوْلَهًُْ بِنْتُ حَکِیمٍ السُّلَمِیِّ وَ کَانَ لَهُ سُرِّیَّتَانِ یَقْسِمُ لَهُمَا مَعَ أَزْوَاجِهِ مَارِیَهًُْ وَ رَیْحَانَهًُْ الْخِنْدِفِیَّهًُْ وَ التِّسْعُ اللَّاتِی قُبِضَ عَنْهُنَّ عَائِشَهًُْ وَ حَفْصَهًُْ وَ أُمُّ سَلَمَهًَْ وَ زَیْنَبُ بِنْتُ جَحْشٍ وَ مَیْمُونَهًُْ بِنْتُ الْحَارِثِ وَ أُمُّ حَبِیبٍ بِنْتُ أَبِی سُفْیَانَ وَ صَفِیَّهًُْ بِنْتُ حُیَیِّ بْنِ أَخْطَبَ وَ جُوَیْرِیَهًُْ بِنْتُ الْحَارِثِ وَ سَوْدَهًُْ بِنْتُ زَمْعَهًَْ وَ أَفْضَلُهُنَّ خَدِیجَهًُْ بِنْتُ خُوَیْلِدٍ ثُمَّ أُمُّ سَلَمَهًَْ ثُمَّ مَیْمُونَهًُْ بِنْتُ الْحَارِثِ.
امام صادق ( رسول خدا (با پانزده زن ازدواج کرد و با سیزده تن از آنان آمیزش نمود و به هنگام وفات نه همسر داشت. آن دو همسری که رسول خدا (با آنها آمیزش نکرد، عَمْرَه و سیفا و آن همسرانی که رسول خدا (با آنها آمیزش نمود عبارت بودند از: خدیجه دختر خویلد، سوده دختر زمعه، امّ سلمه [که نام او هند دختر ابیامیّه است]، امّ عبدالله عایشه دختر ابوبکر، حفصه دختر عمر، زینب دختر خزیمهًْبنحارث امّ المساکین، سپس زینب دختر جحش، امّ حبیب رمله دختر ابوسفیان، میمونه دختر حارث، زینب دختر عُمیَس، جویریه دختر حارث، سپس صفیّه دختر حییّبناخطب نام داشتند و آن زنی که مهریهی خود را به رسول خدا (بخشید و از راه هبه با رسول خدا (ازدواج نمود، خَوله دختر حَکیم سَلمی بود. همچنین رسول خدا (دو سُرّیّه داشت که حضور خویش را علاوه بر زنان خود با آنان نیز قسمت میکرد، (ماریه قبطیه و ریحانه خندفیه). آن نُه همسر پیامبر (که حضرت هنگام وفات داشت، عبارتند از: عایشه، حفصه، امّ سلمه، زینب دختر جحش، میمونه دختر حارث، امّ حبیب دختر ابوسفیان، صفیّه دختر حییّبناخطب، جویریّه دختر حارث، سوده دختر زمعه بودند و بهترین زنان رسول خدا (خدیجه بنتخویلد، پس از او امّ سلمه بنت ابوامیّه بودند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج12، ص138
بحار الأنوار، ج22، ص194/ نورالثقلین
![تفسیر روایی سوره احزاب 2 تفسیر روایی سوره احزاب 2](/archive/thumb/d5308a61af2f77530bc894288210b6b3.jpg)
تفسیر روایی سوره احزاب 2
تفسیر روایی سوره احزاب 2
(احزاب/ 9)
الرّسول (عن أبی جعفر الباقر (عن آبائه (قالَ ذَکَرَ أَنَّهُ قَالَ النَّبِیُّ (ثَلَاثَ مَرَّاتٍ أَیُّکُمْ یَبْرُزُ إِلَی عَمْرٍو وَ أَضْمَنُ لَهُ عَلَی اللَّهِ الْجَنَّهًَْ وَ فِی کُلِّ مَرَّهًٍْ کَانَ یَقُومُ عَلِیٌّ (وَ الْقَوْمُ نَاکِسُو رُءُوسِهِمْ فَاسْتَدْنَاهُ وَ عَمَّمَهُ بِیَدِهِ فَلَمَّا بَرَزَ قَالَ (بَرَزَ الْإِیمَانُ کُلُّهُ إِلَی الشِّرْکِ کُلِّهِ وَ کَانَ عَمْرٌو یَقُولُ: وَ لَقَدْ بَحَحْتُ مِنَ النِّدَاءِ بِجَمْعِهِمْ هَلْ مِنْ مُبَارِزٍ الی ان قال إِلَی قَوْلِهِ فَمَا کَانَ أَسْرَعَ أَنْ صَرَعَهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (وَ جَلَسَ عَلَی صَدْرِهِ فَلَمَّا هَمَّ أَنْ یَذْبَحَهُ وَ هُوَ یُکَبِّرُ اللَّهَ وَ یُمَجِّدُهُ قَالَ لَهُ عَمْرٌو یَا عَلِیُّ (قَدْ جَلَسْتَ مِنِّی مَجْلِساً عَظِیماً فَإِذَا قَتَلْتَنِی فَلَا تَسْلُبْنِی حُلَّتِی فَقَالَ (هِیَ أَهْوَنُ عَلَیَّ مِنْ ذَلِکَ وَ ذَبَحَهُ وَ أَتَی بِرَأْسِهِ وَ هُوَ یَخْطِرُ فِی مِشْیَتِهِ فَقَالَ عُمَرُ أَ لَا تَرَی یَا رَسُولَ اللَّهِ (إِلَی عَلِیٍّ (کَیْفَ یَمْشِی فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (إِنَّهَا لَمِشْیَهًٌْ لَا یَمْقُتُهَا اللَّهُ فِی هَذَا الْمَقَامِ فَتَلَقَّاهُ وَ مَسَحَ الْغُبَارَ عَنْ عَیْنَیْهِ وَ قَالَ لَوْ وُزِنَ الْیَوْمَ عَمَلُکَ بِعَمَلِ جَمِیعِ أُمَّهًِْ مُحَمَّدٍ (لَرَجَحَ عَمَلُکَ عَلَی عَمَلِهِمْ وَ ذَاکَ أَنَّهُ لَمْ یَبْقَ بَیْتٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ إِلَّا وَ قَدْ دَخَلَهُ ذُلٌّ بِقَتْلِ عَمْرٍو.
پیامبر ( امام باقر (از پدرانش (نقل میکند که پیامبر (سه بار فرمود: «کدام شما برای مبارزه با عمرو میرود و من نزد خدا برایش ضامن بهشت شوم»؟ و هر بار علی (بلند میشد و همه سر به زیر میانداختند، او را نزد خود خواند و به دست خود عمامه بر سرش بست پس هنگامیکه به مبارزه برخاست پیامبر (فرمود: «همهی ایمان به مبارزهی همهی شرک برخاست» و در اینجا بود که عمرو رجزخوانی میکرد و میگفت: «گلویم گرفت از بس که فریاد کردم به جمع شماها که آیا مبارزی هست»؟ … و بهزودی امیرمؤمنان (او را به خاک افکند و بر سینهاش نشست و خواست با ذکر تکبیر و تمجید خدا سرش را ببرد. عمرو گفت: «ای علی (بر نشیمنگاه بزرگی نشستی، وقتی مرا کشتی برهنهام نکن». آن حضرت فرمود: «جامهی تو نزد من از اینها زبونتر است». و سرش را برید و نزد رسول خدا (آورد عمر گفت: «ای رسول خدا (میبینی علی (در راه رفتن خود چه بزرگی میکند»؟ فرمود: «اینگونه راه رفتن را خدا دوست ندارد مگر اینکه در چنین مقامی باشد» و آنگاه رسول خدا (برخاست و به پیشواز امیرمؤمنان (آمد و او را در برگرفت و گرد از چشمانش زدود و فرمود: «این کار امروز تو اگر در ترازو با کار همهی امّت محمّد (سنجیده شود از کار همه آنان سنگینتر میباشد زیرا هیچ خانهای از مشرکان نماند جز که از کشتهشدن عمرو دچار خواری گردید».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج12، ص82
بحار الأنوار، ج20، ص216
![تفسیر روایی سوره احزاب/1 تفسیر روایی سوره احزاب/1](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره احزاب/1
![تفسیر روایی سوره سبأ تفسیر روایی سوره سبأ](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره سبأ
![تفسیر روایی سوره فاطر تفسیر روایی سوره فاطر](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره فاطر
سوره فاطر
ثواب قرائت
1
(فاطر/ مقدمه)
الرّسول (مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْمَلَائِکَهًِْ دَعَتْهُ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ ثَلَاثَهًُْ أَبْوَابٍ مِنَ الْجَنَّهًِْ أَنِ ادْخُلْ مِنْ أَیِّ الْأَبْوَابِ شِئْت.
پیامبر ( هرکس سورهی الْملَائِکَةِ (فاطر) را بخواند، در روز قیامت سه در از بهشت او را صدا میزنند که از هر دری خواستی وارد شو.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج12، ص380
مستدرک الوسایل، ج4، ص346/ نور الثقلین
![تفسیر روایی سوره یس تفسیر روایی سوره یس](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره یس
![تفسیر روایی سوره صافات تفسیر روایی سوره صافات](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره صافات
![تفسیر روایی سوره تحریم تفسیر روایی سوره تحریم](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره تحریم
![تفسیر روایی سوره فصلت تفسیر روایی سوره فصلت](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)
تفسیر روایی سوره فصلت
![تفسیر روایی سوره شوری تفسیر روایی سوره شوری](/theme/ana_flat_gharezi_2/newsNoPic.gif)